Sv: Konster

hur lär man hästen spansk skritt??? ska man ha ett spö å slå lite lätt på frambenen??? kan någon förklara som har erfarenhet??:confused: :confused:
 
Sv: Konster

Jag tror aldrig att jag skulle kunna lära min häst att stegra för då skulle hon helt säkert använda det när hon vill komma undan, däremot kan hon flytta sig i sidled när jag gör det. Jag står framför henne och flyttar mig först ett steg åt vänster (hon följer efter) och sedan ett steg åt höger och hon följer efter igen. hon tycker det är jättekul att härmas och brukar kunna göra det med allt möjligt jag gör :) så söt!! :) kan bli lite jobbigt om jag råkar flytta mig på samma sätt när jag t.ex. gör en knopp i pannan på henne, men det får jag stå ut med när jag nu har lärt henne det!..

Kanske inte är det roligaste tricket men om du vill veta hur jag gjorde så stod jag, som jag sa framför henne, och hade en kompis på sidan om henne som petade på henne när hon skulle flytta sig, det krävdes ju att hon hade uppmärksamheten på mig och inte på mig kompis.. Det tog inte så lång tid innan hon förstod (men som sagt, detta är en häst som gillar att härmas :))
 
Sv: Konster

Jag har klickertränat min häst att apportera freesbee, skaka på huvudet när jag säger veterinärens namn, titta till höger/vänster.
Det gjorde jag när hon hade skadat sig och hade boxvila i fyra månader.
Annika
 
Sv: Konster

*kl*

min medryttarhäst kan såvitt jag vet bara pussas. man håller godiset bakom ryggen och får en ytterst försiktig puss på munnen av henne! :love:

förra medryttarhästen kunde också pussas, men hon blev så ivrig att man fick akta sig så man inte fick en dansk skalle (eller vad det heter?) i farten.. :D
hon kunde även buga om hon fick en godis..

har en annan häst i nuv. stallet som ägaren lärt att lyfta "vacker tass" och det är ett jä*la helsike om ni ursäktar! det är ett exempel på riktigt dålig inlärt trick, för hästen kan inte stå still (med ryttare) mer än 2 sek innan hela hoven åker upp i luften, och så står hon tills man rider vidare... gör så även i stallet ibland..

trickträning (mer avancerad sån) ska göras av folk som förstår sig på det och man bör nog tänka efter både en och fyra gånger innan man ger sig på något...

skulle aldrig lära en häst stegra etc för ajg tror inte att jag skulle "reda ut" situationen. då har jag hellre en okomplicerad pålle UTAn trick... :D
 
Sv: Konster

Rubinen skrev:
Ärligt talat så kan jag inte minnas hur jag gjorde när jag lärde henne stegra! Det verkar vara helt utsuddat ur mitt minne, men kommandot för stegring är i alla fall att hålla in henne (ta i tyglarna) och skänkla på henne samtidigt när hon står still. Men hon kan det inte så jättebra. har inte tränat med henne på hela vintern.

Är det inte dumt att använda det som kommando, tänk om hästen säljs vidare till någon som inte vet detta eller som inte kan rida så bra och råkar göra det av missatg! Då kommer dom tro att det är fel på hästen och allt kommer gå åt helvete.
 
Sv: Konster

SuperSpringBoy skrev:
hur lär man hästen spansk skritt??? ska man ha ett spö å slå lite lätt på frambenen??? kan någon förklara som har erfarenhet??:confused: :confused:

Jag vet inte hur man ska gå tillväga men jag vet i alla fall att en häst måste vara väldigt samlad och bära sig bra med bakdelen för att kunna gå i spansk skritt med ryttare på ryggen.
 
Sv: Konster

*kl*
Min förra häst kunde vacker hov,
sen vet jag en häst som kan buga/skämmas (han sätter huvudet mellan frambenen) men det gör han i tid och otid då han vill ha godis. hon lärde honom det då han fick stå i box efter operation.
 
Sv: Konster

Min lillkille kan pussas (lägger huvudet på sned, sluter ögonen och trycker mulen mot mina läppar försiktigt - hel mysigt! :love: )
Tacka (lyfter hoven under sig) och "Gimme five!" Slår med framhoven i marken och knycker med huvudet. :D
 
Sv: Konster

pannkakssmet skrev:
Jag vet inte hur man ska gå tillväga men jag vet i alla fall att en häst måste vara väldigt samlad och bära sig bra med bakdelen för att kunna gå i spansk skritt med ryttare på ryggen.

Jo, riktigt och viktigt.. Utan rätta samlingen sliter det mycket i onödan på ryggen :crazy:
Men med bärigheten blir det kalas :)
Det är nog rätt olika hur folk övar. I spanien brukar de gå vid sidan av hästen och toucha med spö framför benen och berömma vid förhöjda rörelser. Men det är verkligen bara peta!! Sedan lyfter hästen upp frambenen automatiskt till spöet oftast.
Jag lärde dock min häst på ett annat sätt, men men :)
 
Sv: Konster

Hej! Jag har ett jätte trevlit varmblods sto på 17. Vi är oskiljaktiga o litar helt på varandra. Hon vill altid göra sitt bästa o jag kan göra vad som med henne och hon ser bara glad ut. Jag tror inte på godis som beröm utan ger dom beröm med händer o rösten. Jag har en annan häst som är min tävlings häst. Så hon är bara min pussgurka o skogsmulle:) . Hon är snäll mot allt o alla. Så tror ni som lärt era hästar att stegra på komando att de e helt ok att lära henne de. O har ni några bra tipps om hur jag lär na de?

Tacksam för svar!:D
 
Sv: Konster

Hoho, är det så du tänker kring hundar och lydnads/trickträning också?

Jag tror snarare att det endast är positivt för hästen att ha en uppgift den tycker är rolig (och tycker hästen inte det är roligt tror jag inte det hade gått så bra;) ) och låter den använda hjärnan.
 
Sv: Konster

Tränar Cirkuskonster med mina hästar! Har ett halvblods sto och en pre hingst. Dom har minst sagt olika temprament och talang!:rofl: :rofl: :rofl:

Mitt halvblods sto kan:
Kompliment (buga) på 1 och 2 knän
#spansk skritt och trav
stegra
#Säga ja och nej (ruska på huvet)
pussas
stå på podie
#bergsgeten (alla hovar på liten yta)
#gunga gungbräda (gungbräda special för häst)
#vinka
#yoga

Min PRE hingst kan:
allt med # framför +
räkna
aportera (i galopp)
inkallning
le (flemar)

Kommer inte riktigr ihåg allt! Men om någon har nåt tips på fler roliga trix blir jag glad!:bump:

Hoppas på att min PRE hinst ska kunna lära sig kompliment, litt och sitt också men de får dröja lite han behöver lite mer självförtroende först inbillar jag mig! Mitt sto vill inte ligga ner och det får man respektera!:bow:

Jag jobar mycke med klicker som fungerar jätte bra och undrar varför fler inte gör det, det är ju jätte poppis på hundar!!!!:bow:
 
Sv: Konster

Jag har klickertränat min häst att apportera freesbee, skaka på huvudet när jag säger veterinärens namn, titta till höger/vänster.
Det gjorde jag när hon hade skadat sig och hade boxvila i fyra månader.
Annika

Haha låter ju så kul :D Smart idé :D
 
Sv: Konster

3 månader gamla Wilda är en hejjare på att pussas! :smirk: Så fort man säger "Wilda" och böjer sig mot henne så pussas hon på munnen. Jätte sött ;)

Wind of Fields, 11 årigt korsningssto kan stegra på 'kommando'. Nästan iallafall. :smirk: Om man ryggar en bit och sen manar på framåt samtidigt som man ställer sig i sadeln brukar hon resa sig. Lite konstigt ser det ut, men duktig är hon:p
 
Sv: Konster

Min shettiskille kan buga stå på lådor, gå genom flera däck, gå balansgång, vippbrädor,och han följer efter mig vart jag än går..tävlar han i shettisagility :)

med min fullblodskille kan jag galoppera och fånga preseningar i farten
en foderhäst jag hade kunde pussar :) vill inte lära dom andra 2 det för dom är hingstar. ( och då är det kul att naffsa )
 
Sv: Konster

Min lilla kille har fått lära sig att pussas. Det gick över en dag, han är väldigt lättlärd. Förstår inte varför jag inte lärde honom mer saker, det hade varit så kul :)
 
Sv: Konster

vårt gotlandrruss kan hov.
'min' häst kan stegra när man rider och jag håller på att lära honon spansk skritt. han vet också stanna, men ibland är han lite busig och vill inte riktigt stå kvar ;D spec om det finns gräs i närheten :D när jag hoppar upp på honom brukar jag alltid använda pall, så jag har lärt honom ett steg fram/tillbaka, men vet inte om det räknas som ett trick :P

http://i58.photobucket.com/albums/g241/lantisen/P1090071.jpg
 
Sv: Konster

jag är så imponerad av dig!!
vill me att min kille skall kunna allt det!
vilket tålamod du måste ha :D

hur har du börjat?
jag lekte i paddocken idag faktiskt, vi lärde oss lyfta på rätt hov när man pekade på den och sa lyft.
sen ta godis fint..( låång hals och lyfta överläppen)
sen ruska på huvudet på komando..det msåte vi nog öva mera på ;)

men undrar hur man gör för att tex få honom att förstå att han skall lägga ena nenet på marken (buga)..

nyfiken!!
 
Sv: Konster

Min häst kan sök;)
Jag gömmer en godis i en liten hög av sand och sen så tar han ena hoven och sparkar i högen tills godisen kommer fram och sen äter han godisen. Sen också om man säger "sök" ibland i ett ridhus så tar han ner mulen i marken och går omkring med huvudet nere i marken. Ser jättekul ut. En gång var han så upptagen med att söka att han höll på att gå in i väggen!
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp