Wow.. ok, jag ska ge en kommentar till detta som kanske får buke att slå bakut.
Som jag skrivit tidigare var det katastrof även hos oss med första barnet. Hos oss blev det bättre när barnet blev äldre. Inte perfekt men bättre. Barnet i fråga kan göra fler aktiviteter som även faller partnern i smaken och jag väntar bara på den dagen de sitter och spelar minecraft tillsammans. Jag tror inte att det är allt för långt borta då barnet verkar intressera sig för sådant min partner är inte jätteförtjust i bebistiden som jag förstår medan jag tycker att det är mysigt och roligt att se hur de utvecklas. Det går nog mer in under transportsträcka för honom. Vi föll även in i någon slags rutin att en borstar tänder och ordnar nattblöjan, välling om det behövs medan den andra läser saga och pratar om dagen och morgondagen med barnet.
Självklart är det ingen ursäkt till att vara en oengagerad förälder men kanske kan du, om du vill stanna, få ett hopp om att det kan bli bättre framöver. Sen hade jag nog i ditt fall sagt "varsågod, nu är det din tur!" Eller "ikväll ska jag till några vänner och kolla på film, ni får ha det så mysigt hemma", ungefär.
Jag förstår - och jag hade ju ÄLSKAT att vara föräldraledig nu när ongen är någonstans mellan ett och ett halvt och två år gammal och verkligen är superhärlig. Första halvåret är bebisar ärligt talat (enligt mig) väldigt tråkiga.
Jag har i alla fall väldigt nyligen slutat hålla masken inför till exempel hans föräldrar. Jag säger som det är, att han ofta är oengagerad och prioriterar andra saker. Tack vare det fick jag gå på stan och äta lunch som EN HELT VANLIG MÄNNISKA i går, medan svärmor var barnvakt och hade det jättemysigt med sitt barnbarn.
Det engagerar ju visserligen inte pappan mer - men jag fick det hålet jag behövde för att vara en bättre mamma resten av dygnets timmar. Och jag tror att det blir lite obekvämt för min man, att någon vet vad som händer (eller inte händer) hemma. Kanske kan det vara motivation till mer engagemang?