Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst är det lättare i en roll där inte så mycket känslor är inblandade, så som det blir i privatlivet. Men du får väl nog av det på jobbet.Det beror på vilken roll jag har.
Det är därför jag är lite smått förälskad i dig martha!!kl
..sen måste jag erkänna att jag gillar att ibland röra till lite på forumet så det händer lite ....vissa hugger direkt
Visst är det lättare i en roll där inte så mycket känslor är inblandade, så som det blir i privatlivet. Men du får väl nog av det på jobbet.
Varför undviker du dem och på vilket sätt är du inte rolig?
Precis.människor som enbart är intresserade av att ha en konflikt oavsett orsak och sådana människor har jag lärt mig att inte slösa tid på... Det måste bli en "ge och ta-situation" för att man ska komma framåt. Ibland får man vänta lite tills båda parter är redo. Lite distans brukar vara hälsosamt. Sen får man inte vara rädd för att skärskåda sig själv och erkänna sina egna tillkortakommanden eller misstag. Är man öppen och prestigelös brukar det gå fint.
En konst.kunna ge folk negativa besked utan att det blir en konflikt
Precis.Ibland får man komma överens om att tycka olika
Jag frågade just för att undvika att göra en egen tolkning och riskera att missförstå dig. Du behöver inte känna något krav på att svara, dock.Nu frågar du bara, se vad jag har skrivit och så får du själv relatera till det och hitta din egen tolkning.
Varför skulle man inte undvika konflikter egentligen?
Läste en annan tråd och spånar lite kring detta med konflikter med människor i ens omgivning och hur man hanterar dem. Har ingen specifik frågeställning utan bara klurar lite.
Hur ser du på konflikter? Hur hanterar du dem? Är det skillnad om det är i en relation med en kollega/vän/familj/annan? Vad är jobbigast? Tips på bra sätt att agera? Vad funkar för dig? Kan man bli bättre på det? Erfarenheter? Agerar du olika i olika situationer?
/Trötter funderar
Det där har jag svårt för.
Jag tror alltid att de skall förstå bara jag förklarar bättre.
Men vissa människor kan inte förstå eller så har de en annan agenda.
Vilket gör att den vägen är stängd.
kl
underar stillsamt om det inte finns en hel del odiagnosticerade borderlinare här då eftersom det är många som alltid ska vara tvärsomare och hitta på martyrsanningar för att kunna trycka ner andra....
TS
Jag är inte konflikträdd, jag är nog lite sleven i grytan och orkar inte vara tyst alltid, jag kan vara väldigt obekväm när det kommer till mobbing eller oärliga falska människor som påverkar i min egen närhet .
Men jag väljer också mina krig , dels pga hur säker jag är eller vilken dagsform jag har...sen måste jag erkänna att jag gillar att ibland röra till lite på forumet så det händer lite ....vissa hugger direkt
Så klokt.Jag har helt enkelt inte energi längre till att gå omkring och vara sur, arg eller ledsen över människors agerande utan jag vill ta tag i det som stör relationen direkt. Vill inte personen det eller hen vägrar resonera och prata om det eller helt enkelt struntar i att hen gör mig ledsen genom hens agerande så avslutar jag hellre relationen. En människa som ständigt gör mig illa finns det ju ingen anledning att ha en relation med.
Allt detta har jag lärt mig på DBT:n och det är en enorm lättnad för min omgivning - men även för mig själv naturligtvis.