Det är inte vi i alla fall.Jag kan ändå inte låta bli att fundera på de där som "är ett vanligt tråkigt par". Vilka är de, liksom?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte vi i alla fall.Jag kan ändå inte låta bli att fundera på de där som "är ett vanligt tråkigt par". Vilka är de, liksom?
Lägger till att vi pratade mycket om hur han också skulle få ta plats. Jag var verkligen en dålig partner också som inte lät honom få försöka själv utan kritik och jag lät honom försöka mer själv medan jag la tiden på annat. Jag hade varit jätteledsen om min partner var så som jag var och inte lät mig få försöka. Det hade verkligen sänkt min självkänsla. I vissa fall krävs det helt enkelt att man lyfter varandra. Både han och jag behöver få höra "johodå, du kan!!". I hans fall handlar det om barn och i mitt fall är det typ allt annatHur blev det beslut på en till efter att det var så tufft med första?
Jag ifrågasätter inte dina upplevelser eller det du skriver, tvärtom verkar du ju smärtsam insiktsfull.
Men det där med "vi var fabulösa innan barn". Var och varannan skriver ju att "vi har en fantastisk relation".
Ändå är det något som gör att jag tror på det du skriver, inte bara om hur det är nu, utan att något gjorde att du hade fog för att tro att föräldraskapet skulle bli annorlunda än det hittills har varit, för er.
Jag kan ändå inte låta bli att fundera på de där som "är ett vanligt tråkigt par". Vilka är de, liksom? Vilka skulle någonsin se sig så (annat än kanske de sista månaderna för separation)?
Och det har inte andra då menar du?Grejen är att vi verkligen hade en fantastisk, strålande, välmående, rolig, underbar och väldigt kärleksfull relation innan vi fick barn.
Det är något med din ton som gör att något går att tro på. Om man då jämför med alla de som skriver att de har en "fantastisk relation" med en man som är en "fantastisk pappa" - det är bara det att de inte kan kommunicera med varandra och att mannen lägger väldigt lite tid på barn-partner-hushållssysslor. Ja, du vet hur det ofta ser ut.Bra poäng.
Grejen är att vi verkligen hade en fantastisk, strålande, välmående, rolig, underbar och väldigt kärleksfull relation innan vi fick barn.
Det började kanske redan under graviditeten, när jag mådde oerhört dåligt, men han var en klippa då. Första 10 dagarna när båda var hemma var det omtumlande men härligt. Sen drabbades han av en slags förlossningsdepression och hade väldigt svårt att knyta an till barnet, han ville inte vara ensam med barnet och det var väldigt jobbigt. Efter nästan 10 månader bestämde han sig ändå att vara hemma på heltid med barnet i några månader - och det var ljuvliga månader. Sen började han jobba igen - och det var väl då det började gå utför på riktigt. Det var i april. Sedan dess har det verkligen inte varit en fantastisk, strålande, välmående, rolig, underbar och väldigt kärleksfull relation.
Vi har mycket att jobba på och ett berg att bestiga.
Men @Hyacinth påminnelse om livet innan barnet var väldigt bra. Jag känner lite mer hopp nu.
Och jag vill tacka en bukefalist som förblir anonym för att du såg mig djupt i ögonen och sa "Att skaffa barn är det sämsta ni kan göra för relationen." så att jag i alla fall hade fått en klar och tydlig förvarning.
Min enda idé är att låta saker löpa mer. Dvs inte planera, handla och initiera och föreslå aktiviteter så att det fyller allting de tre kommande veckorna utan kanske låta vissa saker vara. Och vara entusiastisk när den tomma helgen fylls upp. För om en fyller kalendern och gör allt med sin framförhållning så klarar inte den andre med kortare framförhållning att parera det.Jag lever inte i ett jämställt förhållande. Vi delar på hushållssysslorna men det är jag som för familjens räkning planerar, handlar, initierar saker som behöver göras, föreslår aktiviteter etc. Ibland känns det som att min man lever ett liv parallellt med oss istället för tillsammans med oss. Och jag tar projektledarrollen (jobbar även som det) fast jag inget hellre vill än att han ska få lite egen motor. Vi pratar och pratar och det blir långsamt bättre. Om någon har liknande erfarenheter och har lyckats förbättra relationen vill jag gärna höra hur ni gjort! Jag känner mycket väl igen det @Blueberry skriver om skam. Jag berättar inte gärna om vår ojämställdhet för det känns som att alla andra har det så bra och förväntar sig att vi också har det.
Du behöver väl inte mästra henne när hon är så pass smärtsamt uppriktigt? Man kan faktiskt ha fog för att tro att man har kapacitet att klara något som många andra inte klarar.Och det har inte andra då menar du?
Det är ganska så nedlåtande faktiskt.
Och kanske ett av era problem.
Klarar ni av att vara "vanliga"?
Typ vardag, dagis, förkylningstider, föräldramöten, utvecklingssamtal, ja du fattar.
Allt det där som de där vanliga, tråkiga paren gör?
Men inte att tro att man är bättre än andra.Du behöver väl inte mästra henne när hon är så pass smärtsamt uppriktigt? Man kan faktiskt ha fog för att tro att man har kapacitet att klara något som många andra inte klarar.
Jag har i alla fall väldigt nyligen slutat hålla masken inför till exempel hans föräldrar. Jag säger som det är, att han ofta är oengagerad och prioriterar andra saker.
Eller så är alla rätt vanliga på de flesta sätten, men många är lite ovanliga i något avseende. Tex då är uppenbarligen en del människor mer uppmärksamma på jämbördiga och konstruktiva relationer än andra.Men inte att tro att man är bättre än andra.
Det är nedlåtande.
Dessutom så tror jag att det kan vara del i problemet.
Att landa i att vara helt vanlig.
Jag vill också lägga in det här härliga skam- och skuldkortet, efter sommarens spaning:
Ingen pratar om det här.
Normen/idealet 2016 är ju att "vi ska vara jämställda" och att pappan ska vilja vara föräldraledig och vilja vara en härlig förälder som gladeligen hänger med sina kids och slänger ihop middagen med en unge på höften så att jag kan få mat när jag kommer hem från mitt jobb.
Och när det inte är så, så pratar vi inte om det.
Och när vi inte pratar om det så tror vi att alla andra har det sådär härligt som enligt normen och idealet = känslan av misslyckande bara växer. Det är någon himla skenjämställdhet som skapas av att vi inte säger som det är.
När jag har pratat med mina vänner om hur jobbigt jag har haft det och hur dåligt jag har mått och den där vreden gentemot min man som växer inom mig - så säger ALLA att "ja, så är det hemma hos oss också".
Positiv grej med den här skiten: Systerskapet jag känner med mammorna i min närhet som delar mina upplevelser och min frustration och min sorg.
Unik betyder inte bättre utan bara annorlunda.Du brukar ju framställa dig själv som ett unikum på punkt efter punkt, så det borde du väl inte ha så svårt att acceptera när det gäller andra.
Ja just det här är vad jag menar med jämställdhet som inte fungerar.Jag tänkte alltid barnet, barnet och barnet. Sen mig och annat. Han tänkte jag, barnet är hos Ponte (typ).
Det behöver inte bli så.Såna här trådar gör mig deprimerad och villig att trippla min dos p-piller för resten av livet.
Fast jag börjar bli osäker, i vissa fall kanske kvinnan är för bra snarare än mannen för dålig? Och då är det svårare att hinna ikapp än om båda är mediokra?Det behöver inte bli så.
Det handlar om att inse att båda måste sätta familjen i första hand.
Det finns massor av män som faktiskt klarar av det.
Ja just det här är vad jag menar med jämställdhet som inte fungerar.
Den ena tänker bara på sig och den andra tar hand om familjen, ofta inklusive den andra som bara tänker på sig.
Det är ojämställt utan att ha med amning att göra.