Sv: Konster

Min arab har blivit lurad att tro att lägga på täcket är ett roligt trix. Och iofs, varför itne? hon ahr alltid uppfattat det som jobbigt och hemskt, men nu är det våran roliga sutnd tillsammans. Vad som är ett trix behöver inte alltid vara så märkvärdigt.. Fast iofs, vem vill se oss lägga på ett täcke, om man skulle ha en uppvisning? *Fniss*

Min ponny kan pussas.. Ganska mysigt förutsatt att inte mulen är blöt och geggig :D

Ni som har hästar som stegrar på kommando.. Hur får man dom att förstå att det är stegra man vill att dom ska göra?

mount never rest

låter som en ganska lydig häst. har du sådan där kommandon för allting kan jag tänka mig att hästen tillsut känner sig lite som en soldat i militärtjänst..

Min arab kan puss. Hon är jätteduktig!

Så gör vi;

Jag ställer mig framför henne och gör en pussmun med läpparna. Hon viker upp överläppen och så pussar hon mig i pannan. Fast det är mindre kul när hon nafsar mig i håret, hon är lite hårdhovad (hårdhänt) av sig.

Intermezzo skrev:
mount never rest

låter som en ganska lydig häst. har du sådan där kommandon för allting kan jag tänka mig att hästen tillsut känner sig lite som en soldat i militärtjänst..
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Det är allt jag kan säga

Du talar om en häst som gör vad som helst i livet för en godis och som aldrig skulle göra en fena utan godis:rofl: :rofl:

Du har ju liksom missat poängen, trickträning gör man för att det är roligt, inte för att det ska se perfekt ut. Harry är världens slarvigaste "objekt" och det vete tusan hur många gånger som vi inte ens lyckas göra en enda övning rätt för att han har fullt upp med att tigga godis:rofl: :rofl:

Frasseoo skrev:
Halloj!

Det är jättekul att träna trix. :)

Man måste dock anpassa trixen till hästen.

Jag hade en lite c-ponny som jag lärde stegra sig på kommando.
Det gick bra, hon var en blyg och försiktig dam och använde inte detta mot männinskor.

Nu har jag en tuff knabstrupperkille som jag ALDRIG skulle lära en dominanshandling. Honom håller jag på att lära spansk skritt och
att buga sig på frambenen vilket är tvärt emot en dominanshandling. :bow: Ja just det, vi kan "rulla" tunna och apportera spön.

Mina hästar har varit lätta att lära genom positiv förstärkning.
Gör det lite rätt har de fått en godbit. Jag vet att en del tycker att det är fel att "handmata", det tycker inte jag.

/Frasse

Hur gjorde du när du lärde din ena häst stegra och hur gjorde du när du lärde den ena gå spansk skritt..?? :D

Hej ...min häst har jag lärt spansk skritt och han kan pussas...men jag matar han inte för att han ska göra det .jag pussar på han varje dag och jag kräver en puss tillbaka om jag vill ha en puss och jag matar han inte efteråt han gör det för att han vill göra det för mig.....dessuto kan han dansa på stallgången.....lite starkt uttryck kanske men han står och vinglar med hela kroppen på gången om jag vinglar eller om jag ger röstkommando till honom.....alltså han väver inte.....mvh zandra

haha..det blir inte lätt att förklara hur din lilla pålle dansar..hihi:rofl:

Hehe....ja det blir lite svårt att förklara....han typ står och vinglar med hela kroppen och böjer på nacken som om han vore snyggast i världen ....han e en lite spännis:D ......han vill ha uppmärksamhet typ.....han kräver lixom inte godis utan jag ger han det om jag känner för det och han blir inte besviken om han inte får det......låter lite knäppt i andras ögon men han är jättesocial och göra allt för att man ska klappa påp honom...hehe

Spansk skritt är i högsta grad en dominanshandling!!

Min pålle kan

Pussas
Smila
nicka
Vacker hov
början till spansk skritt
Yoga
Buga sådär
löslongeras
piaffe
backa när jag står bakom
komma när jag ropar

Min ena häst kan sparka bakut på kommando när man sitter på ;)
Kan även hoppa på kommando om man säger hopp, vid t.ex. ett av snö övertäckt och dolt dike som hon inte ser, då säger jag "hopp" så hoppar hon ändå, slipper kliva ner i det av misstag.

Min andra pussas :love:

Jag har lärt min häst och pussas :p
Hon har upp överläppen och pussas i ansiktet, såklart får man en morot för det :angel:

Nu håller jag på att lära min häst att buga :D Det går framåt :bump:

Jag har lärt min b-ponny att pussas genom att slicka mig i ansiktet :)´låter speciellt kanske men hon slickas jätte mkt på händer & så, så då lärde ja henne pussas =)

*kl*
Jag håller på och lära min hingst att stegra på kommando (från marken), om jag skrapar med foten gör han det också, kan även byta fot/hov och om jag "headbangar" gör han det med.
Sen jobbar vi lite med kommandon på distans, backa, komma, stanna, vända osv. till det använder jag "hemgjorda"tecken. Det viktigaste är ju att vi förstår varandra.

goamarie skrev:
gå in på www.trick-training.se och se vad du vill lära dig. där finns en liten beskrivning på varje trick. men man kan köpa videon och börja öva på de 4 första tricken. Yoga, buga, stå och bergsgeten.

det är inte så svårt att lära hästen detta. och hästarna brukar tycka det är skoj

Har börjat med min shettis :bump: jättekul att pyssla med när det är för halt ute att köra henne och hon tycker det är superkul :banana:

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
432
Senast: skiesabove
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka