konstiga föräldrar

tyra1

Trådstartare
Min dotter ska ha kalas och har bjudit in tjejerna i sin klass. Inbjudningarna gick ut i god tid så de skulle hinna få dom innan semestern. Ville ha svar senast 1 aug. Idag fattades det två svar och fick då söka efter dessa föräldrar via sms och telefon. Stället som kalaset ska vara på måste få veta hur många det blir. Vill inte slänga ut en massa pengar på tomma platser (125 kr/ barn kostar det). Råkade stöta på ett par föräldrar idag som visste vilka dessa föräldrar är och (känner inte de flesta föräldrarna då klassen är ny sen ett år tillbaka) de fick tag på en av dessa. Det visade sig att de inte hade brytt sig om att svara pga att de är bortresta den dagen och mamman tyckte att det var pappans sak att meddela till oss fast hon vet om att han inte bryr sig om sånt. Ingen ursäkt eller hälsning till oss utan bara ett mess till den föräldern som kontaktade dom. USCH och FY för oansvariga föräldrar. Hade dom meddelat mig när dom fick inbjudan (resan var då bokad så de visste om att barnet inte kunna komma) så hade jag kunnat bjuda ett annat barn istället. Funderar på att det är sista gången min dotter får bjuda barn vars föräldrar man inte känner. Ursäkta för ett långt och svamligt inlägg men jag känner mig så besviken.

Sv: konstiga föräldrar

Jag tycker att du överreagerar. Kalasinbjudningar eskalerar ju äldre de blir, särskilt när man har flera barn, mina två barn har säkert varit bjudna på sammanlagt 15 kalas i år. Att man missar ett och att det blir missförstånd mellan föräldrarna (vi har tex totalt glömt bort en kalasinbjudan vi fick via SMS nu under sommaren) känns fullständigt begripligt. Det är bättre att satsa på att göra odramatiska billiga kalas som inte står och faller med ett visst antal barn. Kanske samordna med något annat födelsedagsbarn?

Jag tycker också du överreagerar lite :)

Vi glömde totalt bort ett kalas fast vi köpt present och allt :o Men visst försöker vi skicka ett sms i alla fall om barnet inte kan komma. Vår son gick i förskolan nu i vår och det var massor av kalas att hålla reda på, riktigt jobbigt! Hoppas det blir lite lugnare nu när han börjar 1:an, annars får nog några barn slå ihop kalas för här var det ibland 2 kalas per helg.

Nog förstår jag att man kan glömma men att be om ursäkt ingår väl i normalt hyfs. Det var därför jag vart lite upprörd. En av föräldrarna som hade glömt bort det hörde av sig idag och bad om ursäkt och frågade om flickan fick komma ändå. Givetvis får hon det och jag skrev tillbaka och välkomnade henne. Jag har som rutin att samma dag som mina barn får en inbjudan så meddelar jag samt tackar för inbjudan. Inbjudan sätts upp på kylskåpet och skrivs in i almanackan. Liten risk att glömma! Hoppas att kalaset blir lyckat. Ett å annat har jag lärt mig av detta.

Jag trycker oxå att du gör en höna av en fjäder, att någon glömmer att svara på en kalasinbjudan är faktiskt ingen större katastrof...

Tack för era svar. Häromkring är det vanligt att nån gång låta sina barn få ha ett kalas nån annanstans. Andra ställen tar mer än 125kr/barn. Självklart blir det billiga kalas nästa gång det är dags. Man är väl inte gjord av pengar=). Att glömma är mänskligt men jag anser att man kan höra av sig när man kommer på det. Inte lätt att veta om barnet kommer om man inte få höra något. Men som sagt nu vet jag bättre!

Håller med om att man gott kan höra av sig, men tror inte du ska bli så ledsen o arg som det lät i ditt första inlägg. Man behöver inte bara någon oansvarig förälder för att man missar tacka nej till ett kalas ;-)

Brukar inte ringa eller smsa och tala om när dottern inte ska på kalas, herregud jag har fler saker att hålla reda på och dessutom säger hon ju själv till sina kompisar att hon inte kan komma. Har själv bjudit hela klassen på kalas och inte blivit uppjagad över att folk som inte ska komma inte svarar då jag förutsätter att de som inte svarat inte heller kommer..

Brukar inte ringa eller smsa och tala om när dottern inte ska på kalas, herregud jag har fler saker att hålla reda på och dessutom säger hon ju själv till sina kompisar att hon inte kan komma. Har själv bjudit hela klassen på kalas och inte blivit uppjagad över att folk som inte ska komma inte svarar då jag förutsätter att de som inte svarat inte heller kommer..

Hos oss brukar alla kalasinbjudningar vara sådana att man svarar endast om man INTE kan komma istället för att alla ska ringa. Så hör man inte av sig förutsätts det att man kommer. Nu har vi aldrig haft ett kalas på lekland, badhus eller liknande men jag hade nog tyckt det var rätt tråkigt om något barn inte kom och pengarna brann inne

Hos oss brukar alla kalasinbjudningar vara sådana att man svarar endast om man INTE kan komma istället för att alla ska ringa. Så hör man inte av sig förutsätts det att man kommer. Nu har vi aldrig haft ett kalas på lekland, badhus eller liknande men jag hade nog tyckt det var rätt tråkigt om något barn inte kom och pengarna brann inne

Man överlever... Jag har precis kommit hem från sonens kalas på ett lekland, vi var tre föräldrar som gick ihop eftersom våra två av dem fyller samma dag och den tredje dagen efter. Dessvärre verkar det som att alla var borta så det kom två barn av 9 bjudna, fem hörde av sig att de inte kunde komma och två hörde vi inget av alls. Vi var ändå tvungna att betala för minst 8 barn totalt, men i och med att vi var 3 föräldrar så blev det inte så stor kostnad.
Just semestertid så har jag full förståelse för att man missar, själv är jag helt dagvill...

Hade dom meddelat mig när dom fick inbjudan (resan var då bokad så de visste om att barnet inte kunna komma) så hade jag kunnat bjuda ett annat barn istället.

Jag tror inte folk ägnar en tanke på att man tänker bjuda någon annan i stället, tror nog folk undviker det, inget kul direkt att bli inbjuden i andra hand.

Om du hade skrivit OSA så ska man svara vare sig man kommer eller inte! Det hör till god ton och bra uppfostran! :cool:
Men många vet inte hur man ska göra med inbjudningar som har ett svarsdatum!
Har varit med om samma sak inför dop och "stora" födelsedagsfester! Man blir oerhört irriterad över dem! :mad:
Nästa gång du skickar en inbjudan, ge tusan att jaga runt efter svar. De som inte ha svarat inom angett datum, kommer helt enkelt inte på festen!

Nästa gång du skickar en inbjudan, ge tusan att jaga runt efter svar. De som inte ha svarat inom angett datum, kommer helt enkelt inte på festen!

Så gör vi och alla andra föräldrar på sonens förskola också. Har man inte svarat i tid utgår man ifrån att de inte kommer.

Sedan är det ju ingen big deal om någon hör av sig dagen efter för att de har varit sjuka, glömt bort osv. Man får sätta datum med lite marginal.

Svarar på lite olika inlägg här. Själv blir jag glad över när mina barn får en inbjudan. Därför tackar jag alltid för den oavsett om de kan komma eller ej. Här gör alla olika, en del vill att man svarar enbart om barnet kommer eller om barnet inte kommer alls eller oavsett om barnet kommer eller ej. Svarsdatumet var satt med en veckas marginal. Jag har hört att OSA skapar förvirring och trodde att svar senast var tydligare. Där hade jag fel. Det som kändes knepigt var om de oanmälda hade dykt upp på kalaset i alla fall. Stället köper in mat och material enbart för det antal som är anmälda. Min dotter fick ett inbjudningskort för ett par år sen som inte kom fram. Hon missade kalaset och de undrade varför jag inte hade hört av mig. Jag hade då varit tacksam om de hade ringt mig när inget svar dök upp. Kanske dags att avsluta den här diskussionen. Flera har gett sin syn på saken vilket uppskattas.

Senast ändrad:

Svarar på lite olika inlägg här. Själv blir jag glad över när mina barn får en inbjudan. Därför tackar jag alltid för den oavsett om de kan komma eller ej. Här gör alla olika, en del vill att man svarar enbart om barnet kommer eller om barnet inte kommer alls eller oavsett om barnet kommer eller ej. Svarsdatumet var satt med en veckas marginal. Jag har hört att OSA skapar förvirring och trodde att svar senast var tydligare. Där hade jag fel. Det som kändes knepigt var om de oanmälda hade dykt upp på kalaset i alla fall. Stället köper in mat och material enbart för det antal som är anmälda. Min dotter fick ett inbjudningskort för ett par år sen som inte kom fram. Hon missade kalaset och de undrade varför jag inte hade hört av mig. Jag hade då varit tacksam om de hade ringt mig när inget svar dök upp. Kanske dags att avsluta den här diskussionen. Flera har gett sin syn på saken vilket uppskattas.

OSA: Om svar anhålles.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 897
Senast: YaHilweh
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 473
Senast: Treo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar