Jag förstår dig helt och hållet. Jag tänkte precis samma, både innan jag blev gravid och under graviditeten. Vågar jag verkligen riskera mina känslor? När hon föddes och han ballade ur fullständigt och inte ens ville hålla henne (pga rädsla att skada henne) så tänkte jag typ att jaha, det här väl la roligt då. OTIPPAT. Och jag kände verkligen hur känslorna fick sig en rejäl jävla törn. Jag tänkte också flera gånger under dom första 6 veckorna att "mår du verkligen så jävla dåligt, eller har du bara blivit en egotrippad skitstövel som typ andra pappor?" (väldigt sympatiskt, jag vet
).
Men sen gjorde han ju vad han kunde åt det här kaoset som blev med ångest och förlossningsdepression - det tog ganska exakt 6 veckor innan jag kom på mig själv med att tänka att HAHA, jag hade visst inte fel, han ÄR en vettig person fortfarande. Nu har han precis en sådan pappa jag hade planerat för vår dotter; varm, engagerad, kärleksfull och så vansinnigt stabil alltså. Exakt lika mycket förälder som jag är, kollar skåp/badrum innan han handlar och tar med sig det som behövs.
Och nu älskar jag honom igen.
Precis lika mycket som innan, om inte ännu mer faktiskt. Det är så fint att se han och dottern tillsammans efter de första omtumlande veckorna, ett tag var jag så vansinnigt ledsen och tänkte att jag blir väl en av alla andra ensamma morsor.