könslöst barn

Sv: könslöst barn

*delvis kl* Apropå bilar och traktorer på tyg så syr ju jag de flesta av våra barnkläder. Jag har sytt ett par tröjor till sonen och hans kusin (också kille) som jag bara älskar. http://3.bp.blogspot.com/_Umr6oauqJpo/TBVBiXhS3AI/AAAAAAAAANk/7MeP5ZCsCbA/s1600/IMG_4349.JPG Jag brukar fundera över hur könsstereotypa människor ser på dem: Hur kategoriserar man en tröja i typisk "tjejfärg" men med typiska "killsaker" på?:p

Förmodligen som tjejtröja - färg är en tydligare könsmarkör än motiv upplever jag, särskilt eftersom det är ett ganska neutralt mönster på det här tyget.

Inget ont om din tröja, men jag kan ibland tycka att man hamnar lite halvvägs när man stannar vid att klä pojkar i rosa och ge bilar till flickorna, eller som här sätta på en pojke en rosa tröja som ändå har "pojkmotiv". Det finns ju väldigt mycket mer än stereotyperna att välja på egentligen:

images

images

Hmm. Men en snabb poll bland mina engelska vanner visade att de tyckte att plagg 1 var for pojkar och plagg 2 mer for tjejer.
Sen beror det ju pa vad det ar for sorts plagg ocksa. Min ena dotter har en jattefin Mini Rodini klanning hemma, illgron med svart robotmonster, enkelt skuren (dvs inga volanger etc) och i trika, men andock en klanning sa det ar klart att folk uppfattar den som "tjejig" anda.

Det går ju att könsmärka allt om man vill, men i min värld är varken äpplen eller lejon entydigt könsmärkta. Syftet är ju heller inte att bara ha kläder som ingen kan tycka är för tjejer eller killar, jag ville helt enkelt visa att det finns ju mycket fler mönster och färger än bara blått och rosa, eller bara prinsessor och motorer. Att man inte klär sin pojke stereotypt behöver inte betyda att han går i glitternagellack och prinsessklänning, det finns ju fler saker att välja på än så. Jag tycker bägge plaggen är fina, och skulle kunna tänka mig att klä mitt barn i dem oavsett kön på barnet. Jag tycker de kan bäras av både pojkar och flickor utan att det ser konstigt ut.

Förmodligen som tjejtröja - färg är en tydligare könsmarkör än motiv upplever jag, särskilt eftersom det är ett ganska neutralt mönster på det här tyget.

Inget ont om din tröja, men jag kan ibland tycka att man hamnar lite halvvägs när man stannar vid att klä pojkar i rosa och ge bilar till flickorna, eller som här sätta på en pojke en rosa tröja som ändå har "pojkmotiv". Det finns ju väldigt mycket mer än stereotyperna att välja på egentligen:

Ja, kanske är tröjan en "tjejtröja för pojkflickan" i könsstereotypens värld?

Jag klär även barnen i t ex detta:
http://3.bp.blogspot.com/_Umr6oauqJpo/TUCPaBesu6I/AAAAAAAAAUQ/3Hzbhl00ypg/s1600/IMG_4624.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-b6A7ykCVxuk/TXu8oBUlAhI/AAAAAAAAAV0/wMFc5UC6iB8/s1600/IMG_4678.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-Boscd59tFqo/TW6nCnqYyjI/AAAAAAAAAVs/7ctYkz-ucKY/s1600/IMG_4670.JPG
Sonen:
http://4.bp.blogspot.com/_Umr6oauqJpo/TVGr6a8PezI/AAAAAAAAAVE/R3DWyBGvxyE/s1600/IMG_4648.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-UoNGjklWZz8/Tdaly2OL3WI/AAAAAAAAAXM/k85EE2U4pTk/s1600/IMG_4824.JPG

Plus en del "typiska" tjej- respektive killplagg också.

De kläderna tyckte jag var roligare. Könsstereotyper är i mina ögon inte så kul oavsett vem som bär dem, åtminstone inte på barn. Men det är såklart en smaksak.

Jag tror också att den rosa tröjan skulle kunna ses som en tröja för "pojkflickan" eller "pappas flicka". "Mammas pojke" vill nog få klä sitt barn till.:p

Jag tycker rosa tröja med maskiner var mycket coolare ;)

De tröjorna skulle jag kunna köpa till min pojke/flicka (om jag hade en flicka) trots att jag avskyr maskiner som motiv egentligen. De var inte grilliga i stilen.

Är inte så förtjust i de där uppenbara barnvänliga/färgglada/överbekväma könsneutrala kläderna :p. Tycker det är lite att fega. Eller så gillar jag bara verkligen inte den typen av motiv.

Själv finner jag det helt obegripligt att tex Desigual som säljer fantastiska flickkläder med blommor och fjärilar i miljoner färger har hemska tråkiga och fantasilösa pojkkläder med lite spridd grafitti i svartbrunt.

Helt ärligt, vad hindrar dem från att göra en grön t-shirt med en fin glittrig skalbagge om nu fjärilar är begränsat till flickor.

Haken är att fina pojkkläder finns praktiskt taget inte. Inte för fest. Allt är bara mjuka velourtyger och träningsoveralltyger -uppenbart för lek enbart. Eller snygga jeans, men då man sätter på en flicka en fin klänning, vad finns för pojken. Absolut ingenting om man inte vill ha en liten gubbe i yllepullover och slips :eek: gud vad irriterad jag är.

Jag älskar lövgrönt, men det finns ju inte en chans i helskotta att det går att få tag i. Så tja, antar att 1/3 av gångerna vi går ut blir någon förbannad över att vi klär vår flicka i rosa och 1/3 av gångerna över att vi klär vår pojke i ljusblått. Den kvarvarande tredjedelen är de bara irriterade över kombon blått och rosa... Brunorangekombon är inte min grej.

För att inte tala om sommarkläder. Antingen ilvarma shorts i tjockt tyg med tjock linning eller riktigt lodiga shorts i t-shirttyg som man kanske kan ha hemma på bakgården.

Inte konstigt att det är svårt att få pojkar att klä upp sig lite till fest. (tycker inte pojkar är söta i kostym innan de är åtminstonde 15)

Faktum är att pojkkläder verkar numera begränsat till djur med stora tänder, jordbruksmaskiner och grafitti. Medan könsneutrala kläder är så politiskt korrekta och lite 70-tal att det syns ;)

Nåja, jag kör på randigt helt enkelt.

Senast ändrad:

jag kan hålla med om att det är svårare att hitta kul pojkkläder, och likadant för män. men randigt är ju bäst, så himla fint! Jag har ofta jeanstights till min yngsta, den äldre springer så fort att jeans är det enda som skyddar mot fall och uppskrapade knän.

Var hittar du så trevliga tyger? Ofattbart att de säljs, när man aldrig ser något som har sytts av dem?

Jag gillar en liten butik som säljer kläder som är ganska lika det där med lejon som Mabuse visade. Ganska mycket färger som grönt och gult, och så mönster med blad, olika djur, och väldigt mycket med insektsmönster (glada, barnsliga, sådana mönster). Jag roar mig ofta med att ge bort de kläderna i present till små barn (eller deras föräldrar). (Hittar ingen hemsida.)

Jag har sett de tygerna hos fler småskaliga barnklädstillverkare, typ folk som syr lite kläder hemma och säljer på marknader och loppisar. Att man inte ser dem så ofta beror väl helt enkelt på att de flesta inte syr sina barnkläder själv, och det är sån jätteliten volym som säljs via marknader etc. Jag tror det är jättesvårt att få lönsamhet i att sy barnkläder i liten skala.

Jag köper i princip alla barnkläder på Tradera, och jag tycker det är hyfsat lätt att hitta fina kläder där. Köper man dem begagnade är ju också priset ganska överkomligt.

Att man inte ser dem så ofta beror väl helt enkelt på att de flesta inte syr sina barnkläder själv, och det är sån jätteliten volym som säljs via marknader etc.

Ja, det var något sådant jag menade med det där att det är ofattbart. Ofattbart att någon lagerhåller dem, med tanke på hur sällan man ser något som sytts av dem. Sen är ju för all del inte barn i åldern tre år och nedåt på samma ställen som jag särskilt ofta, så jag ser ju inte vad de har på sig. Att vuxna inte har kläder med lejon och jordgubbar, tycker jag inte är så konstigt. (Men det är lite trist att så mycket av de färgglada kläder som finns för män går i kalla färgtoner, kallt rosa, kallt blått osv.)

Ja, det är absolut ett problem att roliga kläder från andra butiker än de stora (och rätt könsstereotypa) kedjorna är så pass dyra. Det funkar ju att köpa de kläderna som presenter någon gång, men jag hade inte kunnat hålla ett eget barn ekiperat med mest/enbart nya kläder från de butikerna.

Jag har turen att ha två ganska mörka småbarn/bebisar i min närmaste familj, och jag tycker nog att de om möjligt bär upp de glada mönstren i glada färger ännu bättre än så ljusa barn som tex det jag själv har fött en gång, så då blir ju presentshoppandet ännu roligare.

Var hittar du så trevliga tyger? Ofattbart att de säljs, när man aldrig ser något som har sytts av dem?

Om man ser sig om bland sybloggar så ser man dessa tyger. Men det är tydligen för få som syr för att de ska synas bland "alla" (vilket ju är roligt för mig och de som använder tygerna att inte var och varannan unge har dem på sig).

Jag har köpt på bland annat Znok design, Kameleont Design, MGtyger och Stoff och Stil.

Att vuxna inte har kläder med lejon och jordgubbar, tycker jag inte är så konstigt.

:D
Min sambo ville ha en likadan mössa som sonen i vintras så jag sydde en till honom också: http://2.bp.blogspot.com/_Umr6oauqJpo/TJNFJlQiGTI/AAAAAAAAARU/UYrzVrxbvX0/s1600/IMG_4479.JPG

(Sorgligt nog har den naturligtvis kommenterats av diverse män i hans omgivning, men han kan ju svara för sig och använder den ändå. Jag tror han gillar att "reta" dem lite... ;) Det sorgliga är ju att flera av dessa män har egna barn och jag kan tänka mig att det är de barnen som riskerar bli de som kanske kommer att kommentera vår pojk när han blir äldre och har "tjejfärger" på kläderna....)

Ja, det är absolut ett problem att roliga kläder från andra butiker än de stora (och rätt könsstereotypa) kedjorna är så pass dyra. Det funkar ju att köpa de kläderna som presenter någon gång, men jag hade inte kunnat hålla ett eget barn ekiperat med mest/enbart nya kläder från de butikerna.

Jag har lekt med tanken att sy och sälja. (Flera personer har frågat om de får köpa också). Men kommer fram till precis det du skriver: plaggen måste bli såpass dyra om man ska gå runt att marknaden blir väldigt begränsad. Jag köper inte själv trikåkläder till egna små barn för typ 400 för en tröja. Som du säger: möjligen som present som lite "lyx", men inte skulle jag ekipera barnen med såpass dyra kläder till vardags.

(Dessutom får man inte sälja kläder som sytts upp av andras mönster, vilket jag gör. Då måste man först rita sina egna mönster, annars gäller mönsterskydd och copyright. Därför syr jag endast åt mina egna och ger bort till släktens barn och en del vänners barn.)

Jag är makalöst imponerad av vilka fina kläder du sytt! Inte bara över tygerna, utan själva stilen på kläderna. Otroligt fina :love:

Jag hade önskat verkligen att jag kunde sy sådana fina kläder till våra killar.

Jag är makalöst imponerad av vilka fina kläder du sytt! Inte bara över tygerna, utan själva stilen på kläderna. Otroligt fina :love:

Jag hade önskat verkligen att jag kunde sy sådana fina kläder till våra killar.
Tack!

Recept:
1. Köp en bra overlockmaskin och lär dig sy på den.
2. Köp tidningen Ottobre Design (finsk tidning med mängder av fina mönster) eller mönster från Burda.
3. Du måste också ha en vanlig maskin som du införskaffar tvillingnål till eller också en maskin som kan sy coversömmar.
4. Sätt igång och sy!!
(övning ger färdighet. Jag sydde en del som tonåring- ung vuxen, fast då bara på vanlig maskin. Sen stod maskinen i garderoben i ca 20 år innan jag investerade i overlocken och tog fram den gamla också)

KL

Något som jag däremot inte hänger med på riktigt är kläderna till exempel.
Jag har fått den uppfattningen att många som vill vara könsneutrala helt enkelt klär sitt barn tvärtemot vad samhällets normer säger, dvs typ klänning på pojkar å mer killkläder på tjejer - inte enstaka gånger utan alltid.

Blir inte det lite fel ändå? Att man likväl ändå sätter barnet i en "roll"?
Man kan väl blanda kläder i stället och på så vis visa att tjejer kan också ha killkläder och tvärtom, killar kan också ha tex klänning?

Minns att jag kläddes efter den stilen när jag var liten, det var en salig blandning..jag kläddes inte efter några som helst flickklädes regler även om mamma tyckte att det var sött med klänning ibland. För det mesta kläddes jag praktiskt..var en skitgris som dessutom var ganska vild och busig - kläder efter det.

Brorsan hade en period när han var salig i nagellack och fick givetvis ha det på sig om han så ville.

Leksaker hade jag heller inga normer att gå efter..lekte med lite allt möjligt, dockor, bilar, verktyg, barbies osv.

Sen undrar jag också, många (i min uppfattning) och då i synnerhet mammor som har det här tänket går ändå själv och klär sig med tex rosa klänning, smycken, läppstift, högklackat osv, dvs klär sig sällan så könsneutralt som barnet ska..Ser inte barnet en rollsskillnad då på de vuxna? Eller ska då föräldrarna också klä sig "könsneutralt"? Hur stor uppfattning har ett barn om hur sina föräldrar klär sig/ser ut, ser dom den skillnaden på mamma/pappa?

Bara en fundering som jag haft länge ang detta

Är det inte värderingar i övrigt som fokus borde ligga på? Tex inom sporter "killar ska spela fotboll och tjejer pyssla med hästar"

Senast ändrad:

KL

Något som jag däremot inte hänger med på riktigt är kläderna till exempel.
Jag har fått den uppfattningen att många som vill vara könsneutrala helt enkelt klär sitt barn tvärtemot vad samhällets normer säger, dvs typ klänning på pojkar å mer killkläder på tjejer - inte enstaka gånger utan alltid.

Blir inte det lite fel ändå? Att man likväl ändå sätter barnet i en "roll"?
Man kan väl blanda kläder i stället och på så vis visa att tjejer kan också ha killkläder och tvärtom, killar kan också ha tex klänning?

Det känns som att du faktiskt inte läst hela tråden...
:crazy:

Känner du till någon pojke eller flicka som ständigt bär "motsatt" klädsel? Och i så fall: vet du att det är föräldern som bestämmer kläderna (det kan ju vara barnet själv)?

Jag har då aldrig sett någon pojke som ständigt har flickkläder eller flicka som ständigt har pojkkläder (tvärtom ser jag dock oftare; speciellt vad gäller pojkar).

Och; om nu någon gör så så ser jag dem som totalt okunniga om genusfrågor och jämställdhet faktiskt. Att göra så är väl inte alls att "klä könsneutralt".

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 292
Senast: Enya
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka