Konstig häst.....*Långt*

Men med DE premisserna borde det ju gå alldeles utmärkt att häva köpet!

Hästen är såld från uppfödaren som promenadhäst, och din syster har köpt en häst för tävling.
Solklart att säljaren inte uppfyllt sin upplysningsplikt då tycker jag!

Men problemet är att man numera inte kan döma ut en häst för lynnesfel...

Fast veterinärerna brukar inte vara omöjliga, vet 2 hästar som fått diagnosen KS när det kanske egentligen har handlat om lynnesfel. Jäkligt konstigt att de plockat bort den orsaken. Klart att hästar kan ha lynnesfel precis som människor.

Har hållit på med galopp större delen av mitt liv och vet att alla hästar pallar inte trycket på banan. Men jag har alltid och de flesta tränare jag har jobbat åt utgått från individen dvs. är det en häst som är extra känslig så försöker man att göra något åt det för att hästen ska må bra. Går inte det så får dom förhoppningsvis bli ridhästar och coolar då ofta ner när dom så småningom anpassar sig till ridhästlivet, men det kräver ju naturligtvis tålamod och rätt hantering. Men fullblod i allmänhet har ju ett hetare temperament. :cool:
När det gäller fodring kan jag iallafall säja att där jag varit har hästarna fodrats med fri tillgång av hö samt kraftfodret har anpassats efter vad individen behöver för att inte falla ur. Som tur är så är det ju inte alla tränare som harvar i samma spår bara för att det alltid har varit så. :)

Att de kan ha lynnesfel är ju självklart.
Men att få en häst utdömd med motivationen "lynnesfel" precis som "fång", "spatt" eller ngt annat går inte vad jag vet.

Men däremot kan ju en veterinär vara "snäll" och döma ut hästen för ngt rent fysiskt när det egentligen är lynnesfel det är tal om.

Etiskt rätt kanske, men knappast inte lagligt...

Känns verkligen bra att veta! :)
Kan säga att jag som trodde jag sett tillräckligt mkt för att inte bli väldigt förskräckt, har stått mållös många ggr när stallägaren berättat hur många tränare behandlar galoppörer i träning! :crazy:

Jo, jag kan ju inte neka till att det finns idioter som inte ser hästen som en unik individ utan som en sak som ska springa in pengar. Hemskt. :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka