Sv: Konster

Började träna lite för någon vecka sedan, nu kan hon yoga och början till buga, men det är lääääääskigt :D
 
Sv: Konster

Mount Never Rest skrev:
Jadå, en del konster kan han;)
Är det någon du vill veta mer om så får du skriva vilken, jag orkar inte skriva om alla:angel:

Buga (lutar bak h. fram och lägger sig på v. fram och stoppar huvudet emellan)

Goddag (lyfter upp h. framben och skakar hand/hov)

Hink (pekar med mulen på en hink)

Hota (han lyfter bakbenet som om han hotar att sparka)

Hur hälsar man på damer? (jag frågar och håller fram handen och han pussar/slickar på den)

Hur stavas ditt namn? (jag håller upp två lappar en rättstavad och en felstavad han pekar på den rättstavade)

Håll (han lyfter själv upp fötterna när jag ska kratsa hovarna och håller uppe dom tills jag är klar)

Inkallning (jag säger "Stanna" och går iväg, stannar och vänder mig om och ropar på honom, han kommer direkt)

Inkallning med ställande (samma som "Inkallning" men när han hunnit halvvägs säger jag "Stanna" och han får stå still någon sek, sedan kallar jag in honom)

Kliv (kliver upp på t ex trappor, snödrivor eller traktordäck ca. 70cm, med frambenen)

Lyft (han lyfter upp benet jag ber om (samtliga ben) och fortsätter att hålla upp det så att jag t ex kommer åt att borsta ordentligt)

Skäms (vrider bort huvudet åt höger och ser ledsen ut)

Stanna (jag säger alltid "Stanna" när han ska borstas då står han stilla på samma ställe tills han får röra sig, utan att vara bunden)

Sänk (jag lägger handen på hans nacke och säger "Sänk" så sänker han ner huvudet)

Rulla ihop mattan
(han rullar ihop en matta med mulen)

Rulla ut mattan
(han rullar ut en matta med mulen)

Var sitter svansen? (han vrider bak huvudet och pekar)

Varsågod! (jag lägger en godis på golvet och han får inte äta upp den förens jag säger varsågod)

Vilken hand är min högra? (jag frågar och han pekar med mulen på min högra hand)

Vinka (lyfter upp frambenet jag pekar på och viftar med det i luften)

Vält (jag ställer ett föremål, valfritt, framför honom och kommenderar och han slår omkull det med mulen)

Yoga (sträcker huvudet mellan bakbenen med ena bakbenet upplyft)

Är du arg? (jag frågar och han slår öronen rakt bakåt och ser sur ut)

hur har du lärt din häst allt detta??? :eek:
Jag vill också lära min pålla det!!
kan du skriva ner hur du lärt din pålle det? :banana:
förutom yoga och buga för det kan min pålla. åtminstånde yogan! (allt för lite godis;) )
 
Sv: Konster

Tycker ni verkligen att spansk skritt är ett trick? För mig är det ett av stegen i akademisk ridkonst...
 
Sv: Konster

Det ingår ju i trick träning så jag antar det...men sen kan man ju se vad man vill...det ingår tex inte i Bents teorier(vad jag vet iaf)jag e engelsk dressyrare och jag tränar inte trick-träning men jag lärde min häst det iaf...man får ju se det hur man vill...:)
 
Sv: Konster

Bent lär ut spansk skritt i alla fall, både personligen och han nämner det i sina böcker.
 
Sv: Konster

Kanske men han har det inte "med" som ett steg mot toppen lixom...Man kanske inte kan räkna det som ett trick när det gäller förr i tiden när man fick spansk skritt utav att att samla skritten så mycket att frambenen inte nådde ner...men i dagsläget kan man nog räkna det som ett "trick" förr i tiden var det ju en grad av samling.Men man får ju tycka som man vill som jag sagt tidigare;)
 
Sv: Konster

Jag menade inte att det är med på "trappan", utan spanska skritten som sådan är ett "steg" i den akademiska formen.

Jag har ingenting emot trick och jag tror inte att det bara leder till problem, för en häst som lärt sig göra något på kommando och som verkligen förstår skillnaden mellan "nu tränar vi trick" och "nu rider vi i skogen" borde inte kasta sig upp på bakbenen utan anledning. Glöm inte att hästar är "lata" av naturen - vildhästar skrittar nästan jämt för att spara energi så de kan explodera och skena iväg om de skulle bli attackerade. Bortsett hästar som leker eller markerar revir och dylikt, så ser man sällan hästar göra annat än stå still eller skritta lugnt i hagen. Så varför skulle en häst ställa sig på bakbenen (vilket är en väldigt jobbig handling rent fysiskt) om den inte behöver. Det finns säkeret de som gör så ändå, men jag tror inte att merparten av hästar skulle det. En stegring betyde ju rätt mycket på hästspråk, det är lite av en utmaning gentemot andra hästar. Jag har svårt att tro att en häst skulle tycka att just stegring är så himla roligt, att han skulle gå runt och utmana sina kompisar på ridturen eller helt ensam med sin ryttare... Det går liksom emot etologin litegrann.
 
Sv: Konster

det ligger mycket i det du säger på ett sätt...:smirk: men att pållar inte ställer sig på bakbenen i onödan.....kan ja nog inte hålla med om- det är juh från individ till individ.. vet en pålla som stegrar (o då menar jag högt) i hagen, gång på gång medans dom andra pållarna typ bara står o glor...hon liksom leker med sig själv...;)
o att dm inte stegrar mot varandra.. min lilla pålle stegrar sig gärna mot andra hästar om dom är lite lekiga-kan nämna att då stegrar sig även den andra pållen ;).. han tycker det ärt jätteskoj!! så att det är emot vad dom gör naturligt kan jag nog inte hålla med om... dessutom om man lär sin häst att stegra på komando.. inte ber man hästen stegra tio gånger / dag --det skulle juh vara som du skrev--helt onödigt..
ja menar hästen kan juh tycka det är skoj att ex stegra med sin ryttare (nu menar jag om den blir ombedd att gö det altså) fetrsom pållen då får beröm :) eller :smirk:
 
Sv: Konster

Sakana kan stegra och vinka :D

stegring2.gif
 
Sv: Konster

Hur får ni era hästar att t.ex stegra? Skriv ner en rad, man vill ju lära sin häst o inte bara vara avundsjuk på era ;)
 
Sv: Konster

Ärligt talat så kan jag inte minnas hur jag gjorde när jag lärde henne stegra! Det verkar vara helt utsuddat ur mitt minne, men kommandot för stegring är i alla fall att hålla in henne (ta i tyglarna) och skänkla på henne samtidigt när hon står still. Men hon kan det inte så jättebra. har inte tränat med henne på hela vintern.
 
Sv: Konster

Okej, min häst stegrar påå lite allt möjligt så ;) nej men ja ska nog lära honom något snart. Skriv ner hur ni lär era hästar :D
 
Sv: Konster

haha, men vilken tid det måste ta att lräa in hästen en sådan massa grejer?! kul! hejsvejs
 
Sv: Konster

Efter att ha tricktränat med hästar i en väldigt massa år så tycker jag att det är rätt oansvarigt att lära hästen stegring om man inte verkligen har en anledning. ( Tex att visa upp hästen på shower etc).

Detta pga av att det är oerhört vanligt att det sker olyckor med just detta.

Jag rekommenderar inte det som ett bra trick till mina elever i synnerhet inte när dom är nybörjare inom trickträning (och allmän hästhantering).

Jag är förmodligen en av dom som har störst erfarenhet av trickträning i Sverige pga av att jag började träna ungefär 5-6 år INNAN den första utgivna boken på svenska i ämnet kom.

Innan var det mest bara folk inom cirkus som tricktränade. Jag började pga av att jag behövde aktivera min sambos häst när husse jobbade utomlands under en längre period.

Själv ser jag trickträningen som ett värdefullt sätt att kunna aktivera hästar som av olika anledningar inte kan sysselsättas på annat vis, samt som allmän hjärngympa för hästen, det är också ett sätt fört häst och ägare att komma närmare varandra ( under förutsättning att träningen görs med mjuka metoder utan våld och tvång inblandat).

Att trickträna enbart för att det är coolt att kunna bräcka av sina bekanta etc är litet fel inställning tycker jag för det leder lätt till prestigejakt som i slutänden går ut över hästen.

Den som har lärt sin häst "flest" trick är inte automatiskt den bäste tränaren. Utan snarare den som har lärt sin häst att se arbete i olika former som något verkligt positivt och som har fått sina hästar till glada och lyckliga individer.

/KT
 
Sv: Konster

goamarie skrev:
gå in på www.trick-training.se och se vad du vill lära dig. där finns en liten beskrivning på varje trick. men man kan köpa videon och börja öva på de 4 första tricken. Yoga, buga, stå och bergsgeten.

det är inte så svårt att lära hästen detta. och hästarna brukar tycka det är skoj
är du säker på länken ?? den verkar inte funka ??
 
Sv: Konster

Svíþjóð skrev:
Hur har du då gått tillväga?

att får en häst att stegra är ganska lätt i teorin. Det ska komma från mycket mycket samlad galopp och när hästen är så samlad så ska den söka sig uppåt och efter en snabb halt ska hästen lyfta lite med framhovarna från marken, då den har en massa kraft samlad. Sen antar jag att man ska berömma och lägga högre krav.. Jag är inte säker, men min kompis red spanskt eller var det nu var, o hon berättade det. nu nuddar hon bara hästen på en tourcé punkt på bogen, o så stegrar den sig.
 
Sv: Konster

kl**

JAG ÄR LITE KORKAD MEN...

JAG HAR TÄNKT ATT LÄRA MIN 5:ÅRING ATT PUSSAS !

HUR LÄR MAN IN DET!?

SNÄLLA JAG VILL VERKLIGEN LÄRA HENNE DET!

SKRIV , SKRIV , SKRIV NER SÅ MKT SOM NI KAN !! :) :)

INGA HEMSIDOR FÖRUTOM SVENSKA TACK !
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp