Jag har bara snabbt läst igenom tråden så jag kan ha missat både inlägg och liknande inlägg.
Jag upplever tyvärr att pojkar har det "jobbigare" än tjejer när det gäller klädsel. Dock har även jag märkt att kläderna är mindre i storlek på "tjejsidan", och att korta kjolar är möjligt redan för bebisar. Nu har jag visserligen två yngre pojkar som gillar maskiner och dinosaurier vilket gör mitt urval av kläder ganska begränsat numera. När de var yngre så hade de ofta färgglada kläder och mer unisex-motiv för att inte placera dom i fack. I vår umgängeskrets finns det två jämngamla tjejer som avskyr allt som är "tjejigt", dvs inget rosa, glitter, inga barbiedockor eller dylikt. Deras föräldrar köper kläder på killsidan, och när barnen önskar sig leksaker i present så vet alla vad man inte ska köpa. Vad jag vet så har dessa tjejer aldrig fått höra att de liknar pojkar trots att de även har kortklippta frisyrer, utan snarare uppmuntrats till att vara den dom vill. Hur många kan ärligt säga så om det kommer en pojke i klänning eller rosa tröja med glitter? Ni här inne i tråden kanske, men då min yngsta son länge älskade allt med rosa så vet jag hur han har bemötts av flera i samhället när han stolt burit rosa gummistövlar eller en rosa jacka.
Min mellanson har nästan alltid haft långt år, och blev som yngre ofta tagen för tjej av främlingar just för sitt långa hår. Nu fyller han snart 8 år och tycker själv att långt hår är det coolaste man kan ha. Trots att han blir retad i skolan av många i skolan om att han vill vara tjej, men han är uppvuxen med att man får bestämma själv över hur man ser ut så än påverkas han inte.