Hyacinth
Trådstartare
Jag vill också lägga in det här härliga skam- och skuldkortet, efter sommarens spaning:
Ingen pratar om det här.
Normen/idealet 2016 är ju att "vi ska vara jämställda" och att pappan ska vilja vara föräldraledig och vilja vara en härlig förälder som gladeligen hänger med sina kids och slänger ihop middagen med en unge på höften så att jag kan få mat när jag kommer hem från mitt jobb.
Och när det inte är så, så pratar vi inte om det.
Och när vi inte pratar om det så tror vi att alla andra har det sådär härligt som enligt normen och idealet = känslan av misslyckande bara växer. Det är någon himla skenjämställdhet som skapas av att vi inte säger som det är.
När jag har pratat med mina vänner om hur jobbigt jag har haft det och hur dåligt jag har mått och den där vreden gentemot min man som växer inom mig - så säger ALLA att "ja, så är det hemma hos oss också".
Positiv grej med den här skiten: Systerskapet jag känner med mammorna i min närhet som delar mina upplevelser och min frustration och min sorg.
Kära blåbär, du är så himla bra!
I vår relation var det jag som hamnade under isen med en rejäl depression, så första året är mer eller minde borta. jag var nog ganska avstängd.
Det kan jag känna oresonlig skam för, och jag upplevde inte att min partner förstod.
Nu vet jag att hen gjorde det, men det blev för mycket och för jobbigt och hen försökte mest hålla skutan flytande.
Nu ska vi ha avkomma nummer 2, och jag upplever att vi har bättre kommunikation än förut.
Jag är inte lika trevlig och tar oerhört mycket mer plats.
Vi får se hur det slutar, jag upplever att vi är oerhört jämställda på en del plan, på andra inte.
Jag blir dock gärna som @Tassetass projektledare, den rollen måste jag jobba på att släppa.
Det är svårt. Men det vore bra för alla.