konditionsträning

Sv: konditionsträning

ja jag upplever det som tvärtom oxå, äöven när jag själv tränade o sprang. Ibörjan svettades jag som en gris men efter att jag fått upp kondisen blev jag bara lite lätt varm, min häst är likadan. Sen har ju vissa individer lättare att svettas än andra.

altså det är typ såhär:

Dålig kondis: svettas mkt blir trött
Normal kondis: Lagom svettig och lagom trött
Bra kondis: Svettas mkt och är inte lika trött

:D

Presis som på idrottsmänn.

Om hästen svettas eller ej har nästan inget med konditionen, varken på människa eller häst. Det beror på individen, vissa svettas, andra inte.
Titta istället på hur forthästen går ned i puls, så vet du om den har bra kondis :D

*KL*
I början var min häst alldeles dö svett och trött.
Efter ett kort tag.
Men nu är hon fortfarande lika pigg efter träningen
och svettas inte alls lika mycket.

Jag låter min tjej EnPina Alexander rida hästarna medans jag själv tar en öl och kurar ner mig i en mjuk fåtölj. Då vet jag att hästarna får bra kondis!

Konditionsträning och dyligt

Jag har precis insett att jag inte kommer att kunna rida som förr, min hälsena tillåter inte det :cry: Men jag vill ju träna och tävla och komma framåt, så jag måste hitta nya metoder!

Har tittat lite på andra idrotter ang konditionsträning och så. I en studie kom forskare fram till att fotbollsspelare som gjorde träningspass fick bättre konditon än de som for ut och sprang. Vad har nu detta med saken att göra?

Jo, tidigare har jag galopperat långa sträckor för att få upp konditonen på hästarna, alternativt galopperat i intervaller. Men nu pallar min hälsena inte med att stå upp länge. Så hur omsätta fotbollsträning till ridning? Hur ska jag konditionsträna hästen? Någon som har några tips?

Jag kan inte heller rida länge, en timma max och då spelar det ingen roll om jag rider ett hoppass, dressyrpass eller bara skrittar. Så har ni några tips på effektiv träning där man inte behöver rida så länge?

Jag vill ju komma tillbaka och träna och tävla som förr! Men jag måste helt enkelt komma på nya metoder. Så fram med alla tips och idéer ni har!! :)

Mvh Jordgubba

Sv: Konditionsträning och dyligt

Tömkörning är det bästa som finns enligt mig :)
Jag har brutit foten så jag kan inte heller rida och då blir det mycket tömkörning, jättebra då man kan SE hur hästen jobbar

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En fälttävlanshäst behöver ha en bra grundkondition för att orka den ansträngande terrängen och ha energi kvar till den avslutande...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen avgörs Folksam SM i hoppning inomhus för senior, young rider och junior hos Runsten Equestrian.
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 018
Senast: fio
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar