könslöst barn

Sv: könslöst barn

Forresten tycker jag det ar lite jobbigt om det bara finns tva alternativ, t ex blatt och rosa och jag rakar gilla den bla battre, jag har tva pojkar. Som haromdagen skulle jag kopa en liten ryggsack som vi ska ha nar vi flyger nasta vecka. Hittade en sot med Peppa Pig, den ena var rosa och lite storre och den andra var bla och lite mindre. Den mindre var battre i storlek men jag kande verkligen att det var ett svart val. A andra sidan vill jag inte valja rosa bara for att jag ska lata bli att valja blatt. Skulle jag letat vidare efter en gron eller lila?

Nu till den seriosa fragan, ska sonen som ar lite flickigare i sina val fa ha den bla vaskan, for att jamna ut det? Eller ska han fa ha getingvaskan istallet och sa far min machoson ha den bla vaskan?

Herregud..... :crazy: :crazy: :crazy:
Man tar självklart den väskan som passar bäst för det man ska ha den till. Är den blå väskan bäst i storleken så köper man väll självklart den blå väskan "Även fast man har en pojke."

Jag tycker att könsdiskussionerna börjar gå lite väl långt. Det känns nästan som att snart MÅSTE pojkar ha rosa och leka med barbie och tjejer MÅSTE ha blått och leka med bilar. Annars kommer de fastna i ett förutbestämt fack.

Det där med att barn inte ska känna sig fördelade efter kön utan våga göra det de vill, är det inte bättre att uppfostra alla barn till starka individer som vågar säga ifrån? Min mamma ville gärna att jag skulle ha klänning för det var sött. Redan som 2-åring sa jag bestämt "Nej!" eftersom jag tyckte att byxor var bekvämare och då fick jag även ha byxor. Mamma tyckte att kort hår var lättare, jag sa bestämt "Nej!" och fick då spara ut håret eftersom jag tyckte att långt hår var fint. Jag kommer inte ihåg att det var någon könsdebatt då eller att mina föräldrar hade samtal med mig om att "Du får tycka om blått om du vill." eller att de försökte få mig könsneutral. Det lyckades jag så bra med själv ändå.
Jag spelade innebandy, lekte med lego och bilar och fångade grodor. Jag lekte även med barbie och my little ponnys. Ville jag inte ha klänning sa jag nej och ville jag inte leka med bilar just då så sa jag nej.

Har inte barn idag någon egen vilja och styrka eller vad är felet, måste föräldrarna sopa undan alla hinder framför dem så att de aldrig lär sig att stå upp för vad de tycker? Är dagens ungar för fega för att säga "Jag struntar i vad du tycker." och sedan göra det de själva vill?

Och jo. Det finns skillnader mellan kön! En flicka är en flicka och en pojke är en pojke. Med skillnader menar jag fysiska skillnader, inte att man gillar en viss färg bara för att man har ett visst kön. Sånt är bullshit men fysiska skillnader finns det.

//Gelatin som älskar rosa och klänningar och därför kommer klä sitt barn i rosa prinsessklänningar, ÄVEN OM DET BLIR ÄR EN FLICKA.

Snarare såhär om man förstått vad könsdiskussionen går ut på

// Gelatin som älskar rosa och klänningar och därför kommer klä sitt barn i rosa prinsessklänningar, ÄVEN OM DET BLIR EN POJK.

Skämt åsido.

Könsdiskussionen handlar inte om att begränsa endera kön till en färg för att vara motsatt, den handlar om att öppna upp alla gränser.

Forresten tycker jag det ar lite jobbigt om det bara finns tva alternativ, t ex blatt och rosa och jag rakar gilla den bla battre, jag har tva pojkar. Som haromdagen skulle jag kopa en liten ryggsack som vi ska ha nar vi flyger nasta vecka. Hittade en sot med Peppa Pig, den ena var rosa och lite storre och den andra var bla och lite mindre. Den mindre var battre i storlek men jag kande verkligen att det var ett svart val. A andra sidan vill jag inte valja rosa bara for att jag ska lata bli att valja blatt. Skulle jag letat vidare efter en gron eller lila?

Nu till den seriosa fragan, ska sonen som ar lite flickigare i sina val fa ha den bla vaskan, for att jamna ut det? Eller ska han fa ha getingvaskan istallet och sa far min machoson ha den bla vaskan?

Alltså varför känner du att din son inte kan ha blått? Din son kan ha alla färger och det är väl det som vi alla strävar efter?

Men vaddå sudda ut allt manligt och allt kvinnligt? Det är ju absolut inte alls det som det här handlar om. Det handlar ju om att ge barnen fler möjligheter. Inte färre. Det är ju inte så att jag förespråkar att alla ska sy kläder till barnen i grått och bara leka med klossar. Det är att flickor såväl som pojkar så få leka i kläder som ger möjlighet att leka i, tillgång till leksaker inte bara för det specifika könet och vidare möjlighet att utvecklas till den individ den är istället för att främja enbart de delarna av barnet som stämmer överrens med könsnormen för det kön barnet råkar ha.

Genusvetenskap i sitt nötskal är väl att just manligt och kvinnligt SKA bort. De ska ersättas med mänskligt. Helt i min smak.

Vad man sedan är utrustad med mellan benen är ju i det stora hela rätt ointressant.

Jag var väl inte jätteseriös med mitt inlägg egentligen, det är inget direkt problem. Det jag hakar upp mig på är att om jag har den blå väskan till min son så tror folk att jag är en förälder som inte bryr mig eller inte är medveten om genusdiskussionen. Om ryggan hade varit grön istället eller röd, så hade folk tänkt att "hon bryr sig och tycker det är viktigt att hennes barn får många möjligheter". Kanske blåögt men sen jag fått barn så är det t ex viktigare för mig att se fräsch ut. Inte så att jag struttar omkring i pumps och kjol men jag vill inte se säckig ut om jag ska vistas bland folk. För jag vill inte att folk ska tänka "stackars mamma, hennes barn är säkert jättejobbiga och sover inte på nätterna och mannen skiter säkert i dem helt och hållet" Om jag ser fräsch ut tänker folk antingen ingenting eller "hon har nog ett bra liv". Och jag är medveten om att allt detta utspelar sig i mitt eget huvud och utgår från mina egna tankar men jag kammar hellre håret en gång för mycket än att någon ska tycka att jag ser ut att ha ett jobbigt liv.

Så blå-väskan diskussionen i mitt huvud är mest för att folk ska tro att jag är medveten och har tagit ställning. Om jag har en blå väska behöver det inte vara så.

Fast nu har vi ju en blå väska ändå....

Snarare såhär om man förstått vad könsdiskussionen går ut på

// Gelatin som älskar rosa och klänningar och därför kommer klä sitt barn i rosa prinsessklänningar, ÄVEN OM DET BLIR EN POJK.

Skämt åsido.

Könsdiskussionen handlar inte om att begränsa endera kön till en färg för att vara motsatt, den handlar om att öppna upp alla gränser.

Och om du hade läst mitt inlägg ordentligt så hade du förstått vad jag menade med sista meningen ;)

Och om du hade läst mitt inlägg ordentligt så hade du förstått vad jag menade med sista meningen

Jag har läst ditt inlägg ordentligt, och jag tycker att Calazirya sammanfattar det på ett ganska fyndigt sätt.

Vad menar du att Cala har missförstått?

Jag har läst det flera gånger nu, vad är det jag missförstår?

Visslan: Jo jag förstod att det var så du tänkte. Men du får försöka tänka som så att dom människor som himlar med ögonen över att du köpt en blå väska till din son inte riktigt begripit vad diskussionen egentligen går ut på :)

Jag tror att Gelatin menar att det är självklart att en pojke skulle vara klädd i rosa princessklänningar men även om det blev en flicka så skulle hon få det. Vänt på rollerna helt enkelt.

Jag tror att Gelatin menar att det är självklart att en pojke skulle vara klädd i rosa princessklänningar men även om det blev en flicka så skulle hon få det. Vänt på rollerna helt enkelt.

Du har förstått helt rätt, det var så jag menade :)

Det var därför jag skrev:

Man tar självklart den väskan som passar bäst för det man ska ha den till. Är den blå väskan bäst i storleken så köper man väll självklart den blå väskan "Även fast man har en pojke."

Jag tycker att könsdiskussionerna börjar gå lite väl långt. Det känns nästan som att snart MÅSTE pojkar ha rosa och leka med barbie och tjejer MÅSTE ha blått och leka med bilar. Annars kommer de fastna i ett förutbestämt fack.

Och sedan lite skämtsamt la till:

//Gelatin som älskar rosa och klänningar och därför kommer klä sitt barn i rosa prinsessklänningar, ÄVEN OM DET BLIR ÄR EN FLICKA.

Förstår ni nu? ;)

Jag kanner faktiskt lite att jag forsoker undvika just rosa och blatt, for alla andra farger kanns neutrala.

Okej :)

Det var just det du citerade ovan

Som gjorde att det var lätt att missförstå din som du beskriver underton i inlägget. Att du tycker att könsdiskussionerna har gått lite för långt och beskriver varför och det är som sagt inte vad könsdiskussionen handlar om. Då blir det lätt att misstolka hela ditt inlägg.

Senast ändrad:

Genusvetenskap i sitt nötskal är väl att just manligt och kvinnligt SKA bort. De ska ersättas med mänskligt. Helt i min smak.

Vad man sedan är utrustad med mellan benen är ju i det stora hela rätt ointressant.

Nu orkar jag inte gå tillbaka, men jag har för mig att inlägget jag svarade på tyckte att alla egenskaper som kunde klassas som manliga respektive kvinnliga skulle utrotas, dvs att ingen får ha en rosa kjol utan alla ska ha grå likadana dräkter.

*edit*

Missupfattade hela ditt inlägg. :)
Bort bort bort... :)

Senast ändrad:

Hoppsan, såg att du ändrade först nu. Men eftersom mitt inlägg kan missuppfattas låter jag hela konversationen jag letade fram stå kvar iallafall. :)

Såhär skrev ako:

Jag svarar oxå, fastän inte frågan var till mig ;). Jag tycker det är sjukt att göra sitt barn till ett experiment, och jag kan inte tänka mig att det kommer att vara till gagn för det enskilda barnet att inte få ha någon könstillhörighet- att inte få veta om hen är en flicka eller en pojke och att kompisar, kompisars föärldrar mm kommer att undra - för det kommer de. Jag tycker inte att man ska försöka sudda ut allt manligt och allt kvinnligt som uppenbarligen de mer extrema inom genusmedvetenheten (eller omedvetentheten!?) vill göra utan jag tycker att alla människor ska ha lika värde och respekteras MED snopp eller snippa! Det är DET man ska jobba för - inte efter att sudda ut allt som skiljer!

Sedan tycker jag att det är synd om Storm som aldrig kommer att få springa naken i trädgården o duscha i vattenspridaren o dyl, eftersom någon kan komma förbi och se vad hen har för kön. Jag undrar oxå hur länge föräkdrarna ska hemlighålla allt? Förr eller senare får hen ju bröst eller kommer i målbrottet. Jag tycker helt enkelt att det är ett elakt experiment utfört av fanatiska, egoistiska föräldrar....

Jag svarade detta såhär:

Men vaddå sudda ut allt manligt och allt kvinnligt? Det är ju absolut inte alls det som det här handlar om. Det handlar ju om att ge barnen fler möjligheter. Inte färre. Det är ju inte så att jag förespråkar att alla ska sy kläder till barnen i grått och bara leka med klossar. Det är att flickor såväl som pojkar så få leka i kläder som ger möjlighet att leka i, tillgång till leksaker inte bara för det specifika könet och vidare möjlighet att utvecklas till den individ den är istället för att främja enbart de delarna av barnet som stämmer överrens med könsnormen för det kön barnet råkar ha.

Och Sol svarade mig:

Hoppsan, såg att du ändrade först nu. Men eftersom mitt inlägg kan missuppfattas låter jag hela konversationen jag letade fram stå kvar iallafall. :)

Ja.. jag tyckte att det känndes så konstigt liksom.. så jag var tvungen att leta bakåt i tråden när jag svarat. :)

Förstår ni nu?

Egentligen inte, är jag rädd.

Vad menar du då med:

Och jo. Det finns skillnader mellan kön! En flicka är en flicka och en pojke är en pojke. Med skillnader menar jag fysiska skillnader, inte att man gillar en viss färg bara för att man har ett visst kön. Sånt är bullshit men fysiska skillnader finns det.

Alltså skillnader såsom olika könsorgan? Det är väl ganska okontroversiellt. Men jag föreställer mig ändå att du tänker på lite fler/andra saker än det, eftersom du tar upp det?

Och om det blir en pojke, då?

Alltså skillnader såsom olika könsorgan? Det är väl ganska okontroversiellt. Men jag föreställer mig ändå att du tänker på lite fler/andra saker än det, eftersom du tar upp det?

Med fysiska skillnader menar jag: Pojkar har mer muskelmassa än tjejer och är därför starkare (säger inte att det inte finns vissa tjejer som är starkare än vissa pojkar men nekar ni till att män generellt sett är starkare än vad kvinnor är så nekar ni till fakta.). Killar är i de flesta fall längre + tyngre än tjejer. De är i de absolut flesta fall hårigare än tjejer, har skäggväxt o.s.v. Det ser jag som ganska tydliga fysiska skillnader.

Och om det blir en pojke, då?

Och blir barnet en pojke och vill ha rosa klänning så får han väll ha en rosa klänning. Men jag tänker inte sätta på honom en rosa klänning bara för att han är pojke och jag ska visa andra föräldrar att "Mitt barn ska minsann inte växa upp i ett stereotypiskt fack!"

Visst, helt uppenbart har småpojkar mer muskelmassa och är starkare än småflickor. Det är klart att manliga spädbarn behöver rakas och allmänt är hårigare än kvinnor. Det är ju därför folk blir fövirrade av treåriga tjejer i blått och långhåriga femåriga killar.

De där skillnaderna du nämner uppträder när könshormoner börjar göra sig gällande. Vid det laget har barnet (förhoppningsvis) blivit hyfsat vuxen och håller på att utveckla sin personlighet på egen hand. Ganska få skäggiga personer ellelr personer med tuttar får sina kläder och leksaker valda av sina föräldrar.

Och blir barnet en pojke och vill ha rosa klänning så får han väll ha en rosa klänning. Men jag tänker inte sätta på honom en rosa klänning bara för att han är pojke och jag ska visa andra föräldrar att "Mitt barn ska minsann inte växa upp i ett stereotypiskt fack!"

Varför inte helt plötsligt? Du skrev tidigare att du älskar rosa och klänningar, sedan skrev du att cirkus uppfattat det helt rätt i att du skulle klä en pojke i en sådan klänning? Vad har hänt sedan det inlägget som fått dig att ändra uppfattning?

Gelatin skrev:

Gelatin skrev:
cirkus skrev:

Du har förstått helt rätt, det var så jag menade :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 294
Senast: Enya
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka