Konsten att behålla lugnet, resp. hästarsle i boxen

Sv: Konsten att behålla lugnet, resp. hästarsle i boxen

måste tillägga att man tidigare fick vara väldigt uppmärksam på vad hon hade tänderna för jag fick många bett kan jag säga! Bet så fort hon fick chansen. Nu biter hon ytterst sällan, däremot slickar hon på allt och alla, varför gör hon det? Funderar på om hon har brist på någonting, isf vad? Hon har en saltsten som hon slickar jättemkt på också.

Läser mitt eget och förstår att det ser ut som han inte har någon att leka med. Det har han men tröttnar de andra eller det inte passar är det denna hästen som åker iväg.
Det är därför jag haft misstankar om att han ser mig som den enda att hoppa på.
Jag kan vara rätt modig och tuff i vissa lägen men ruskigt feg i andra. T ex ut och gå med livliga unghästar är inte riktigt vad jag vågar efter att ha blivit nedtryckt i marken av en unghäst som reste sig över mig. Han lekte med mig men jag uppskattade så att säga inte det skämtet.
Kanske denna hästen då i sin tur känner att mitt mod inte är på topp, jag vet inte, ska testa det där med massa beröm i stället - fast lite åt det hållet har jag nog gjort hela tiden. det är bara det där med att behålla lugnet vissa dagar och inte bli irriterad eller arg.

Och har man sett hästar i en hage, och de smällar som förekommer där, så förstår man att man som liten människa kan ta i allt vad man kan utan i att vara i närheten av en hästs spark.

Nu tycker säkert någon här att jag är hemsk och "slår" min häst. Så är det inte, det är helt enkelt det språk hästen talar och ibland behöver man ta till det för att nå resultat.

nu har jag inte hängt med i tråden här så de här blir förmodligen helt fel sammanhang:rofl:

Men du ser inte ens hälften av hur hästar komunicerar, dom sparkar inte en annan häst de första dom gör.. sparken som träffar kommer i absolut sista hand, det är den sista utvägen, hästar komunicerar med kropsspråk ju, så du ser bara ytterst lite av hur hästarna "pratar" med varandra.. de e ganska många varningar och sånt innan en häst sparkar en annan.
Så när du säger att det är hästar språk, när du tar i och smäller till hästen har du fel, för jag antar att du inte varnar den flera gånger med kroppsspårket innan du gör det.. eller misstar ja mej där?:smirk:

Jag har drämt till henne många gånger då hon har hållit på, men funkar inte :S Och jag tycker jag tar i! Hon blir bara ännu surare av sånt.

Så försöker jag även ge mkt beröm när hon faktiskt gör rätt så hon vet att det uppskattas. Jag tror att det går frammåt.. sakta men säkert :smirk:

de är ju inte så konstigt att hon blir sur när du drämmer till henne, dels förstår hon nog inte varför du gör det och sen går du på henne alldels för hårt alldels för fort.. hästar ska enligt mig behandlas med respekt, fast bestämt man ska inte mesa för mycket heller man ska visa att man är ledaren men ja tycker alltid hästen ska få minst en förvarning innan man "drämmer" till den, och enligt mig visar man inte hästen respekt när man drämmer till den hårt utan nåra förvarningar..

Ja tror nog det är jätte bra att du berömer mkt så fort hon gör rätt, det är bättre att framhäva det hon gör rätt, än att framhäva det hon gör fel.. och de verkar ju fungera så fortsätt så blir det nog bra ska du se;) lycka till:banana::D

de är ju inte så konstigt att hon blir sur när du drämmer till henne, dels förstår hon nog inte varför du gör det och sen går du på henne alldels för hårt alldels för fort.. hästar ska enligt mig behandlas med respekt, fast bestämt man ska inte mesa för mycket heller man ska visa att man är ledaren men ja tycker alltid hästen ska få minst en förvarning innan man "drämmer" till den, och enligt mig visar man inte hästen respekt när man drämmer till den hårt utan nåra förvarningar..

Ja tror nog det är jätte bra att du berömer mkt så fort hon gör rätt, det är bättre att framhäva det hon gör rätt, än att framhäva det hon gör fel.. och de verkar ju fungera så fortsätt så blir det nog bra ska du se;) lycka till:banana::D

Ja jo jag vet att det är fel att slå, men där ett tag visste jag inte bättre, i brist på annat. Och nu i efterhand inser jag ju hur dumt det var, men det var faktiskt så att ägaren till hästen, som har haft henne sen hon var liten, uppmuntrade till det. (Hon hade två hästar, så vi var ofta i stallet samtidigt) För hon är av den typen som är snabb på att "säga till" hästen om vi så säger. Och när hästen började bli aggressiv mot mig så frågade jag henne hur jag skulle göra, för jag ville inte slå henne eller så, har aldrig tyckt om det men jag visste inte hur jag skulle göra, var ju nästan livrädd för henne där ett tag då hon helt plötsligt utan anledning hade trängt upp mig mot boxväggen och sparkat mot mig och rest sig flera gånger mot mig. Och då rådde hon mig till det. Dåligt råd, jag menar hon har ju haft henne sedan hon var föl i perioder och det finns ju en orsak till att hästen är som den är. :smirk: Men man lär sig av sina misstag!

Men iallafall, det går hundra gånger mkt bättre nu, efter sex månaders jobb :rofl:

så bra:):):):banana:

Liknande trådar

Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 621
Senast: Karoliten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 872
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar