Svarar alla;
Jag tänker som sagt inte sälja den, men undrade bara vad som kan hända om den säljs eller kvarhålls.
Ägaren har inte ringt T än.
Här är våran konversation;
Jag: Har du pratat med T?
Hon: Idag ska jag det. Hennes värsta tid nu med läger.
Jag: Okej.
Hon: Var förberedd på en månad. Jag försöker lösa ut dig så fort jag kan.
Jag: Då får du betala höet och mockning isf annars släpper jag ut henne på betet. Jag klarar inte jobbet längre. Det tar enormt mycket på ryggen med mockning och packa hö och allt som hör till. Får inte göra sånt nu för sjukgymnasten. Lyssnar jag inte kommer sjukgymnastiken inte ge något resultat. Har kämpat på tillräckligt länge nu känner jag.
Sen vill jag fortfarande ha tillbaka för dom andra två medicinerna. Avbokar även återbesöket för jag vill inte stå för 650 kr till för att få dit henne. Har betalat tillräckligt nu tycker jag.
Hon: Släpp ut henne på bete, har jag sagt för längesen. Pengarna har jag redan gett dig. Och jag börjar bli trött på din attityd!?? Vad är det frågan om? Vi har en månads uppsägningstid som du vet.
Vad är det som kostar 650kr? Fick du inte låna transport mot hindren?
Jag: Vet du vad som kan hända om hon går i större hage? Vet du om vad det är för skada och hur den läks på bästa sätt? Vet du vilken risk du tar genom att låta henne gå på betet igen? Frågar bara för att veta säkert för Perlas skull.
Nej jag har fortfarande bara fått 365 kr av dig. En medicin kostar 367 kr. Jag har betalat tre, så det är två kvar.
Ja det är det, men kontraktet är ju redan brutet efter att hon inte fick vården hon skulle haft (som distriktaren händvisade till). Och hon har inte varit ridbar för träning och tävling sen dag ett egentligen som kontraktet säger att hon ska vara. Visst , du kunde ju omöjligt veta om skadan, men ändå. Jag har även stått för alla resor till och från veterinären som egentligen ingår i veterinärvården.
Nej, stallägaren ångrade sig så jag får hyra transporten för 350 kr plus bensinen som går åt på 300 kr för en resa.
Hon: Mm fast så mycket tror jag inte du bryr dig om hästen när du skiter i återbesöket tre dagar innan. Du har ridit henne väldigt hårt, haft flera ryttare och bytt sadel. På tal om avtalsbrott alltså. Nu pratar vi inte mer.
......................
Vad säger ni? Ska jag åka på återbesöket och betala resan och transporthyra? Ska jag låta henne gå på betet med risken att hon blir ännu sämre? Bryr jag mig verkligen inte om Perla???
Blir så ledsen och känner mig helt överkörd på sista messet
Angående det. Ni vet ju inte vad som varit sagt från början. Vi har inte bestämt någonting om någon sadel eller vem som får rida. När jag haft Perla i nästan en månad så kom vi fram till att hon tyckte hoppning var väldigt roligt. Ägaren var väl medveten om allt vi gjorde och vem som red. Vi sms:a flera gånger i veckan och oftast dagligen. Jag fick med en dressyrsadel och chansade och köpte en billig allroundsadel till henne som vi kunde ha vid hoppning. Sadeln passade som tur var. Skickade bilder till ägaren och hon tyckte jag hade tur som hitta en. Eftersom jag är hopp rädd så fick min erfarna kompis hoppa henne. Bilder och sms skickades hej vilt till ägaren. Ägaren tyckte det var jätte roligt att Perla fick göra så mycket roliga saker.
En Pay and Jump planerades med min kompis som ryttare. Ägaren fullt medveten om det. "Tävlingen" gick super bra och vi alla var nöjda. Ägaren lägger dessutom ut en bild på Perla och kompisen på sin FB-sida och skriver glatt om det.
När jag fick henne hade hon blivit riden ca 1-2 gånger i veckan i ett halvår. Mina planer var att hon skulle vila två veckor när hon kom till mig så hon skulle anpassa sig till nya miljön och till mig. Men väl på plats visade hon stor rastlöshet och ägaren tyckte då att jag kunde rida på som vanligt. Lyssnade och gjorde som hon sa. Vi hade mängder med taktproblem och traven var svårast. Efter några veckor började hon muskla sig riktigt fint och traven var super fin. Hon gick riktigt bra i några veckor för att sedan gå utför. Härifrån ungefär finns med i trådstarten.
Sadeln jag köpte passade bara i några veckor. Användes max 4 gånger. Efter det lånade jag kompisens sadel som hade samma bom och vidd som Perlas dressyrsadel. Ägaren visste om alltihop.
Glad med en ny häst så lät jag några rida henne. Alltid under uppsikt med mig. Ägaren fick självklart reda på det och då sa hon ifrån. Hon ville inte att fler än 2 red så så fick det bli. Det var jag och ägarens syster (som var medryttare på Perla hos förra fodervärden och fortsatte hos mig) som fick rida. Sadeln sa hon ingenting om..
Allting har skett tillsammans med ägaren. Jag har alltid frågat henne först om det är större beslut att ta. Det har alltid varit vi tillsammans som tagit besluten.
Enda gången jag gått emot henne är nu när systern hastigt slutade (en annan låååång historia..) så behövde jag hjälp av någon annan. Annonserade då om skötare som fick hjälpa till gratis nu och när hon blir ridbar få rida gratis. Ägaren gillade det inte alls och sa ifrån. Hon fick då reda på av mig att systern slutat så hon visste inget. Hon gillade det inte men det fick gå ändå. Hon är ju ändå inte ridbar.
Va långt det blev
. Men utan bakgrunden kan ni omöjligt ta ställning till sms:en.