Konstig hälta

@Perla alltså förlåt, men du är fullständigt VANSINNIG om du tänker stå för kostnader för att rehabba ngn annans häst i 12 månader med oviss utgång och allt! Förlåt, men du är verkligen det.
Jag är mållös ang. ägaren som varken vill ta tillbaka hästen själv eller stå för kostnader för sin egen häst i detta läge. Personligen hade jag varit så fruktansvärt lättad och tacksam över att ngn som du är fullt villig att stå för rehabben och allt det jobbiga att jag självklart och GLADELIGEN hade betalat hela uppstallningen och allt runt hästen för att slippa rehabbandet själv när du vill ta på dig den! Ägaren borde skratta sig lycklig över den möjligheten!

@Perla alltså förlåt, men du är fullständigt VANSINNIG om du tänker stå för kostnader för att rehabba ngn annans häst i 12 månader med oviss utgång och allt! Förlåt, men du är verkligen det.
Jag är mållös ang. ägaren som varken vill ta tillbaka hästen själv eller stå för kostnader för sin egen häst i detta läge. Personligen hade jag varit så fruktansvärt lättad och tacksam över att ngn som du är fullt villig att stå för rehabben och allt det jobbiga att jag självklart och GLADELIGEN hade betalat hela uppstallningen och allt runt hästen för att slippa rehabbandet själv när du vill ta på dig den! Ägaren borde skratta sig lycklig över den möjligheten!

Det får du gärna tala om för ägaren ;)

Jag är ingen människa som ser hästen som min leksak utan jag ser hästen som min bästa vän och jag behandlar den som en kung. Allt handlar inte om att rida och tävla, även fast jag tycker det är super kul det med, men det viktigaste är vad jag tycker, att jag och min bästa vän har det bra och roligt ihop. Att vi fungerar ihop och att vi hjälper varandra.

Har klickat så här med en enda häst i hela mitt liv som vi hastigt fick ta bort pga brutet ben för många år sen. Perla är mitt liv. Jag gör allt för henne och hon skulle gå genom eld om jag bad henne. Vi passar helt enkelt ihop helt på alla sätt.

Folk säger att det finns andra hästar, lämna tillbaka bums. Men jag säger att detta är Hästen med stort H! Det där stora H:et är inte lätt att hitta. Det tar flera år för många att hitta om dom ens gör det.

Hon har den kapacitet jag vill ha. Hon har rätt temperament, arbetsvillig, alltid glad, lättlärd, pigg men inte het, känslig på rätt saker och får man hennes förtroende så gör hon allt för en. Hon hälsar alltid med ett glatt gnägg när jag kommer. Hon kommer nästan alltid fram till grinden och vill alltid följa med på nya spännande äventyr :)

Från och med Augusti så kommer jag ha råd att ge behandlingen själv. Då kan jag verkligen göra allt för min älskade häst. Men jag vill ha en säkerhet i att jag får behålla henne och inte blir tvingad att lämna tillbaka henne så fort hon blir bra.

Jag har tänkt igenom det här mycket. Jag har skrivit ner allt positivt samt negativt med att behålla henne. Men jag känner att det som väger upp mest är mitt mående. Jag mår bäst när jag är i stallet hos henne. Jag längtar till henne varje dag. Hon gör att jag vill gå upp. Hon gör att jag vill fortsätta och kämpa. Hon är guld värd för mig!

Jag försöker ignorera dom som hela tiden försöker få mig att lämna tillbaka henne. Det gör mig bara illa och hjälper mig inte alls. Varför kan man inte bara stötta istället? Visst det är väldigt bra att man säger vad man tycker, men bara för att du inte skulle göra så så behöver det inte betyda att jag ska göra så. Berätta vad du tycker, men stötta mig oavsett vad jag väljer.

Jag blir uppriktigt ledsen att höra att fina, fina Perla hamnat i händerna (ägarmässigt) på en så hänsynslös människa :((
Hon är väl försäkrad? Man behandlar väl så mycket som behövs? Hur kan man inte göra det, och därmed riskera att hästen förblir skadad resten av livet?
Varför köpte man ens hästen om man är helt oförmögen att ta tillbaka den vid problem?
Och hur kan man ens förvänta sig att DU ska stå med alla kostnader och all rehab för en skada som fanns redan när du fick hästen?

Jag blir visst ganska arg också, här har Perla hamnat hos något så sällsynt som en seriös fodervärd, och så finns det ingen som helst uppskattning för detta?

Rent rationellt vill jag att du ska stå på dig och kräva att hon står för hästens SAMTLIGA kostnader under konv. eller att ägaren tar tillbaka hästen. Men du vill ju ha henne kvar, och det gör väl att ägaren passar på att utnyttja dig till fullo...
Och jag förstår dig fullständigt, jag har ofta önskat att jag hade valt att köpa henne när hon var till salu, det är en once-in-a-lifetime-häst :love:

Du, med tanke på allt + att ägaren inte verkar så intresserad av henne, tror du att det skulle gå att flytta över ägarskapet på dig? Människan bryr sig uppenbarligen inte och vill inte ha henne tillbaka. Då kunde du ju veta säkert att allt jobb du lägger ner nu, det gör du för dig egen skull, för att du får behålla henne.
Om det inte kan vara aktuellt nu, men kanske sen, så tycker jag att du ska se till att förhandla dig till en längre fodervärdstid UTAN uppsägningstid(det står 3 mån i ert avtal väl? så oavsett kan ägaren säga upp avtalet och ta hem hästen med tre månaders varsel) samt att det står i klartext att du ska ha förköpsrätt om hon ska säljas och att priset då är max 5000 kr pga att du tagit alla kostnader samt jobb under en skadetid som inte borde drabbat dig.

Om du vill kan jag hjälpa dig att formulera avtalet, jag har ett liknande avtal färdigt sedan jag hade min unghäst ute på foder.

Lycka till, och framförallt hoppas jag fina Perla blir återställd :love:

Läste kanske fel om uppsägningstiden...
Alternativ till att skriva ett fast pris kan vara att ni skriver ett nytt avtal där det framår att hästen lämnats till dig med befintlig skada..blablabla att du står för uppstallning/rehab osv och att den totala summan som detta uppgår till ska dras av från hästens pris vid ev försäljning.

12 mån x 3000 kr = 36 000 kr
Tror det är bra att ange en fast summa per månad, och sedan ser man hur många månader det tar innan hon är konstaterat frisk. 3000 kr är ett exempel, men nog ganska rimligt tycker jag.

@Perla valet är ju givetvis ditt eget, det finns det nog ingen som inte inser. Dock vidhåller jag att jag tycker du gör ett stort misstag som låter ägaren köra över dig utan minsta motstånd från din sida i fråga om att du ska stå för alla kostnader på en häst du inte kan använda utan tvärtom måste rehabba vilket är mycket besvärligare och arbetsbelastande än att ha en frisk häst, samt oviss utgång gällande skadans läkning i slutänden. Jag tycker du låter dig bli både utnyttjad och lurad utan att du gör ngnt som helst motstånd.

Jag har häst på samma premisser som du, sitta på ryggen är inte en stor del för mig :-)

Däremot måste man väga in sitt eget mående med ett sjukt djur. Speciellt oo man känner att man inte riktigt har råd. Det kan vara extremt psykiskt påfrestande för många, du vet själv bäst hur du hanterar det. Du har antagligen redan gått igenom "worst case" innan ni visste vad felet var. Att_ känna sig otillräcklig med ett sjukt djur, pga pengar, okunskap eller_helt enkelt bara för att de inte kan prata..., är en nackdel som bör vägas noggrannt.

Ett tips bara, det är det enda jag ser som negativt med en sjuk häst faktiskt :-)

@Perla Mitt inlägg var ett försök att stötta, och därför jag undrade just vad du hade för tankar om sen, vilken nivå av användning som var okej för dig etc. Tog du det som att jag menade att om hästen inte är ridbar är det inget att hålla på med missförstod du mig.

Sen tror jag INGEN svarat för att vara elak, utan för att hjälpa. Även de som sagt lämna tillbaka - för det är det enda rationella och förnuftiga, och ibland kan man behöva påminnas om det JUST för det är hjärtehästen osv. Att faktiskt säkerställa att man tittat så nyktert det går på hela bilden osv.

Det är inte så lätt att göra motstånd alltid, dels när man redan är i underläge eftersom man ju vill ha hästen kvar och alltså inte "på riktigt" kan hota med att lämna den tillbaka. Men även för att alla är inte såna rivjärn som du och jag Mackan ;)
Mår man dessutom dåligt i allmänhet och känner sig stressad och deprimerad gör det inte saken bättre att folk klankar på en för att man inte står upp för sig själv. Man får inte mer ryggrad för det, snarare tvärtom.

Antingen köper du loss hästen, eller så lämnar du tillbaks den. Det här är jag som tänker med hjärnan. Om jag hade varit i din situation, så hade det kanske inte låtit så...(så jag har full förståelse för att du velar, tro inget annat :) !)

Men om man ska tänka förnuftigt så är det ju det enda rätta. Antingen köper du hästen, och behandlar den, OCH behåller den när den (förhoppningsvis) blir frisk. Eller så lämnar du tillbaks den och låter ägaren ta ansvar för att rehabilitera hästen.

Har jag missat den informationen, eller hur står det till med försäkringen? Vad är den veterinärvårdsförsäkrad i?

@Alexandra_W och alla ni andra :)

Jag riktade inget i mitt förra inlägg till er utan till dom runt omkring mig som faktiskt inte bryr sig om vad jag vill och vad jag gör utan dom ser bara på att hästen kostar massa tid och pengar och går inte att rida, så enligt dom är hon bättre som pålägg typ..

Ska läsa igenom alla svar jag fått och svara på allt så fort jag får tid att sitta ner i lugn och ro :)

Jag är ytterst tacksam till all stöttning och hjälp härifrån, även fast det inte alltid varit den snällaste tonen :). Och jag får än en gång poängtera att jag överreagerade i början av tråden och tog svaren på fel sätt.

Ibland är buke fantastiskt! <3

@Perla - vad bra att du skrev detta inlägg du skrev nu senast #151, för du svarade på mitt inlägg tidigare när det du klargör nu hur du menade, skrevs, och det kunde jag knappast tolka som ngt annat än att det var mig du riktade dig till utifrån det ;)

Jag försöker bara hjälpa dig och påtala orimligheten i att du ska stå för alla kostnader och arbete denna skada verkligen kommer innebära, med oviss utgång för så är det med senskador av denna kaliber, på en häst som inte är DIN och som ägaren kan ta tillbaka närhelst den får för sig det. Det är orimligt och du kommer ångra dig massor om du lägger ner allt detta jobb och alla dessa pengar på att uppehålla hästen om sen ägaren tar tillbaka den.
Just pga detta, som jag tyckte jag iallafall försökte skriva tydligt att det var det det handlade om, så tycker jag inte du ska acceptera vad som helst utan ställa krav på hästägaren att endera betalar den för att hästen står hos dig, stallhyra, rubbet, eftersom ägaren inte vill ha hem hästen (du skrev väl rent av att ägaren inte KAN ta hem den?), eller så avtalar ni att du får köpa loss hästen. Jag tycker du har alla möjligheter att förhandla igenom detta utan vidare konstigheter alls - dels är det öht inga orimliga krav, och dels kommer ju hästägaren ALDRIG att kunna låna ut hästen till en annan fodervärd i det skick den är i nu, om ägaren inte själv kan ta hem den heller, så att du förlorar hästen för att du förhandlar om rimligheterna i det hela, har jag väldigt väldigt svårt att se! Handlar ju inte ens om att skapa konflikt med hästägaren utan att som sagt, sunt och förnuftigt förhandla med denne. Är människan normalt funtad så kan den rimligen inte inse orimligheterna i det du annars förväntas göra dvs bekosta och rehabba en häst ett år framöver eller iallafall minst ett halvår, utan att hästen ens är din egen.

Du hade ett fodervärdsavtal som förutsatte att hästen var brukbar och frisk, (även om det fanns brister i ert avtal i sig) nu har du en häst som inte är det och som kräver vård och minituös skötsel för att en svår skada ska läka, och läkningstiden är mkt lång och avancerad. Att stalla upp sin häst på rehab stall med all skötsel för en liknande skada, brukar landa på runt 5-6 papp i månaden för hästägaren om man ska lämna iväg dem, som jämförelse.

Senast ändrad:
Jag vill bara säga att det är jättetråkigt att du hamnat i den här situationen och jag hoppas verkligen att det kommer lösa sig.
Du verkar iaf vara en fantastisk djurvän!

Kan börja med att jag inte vill hänga ut ägaren alls, så om någon vet vem ägaren är så håll det helst för er själva :)

Hon vill hästen väl (vad hon säger iaf) men pengarna finns inte där så därför blir det som det blir. Skadan kan ju trots allt läka utan stötvågsbehandlingen men den läker fortare med behandlingen. Så bra blir hon väl förr eller senare hoppas jag (oavsett om jag eller någon annan har henne).
Vill heller inte försvara ägaren i det hela, men hon kan ju inte prata för sig själv. Ni ser ju bara min sida av historien och vad jag säger att hon sagt. Jag säger ju självklart sanningen från båda håll, men hon kan inte försvara sig själv om varför hon ar besluten som hon gjort.

Men nu till svaren då :)

@skuggi: Hon är A1 försäkrad hos Agria med högsta vet. vård. Detta ligger under hältutredning som det är ett tak på 17 000 kr som dom täcker. Självrisken ligger på 1500 kr (om ja minns rätt) och så får man betala 20 % av summan och det som överstiger 17 000 kr får man betala själv. Hittills har det gått på lite drygt 20 000 kr plus nästa återbesök som går på ca 4000 kr med ultraljudet.
Det är alltså pengarna som styr i det här fallet.

Hon köpte ju Perla för att ha en trevlig häst att rida. Men efter att hon fått barn har inte tiden funnits så därför åkte hon ut på foder. Hon har inte velat sälja henne pga att hon tycker för mycket om henne.

Vi har fortfarande inte pratat så mycket om just pengarna. Hon skulle ringt igår men fick förhinder så hon skulle ringa idag men gjorde inte det.

Ja det finns inte direkt gott om seriöst hästfolk och speciellt inte fodervärdar eller medryttare. Det är helt av egen erfarenhet, men det finns ju självklart många bra oxå :). Men generellt sett så har jag stött på fler av den dåliga sorten än den bra. Men det finns självklart guldkorn i hästvärlden med :)

Hon är verkligen en sällsynt häst. Inte bara pga hennes gångarter, men hon har verkligen allt! O inte nog med det så är hon ju verkligen ögongodis för alla ;)

Det skulle vara en dröm om vi skrev över henne på mig! Men jag tror inte det är något alternativ från hennes sida. Men om man ska leka med tanken så skulle det vara helt underbart! Är hon min så får jag bestämma över allt. Jag skulle utan tvekan sälja allt jag äger och har för att hon skulle få den bästa vården som finns. Men det känns inte alls som något jag vill göra för någon annan. Jag ska inte behöva ge bort hela mitt liv plus alla ägodelar och leva på nudlar för att den som har yttersta ansvaret inte vill betala. Ägaren kan ju ta tillbaka henne bums när hon är bra. Då står jag där pank, utan ett vettigt liv och äter nudlar samtidigt som depressionen kommer som ett brev på posten..
Jag kommer ge henne det som ett alternativ.

Om jag ska gå med på hela rehab tiden så SKA jag ha rätt till MINST ett år extra för träning och tävling som det var sagt från början (om hon blir så pass bra då, annars till skogsridning eller bara mysiga promenader beroende på vad hon håller för). Jag tänker inte stå för allt jobb och slit, pengarna och stressen för att lämna tillbaka hästen så fort hon blir bra. Isf tar jag betalt i en hög timpeng..

Jag vill att vi skriver ett mer utförligt kontrakt där allting står med och även pris på vad jag får köpa henne för. Det ska vara dagens pris, vilket är slaktvärdet typ. Jag tänker inte rehabba och sedan fortsätta utbilda och betala vad hon är värd efter mitt slit.

Du får mer än gärna PM:a mig kontraktet :)

Det hoppas vi alla! <3

@mackan : Jag ska försöka förhandla fram så att jag vinner på det. Det är inte lätt när man redan mår dåligt och alltid haft svårt för att säga nej. Men jag ska verkligen försöka nu!

@the_connemara : Ja det ekonomiska kan lägga sig på måendet väldigt lätt. Men som du skrev har botten redan varit. Det kan inte bli värre utan bara åt det bättre ekonomiskt sett.

Måendet är det jag främst värderar. Både mitt mående och hästens mående. Mitt mående har blivit mycket bättre efter att jag fick henne. Samtidigt har jag mått väldigt dåligt över det vi gått igenom. Men det bra väger upp det dåliga tredubbelt!

@Alexandra_W : Från början ville jag ha en rolig kompis att rida dressyr på. Efter att jag märkte vilken hopp talang och viljan att hoppa hon har så ville jag även satsa lite på hoppningen även fast jag är väldigt hopp rädd. Men efter att jag haft henne i ca 2 månader så fick jag idén att köra in henne. Hon tycker att allt är roligt och tömkörningen har stärkt hennes självförtroende enormt! Hon tycker det är super kul och hon har all kapacitet i världen att kunna bli en fin mysig körhäst :)
Har med andra ord tänkt ha henne i lite allt möjligt. Men är det så att hon bara klarar av lugna skogsturer så är det det som det blir :). Jag har inget som helst krav på att hon ska kunna si eller så och hålla för det eller det. Kan hon inte ridas så kan vi köra från marken istället. Vi klicker- och trick tränar lite i dagsläget och det kan utvecklas långt om man vill :)

@skuggi : Det är så sant det du skriver. Det är inte alls lätt när man mår dåligt och hamnar i ett jobbigt underläge. Det är svårt, men man får ta en sak i taget.

@bettysmatte : Kunde jag så skulle jag köpa loss henne. Hon är inte till salu och skulle hon va det så skulle hon nog va för dyr. Man köper inte en senskadad häst för 40 000 kr som jag tror ägaren vill ha för henne. Men jag kan ju alltid lägga ett bud.

Jag hade garanterat sagt likadant till någon som satt i min sits. Men det är inte samma sak när man sitter där själv.

rättelse i sammanhanget:
ägaren kan ta tillbaka hästen med 3 månaders varsel oavsett kontrakt utifrån det ni tydligen tecknat. det är lite det som är poängen i det många skrivit och det jobb du vill ta på dig.
utöver det så träning, tävling och hästens eventuella potentialer osv är inte riktigt ngt jag förstår har ngt med det hela att göra, du skriver massor om det i sista inlägget men har tidigare poängterat att det är helt orelevant för dig då du inte bryr dig om att rida hästen i sig. Det blir väldigt rörigt det du försöker skriva, även om jag förstår att du genomripande och essentiellt oavsett vill behålla hästen hos dig.
ytterligare då relevant att du verkligen ställer krav på hästägaren i fråga om att rehabba och betala för kostnader för en gravt skadad häst med oviss utkomst, med en häst som inte är din.

edit: såg att du svarat nu medans jag skrev mitt inlägg: ja - verkligen att du ska ta tag i det och spotta upp dig i fråga om rättigheter och lite krav mot hästägaren. det är bra - kör på den andan!

40 papp är löjligt i sammanhanget och säger rätt mycket ...... hästen är värd 15 papp max om det öht finns kvalitet i den och utifrån skadan. jag tror inte hästen har gjort så mkt i sitt liv öht även frisk? varför ska den kosta ens 25 utifrån det? blir lite förvånad.....

Senast ändrad:
:):)

@skuggi: Hon är A1 försäkrad hos Agria med högsta vet. vård. Detta ligger under hältutredning som det är ett tak på 17 000 kr som dom täcker. Självrisken ligger på 1500 kr (om ja minns rätt) och så får man betala 20 % av summan och det som överstiger 17 000 kr får man betala själv. Hittills har det gått på lite drygt 20 000 kr plus nästa återbesök som går på ca 4000 kr med ultraljudet.
Det är alltså pengarna som styr i det här fallet.
:)

Men hur mycket har fb ERSATT hittills? Det är ju det som är taket, inte den totala summan som vetbesöken har kostat.

(Ber om ursäkt för smilies på konstiga ställen i ditt citat, men telefonen vägrade att radera dem!)

@Perla - vad bra att du skrev detta inlägg du skrev nu senast #151, för du svarade på mitt inlägg tidigare när det du klargör nu hur du menade, skrevs, och det kunde jag knappast tolka som ngt annat än att det var mig du riktade dig till utifrån det ;)

Jag försöker bara hjälpa dig och påtala orimligheten i att du ska stå för alla kostnader och arbete denna skada verkligen kommer innebära, med oviss utgång för så är det med senskador av denna kaliber, på en häst som inte är DIN och som ägaren kan ta tillbaka närhelst den får för sig det. Det är orimligt och du kommer ångra dig massor om du lägger ner allt detta jobb och alla dessa pengar på att uppehålla hästen om sen ägaren tar tillbaka den.
Just pga detta, som jag tyckte jag iallafall försökte skriva tydligt att det var det det handlade om, så tycker jag inte du ska acceptera vad som helst utan ställa krav på hästägaren att endera betalar den för att hästen står hos dig, stallhyra, rubbet, eftersom ägaren inte vill ha hem hästen (du skrev väl rent av att ägaren inte KAN ta hem den?), eller så avtalar ni att du får köpa loss hästen. Jag tycker du har alla möjligheter att förhandla igenom detta utan vidare konstigheter alls - dels är det öht inga orimliga krav, och dels kommer ju hästägaren ALDRIG att kunna låna ut hästen till en annan fodervärd i det skick den är i nu, om ägaren inte själv kan ta hem den heller, så att du förlorar hästen för att du förhandlar om rimligheterna i det hela, har jag väldigt väldigt svårt att se! Handlar ju inte ens om att skapa konflikt med hästägaren utan att som sagt, sunt och förnuftigt förhandla med denne. Är människan normalt funtad så kan den rimligen inte inse orimligheterna i det du annars förväntas göra dvs bekosta och rehabba en häst ett år framöver eller iallafall minst ett halvår, utan att hästen ens är din egen.

Du hade ett fodervärdsavtal som förutsatte att hästen var brukbar och frisk, (även om det fanns brister i ert avtal i sig) nu har du en häst som inte är det och som kräver vård och minituös skötsel för att en svår skada ska läka, och läkningstiden är mkt lång och avancerad. Att stalla upp sin häst på rehab stall med all skötsel för en liknande skada, brukar landa på runt 5-6 papp i månaden för hästägaren om man ska lämna iväg dem, som jämförelse.

Ja, jag förstod det. Klart du tar åt dig när jag citerar ditt inlägg och skriver "du" i resten av inlägget ;). Det är ju omöjligt för er att se "mellan raderna" och veta vad andra utifrån sagt utan att jag talar om det här.

Det är just det att ägaren kan hämta henne vilken dag som helst som jag kommer ändra på i kontraktet om jag går med på att fortsätta ta hand om henne. Jag gör inte det här för ägaren utan för mig och hästen.

Det är högst rimligt att hon betalar för allt, men vill hon inte betala 4000 kr på en till behandling som uppenbart hjälper så tror jag inte hon går med på att betala allt varje månad. Fast, om hon tar hem hästen får hon ju betala allt och lämnar hon henne till gamla ägaren så lär det också kosta..

Och nej, hon KAN inte ta hem hästen.

Jag håller med i varenda ord du skriver. Ingenting är orimligt. Jag kräver ju ingen ersättning för tiden och allt jobb jag gör. Det är bara hästens uppehälle och utgifter.

Avtalet är inte direkt bra. Men som du säger så är hon inte ridbar. Hon är inte som utlovat. Det hade varit STOR skillnad om skadan uppkom hos mig. Då är det fullt rimligt att jag står för allt.

@Bison : Det löser sig nog nån gång. Tack snälla du! Jag gör vad som helst för mina älskade djur <3

Ja, jag förstod det. Klart du tar åt dig när jag citerar ditt inlägg och skriver "du" i resten av inlägget ;). Det är ju omöjligt för er att se "mellan raderna" och veta vad andra utifrån sagt utan att jag talar om det här.

Det är just det att ägaren kan hämta henne vilken dag som helst som jag kommer ändra på i kontraktet om jag går med på att fortsätta ta hand om henne. Jag gör inte det här för ägaren utan för mig och hästen.

Det är högst rimligt att hon betalar för allt, men vill hon inte betala 4000 kr på en till behandling som uppenbart hjälper så tror jag inte hon går med på att betala allt varje månad. Fast, om hon tar hem hästen får hon ju betala allt och lämnar hon henne till gamla ägaren så lär det också kosta..

Och nej, hon KAN inte ta hem hästen.

Jag håller med i varenda ord du skriver. Ingenting är orimligt. Jag kräver ju ingen ersättning för tiden och allt jobb jag gör. Det är bara hästens uppehälle och utgifter.

Avtalet är inte direkt bra. Men som du säger så är hon inte ridbar. Hon är inte som utlovat. Det hade varit STOR skillnad om skadan uppkom hos mig. Då är det fullt rimligt att jag står för allt.

@Bison : Det löser sig nog nån gång. Tack snälla du! Jag gör vad som helst för mina älskade djur <3
stor pepp och stort support till dig!

rättelse i sammanhanget:
ägaren kan ta tillbaka hästen med 3 månaders varsel oavsett kontrakt utifrån det ni tydligen tecknat. det är lite det som är poängen i det många skrivit och det jobb du vill ta på dig.
utöver det så träning, tävling och hästens eventuella potentialer osv är inte riktigt ngt jag förstår har ngt med det hela att göra, du skriver massor om det i sista inlägget men har tidigare poängterat att det är helt orelevant för dig då du inte bryr dig om att rida hästen i sig. Det blir väldigt rörigt det du försöker skriva, även om jag förstår att du genomripande och essentiellt oavsett vill behålla hästen hos dig.
ytterligare då relevant att du verkligen ställer krav på hästägaren i fråga om att rehabba och betala för kostnader för en gravt skadad häst med oviss utkomst, med en häst som inte är din.

edit: såg att du svarat nu medans jag skrev mitt inlägg: ja - verkligen att du ska ta tag i det och spotta upp dig i fråga om rättigheter och lite krav mot hästägaren. det är bra - kör på den andan!

40 papp är löjligt i sammanhanget och säger rätt mycket ...... hästen är värd 15 papp max om det öht finns kvalitet i den och utifrån skadan. jag tror inte hästen har gjort så mkt i sitt liv öht även frisk? varför ska den kosta ens 25 utifrån det? blir lite förvånad.....

För att kanske förtydliga det hela så tog jag henne för att ha en rolig vän att rida lite dressyr med. Sedan uppkom ju även de andra visionerna. Men ingenting är viktigt för mig. Jag kan hålla mig på backen. Jag behöver inte sitta på häst ryggen. Jag behöver inte träna o h tävla. Jag har inget behov av det egentligen utan gör det mest bara för att det är kul. Jag har möjlighet att rida andra hästar några dagar i veckan men jag avstår för att jag helt enkelt inte har lust utan jag umgås hellre med min pärla!

Hon är knappt utbildad LC i dressyren och ingenting i hoppningen. Hon är tränad en del i tölt, men det är ju ingen tävlings töltare. Hon har ingen stam som är för den avelsintresserade. Hon är fullt frisk (kanske, vi vet ju fortfarande inte om det är något mer problem) och har enligt okända källor varit frisk hela sitt liv. Enda är att hon bröt vänster bak när hon va föl som är helt läkt och hon ska inte ha några som helst problem av den. Sen är det ju den här senskadan. Det är även krångel med vaccinationerna och allt finns inte i passet. Så kort och gott är det en outbildad, skadad häst utan stam som vi inte vet om hon kommer klara lugna skogsturer. Frågar man mig är hon inte värd många tusen alls i dagsläget.

@bettysmatte : Dom ersätter bara 17 000 kr för detta som hamnar under hältutredning enligt ägaren som pratade med dom i förrgår. Funderar på att ringa och prata med dom själv och se vad som verkligen stämmer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama