Nä, melatonin är inte beroendeframkallande.Är det beroendeframkallande också eller hur funkar det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä, melatonin är inte beroendeframkallande.Är det beroendeframkallande också eller hur funkar det?
Jag har själv inte testat öronproppar att sova i än. Jag vet att dom som är gula å i nått skumgummi aktigt som man trycker ihop Inte funkar. Får den typen att inte sitta bra, men förstått att det finns fler olika typer av öronproppar som jag inte testat än.
Ska erkänna att jag vart skeptisk till öronproppar då jag är rädd att inte höra alarm osv när jag måste gå upp en viss tid.
Nä, de gula skum funkar inte för mig heller (de brukar vara för hårda). Det är ju en liten teknik när man ska sätta in proppar, du får klämma ihop/snurra toppen och sedan föra in i örat så att de kan veckla ut sig på ett bekvämt sätt.Jag har själv inte testat öronproppar att sova i än. Jag vet att dom som är gula å i nått skumgummi aktigt som man trycker ihop Inte funkar. Får den typen att inte sitta bra, men förstått att det finns fler olika typer av öronproppar som jag inte testat än.
Ska erkänna att jag vart skeptisk till öronproppar då jag är rädd att inte höra alarm osv när jag måste gå upp en viss tid.
Ja, jag har använt min Fitbit som "väckarklocka" i drygt två år nu, och det funkar verkligen toppen att vakna av vibrationen på armen. Om jag råkar sova med arm/hand nära huvudet just när den börjar vibrera så hör jag ju ljudet också. Men det väcker aldrig maken som sover precis bredvid och det väcker mig aldrig heller så abrupt som andra typer (ljud) gör....Det finns sätt att vakna som inte kräver ljud. T.ex. aktivitetsarmband som vibrerar. Det är också ett tips om man vaknar av partnerns väckarklocka trots att man inte behöver gå upp då. Men personligen kan jag inte sova med öronproppar eftersom jag får ont i öronen. Men det funkar ju för många så det är väl mina öron som är lite känsliga.
Absolut inteÄr det beroendeframkallande också eller hur funkar det?
Jag missade att ni var på semester Ta en gubblur på dagenJag har inga problem att sova hemma hos killen, sover bättre där än va jag gör här i stugan. Antagligen pga sängen i stugan.
Annars sover ja likadant hemma som hos killen, så ingen egentligen skillnad på hur jag somnar (dvs kan ta upp till 1 timme innan jag somnar och somna fortare om jag har tur).
Ja, en liten eftermiddagslur är ju SÅ skönt....Jag missade att ni var på semester Ta en gubblur på dagen
verkligen fruktansvärt! Får obehagskänslor bara av tanken!Ja, en liten eftermiddagslur är ju SÅ skönt....
Va?! Du får obehagskänslor av en liten tupplur på soffan... ?!verkligen fruktansvärt! Får obehagskänslor bara av tanken!
Ja! Det är verkligen motbjudande.Va?! Du får obehagskänslor av en liten tupplur på soffan... ?!
Får man sova på nätterna och aldrig blir så slutkörd finns det inget behov. Då slipper manverkligen fruktansvärt! Får obehagskänslor bara av tanken!
Jag missade att ni var på semester Ta en gubblur på dagen
tar jag en sådan får jag ännu svårare att somna på natten. Har provat. Sen kan ja inte somna på en sådan ändå utan bara vila. Bättre att härda ut så kanske jag kan sova på natten i vettig tid.Ja, en liten eftermiddagslur är ju SÅ skönt....
Näe inte riktigt så. Sover dåligt och lite och är jättetrött på kvällen. Väldigt lite djupsömn. Somnar innan kl 21 på vardagar.Får man sova på nätterna och aldrig blir så slutkörd finns det inget behov. Då slipper man
Vad är det du tycker är så motbjudande med en tupplur på soffan?Ja! Det är verkligen motbjudande.
En timme är ju ändå inte jättelång insomningstid tycker jag, utan känns ganska normalt. Kanske får du försöka börja varva ned på ett annat sätt eller också bara smälta att det är så du fungerar?Jag har inga problem att sova hemma hos killen, sover bättre där än va jag gör här i stugan. Antagligen pga sängen i stugan.
Annars sover ja likadant hemma som hos killen, så ingen egentligen skillnad på hur jag somnar (dvs kan ta upp till 1 timme innan jag somnar och somna fortare om jag har tur).
Men två timmar då? Tog över två timmar att somna igår.En timme är ju ändå inte jättelång insomningstid tycker jag, utan känns ganska normalt. Kanske får du försöka börja varva ned på ett annat sätt eller också bara smälta att det är så du fungerar?
Jag har fått acceptera att jag sover i perioder. Ofta typ två timmar - en till tre timmars vakentid - sedan allt från två till tre timmars sömn och så vakentid igen. Det bara är så.
Så länge en inte är utmattad dagtid är det ju inte en katastrof, sedan låter ju din situation just nu, i stugan i den sängen och på den madrassen helt omöjlig. Det är inte ett sömnproblem utan ett sängproblem.
Ja! Det är verkligen motbjudande.