Konfliker i stall

Vica

Trådstartare
Har den senaste tiden haft en konstig stämning i stallet. Vi är fyra hästar i stallet men ändå kan det inte hållas sams.

Påståenden, anklaganden, muckande och folk som går ihop mot varandra. i grund och botten är det nog ingen som vet vad problemet är. Ska man analysera så är det en person, Å, som mår psykiskt dåligt och är labil som drar med en annan, lite yngre tjej, Ä, (17-18 år) och de eggar varandra mot mig och en annan tjej. Jag och den andra tjejen, Z, är ganska starka i psyket och säger ifrån när vi inte tycker att nått stämmer/sköts/osv genom att föra en normal dialog och diskution.

Vips blir man anklagad/hotad att man utersluter folk, är otrevlig osv. Jag och Z som gjort allt för att hålla stämningen lugn, samsad och bra. I helgen rann det över för Z, har sett henne arg en gång innan men nu vart det nästan värre..

Z funderar på att flytta och jag på att sluta med hästar helt på grund av allt detta, liknande saker har uppdagats flertal gånger. Vågar knappt åka upp till stallet själv utan kollar om tex Z åker upp samtidigt.

Jag är öppen för konversationer, men det är väldigt svårt att ha en dialog med någon som hälsar med blicken i golvet samtidigt som hon springer iväg åt andra hållet. Då antar man ju att personen i fråga vill vara ifred. Och jag låter dem vara ifred då.

Men när Z blev "ställd mot väggen" (bokstavligt talat) upplevde jag en mycket hotfull stämning då de återigen gaddat ihop sej, 3 mot en. Jag valde att observera då jag vet att Z kan svara för sej själv.

Hur löser man detta? Betänk att det är bla 2 starka personer som vågar och vill föra en lugn, mogen dialog och lösa konflikten, medan två personer gärna tar till munhugg och elaka kommentarer. På ren svenska, skriker och anklagar snarare än försöker lösa problemet.

Tror säkert att alla mår lika dåligt av det här. Jag har föreslagit att vi tar ett stallmöte med samtliga parter som vistats i stallet sista veckorna. Det enda är att det är bara 2 (jag och Z) som vågar framföra funderingar och tankar. De andra sitter bara tysta och nickar.. Nämnas kan göras att Ä flyttar i juni-juli nån gång vilket innebär att Å förmodligen kommer bli än mer nervig..

Buke, jag behöver er hjälp. Hur löser man det här? Hur gör ni som har fler än bara 4 hästar i ert stall?
:bow:

Sv: Konfliker i stall

Vem är det som äger stallet av er som har häst där? Är det någon som själv inte vistas i stallet utan bara hyr ut boxar så bör ni ta upp det som pågår med stallägaren som då är ovetande om detta.

Är det någon av "de andra" så måste ni ju hitta en annan stallplats till era hästar, är ju en trist och ohållbar situation som då är lite lönt att ödsla energi på.

Jag har 6 st. inhyrda i stallet samt att vi har 2 egna hästar, och sådana här saker skulle aldrig få försigå hos mig. Sådana här problem uppstår till väldigt stor del där det inte finns någon tydlig ledarroll samt att hästägarna består av allför stor del unga personer.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Det är Ö som äger stallet. Han har vardagsjour (morgonfodring, utsläpp & lunchfodring) samt mockar åt "min" häst (han äger, jag rider).

Jag och Z har sagt att vi ska 'ta upp det här med honom imorgon' (läs idag). Z vill ev flytta och gör hon det så är jag inte säker på att jag vill hara kvar. Jag ogillar situationen fullständigt. Jag trivs underbart när alla är samt och gården är supervacker.

Ä's 'pappa' har en gång tidigare ställt ett ultimatum till Ö när de hade bråkat med mig. Antingen flyttar dem eller så ska jag sluta med hästen. Ö sa att det inte kommer på fråga. Sedan antog jag att allt var frid och fröjd. Har inte hört nått mer om det. Tror inte heller att Ö vill bli av med mej heller då man tagit min sida i samtliga disskutioner. Vi är väldigt öppna mot varandra och Ö säger även han vad han tycker.

Stallmöte lär det bli, men som jag skrev tidigare så sägs det inte så mycket när hälften av de samlade tiger.. Om man då deklarar att tex den helgen släpps det på bete och ingen opponerar sej antar man att det är lugnt. Veckan efter blir det ett hejdundrande liv för att "de minsann inte fick vara med och bestämma".

Moment 22?

Åh jag blir så himla galen på det sista du skrev, att de inte säger något förrän i efterhand och så blir det ett jäkla liv.

Har ju själv stall så vet hur det är det där med sammanhållningen. Har blivit mobbad och utfryst i mitt eget stall när jag var mindre, nu har jag vett nog att vara tuffare och ta tag i saker. Stämningen i stallet är otroligt viktig! Man behöver inte vara bästa vänner men man ska kunna hålla sams.

Tyvärr är det svårt som utomstående att lösa sånna här problem, speciellt eftersom de verkar väldigt kluriga att prata med, de som man borde prata med.
Synd det inte är din egen häst, för hade jag varit du så hade jag övervägt att flytta. Jag vet hur det är att ha det sådär och det är inte kul nånstans. Lycka till!

Åh jag blir så himla galen på det sista du skrev, att de inte säger något förrän i efterhand och så blir det ett jäkla liv.

Har ju själv stall så vet hur det är det där med sammanhållningen. Har blivit mobbad och utfryst i mitt eget stall när jag var mindre, nu har jag vett nog att vara tuffare och ta tag i saker. Stämningen i stallet är otroligt viktig! Man behöver inte vara bästa vänner men man ska kunna hålla sams.

Tyvärr är det svårt som utomstående att lösa sånna här problem, speciellt eftersom de verkar väldigt kluriga att prata med, de som man borde prata med.
Synd det inte är din egen häst, för hade jag varit du så hade jag övervägt att flytta. Jag vet hur det är att ha det sådär och det är inte kul nånstans. Lycka till!

Det har gått såpass långt att både jag funderar på att helt sluta med hästar. Jag älskar hästen och ägaren är helt underbar (jag menar, hur många sådana här chanser får man med en perfekt häst?) och skulle det vara lugnt och stilla så skulle jag aldrig någonsin funderat i dessa tankar..

Z har funderat på att sälja sin häst och ge upp helt då det är dels detta problemet samt en massa skitskack om varför hon så sällan rider sin häst.. Jag menar, kan man inte rida så kan man inte. Det har väl ingen annan med att göra?

Finns det någon bot på avundsjuka? För jag tror att det ligger lite sånt i luften med..

Stallmöte lär det bli, men som jag skrev tidigare så sägs det inte så mycket när hälften av de samlade tiger.. Om man då deklarar att tex den helgen släpps det på bete och ingen opponerar sej antar man att det är lugnt. Veckan efter blir det ett hejdundrande liv för att "de minsann inte fick vara med och bestämma".
För protokoll under mötet, skriv noggrant ner allt som antecknats, och låt samtliga närvarande skriva under protokollet efter mötets slut ("Härmed intygar jag att jag varit deltagande på detta möte och haft rätt att säga min åsikt"). På så vis kan de inte hävda att de inte fick vara med och bestämma.

För protokoll under mötet, skriv noggrant ner allt som antecknats, och låt samtliga närvarande skriva under protokollet efter mötets slut ("Härmed intygar jag att jag varit deltagande på detta möte och haft rätt att säga min åsikt"). På så vis kan de inte hävda att de inte fick vara med och bestämma.

Jovisst kan man göra det.. Men jag är rädd att den pågående konflikten inte hjälps bara av det.. Det är djupare än bara själva mötena. Det handlar om att vissa muckar bråk bara för att få uppmärksamhet och för att få andra att må dåligt när man själv mår piss.

Tråkigt att det har blivit så i ditt stall. Vi i vårt stall har 17 hästar och vi är förutom ägarna 7 st som är inhyrda.
När vi har haft någon som har lyckats att få vår kanon stämning att gå i botten så tar våra ägare tag i situationen direkt. De är mycket noga med att alla är trevliga mot varandra och det tollereras inget skitsnack om någon. Vi hade ett par skitsnackare i vårt ett stall de fick flytta helt enkelt. Så jag tycker nog att det är stallägaren som har det ansvaret. Och vill ägaren att du skall fortsätta rida din häst så är det hans beslut ingen annans föräldrar.

Hos oss är det ingen som lägger sig i hur den andra sköter sin häst. Om de inte klart miss-sköter den. Så om din kompis inte kan rida sin häst slaviskt var dag är det upp till henne, ingen annan.
Jag tycker inte att du skall sluta upp med ditt häst intresse för att några gör ditt hästliv surt just nu. Så prata med ägaren och stå på er. Lycka till

En spontan tanke, bara...

Hur är Ä när inte Å är med?

En person som mår dåligt och inte riktigt orkar med sig själv i alla lägen kanske är svår att få att ändra sig och påverka, men kanske Ä kan fås att inse hur tokigt de beter sig?

Vet att det är lätt att tonåringar "dras med" personer med sämre mående och tar deras parti i alla lägen, även om det kanske inte är så sunt i alla fall... :(

En spontan tanke, bara...

Hur är Ä när inte Å är med?

En person som mår dåligt och inte riktigt orkar med sig själv i alla lägen kanske är svår att få att ändra sig och påverka, men kanske Ä kan fås att inse hur tokigt de beter sig?

Vet att det är lätt att tonåringar "dras med" personer med sämre mående och tar deras parti i alla lägen, även om det kanske inte är så sunt i alla fall... :(

Ä själv är trevlig och så när hon är ensam. Tyst människa som inte pratar om hon inte har lust (då kan hon rabbla i evigheter) och ibland lite i sin egna värld. Lyssnar inte riktigt ibland.. Dock verkar det som att på senaste har de gått ihop sej mer och mer. Även Ä's familj verkar ha gaddat ihop sej med Å.

Det har varit väldigt mycket prat här i krokarna om hur Ä och hennes familj har betett sej i andra stall. Tydligen har de varit en riktig pain in the ass för andra stallägare och stallkompisar. Även Ö har tröttnat nu.

Efter ett samtal med Z jag fick för ett par timmar sedan så har Z och Ö pratat med varandra i telefon.
Ö tog upp att Ä med 'pappa' varit inne hos hans fru (börjar få slut på bokstäver så vi kallar henne A :p) och beklagat sej över att Å är ledsen och vridit det till att det skulle vara mitt och Z's fel.

A påpekade vänligt men bestämt att varken hon eller Ö hade med saken att göra och inte ville blanda sej i. Efter att Ö fått reda på det här blev han rasande.

Eftersom ingen sagt nått (förutom jag och Z som inte gjort lunchpåsar) om att de vill ha över sina hästar till sommarhagen vid lunch, har inte Ö flyttat Å och Ä's hästar. Detta tycker Ö är mycket dåligt av dem (Å & Ä) att inte meddela honom hur de vill ha det.
Han nämnde även att fortsätter det så här så får de sköta ALL hantering och fodringar själva.

Han är fly förbannad på Ä's 'pappa' som skällt ut Z för något hon inte gjort. Inte heller har han bett henne om ursäkt för det. Inte heller för att han på ett mycket hotfullt sätt bokstavligen ställde henne mot väggen och körde upp en hink i ansiktet på henne och frågade varför inte deras häst fått sin lunchmat, trots att de VISSTE att vi inte skulle gem dem det den dagen. Ö ska nu prata allvar med Ä's 'pappa'.

Eventuellt kommer även Å att få flytta.Att hon har psykiska problem ska INTE gå ut över oss andra. Vi är där för att vi har hästar att ta hand om. Psykiska problem får en psykolog fixa..

Blir bara så ledsen..

fy säger jag bara :(
vilka människor, det är väldigt tråkigt att det går ut över er.
Kan inte "Ö" göra något åt dem?

"skärp er, eller flytta" (fast lite mer inlindat kanske)

Eventuellt kommer även Å att få flytta.Att hon har psykiska problem ska INTE gå ut över oss andra. Vi är där för att vi har hästar att ta hand om. Psykiska problem får en psykolog fixa..

Precis!

Men hur löser man det rent praktiskt?

Ska hyresvärden helt enkelt kasta ut personen i fråga och hälsa att h*n är välkommen tillbaka när h*n mår bättre och orkar med sociala sammanhang, eller ska övriga bita ihop, ta skit och bara vara förstående?

Hoppas att problemet löser sig för er till sist! :)

Det är tur att ni har stallägaren på er sida iaf. Förhoppningvis kommer allt ordna sig till sommaren om den ena tjejen ska flytta, då kan ju Å likagärna sparkas ut också.

Ser nu i inläggen att det rör på sig iaf. Stallägaren Ö verkar ju vara en bra person som vet var skåpet ska stå och inte går att manipulera! :laugh: Något som är ett måste om man är en stallägare.

Ö gör helt rätt i att säga upp Å och bör höja ett varningens finger till Ä och hennes pappa! De som försöker rubba hirarkin ska ut!

Ser nu i inläggen att det rör på sig iaf. Stallägaren Ö verkar ju vara en bra person som vet var skåpet ska stå och inte går att manipulera! :laugh: Något som är ett måste om man är en stallägare.

Ö gör helt rätt i att säga upp Å och bör höja ett varningens finger till Ä och hennes pappa! De som försöker rubba hirarkin ska ut!

Ö vet vad som är vad och rubbar sej inte en millimeter, på ett positivt sätt.

Jag kom upp till stallet innan och stötte genast på Ö och jag sa att vi har ett problem. Det visste han redan och han skulle "sätta ner Ä's 'pappa' på jorden". Jag förklarade precis som det var att jag knappt vågar åka upp till stallet utan att först kolla med tex Z om hon var där eller när hon skulle dit för att kunna vara 2 ifall något skulle hända. Sa dessutom att om detta ska fortsätta så får han hitta någon annan till hästen. Det menar han att det kommer inte på tal och här ska varken du eller Z flytta.

När vi stod och talade kom Ä med 'pappan' och jag gick ner mot stallet så de skulle få tala i enskildhet. Dock var det mycket högljutt i början och jag hörde Ä's 'pappa' fråga "Jaha, vem är det nu som springer runt och skvallrar?". Ö förklarade att det var hans hustru A som berättat och att han själv velat ta upp detta länge.

Efter det dröjde det inte många minuter till Å dyker upp och mycket argt/aggressiv ton hälsar med en mördande blick på mej och Z. Jag gör i ordning allt och är klar att åka samtidigt som Z och vi säger hej då till alla då det var Ä's tur att ta in hästarna och ge dem mat. Ingen pratar med oss, ingen svarar på tilltal mer än hälsningsfraser, ingen ursäkt, ingenting.

Z och jag stannar till på en närliggande gård för att ventilera och efter oss kommer Ä's 'pappa'. Inte ett ord, knappt att han vinkade när han åkte förbi oss. Detta sker ytterligare en gång och en fundering som både jag och Z nämner samtidigt, Spionerar han på oss?

När vi sedan bröt upp kom jag på att jag glömt husnycklarna i stallet. Åker upp för att hämta dem när jag ser att Z's och min häst står inne men har inte fått sin hinkmat de ska ha vid 19:00. Klockan var nu 19:35. Jag ger dem det men blir så förbannad att jag inte ens sköljer hinkarna innan jag åker därifrån. De hade alltså ridit ut utan att ge min häst sin nattmat. (7-8 TIMMAR sen senaste utfodringen!!) Visserligen har både han och Z's häst hö, men då detta varit på tapeten innan (Ä med familj har inte skött insläpp, utsläpp och diverse fodringar. Det var då vi kallade till stallmöte där det bestämdes klart och tydligt att SENAST 19 ska hästarna vara nattade och matade) kunde jag bara inte behärska mej. :crazy:

Gång på gång gör de tvärtemot reglerna. Men om nån annan gör fel pga bristande info så blir det ett jäkla hallå! :mad:

Ö har nu gett Ä med familj en jäkligt hård varning samt begärt Ä's 'pappa' att be om ursäkt till Z. Även Å fick sej en rejäl åthutning med motiveringen att det vart frid och fröjd tills hon flyttade in och skärper hon sej inte trots sina psykiska problem så åker hon ut. :bow:

Ännu har Z inte fått sin ursäkt. Fortfarande en hotfull stämning i stallet. Ä flyttar om ca en månad. Hur hanterar man läget tills dess?

Senast ändrad:

Ä flyttar om ca en månad. Hur hanterar man läget tills dess?

Håll ut! I slutändan när allt tjaffs är över så kommer du nog få tillbaka stallglädjen igen :laugh: Har också varit med om perioder med jobbig stämning, men när det löser sig (eller man lämnar tillbaka en viss foderhäst) och det blev lugnt igen så kom då min glädje över hästar och stallet tillbaka.

Ä flyttar om ca en månad. Hur hanterar man läget tills dess?
Först: Tack gode gud för er stallägare! Han verkar vara KANON! :bow:

Sedan: Du kan härda ut en månad till. Helt klart. När den månaden gått, så blir det säkerligen lugnt igen... och du har ju stallägaren på din sida. Håll ut!! Heja!!

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 412
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·
B
Hästmänniskan Ni som är inackorderade i kollektivstall, vad har ni för regler och rutiner hos er? Hur definerar ni kollektivstall? Hur håller ni...
2
Svar
33
· Visningar
5 016
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar