A
alex_415
Jag skulle vilja ha lite käcka, bra och nyttiga tips på att få upp hästarnas kondition lite till. Intervallträning på äng gör jag redan något annat bra ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
foxtrot skrev:Galoppfattningar, på ridbanan elr vart som helst. Det ger tydligen bra kondition . Iaf om man ska lyssna på Lussan
Dark_Iris skrev:Klättra i långa, brenta backar!
Det är otroligt bra!
Det ger uthålliga, starka muskler och ett bra flås!
(klättra i ALLA gångarter, skritt, trav, galopp, "fyrsprång"... Samlad, ökad, arbets-... alla typer av gångarter )
Keep on Dreaming skrev:Trav i en brant backe sliter på höfterna. Fyrsprång skulle jag inte heller rekomendera då hästen inte är lika balanserad så ökar risken för förslitninsskador (låååångsiktigt). En lagom arbetsgalopp eller skritt är bäst.
Jag vet juh inte riktigt vart din häst är konditionsmässigt eller vart du vill men här kommer ett tips från en som pysslar med distans.
För att få upp uthålligheten hos en häst så skulle jag rek långa lånsamma travpass. Börja med att rida ca en mil (inkl fram och avskritt) och bygg ut efter hand upp till ca två mil så kommer din häst att få mycket bättre kondis. Ca 1 gång var 10:e dag (alt 2 helger av 3) skulle kunna vara lagom. Tänk bara på att du inte kör slut på hästen i början och öka när det kändes lite för "mesigt" sist du var ute. Givet vis så kan du lägga in en liten galopp emellanåt men huvuddelen rids i trav. Skritta bara är du måste tex pga knöligt underlag.
Det kan vara svårt att vet hur långt man eg rider så då andvänder jag mig av www.lantmateriet.se klicka vidare på "kartsök och ortnamn" så kan man enkelt mäta sina rundor.
/Linnea
Keep on Dreaming skrev:Trav i en brant backe sliter på höfterna. Fyrsprång skulle jag inte heller rekomendera då hästen inte är lika balanserad så ökar risken för förslitninsskador (låååångsiktigt). En lagom arbetsgalopp eller skritt är bäst.
Jag vet juh inte riktigt vart din häst är konditionsmässigt eller vart du vill men här kommer ett tips från en som pysslar med distans.
För att få upp uthålligheten hos en häst så skulle jag rek långa lånsamma travpass. Börja med att rida ca en mil (inkl fram och avskritt) och bygg ut efter hand upp till ca två mil så kommer din häst att få mycket bättre kondis. Ca 1 gång var 10:e dag (alt 2 helger av 3) skulle kunna vara lagom. Tänk bara på att du inte kör slut på hästen i början och öka när det kändes lite för "mesigt" sist du var ute. Givet vis så kan du lägga in en liten galopp emellanåt men huvuddelen rids i trav. Skritta bara är du måste tex pga knöligt underlag.
Det kan vara svårt att vet hur långt man eg rider så då andvänder jag mig av www.lantmateriet.se klicka vidare på "kartsök och ortnamn" så kan man enkelt mäta sina rundor.
/Linnea
alex_415 skrev:En mil ? Är inte det jättelångt ? eller det kanske låter mer än vad det är ? Hur lång tid tar det att trava och skritta en mil ?
alex_415 skrev:5.08 km det är en halvmil va ?
ragge skrev:Du kan göra "landslagsövningen"!!D V S på 20*60 bana, ena långsidan 5 studs(3-3,5 m)kryss på 1-3-5 med hållarna på 120, räcke på 2-4 50-60 cm högt.
På andra långsidan har du (4-)5 kombination(7-7,20 m)med räcken på max 1 m.
Sen rider du fram som vanligt...sen måste du ha en medhjälpare som bygger upp nerfallna bommar efterhand.
Du börjar hoppa på studsen fortsätter direkt till kombinationen-studs-kombination...(viktigt att inte göra volt för att få rätt på hästen vilket många gör... )
Rid övningen i 4 varv, sakta av till skritt på långa tyglar, ta tid 2 minuter skritt-därefter hoppa samma igen men andra varvet 4 varv-skritt 2 min...gör övningen 4-6 gånger första gången, öka sen efter varje ridpass!!!VIKTIGT ATT SE NÄR HÄSTEN ÄR TRÖTT, DÅ DU SKA RIDA FÄRDIGT DINA 4 VARV INNAN DU SLUTAR...
Det är den absolut bästa mjölksyreträning som finns, därför ska man inte göra den för ofta, i uppbyggnad varannan vecka, under tävlingssäsong 1 ggr i månaden.