konditionsträning

T

topsy_turvy

Hur går ni tillväga för att bygga upp en bra grundkondition hos era hästar för hoppning?

Sv: konditionsträning

Min träning låter ungefär som Estivuz träning :p
försöker att växla ridningen så mycket som möjligt. I början när jag fick min häst var hon nästan helt omusklad och ingen kondition alls..Jag började skritta långa turer, klättra mycket åssådär. intervall träning i galopp är mycket bra också :) då får man ta det i den takt som hästen orkar..

galoppera i backar! dom får upp hög puls utan att du måste galoppera fort ( sliter mindre!)

Jag rider mycket konditionsträning i galopp. Varierar då kortare intervallträning med pulsmätare med längre lågintensiva galoppintervaller. När jag intervalltränar med pulsmätare håller jag ett högre tempo så att hästen kommer upp ordentligt i puls och rider korta intervaller, utan pulsmätare rider jag långsamt och låter hästen galoppera längre sträcka. Men var noga med att lyssna på hästen signaler, om den får mjölksyra och man fortsätter träna förstör det mycket mer än det ger! För att träna upp mjölksyratröskeln är det bra att träna precis till hästen får mjölksyra och sedan ge sig. Man ska aldrig fortsätta efter det att hästen har fått mjölksyra.. Kan vara svårt att känna vart gränsen går, så var väldigt uppmärksam på signaler! Ett exempel är att heta hästar ofta blir hetare ju tröttare dom blir. Man kan ofta höra av lite mindre erfarna ryttare "min häst blir aldrig trött, jag kan rida hur långt som helst och han blir bara piggare och piggare..". Lycka till! :)

Med galopp i backar, var noga med att inte galoppera i för branta backar. Då gör dte mer skada än nytta. men så länga backarna inte är så branta ör det helt ok at galoppera.. En för brant backa äör då hästen får ´"dubbelsprång".

"dubbelsprång" ? fattar inte riktigt vad du menar:confused:

Till alla:
Vad göra man när man "kantrar"?

Du lär märka vad "dubbelsprång" är när du upplever det ;) Hästen liksom häver sig upp med båda frambenen samtidigt och puttar på med båda bakbenen samtidigt. Dvs det är inte "vanlig galopp" längre utan mer som jämfotaskutt. (om jag nu inte missförstått vad Tornado menade)

Charlotte - Tror man galopperar lungt men kraftfullt en längre sträcka när man kantrar. Oftast med lätt sits.

Rider ut längre turer, intervalltränar, galoppherar lite längre sträckor i lugn galopp i djup rund form och i lätt sits.

Funkar jättebra på min häst, hon var endast lite svettig vid sadelgjorden efter hoppträningen igår:D

Intervall träning, och såhär års är det perfekt på stubbåkrarna!
5 min galopp i lätt sits, 2 min skritt på långa tyglar = 1 intervall. Att köra 4 intervaller brukar vara lagom, och öka på allt eftersom.

På 14 dagar går hon

2 hoppträningar
2 markarbete
5 cantringspass/intervallträning
5 dressyrpass
1 skrittdag
1 vilodag

Hon har järnkondis vid det här laget ;)

Senast ändrad:

För det första bör du se över foderstaten så hästen har möjligheten att bygga både kondition och muskler

Sen finns det många bra övningar för att bygga kondition. När jag skulle bygga upp den nya lilla hästens kondition började vi med skritt i 3 veckor, långa turer i blandad terräng, helst med backar. Efter det la vi in korta travinslag som succesivt ökade i längd och med tempoväxlingar. Till sist la vi in galoppen först korta sträckor sen längre och till slut i backar. Akta bara så backarna inte är för långa och sega i början och tänk på att aldrig trava i en uppförsbacke eftersom det sliter på ryggen.

Det som också är viktigt att komma ihåg är vilan, det är under den som hästen bygger upp allting så var noga med att inte överanstränga hästen!

Sen när du väl har en bra grundkondition kan du bygga på och underhålla den genom långa skogsturer med mycket skritt och trav och galopp i lugnt tempo under längre sträckor
Det är också viktigt att tänka på att variera all träning, blanda dressyr, hoppning och uteridning, med inriktning på det du tävlar, om du nu gör det

Det blev lite långt men hoppas det hjälper!

Ut och gallopera framför allt .. men inte överträna i början :-) Det är sååå mysigt att komma ut i friska luften och bara gallopera på något stort fält tycker ja ialla fall:love:

På 14 dagar går hon

2 hoppträningar
2 markarbete
5 cantringspass/intervallträning
5 dressyrpass
1 skrittdag
1 vilodag

Hon har järnkondis vid det här laget ;)

men blir inte det 16 dagar eller är jag helt blåst på matte?:crazy::angel:;)

Jag har hört att trava i uppförsbacke inte sliter mer än att skritta eller galoppera. Eller har jag hört helt fel?

Det sliter mer på hästens rygg för den utför en diagonal kroppsrörelse (två taktigt) så man bör undvika det, små kort backar är såklart okej men inga långa branta :D

Rider ut längre turer, intervalltränar, galoppherar lite längre sträckor i lugn galopp i djup rund form och i lätt sits.

Funkar jättebra på min häst, hon var endast lite svettig vid sadelgjorden efter hoppträningen igår:D

Ju bättre kondition hästen har. desto mer svettas den :idea: presis som en idrottsman ;)

fast det förstår jag inte riktigt, för en häst med dålig kondis kan ju svettas mycket med.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En fälttävlanshäst behöver ha en bra grundkondition för att orka den ansträngande terrängen och ha energi kvar till den avslutande...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen avgörs Folksam SM i hoppning inomhus för senior, young rider och junior hos Runsten Equestrian.
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 018
Senast: fio
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar