Sv: Konflikter och hantering av dem
Jag har borderline/"emetionell instabilitet" vilket gör att jag blir väldigt intensiv i mina relationer - och det leder nästan alltid (i alla relationer, men inte hela tiden såklart) till konflikter.
Jag drar ofta i för stora växlar och blir tvärarg om något inte blir som jag vill/tänkt mig.
Hittills har jag "hanterat" det med att vänta på att personen i fråga ska komma krypande, ta på sig "ansvaret" för händelsen och be om ursäkt.
Pinsamt men sant.
Idag hanterar jag konflikter i djupare relationer med hjälp av "krissamtal" och en uppriktig ursäkt sådan) och istället sätta ord på problemet, visa att jag verkligen tänkt igenom, analyserat och förstått vad jag gjort och konsekvenserna (både på lång och kort sikt) och sedan vad jag kommit fram till samt. hur jag ska försöka göra för att undvika liknande situationer i framtiden, och även bett personen i fråga berätta hur den mådde av det, hur den kände och reagerade och om den hade några önskemål på hur jag kan göra om det händer igen.
Och naturlgtvis bekräftat att personen agerade rimligt utifrån situationen-
Det har löst en enorm konflikt mellan mig och bästa vännen (som vi sedan upptäckte berodde på ett lika enormt missförstånd) och gjort vår relation betydligt starkare.
Idag jobbar jag stenhårt på att inte "gå på" om saker jag inte har med att göra.
T.ex. så har bästa vännen börjat umgås väldigt mycket med en gemensam vän, jag kände mig övergiven och mådde dåligt av det.
Men istället för att anklaga "du struntar i mig! Du vill ju bara vara med X" vilket hade varit en högst trolig reaktion tidigare.
Så funderade jag på hur jag skulle kunna ta upp det på ett sätt som inte varken dömde, sårade eller anklagade.
Skickade ett sms och frågade om vi skulle hitta på något bara hon och jag, vilket vi gjorde - och då var vi båda överens om känslan att vi håller på att komma ifrån varandra.
Vilket blev en enorm lättnad för mig och det är inte så värst jobbigt nu
Samma om jag blivit upprörd i en diskussion/pågående konflikt - då försöker jag tänka efter före jag säger något.
Typ: "kan jag verkligen säga så här?" om ja, så gör jag det - om nej, så gör jag allt för att låta bli, alt. försöka hitta en formulering som fungerar.
Men sedan beror det naturligtvis också på hur jag vill ha en fortsatt relation.
Lösa konflikter med myndigheter blir nog mer effektiv om man är direkt rak på sak, välformulerad och konstruktiv - än om man säger "din jäkla idiot, vad är det du inte fattar?!?"
Allt detta har jag lärt mig på DBT:n och det är en enorm lättnad för min omgivning - men även för mig själv naturligtvis.