Sv: Konkreta tips sökes!
Hej!
Jag har precis börjat rida för en tjej som är instruktör för Centrerad Ridning av precis samma anledning som din frågeställning.
Har bara hunnit få 2 lektioner, men det handlade om hur jag som ryttare kan påverka steglängden på hästen.
Först fick jag öva på att lossa på bäckenet genom att försöka cykla baklänges med höfterna i hästens rörelser. Ju större cirklar jag gjorde med höftkulorna desto mer ökade jag takten och minskade jag cirkeln på höftrörelsen så stannade hästen tillslut.
Hon fattade tillslut min donna så en gång lyckades vi stanna på det sättet...
Sedan fick jag börja rida på en volt i skritt och försöka känna NÄR i rörelsen hästen LYFTER på sitt inner bakben. (Det är bra att ha en medhjälpare som kan hjälpa dig med att säga
när hästen lyfter på bakbenet, så blir det lättare att känna när den *exakta* rörelsen infinner sig.) Då kan du lägga till en liten lätt skänkel precis när hästen ska lyfta benet och då tar den ett längre steg. Ser enkelt ut i skrift men för mig var det svårt att verkligen KÄNNA när hästen lyfte.. det var mycket lättare att känna när hon satte ner bakhoven.
För mig blev det mer att tänka, jobba bakifrån och framåt.
Sen är det bara att öva och öva och öva
Men som sagt, jag är en gammal ridskoleelev som lärt sig styra, dra och skänkla och ridit så under många år, men vill nu lära mig att hjälpa hästen länga sitt steg och att få den naturliga formen infinna sig bara jag rider rätt.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med steg 2 ... än
Men det finns duktiga bukefalister här och de kan säkert ge dig mer kött på benen
Tänker oxå följa den här tråden