Konkreta tips sökes!

celeste

Trådstartare
Hej!

Jag skulle bli jätteglad om ni ville berätta hur ni gör för att...

1. Få hästen att länga steget

2. Få hästen att gå i form

Jättegärna steg för steg :)

Jag har kollat runt på många trådar men inte hittat särskilt många konkreta tips, utan mer vad det innebär att hästen går i form (jobba bakifrån och fram etc etc) osv, vilket såklart är viktigt att veta, men nu är jag ute efter hur NI GÖR :)
 
Sv: Konkreta tips sökes!

Ta hjälp av en tränare är steg ett.

Det här med att få hästen att arbeta i form har mycket med känsla och göra, en lösgjord häst söker sig ner mot bettet och arbetar i form. Vägen dit kan ibland vara svår och förklara det över internet är lika svårt som att lära folk simma genom text.

När hästen är stark i sin arbetsform så är det betydligt lättare att länga steget på hästen, just för att den rörelsen sker i samband med tryck bakifrån och en aktiv och korrekt arbetande rygg. Formen kommer bakifrån och problemet sitter inte i munnen. Ger hästen inte efter så sidan är den många gånger stel och inte riktigt igenom i sidorna, en mycket viktig sak att ha i åtanke!
 
Sv: Konkreta tips sökes!

1. Ser till att jag själv inte låser mig i höfterna. Släpper fram ned hästen ngt och ökar energi men avspänt.

2. Får hästen att lyssna och lyda villigt för förhållande och framåtdrivande hjälper. tex. bestämmer i förväg, nu ska jag skritta tio steg sedan halt, skritta 5 steg sedan halt, skritta tio steg sedan länga skritten 5 sedan halt osv. Då märks det hur mycket förhållning/drivning den hästen behöver idag och vi spelar in oss i samma tonläge.
 
Sv: Konkreta tips sökes!

Hej!
Jag har precis börjat rida för en tjej som är instruktör för Centrerad Ridning av precis samma anledning som din frågeställning.
Har bara hunnit få 2 lektioner, men det handlade om hur jag som ryttare kan påverka steglängden på hästen.

Först fick jag öva på att lossa på bäckenet genom att försöka cykla baklänges med höfterna i hästens rörelser. Ju större cirklar jag gjorde med höftkulorna desto mer ökade jag takten och minskade jag cirkeln på höftrörelsen så stannade hästen tillslut.
Hon fattade tillslut min donna så en gång lyckades vi stanna på det sättet...

Sedan fick jag börja rida på en volt i skritt och försöka känna NÄR i rörelsen hästen LYFTER på sitt inner bakben. (Det är bra att ha en medhjälpare som kan hjälpa dig med att säga när hästen lyfter på bakbenet, så blir det lättare att känna när den *exakta* rörelsen infinner sig.) Då kan du lägga till en liten lätt skänkel precis när hästen ska lyfta benet och då tar den ett längre steg. Ser enkelt ut i skrift men för mig var det svårt att verkligen KÄNNA när hästen lyfte.. det var mycket lättare att känna när hon satte ner bakhoven.

För mig blev det mer att tänka, jobba bakifrån och framåt.

Sen är det bara att öva och öva och öva :)

Men som sagt, jag är en gammal ridskoleelev som lärt sig styra, dra och skänkla och ridit så under många år, men vill nu lära mig att hjälpa hästen länga sitt steg och att få den naturliga formen infinna sig bara jag rider rätt.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med steg 2 ... än :)

Men det finns duktiga bukefalister här och de kan säkert ge dig mer kött på benen :)
Tänker oxå följa den här tråden
 
Sv: Konkreta tips sökes!

Jag rider. Lösgör hästen och kollar att den är med på hjälperna, lydig och uppmärksam. Och det finns inga konkreta tips på hur man gör eftersom det är levande djur. Att rida handlar om känsla. Och hur man gör skiljer sig från häst till häst, ibland från dag till dag.
Känslor går inte att lära ut. Hitta en bra tränare som kan hjälpa dig.
Andra tips är att vara ödmjuk. Dra inte i tyglarna. Rid med sitsen i första hand. Analysera allt. Varför är hästen hård i munnen tex? Längre steget gör hästen om du lättar i handen och driver med sitsen.
 
Sv: Konkreta tips sökes!

Förslag för att träna på ridkänslan...

Börja med att lära dig hur hästen förflyttar sina ben.
Först läser du på i teorin hur hästen förflyttar benen i de olika gångarterna.
Titta sedan på från marken hur hästar rör sig följ t.ex. en ridlektion.
Har du möjlighet så är tömkörning ypperligt för att få en förståelse hur du påverkar hästen med kroppen (skänkeln) och tömmen (tygeln). Ha en tränare med i så fall som kan förklara. Titta på hur hästen sätter benen i skänkelvikning och hur du kan påverka den när den tömkörs osv.

Sen praktiskt i ridningen så börjar du i skritt att känna efter hur bakbenen rör sig. Du kan tjuvkika på hur framdelen rör sig för att få en hint om vad bakbenen har för sig. Känn efter och gissa vilket ben som sätts ner när tills du får in en säkerhet i känslan. I traven så har du lättridningen till hjälp för att räkna ut när hästen sätter ner bak- respektive framben i marken. När du kan räkna ut var benen befinner sig och hur det känns, så sitt sedan ner i traven för att känna in hur benen förflyttar sig osv.

Du behöver också ha en förståelse för takt och tempo för att sedan komma vidare med t.ex. att länga steget på hästen. Det handlar om hur du tajmar in dina hjälper.

Hästar är olika, därför funkar inte samma knappar på alla hästar i praktiken för att få dem att bära sig själva. Först måste din framridning fungera. Du måste rida fram hästen för gas, broms och flytta för skänkeln. En lat häst ska du inte nöta på med skänkeln eller börja med att träna broms på. En het häst kan man inte hänga i tygeln på eller sluta driva.

En lat häst som inte svarar på framåtdrivning -> En hejdundrande beslutsam framåtdrivning som väcker hästen. Sedan får du ligga i för att behålla bjudningen, lyckas du så brukar det lösa sig med resten.
En het häst som bara springer (och som verkar göra allt man ber den om, men som inte jobbar) -> Förhåll på yttertygeln, led (av) med inner. Sitt ner i sadeln (man åker lätt fram med överlivet). Driv hästen, fånga upp och ge efter på tygeln (tajma!).

Testa med att överdriva dina tygeltag, gör ett ledande tygeltag som om du står ute vid vägen och liftar med tummen. Våga testa, överdriv och känn efter vad som händer. Nästa fas när saker börjar gå igenom, är att du kan minska på "överdriften" i din hjälpgivning.

/V
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 475
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp