Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jobbade med snöröjning en vinter och alla gubbar vart förvånade över att en sån liten tös jobbade både snabbare och mer effektivt än gubbarna.

i kina "får" tjejer inte bära sina egna väskor eller shoppingpåsar själva om det finns en kille i närheten, då anses han vara en skitstövel. Hur drygt som helst när man som både utlänning och tjej lever efter mottot " jag kan själv ";)
Så det brukade bli lite kompromisser, du får en påse och jag får en påse:p

Annars är det väl det vanliga, så fort man visar sig starkare än en kille är man antingen lesbisk eller en bitch...:meh:

Kul tråd...

Många kommentarer genom åren. Man får höra oavsett kön.

Som när vi har kalas hemma så är det alltid min sambo som fixar till gräddtårtorna han får dom alltid så snygga och höga dom ser ut som dom är köpta riktigt exklusiva, stolt blir man.
Ingen fattar att det är han som gör dom får alltid höra från äldre släktingar men inte är det ***** som gör dom du måste skoja det är en kvinnlig sak att göra tårtor. Va?? Karlar kan väl göra lika bra tårtor det sitter väl inte i könet??

Som förut på jobbet när alla pallarna fulla och tunga står mitt i vägen och man tar palliften för att flytta på dem. Kommer alltid någon karl och skall visa sig duktig, det där skall inte du göra, du vet väl inte ens hur man kör en pallift??
Brukar slänga iväg kommentarer som "bara för att jag är tjej och klenare än du då eller" dom bara tittar och säger bevisa att du kan.
Jag har kört pallift sen innan jag kunde gå, och jag flyttar dom där pallarna som ingentingen och inget ramlar av. Numera säger ingen något längre dom vet att dom bara får igen det.
Men det är festligt när karlarna skall flytta på dem och de tappar buntar, kör på dom andra pallarna det är riktigt roligt...att titta på då, men dom kan ju allt dom är karlar.

Kl

Här hemma är det sambon som fixar mat, han är duktig och jag kan knappt laga något trots utförligt recept. DET tycker folk är konstigt, kille som tjej..

Jag får aldrig bära tungt för NÅGON, men när jag väl gör det så är de imponerade över att jag är så "seg". Ibland slits "tunga" grejer på 10 kilo ur mina händer - för jag är ju så liten.

När vi bytade ytterpanelen här hemma fick jag inte en syl i vädret. Jag äger faktist halva huset!! Men nej då, pappa, sambo och sambons bror skulle bestämma exakt allt. Färgen fick jag iaf ha en åsikt om.. och måla alla plankor..

För några år sedan skickade min pappa mig för att köpa säkringar till ladugården när jag var på väg till stan. Säkringarna var sådana där vanliga som man har i bostäder, men starkare. Gick in i en elaffär och bad om säkringar av den styrkan som behövdes. Försäljaren hämtade de säkringar jag skulle ha men frågade flera gånger om det "verkligen är den här sorten du ska ha?" och "hade dom faktiskt den här färgen?". Tydligen hade han inte väntat sig att en 18-årig tjej behövde så kraftiga säkringar.

En annan sak hände så sent som igår och det var min egen mor som sa det. Hon höll på att trimma gräs när gasreglaget till grästrimmern plötsligt slutade fungera. Jag föreslog att vi skulle skruva upp det för att se vad felet var, men enligt henne var det bäst att vi lät pappa göra det så att vi inte gör det hela värre. Som om inte vi skulle ha klarat av att ta upp några skruvat och försöka diagnosticera problemet :cautious: Men pappas svar när han fick höra att den krånglade var "öppnade ni den inte och kollade vad felet var då?" :D Så idag fick jag min revansch och har lekt mekaniker :D

Mitt andra största intresse, efter hästar, är ishockey. Jag går nog närmast att kalla nörd (:o) och även om jag villigt kan erkänna att det finns spelare som jag tycker är olagligt snygga så är det inte därför jag går dit. Mina syskon har dessutom alla tre spelat fotboll i stort sett hela sitt liv, så även om jag själv inte är jättefotbollsintresserad så är jag inte helt tappad bakom en vagn heller. En gång dejtade jag en kille som också är hockey- (och sport-) intresserad, och fick då höra fan vad kul att du är så insatt i hockey, det brukar inte tjejer vara, inte utan att vara tillsammans med en hockeyspelare i alla fall... Nehej, så alla tjejer som går på hockey är antingen 1) redan tillsammans med en hockeyspelare eller 2) intresserade av att bli tillsammans med en hockeyspelare? :meh:

En annan, betydligt mer rutten, kommentar fick jag av en kille i klassen (högskolenivå) när vi anordnade ett jippo som en del av en projektkurs vi gick. Vi skulle åka och hämta föreläsaren med bil, jag var den enda som hade bil vid det tillfället och dessutom bodde kvinnan vi skulle hämta i mina hemtrakter så jag hittade. En annan tjej i klassen hade däremot haft den mesta kontakten med föreläsaren innan, så hon skulle också åka med. Då startade den här killen ett världskrig om att vi inte fick åka själva, en av oss kunde åka med och så den andra manliga klasskamraten. Han insisterade på att den här mannen skulle låna min bil och köra själv, för kvinnor kan inte köra lika bra som män. Mannen ifråga hade inget körkort. Vad glad man blir... :cautious:

kl.
Kul tråd men blir lite mörkrädd av alla kommentarer folk fått.

I ärlighetens namn har jag fått för mig att uppdelning av vad män och kvinnor klarar och inte klarar är större här på landet än i städer men alla som skriver här bor nog inte på landet och när jag tänker efter är det Extremt sällan jag som tjej får kommentarer men sambon som Man får dock ta lite mer.

Han är inte bara Man och Jägare han bakar och lagar mat (betydligt bättre än jag) Och ja han uppskattar ett glas vin till maten en lördag kväll och drar gärna på sig en kostym när tillfället ges.

Men de flesta (ink mig själv :o ) tror inte det om han när dem inte känner honom pga hur han ser ut, hur han klär sig, hur han pratar, hur han rör sig ( ja bara att välja) hela han utstrålar "gammal bond manlighe"t med Grova kläder, bred dialekt och är både stark,händig och tillbringar större delen av dygnet i skogen där han fixar hem nästan allt kött/fisk/fågel som vi äter. Han är uppvuxen på den lokala däckverkstaden och kör de mesta med motor.

Så han stackarna får höra både det ena och det andra om hur mesig eller omanlig han är för att han kan baka och ta med sig en flaska vin till grillkvällen på raggarklubben istället för Öl som alla andra där dricker. Eller varför inte dra på sig en klänning och klä ut sig till kvinna på halloween

själv anser jag att det är höjden av manlighet att vara så säker på sig själv att man inte bryr sig om vad som enigt tradition anses vara manligt och helt enkelt bara vara helt naturligt! :love:

(Även om de innebär att jag får klyva ved och klippa gräsmattan lite oftare än om jag var med någon mer "manlig" men jag slipper oftast disken vilket enligt mig är 100 gånger värre syssla :p)

När jag var på ölmässa för nåt år sen med min sambo och några kompisar (dom andra var bara killar) så gick vi fram till en av utställarna och dom andra beställer varsin provöl medan jag funderar. När utställaren sen kom till mig så förutsatte han att jag ville ha den absolut ljusaste och mjäkigaste ljusa lagern dom hade och började hälla upp. Alla mina kompisar började skratta åt honom (jag hatar ljus lager) och jag påpekade lite fint att jag nog ville ha nåt som faktiskt smakade något och beställde den mörkaste stouten dom hade så såg han rätt skamsen ut faktiskt. Men den gratis ljusa lagern från kvalitetsbeyggeri var faktiskt nästan drickbar. :p

Senast ändrad:

Nja men däremot är mitt jobb ganska mansdominerat. Vi är två tjejer och det är ALLTID vi som skall springa och fixa saker om vi sitter i möte allihopa. Om kaffet ska hämtas, eller om man ska öppna den låsta dörren för någon som ska komma in etc. Störigt..Som om vi inte är lika viktiga som de andra av nån anledning. Små skitsaker, men ändå irriterande.

Jag jobbar också inom ett mansdominerat yrke, jag är ensam tjej som är arbetare där (vi kanske är 70pers eller nått). Jag har aldrig varit med om att det du beskriver...

Och? Jag har aldrig varit med om att nån blivit asimpad av att jag som tjej kjuuar låtar på Spotify istället för att bara byta. Spela roll?

Skulle tippa på att väääääldigt många tjejer varit med om det hon beskriver. Din spotifyanekdot är rätt ovanlig dock kan jag tänka mig :)

Jag har aldrig varit med om att nån blivit asimpad av att jag som tjej kjuuar låtar på Spotify istället för att bara byta.

:rofl::rofl::rofl:

KL
Kan inte komma på nåt specifikt just nu, men det borde finnas en del för jag blir alltid asförbannad när nån säger till mig att något jag gör är "typiskt tjejer".

Eller jo, en som påstod att det var typiskt tjejer att inte svara i telefonen. :meh:

Det värsta är ju när det ska vara nån sorts komplimang. Att man är ÅH SÅ otjejig. Fantastiskt.

Det var det som var så roligt, det kom från ingenstans det där med spotify. O_o

KL

Det värsta jag varit med om (som jag faktiskt kände mig lite provocerad av) var när jag för ett par år sen skulle köpa ny lap top. Jag hade vissa krav för att klara av vissa program som jag behövde till skolarbetet, dessutom hade jag önskemål om att inte ha sifferknappar vid sidan utan bara i en rad överst eftersom jag upplever att det blir skevt och pekplattan hamnar för långt åt sidan.
När jag framförde mina önskemål om sifferknapparna så fick jag till svar av den medelålders mannen som arbetade i affären att "det går väl an när man inte behöver betala sina räkningar". Så blinkade han lite till min pappa och skrattade så där mansgrisigt. Mina föräldrar var med för att jag hade fått ett litet bidrag till datorn av dem i julklapp, och tydligen så trodde han att pappa skulle betala och brukade betala allt annat också.
Eftersom jag har bott själv i flera år och är stolt över att jag klarar mig själv så blev jag faktiskt lite provocerad av detta uttalandet.

En annan roligare händelse var när jag vickade på ett gruppboende där de har särskilda lås på grindarna runt trädgården. Två kvinnliga kollegor (som jag bara träffat vid ett tillfälle tidigare) hade gått utanför grinden och klarade sen inte av att öppna låset igen. Jag och min manliga jobbarkompis som är ganska stor och stark var ute och de ropade till oss för att få hjälp. Jag som var närmast börjar gå mot dem och då ropar de att de tänkte att killen nog kunde hjälpa till för att det är jättesvårt att öppna grinden. Jag sa att det ska nog gå bra med lilla mig och öppnade grinden åt dem. Passade även på att hälsa dem att den stora starka mannen inte heller kan öppna grinden, utan att lilla jag får komma till undsättning när han ska gå ut också. Då såg de plötsligt lite dumma ut :P

Kl
Inte direkt något förnedrande mot mig som jag kan komma ihåg men när jag jobbar får jag höra lite grejer ibland.
Jobbar inom hemtjänsten och när jag berättar att jag har ett barn (1 år) brukar de gamla fråga om han är hos svärmor:D
Brukar svara att han är med sin högt kompetenta pappa:p

Annars är jag och sambon dåliga, jan jagar och fixar ute under tiden jag bakar och lagar mat. Men det är oftast inget jag vill ändra på,
Däremot är jag den som är ledande inom familjen att vilja ta hem djur att äta.

Mitt andra största intresse, efter hästar, är ishockey. Jag går nog närmast att kalla nörd (:o) och även om jag villigt kan erkänna att det finns spelare som jag tycker är olagligt snygga så är det inte därför jag går dit. Mina syskon har dessutom alla tre spelat fotboll i stort sett hela sitt liv, så även om jag själv inte är jättefotbollsintresserad så är jag inte helt tappad bakom en vagn heller. En gång dejtade jag en kille som också är hockey- (och sport-) intresserad, och fick då höra fan vad kul att du är så insatt i hockey, det brukar inte tjejer vara, inte utan att vara tillsammans med en hockeyspelare i alla fall... Nehej, så alla tjejer som går på hockey är antingen 1) redan tillsammans med en hockeyspelare eller 2) intresserade av att bli tillsammans med en hockeyspelare? :meh:

:

Tro du man har fått höra den nån gång då? Åh vad kul att du gillar cykel och att din pojkvän fått dig så intresserad. Öh, nej jag träffade min pojkvän tio år efter att jag började bry mig om cykel, och jag har fått honom intresserad.
Jaha, men då måste det varit din pappa då som fått dig intresserad.
Suck.

Kl
Hade alltid kort hår förut, trivdes bäst i de när jag jobbade i stall inte lika mycket hår att sköta ;) men iaf en gång skulle jag köpa kläder så var i ett stort centrum när en tjej säger men varför ska killen köpa kläder i en tjejbutik? :crazy::crazy:
Då blev jag lite ledsen och efter de slutade jag klippa håret kort.

Men klipp håret kort om du vill och var stolt Kvinna!
1. betvivlar att den som sa den kommentaren till dig var torr bakom öronen.
2. Bäst jag säger åt killen att han inte få handla kläder till mig för killar får inte handla på tjej butiker
3. Bäst jag lämnar till baka shortsen jag köpte TILL MIG SJÄLV på Dressman igår.
4...
Äh Jag blir så arg!!!!!!! skulle kunna fortsätta rada upp grejer men Jävlar du borde frågat hur det var ställt med bruden.

Hur jag ser ut, kär mig, eller vart jag handlar är min ensak och ingen annans och folk som tycker annorlunda har enkelt för lite att göra i sitt eget liv :banghead:

Har nästan aldrig varit med om något, inte som har varit såpass att jag kommit ihåg men en händelse minns jag.

Stod och skulle fälla några träd (inte sly utan stora så att man använder riktskär och instick) vid tomten och smörjde och fyllde på bränsle i den inte på länge använda motorsågen innan jag skulle köra igång. Då kom en typ av manligt kön och frågade om jag behövde hjälp (ok det är ju ingen fara bara trevligt, ibland kan ju hjälp underlätta) men det sa jag att jag inte behövde men han stod ändå lite smånervöst och kollade på tills jag fällt det första och försvann sen med ett småförvånat "oj det klarade du ju bra" :banghead:
Tvärhandhöga tjejer kan också fälla träd, det svåraste är ju att få igång motorsågsåbäket bara när armarna är korta :p

Senast ändrad:

När jag var 18-20 år verkade ingen (man) tro att jag kunde klara av att köra släp! Från det att jag fick körkortet ett par månader efter att jag fyllt 18, hade jag kört släp minst två gånger i veckan.

Skulle hjälpa en kompis att flytta, min bil men ett lånat släp. När jag ska backa för att koppla på släpet säger en kille (i min ålder): "Vill du att jag ska backa åt dig?" Eh, ja det är ju jättesvårt att pricka :banghead:

En annan gång, jag ska åka och hämta ett hyrt släp vid en bensinmack. En kille frågar mig innan jag åker iväg om det går bra att hämta det själv, om jag vet hur man kopplar för? Jösses, om jag nu inte alls skulle veta det (finns det nån som har körkort som inte vet?!) så skulle jag väl kunna be om hjälp på macken.

En gång skulle jag lämna in hästtransporten för däckbyte (jo jag kan byta själv ;)), när jag frågat vart jag ska ställa den (dvs backa in den i hallen) säger ena killen som jobbar där "vänta så kan jag snart backa in den åt dig". Jag säger att jag kan göra det själv. "Jaha, men dåså, vad bra... jag tänkte att det var trångt." Jag backade in och när jag klev ur sa han "oj det var snitsigt gjort, tjejer brukar inte köra så bra" :banghead:

kl
Det händer ju att folk kommer med idiotkommentarer om det mesta. Det som har kilat sig in mest i huvudet är dock den som en kurskamrat fällde. Hon ansåg nämligen att min make var "en snäll kille" bara för att han tillåter mig att tycka saker och inte anser att hushållet per definition är någon annans arbete. Visst, maken är en snäll kille, men inte fan är han det för att han diskar och lagar mat som vilken annan vuxen som helst ... :meh:

Liknande trådar

Äldre Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
16 336
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 395
Senast: Mirre
·
T
  • Låst
Övr. Barn Det här har inte jag skrivit själv, utan en av mina elever har skrivit det, och jag har fått lov att återge det här: LEK MED TANKEN...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka