Jag har för många år sedan utvecklat ett eget litet sätt som jag nuförtiden tillämpar på ett förenklat, mera automatiskt vis.Jag har på senare tid märkt att jag ligger och tänker en hel del innan jag kan somna. Mycket sker nog undermedvetet, killen sa att det bara var och slappna av, men även om jag tycker jag är avslappnad så somnar jag inte fortare för det.
Lägger mig även ungefärsamma tid varje kväll.
Är nog kanske inte så avslappnad som jag tror. Har även ibland haft svårt att somna för jag ligger och lyssnar på nya ljud (detta oftast i samband med att jag inte sover hemma).
Hur tömmer man huvudet och slappnar av?
Provat saker som sägs varva ner innan sängdax, kan känna mig trött, men så fort huvudet hamnar på kudden känns det ibland som om någon drar igång ett rave party därinne (inte bokstavligt talat).
Har alltid avundat dom som kan somna var som helst på två röda.
Vad har bukes samlade erfarenhet för svar?
Det låter lite konstigt men...
Jag ligger på rygg med ögonen stängda och föreställer mig att jag har ett varmt ljusgult papper ca 20-30 centimeter från ögonen. Det enda jag ser (med ögonen stängda) är pappret. Då tankar kommer härifrån och därifrån så påminner jag mig att endast och enbart se på pappret och koncentrera mig på det - det är det enda som finns liksom. Det var jobbigt i början, och jag fick kämpa en del. Nu med kanske 15 års erfarenhet så behöver jag inte tänka på pappret mera utan jag bara ligger på rygg, ögonen stängda och skickar bort alla tankar som kommer - har liksom tomt i huvudet. Somnar blixtsnabbt.