Konstig häst.....*Långt*

Om ni vill ha hjälp om ni behåller honom eller under tiden ni häver köpet så får du gärna PM:a mig. Jag är inte expert men har ett fullblod som vet rek avlivning (ungefär samma symptom) och i dag är han en trevlig och samarbetsvillg kille. Har även haft en kille efter Lyphard(e:Diaglyphard), han var hrmm "kul" att handskas med, men han blev trevlig han också. MVH Ylva

Nä, alla hästar är knepiga på sitt sätt!
Jag menar inte att fullblod är knepiga på ett negativt sätt. Jag älskar fullblod för deras temperament, men de har ibland haft en tuff uppväxt i galoppstallen och har ju "hetare" nerver än halvbloden!
Jag har bland annat stött på knepiga russ, halvblod och travare mfl så det är inget som bara "drabbar" fullblod! ;)

Tack! :) Det ska jag verkligen ha i åtanke. Får se först hur allting artar sig annars kanske jag PM:ar dig en vacker dag. :)

ja, varför inte ta ut hästpratare/equiteraput/massör eller något sånt. Han kanske är spänd, har ont någonstans..

Visst! Men som läget är just nu (att vi ska försöka häva köpet) så är vi ju inte intresserade av att kasta ut en massa pengar på en massa åtgärder. Givetvis måste vi ju göra det om det inte går att häva köpet men det får bli en senare fråga. :)

Hej...
jag vet itne riktigt om det funkar men det kanske är så att hästen inte trivs inne på banan helt enkelt..
om du har möjlighet så försök att vara i skogen med honom....
se till så att han har det roligt helt enkelt..
det bäst är nog för din syster också att hon itne är rädd för honom.. för är hon det, så märker han det.
så om hon bara bortstar på honom och kelar lite med honom i stallet så kanske han blir säkrare på henne...
i hagen... gå in när ni kommer till stallet till honom.. säg hej o lite så... då förknippar han nog inte att varje gång någon ska ta in honom så blir det banan...
aja... som sagt , :confused: jag evt itne om det funkar men man kan ju alltid försöka..
Lycka till ! :banana:

Tack för ditt svar!

Tyvärr måste jag nog bara säga att vi provat det mesta av det du skrev.

För det första så har vi tyvärr inte någon bana att träna på. Men att rida ut med honom funkar liksom inte eftersom vi inte kommer en meter med honom (uppsutten) :smirk:.
Min syster har provat att lina honom ute på gräsfälten men han bara stegrar sig :(. Hon säger också att hon inte längre vill ens gå med honom "för hand" eftersom hon inte alls litar på honom. Helt plötsligt kan han bara börja stegra osv.
I stallgången är han snäll och även inne i stallet och hagen. Visserligen hände ensak en gång när jag var hos honom i hagen. Jag hade fyllt på hans vatten och vände ryggen emot honom för att gå tillbaka till stallet. Då såg jag i ögonvrån att han småsprang mot mig men bakåtstrukna öron. Liksom helt utan anledning. Enligt mig så är han lite av vad man kallar ögontjänare.

Tyvärr är det ju så att min syster har blivit rädd för att rida honom och själv skulle jag inte sätta mig på honom. Tycker att han är rent för opålitlig.

Men som sagt, tack så mycket för ditt svar i alla fall. Du vet, alla svar mottages gärna även om vi kanske redan provat det mesta. :)

Vi hade ett fullblodssto som vi bytt till oss som var heltokig vid in och uttag till hagen. Snäll i stallet. Men när vi skulle leda henne samt longera så var hon "tokig". vi gjorde så att vi tog bort all havre på henne. Fodrade enbart med korn kross. Efter TVÅ dagar blev hon lugn som en filbunke. Blev stallets trevligaste häst (enligt oss).
Prova att ta bort all havre!

Hästen får redan bara kornkross :crazy:.
Har inte fått någon havre så länge vi har haft honom :(.

Tack i alla fall för ditt försök att hjälpa till. :bow: :)

Skötte en vbl travar hingst förut som bette dig som din systers fullblod. (läs tråden * Knäckt häst*) Har inget råd om någon lösning anant än att anlita en duktig tränare och att jobba med förtroendet från marken. Skulle nog ta kontakt med tidigare äg/uppfödare och höra vad dom vet om hästen.
Hoppas det löser sig! Lycka till!

Snälla, vad ni gör, SÄLJ INTE HÄSTEN VIDARE!!!!!

Om ni inte får köpet att gå tillbaka, och inte hittar någon som kan hjälpa er att få ordning på hästen, (det låter som att det krävs massa kunskap för det).

Vad har ni för försäkring??? Jag tycker att det låter som att hästen är en kandidat för att bli utdömd.
Missförstå mig inte nu, men jag tycker att det är bättre att hästen får somna in än att han säljs och hamnar hos nästa som kanske inte heller klarar av honom, eller nästa, eller nästa....
Ni förtår vad jag menar....

Kan inte låta bli att undra hur han får det om han hamnar hos den förre ägaren igen. Såld till någon intet ont anande "lycklig" spekulant.

Om livet bara är krig är det faktiskt bättre för hästen att få somna in. :cry:

Lycka till och hoppas att det löser sig.

Jag vet precis vad du menar. Vill inte heller att han ska bli någon "vandringspokal" och har också funderat på att låta honom somna in. Men det är ju bara det att min syster ju vill ha sina pengar tillbaka. Med all rätt tycker jag. Där har vi det lilla dilemmat med försäkringen. Tycker ju att hästen i sådana fall borde bli utdömd för lynnesfel eller liknande. Vet att det inte behöver vara lynnesfel men vad annars ska det gå under. Nu är det bara så att hästen är försäkrad i Sveland och deras försäkringar täcker inte detta. Vet inte om man på annat sätt kanske kan få honom utdömd. Jag tycker också att det nog hade varit det bästa för honom.

Ringde runt idag och fick bla. tag på både hans uppfödare och en ägare till. Fick reda på, av uppfödaren, att hästen blivit träffad av blixten som föl :eek: :eek:. Kanske inte så konstigt att han är knepig :crazy:.
Han såldes av uppfödaren med de förutsättningar som var (blixtnedslaget) och han var väldigt liten och klen och lite "efter" så det skulle aldrig gå att göra honom till galopphäst. Hon som köpte honom av uppfödaren lovade denne att aldrig låta honom gå löp. Summorna som gavs för hästen var nästan lika med noll eftersom hästen inte kunde bli annat än promenadhäst. Min syster köpte honom dock för hoppning och fälttävlan. När hon nämnde detta för säljaren så sa denna inget, vilket hon ju borde.

Hoppas att du förstod. :)

Oj!

Men det borde väl sätta saker i en annan dager iochmed blixtnedslaget?

Då är det ju inte ett MEDFÖTT lynnesfel utan en skada..

Kan vara värt att kolla upp tycker jag.

Visst! Nu blev det en helt annan sak. Snacka om att jag blev chockad när jag hörde det. Hur och var ska man egentligen kolla det? :confused:
Inte konstigt att han var helt rabiat när det åskade för några veckor sedan. Helt vansinnig var han så jag kunde knappt ta in honom från hagen. Väl inne i stallet är det ingen fara men där ute stod han sedan flera dagar efter och kollade nervöst åt det håll där blixtarna hade varit. Stackars liten :(. Uppfödaren berättade också att han sålts med reservation och med de förutsättningar som fanns (iom. blixtnedslaget). Tidigare har han sålts för minimala summor och de 14.000 som min syster gav var tydligen ett väldigt överpris. När vi berättade för säljaren att han skulle användas till hoppning och fälttävlan så tyckte hon att han nog skulle passa till det, men de hans andra ägare i livet påstod att han enbart var lämpad för promenadridning. :confused: Väldigt upplyftande att höra allt det här :smirk:.

Vi funderar på att han nu kanske ska få somna in då det bara kommer att bli jobbigt för honom att flytta en ytterligare gång och förmodligen fler därtill. Han har trots allt, vad vi vet, haft 6 ägare på 5 levnadsår och det är ju verkligen inte bra. Bara det säger att något inte stämmer.

Oj, nu upprepade jag nästan allt jag skrivit innan :o.
Ja, ja det kan kanske vara bra med en liten uppdatering ;).

sätt er och läs igenom försäkringsavtalet.
har ni de reservationerna på er försäkring?

Annars borde det ju vara ett klart bedrägeri tycker man.
kolla i ridsport och ring nån av advokaterna där, ofta får man gratis rådgivning per telefon.

Smart!
Hur många ggr har man inte träffat hästar som varit hos problemhjälpare (eller vad man ska kalla dem?!) där de fungerar lungt och perfekt, för att sedan få samma problem när ägaren tar hem hästen igen.

Många fullblod pressas ju väldigt hårt väldigt tidigt har jag fått lära mig. Vilket ju då ofta kan leda till "knepiga" hästar.

Stallägaren där jag har min häst just nu, äger (och har ägt många) galoppörer som hon dels tränat själv, och dels haft i proffsträning. De har även tävlat.

Och hon har berättat mkt om hur hårt liv galoppörerna oftast lever! :crazy:
"Knep" som skulle få vilken kolugn fjordis som helst att bli helt koko! :crazy:
Och då ska man ju tänka på att just fullblod är de som står allra högst i blod, dvs ju då ofta är så mkt mer känsliga för påverkan, både positiv och negativ.

Bla så har stallägaren berättat att seriös veterinär forskning visat att över 90% av galoppörerna har magsår.
Snacka om stress! Det kombinerat med helt felaktig utfodring (sisådär 7-8 kg kraftfoder och 3-4 kg hö om dagen...).

Och jag har med egna ögon sett en galopphäst som av proffstränaren ansågs fullt tävlingsbar.
Själv så har jag aldrig ngnsin sett en så utmärglad och stressad häst! :crazy:
Den galopperade i boxen så fort man flyttade en annan häst i stallet tex! Så stressad att det övergick i hysteri! :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka