Konstig häst.....*Långt*

Det ska stå om de blivit startade, men de finns registrerade även om de inte gått löp - de registreras ju redan som fölisar långt innan det kan beslutas om en evntuell karriär. Även tidigare ägare bör väl finnas med (?) och dessa kan du kanske kontakta för att få veta lite mer om hästen?

Tack! Jag är inte så insatt i fullblodsaveln men det är ju bra att veta.

Jo, de andra ägarna står med och jag funderar starkt på att kontakta uppfödaren och kolla upp lite om hästen i fråga.

Hej!
Låter synnerligen besvärligt.
Vad är det för stam på hästen?
Jag vill här bara bärätta att vi haft samma problembarn hos oss,skulle blivit 5 år nu.
Stod i träning på Täby,vägrade att springa,han var född hos oss.Vi beslutade göra ridhäst av honom.
Han fick mycket nogrann genomgång på Atg klinik.
Sedan var han hos känd fältävlandsryttare i 1 år.
Visst gjorde han framgångar,men inte tillräckligt för att bli en behaglig ridhäst.Vi försökte att sälja honom,men han var för begränsad för att passa för endamålet.
Man kan nog säga att han var så istadig och hård att det är frågan om ett lynnesfel.Pappa var stjärnhingsten Diaglyphard
har sett flera svåra hästar efter den.
Vi hade dock en helbror till honom som var m.k.t framgångsrik,och tyvärr dog i tarmvred.
Av de två hästar vi har på Täby nu kan jag säga att dom är två helt olika individer,den ena urgullig,den andra benhård,inte kul att tas med.
Det är ju ett m.k.t speciellt liv att vara löphäst.
En del verkar få fel attityd bara,från början.
Jag är sannerligen ingen expert på fullblod men ser ju dessa.
Jag skulle råda er att se till att dom tar tillbaka hästen,jag tror dessutom att det är deras skyldighet.

Hoppas jag inte strött salt i såren,vänl.Stally

Håller på och kollar upp vad som gäller i köplagen för att se om vi kan ha någon chans. Ska försöka kontakta någon jurist i morgon för rådfrågning om hur vi ska gå till väga och vad som gäller.

Hästen är efter Inheritance (IRE) - Sweet Reclaim (GB). Någonting du känner igen?? Själv kan jag ingenting om fullblodsavel :smirk:.
Enligt förra ägaren så var det hon som red in honom men jag tror personligen att han blev inriden redan i löpstallet där han föddes. Varför skulle de ha kvar ett 4-årigt fullblod i ett löpstall som inte var inriden? För mig låter det skitkonstigt eftersom de väl rids in ganska tidigt för att man ska kunna avgöra om de har någon chans som löphästar eller inte. *Förvirrad*

Förresten, jag PM:ar dig. Du kanske vet något om det stall där han är uppfödd.

Kan du pma hästens namn till mig så kan jag hjälpa dig tyda resultat osv på atg.se om du vill?

Låter troligt att han varit galoppör ja. Hon har antagligen utbildat honom men inriden var han säkerligen innan.

Hon har antagligen utbildat honom

Nej, kulle inte tro det, då han inte är utbildad alls. :crazy: Jag tror inte att hon har ridit honom något märkbart för jag tror att hon varit livrädd för honom. Men jag tror också att han är inriden innan (i löpstallet) och att hon bara TROR att det är hon som har ridit in honom. Skulle inte förvåna mig om han var så jävlig så att uppfödaren lurade henne genom att säga att han inte var inriden. Bara för att få honom såld liksom. Fast han har aldrig varit startad, men tränad för löp borde han ju ändå vara tycker man.
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Jag PM:ar namnet till dig. :)

Fullblod är knepiga!
Jag har träffat på många olika sorter.
En kompis till mig köpte ett trevligt sto som hade gått galopp men efter ett tag var hon inte så trevlig längre. veterinären tog blodprov och hon hade Borelia och Erlichias. Efter behandlingen har hon börjat bli sig själv igen.
Sen ett annat fullblod som är väldigt harmonisk att hantera men det finns tillfällen då han får "panik". Det märks främst när han blir stressad och känner sig pressad, speciellt vid hoppning. Han kan inte ens gå lugnt över en bom på marken. Förra ägaren sa att han rusade mot hinder för han tycker det är så kul, men jag får uppfattningen att han rusar för han vill komma över det så fort som möjligt. Med lite efterforskning visade sig att han var en väldigt besvärlig galopphäst. Gick bra och sprang in en del men svår att hantera. Han var även väldigt jobbig att skola om till ridhäst. Hans beteende sitter mest i huvudet. Han kan vara cool lugn och sen flyga i vädret. Man måste vara lugn och bestämd hela tiden. Vid stress börjar han grejja väldigt med tungan och slänger med huvudet. Han blev klart bättre när havren byttes ut mot korn.
Han är väldigt stickrädd och avmaskning i "spruta" är omöjligt att få i honom. Manen får man knappt röra och får han panik går det inte att lugna honom på ett tag.
När man lärt sig hur han fungerar så kan man undvika sånt han blir stressad av och gå tillväga på andra sätt.

Det är nog en bra lösning att ta kontakt med uppfödaren.
ps. jag är också nyfiken på vad den heter!!

En fråga: har ni låtit röntga hästens rygg, hals och nacke? Man måste utesluta alla fysiska fel innan man avgör om en häst är psykiskt instabil.
Sen misstänker jag att han redan har insett att han vunnit över er, så när ni har gjort en ordentligt genomgång på ett djursjukhus med röntgen, och hästen är frisk, sök hjälp av en duktig person! Du sa att han gått igenom veterinärbesiktningen, tyvärr visar den inte mer än att hästen var ohalt och hyfsat frisk just då. Det kan finnas dolda fel. Lycka till, de kan ni behöva!

Ska helt klart försöka få tag i uppfödaren. Vi är nämligen väldigt inne på att försöka få köpet hävt och då hade det varit bra om man pratat med uppfödaren först.

Denna häst är litegrann som den sista hästen du nämner. Det är visserligen inga problem med att varken spruta honom eller avmaska, men man får absolut inte röra hans öron och pannlugg. I dag stod jag och kliade honom på undersidan av huvudet och han verkade tycka att det var skönt men blev liksom helt konstig och det verkade som att han förväntade sig att jag skulle bli elak mot honom. Han liksom blev sur, la öronen och började joxa med huvudet, efter en kort stund.

Sen tror jag också som du säger att fullblod kan vara knepiga. Knepiga och knepiga, men kanske knepigare än många halvblod. Det gäller nog inte rasen i sig (som någon annan här nog trodde att du menade) utan det är nog mest de som kommer från galoppstall som har tendens att bli knepiga. Därav inte sagt att alla är det. Det är ju trots allt en ras som har nerverna mer utanpå än vad halvbloden brukar ha.

Jag PM:ar dig om hans namn.

Nej, vi har inte röntgat honom och jag vet att vi kanske borde. Men eftersom vi ska försöka häva köpet, då säljaren har undanhållit information som kunnat vara avgörande för köpet, så känns det som att kasta en massa pengar i sjön. Vi får se hur det blir.

Även om jag vet att det kan vara så att han har ont så tror jag innerst inne inte det. Detta beteende visas även när han inte blir riden eller tränad på annat sätt. I hagen, boxen etc. Och han visar det inte alltid, utan lite här och lite där, och inte alltid samma reaktion vid samma typ av situation. Hoppas du förstår. Det blev lite invecklat.... :crazy:

Missminner jag mig inte helt så var Inheritance väldigt knepig och lynnig själv under sin galopp karriär. Jag är också nyfiken på vad eran häst heter.

Hm... Det kanske har gått troll i vissa stammar av fullblod?

Diaglyphard har man ju hört talas om, eller snarare avkommor av denne hingst som knappt varit hanterbara. Man kanske skulle slänga upp en tråd om sambandet stam-hanterbarhet hos fullblod?

Det är jättesvårt att ge råd såhär på nätet utan att ha sett hur hästen reagerar - men finns det en risk att ni har kört lite för länge på den"mjuka linjen" och låtit honom komma undan med för mycket?
Att dömma av inlägget verkar det dock som det inte är läge att gå på honom. Man kan visa en häst vad som inte är acceptabelt beteende, men då måste man själv vara säker i sin roll och veta HUR man visar hästen vad som är OK och inte.

Sedan ska man ju tänka på att hästen har en annan sinnesvärld än vi - de gånger han reagerar "utan anledning" kanske det finns ljud, lukter eller rörelser i omgivningen som ni inte noterat?

Tag hjälp av någon som ni gemensamt kan försöka finna lösningen med. Eller häv köpet - att hästen inte är ridbar är en helt giltig anledning!

Det hade jag inte en aning om. Fast å andra sidan så vet jag typ ingenting om fullblod. :crazy:

PM:ar dig om namnet. :)

Inheritance stod ju på Täby under några år när jag red där på 80 talet. Han stod inte i samma stall som jag red, men man både såg honom och hörde folk prata om hans humör m.m.

Skall bli intressant med namnet. :bow:

Att dömma av inlägget verkar det dock som det inte är läge att gå på honom.

Precis! Säger man åt honom så kan han svara med att springa rakt över honom. Och visst har han tagit överhanden, men han är fortfarande kontrollerbar när man tex. tar ut och in honom från hagen. Det är bara som att han blir förbannad över att bli tillsagd eller bestämd över.

En gång när jag var i hagen för att fylla på vatten så gjorde han en konstig antydan att gå på mig. Jag hade fyllt på vattnet och vände ryggen åt honom för att gå tillbaka till stallet. Då småsprang han efter mig med öronen bakåt. Såg detta i ögonvrån och vände mig om och skvätte lite vatten mot honom. Då var han som om ingenting hade hänt. Men efter detta så litar jag inte på honom i hagen. Han kan ena stunden vara jättegullig för att sedan bli sur. Dock har detta i hagen endast hänt en gång, men ändå.... :crazy:

Eller häv köpet - att hästen inte är ridbar är en helt giltig anledning!

Är det det? Visste liksom inte riktigt om det gick att häva köpet pga detta. Vi funderar ju starkt på att häva köpet men vet inte riktigt hur man går tillväga osv. Vem ska man kontakta förutom förra ägaren då, vill säga? Måste man blanda in advokat odyl. ? Förra ägaren står som ett stort frågetecken och säger att hästen aldrig gjort något sådant hos henne. (Såklart)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka