Konditions träning !

A

alex_415

Jag skulle vilja ha lite käcka, bra och nyttiga tips på att få upp hästarnas kondition lite till. Intervallträning på äng gör jag redan något annat bra ? :D :bump:

Sv: Konditions träning !

Klättra i långa, brenta backar!
Det är otroligt bra!

Det ger uthålliga, starka muskler och ett bra flås! :)

(klättra i ALLA gångarter, skritt, trav, galopp, "fyrsprång"... Samlad, ökad, arbets-... alla typer av gångarter ;))

Galoppfattningar, på ridbanan elr vart som helst. Det ger tydligen bra kondition . Iaf om man ska lyssna på Lussan;)

foxtrot skrev:
Galoppfattningar, på ridbanan elr vart som helst. Det ger tydligen bra kondition . Iaf om man ska lyssna på Lussan;)

Galoppfattningar på ridbanan för konditionen? :eek: :eek:

Hmm...
Galoppfattningar stärker bakbenen, men jag kan iten ens förställa mig att galoppfattningar mot klättring i utveckling av konditionen kan vara ens i närheten av likvärdiga... :o :eek:

galoppa 3 minuter skritta 3 minuter galoppa 3 å skritta 3 o.s.v:idea:

Lååångsam jogg på långa tyglar i låg form gör susen.
Min häst har fått tillbaka kondisen snabbt efter skadan tack vare joggingen.

Skritta och trava. Lååånga turer i powerskritt på lång tygel, jogga långsamt i låg form.
Intervaller, klättra. Samlad galopp uppför en halvbrant lång backe är kanonbra.

okej tack :D

Läste nånstans i ridsport tror jag att man inte ska trava i uppförsbackar för det sliter så mycket på benen? Är det så ? :crazy:

Det har jag också hört. Antingen skritt eller galopp. En samlad galopp uppför ger mer än en fartfylld.

Dark_Iris skrev:
Klättra i långa, brenta backar!
Det är otroligt bra!

Det ger uthålliga, starka muskler och ett bra flås! :)

(klättra i ALLA gångarter, skritt, trav, galopp, "fyrsprång"... Samlad, ökad, arbets-... alla typer av gångarter ;))

Trav i en brant backe sliter på höfterna. Fyrsprång skulle jag inte heller rekomendera då hästen inte är lika balanserad så ökar risken för förslitninsskador (låååångsiktigt). En lagom arbetsgalopp eller skritt är bäst.
Jag vet juh inte riktigt vart din häst är konditionsmässigt eller vart du vill men här kommer ett tips från en som pysslar med distans.

För att få upp uthålligheten hos en häst så skulle jag rek långa lånsamma travpass. Börja med att rida ca en mil (inkl fram och avskritt) och bygg ut efter hand upp till ca två mil så kommer din häst att få mycket bättre kondis. Ca 1 gång var 10:e dag (alt 2 helger av 3) skulle kunna vara lagom. Tänk bara på att du inte kör slut på hästen i början och öka när det kändes lite för "mesigt" sist du var ute. Givet vis så kan du lägga in en liten galopp emellanåt men huvuddelen rids i trav. Skritta bara är du måste tex pga knöligt underlag.

Det kan vara svårt att vet hur långt man eg rider så då andvänder jag mig av www.lantmateriet.se klicka vidare på "kartsök och ortnamn" så kan man enkelt mäta sina rundor.

/Linnea

Keep on Dreaming skrev:
Trav i en brant backe sliter på höfterna. Fyrsprång skulle jag inte heller rekomendera då hästen inte är lika balanserad så ökar risken för förslitninsskador (låååångsiktigt). En lagom arbetsgalopp eller skritt är bäst.
Jag vet juh inte riktigt vart din häst är konditionsmässigt eller vart du vill men här kommer ett tips från en som pysslar med distans.

För att få upp uthålligheten hos en häst så skulle jag rek långa lånsamma travpass. Börja med att rida ca en mil (inkl fram och avskritt) och bygg ut efter hand upp till ca två mil så kommer din häst att få mycket bättre kondis. Ca 1 gång var 10:e dag (alt 2 helger av 3) skulle kunna vara lagom. Tänk bara på att du inte kör slut på hästen i början och öka när det kändes lite för "mesigt" sist du var ute. Givet vis så kan du lägga in en liten galopp emellanåt men huvuddelen rids i trav. Skritta bara är du måste tex pga knöligt underlag.

Det kan vara svårt att vet hur långt man eg rider så då andvänder jag mig av www.lantmateriet.se klicka vidare på "kartsök och ortnamn" så kan man enkelt mäta sina rundor.

/Linnea

Jag är bra på att uttrycka mig klumpigt tror jag, men det får ni stå ut med :smirk:

Jag rider hoppning, men tränar inför fälttävlan.
Menar ju inte 90 graders backar, lagom branta med bra underlag, och inte superlånga.
(lagom är ju alltid bäst)

Fyrspång är = kontrollerad rejäl ökning av galoppen.
Det ger de kvicka bakbensmusklerna mer uthållighet och styrka, samtidigt som själv ansträngningen givetvis bättrar på kondisen.
Jag skrittar alltid eller leder min häst dagen efter en klättring.
Eventuellt rider igenom ett lätt pass, för att mjuka upp muskler osv.
Jag är noggrann, tro inte jag vill slita ut hästen ;)
Vi stretchar efter alla ridturer o är pedantiska som sjutton i vårat stall :angel:

Men vi har perfekta :love: klätterbackar häromkring, som ger en oerhört bra kondisträning.

Dessutom, något jag glömde nämna förut, är att man ska ju definitivt INTE galoppklättra ofta!
Jag skrittklättrar, eventuellt travklättrar i samlad elelr arbetstrav oftast. men att då o då galoppklättra är nyttigt.

Edit:
Jag och min kompis red en långritt i 4,5 h för ett tag sedan. Min lilla pärla var inte ett dugg trött, uthållig är hon allt.
jag tycler det är bra bevis på att min träning inte är så dum ;)

Keep on Dreaming skrev:

/Linnea

En mil ? :confused: Är inte det jättelångt ? eller det kanske låter mer än vad det är ? Hur lång tid tar det att trava och skritta en mil ?

Du kan göra "landslagsövningen"!!D V S på 20*60 bana, ena långsidan 5 studs(3-3,5 m)kryss på 1-3-5 med hållarna på 120, räcke på 2-4 50-60 cm högt.
På andra långsidan har du (4-)5 kombination(7-7,20 m)med räcken på max 1 m.
Sen rider du fram som vanligt...sen måste du ha en medhjälpare som bygger upp nerfallna bommar efterhand.
Du börjar hoppa på studsen fortsätter direkt till kombinationen-studs-kombination...(viktigt att inte göra volt för att få rätt på hästen vilket många gör...:angel: )
Rid övningen i 4 varv, sakta av till skritt på långa tyglar, ta tid 2 minuter skritt-därefter hoppa samma igen men andra varvet 4 varv-skritt 2 min...gör övningen 4-6 gånger första gången, öka sen efter varje ridpass!!!VIKTIGT ATT SE NÄR HÄSTEN ÄR TRÖTT, DÅ DU SKA RIDA FÄRDIGT DINA 4 VARV INNAN DU SLUTAR...
Det är den absolut bästa mjölksyreträning som finns, därför ska man inte göra den för ofta, i uppbyggnad varannan vecka, under tävlingssäsong 1 ggr i månaden.

Förra sommaren när jag hade Windy i ca 2 månader hade han knappt någon kondis, men när sommaren var slut så var han MYCKET vältränad, hade mycket bra kondition och hade tappat endel av de där extra kilona han alltid lyckas lägga på sig :angel:

I början tog vi det givetvis väldigt lugnt, men trappade upp träningen allt eftersom.
Ca 3-4 dagar i veckan var det konditionsträning runt ett fält (ridvägen runt fältet var ca 3 km långt). Vi skrittade minst 15 minuter innan han fick trava ett varv, för att sedan galoppera samlat ett varv, men på fältets 'långsidor' fick han sträcka ut på sig.
I början blev det bara något varv, men efterhand kunde vi trappa upp det och i slutet av sommaren klarade han av att galoppera 2 varv (efter ordentlig uppvärmning förstås).
När vi inte tränade på fältet så red vi mycket ute i skogen och badade, då fick han galoppera genom en damm som var såpass djup att han fick lyfta lite extra på benen (+ att han tycker att vatten är vidrigt), sedan galopperades det uppför en liten sandbacke (ganska djup sand).
Vi tränade väldigt sällan på ridbanan, utan jag arbetade honom lite lätt när vi red ut, för att han blir verkligen förbannad på dressyrbanor, inte hans grej riktigt..

Det bästa tipset jag kan ge för ökad kondition, är nog ganska mycket
långa uteritter, ordentligt med skritt i början, sedan mycket trav för att sedan övergå till samlad galopp och öka galoppen emellanåt.
Det fungerade grymt bra på min Windy. Innan jag hade honom i somras hade han aldrig hoppat felfritt på tävlingar när hindren var över 90 cm, men i augusti var han felfri i 90 och kom 5a i 1m klassen för stora hästar (han är ponny).
Hon som tävlade honom sa att "han aldrig känts så bra", så det lönade sig ganska bra. :D

alex_415 skrev:
En mil ? :confused: Är inte det jättelångt ? eller det kanske låter mer än vad det är ? Hur lång tid tar det att trava och skritta en mil ?

1 mil är inte långt, det är ungefär vad jag kallar vanlig uterunda. Har jag inte tid att rida en mil så har jag inte tid att rida! Det käns lixom som att det inte är någon mening med att ge sig ut för en kortare tur.

Att trava hela vägen (helt utan avbrott) så bör det ta ca 45-60 min lite beroende på häst. Visst kan man rida betydligt fortare men det har man ingen större nytta av om man vill ha bättre grundkondis inför hoppningen. Att rida långa lånsamma travpass kommer dessutom att stärka din häst skelett senor och ligament.
Räkna men att vara ute i 1½h i början inkl fram och avskritt. Ta pulsen på hästen när du kommit hem och är det inte nere under 60 inom 15 min vid varmt väder och 10min vid svalare väder så tar du det lite lugnare nästa gång.

Aah tar det bara ungefär en timma i trav så e det ju lugnt. Ja ska kolla på lantmäteriet hur långa mina uterundor brukar vara.

Min ena ponny är en maxad cponny. Ganska grov. Vet inte vad han är för ras men folk tippar på welsh cob / new forest. Han är 9 år.

Den andra är en D-ponny maxad. Inte så grov ganska normalbyggd. Holländsk new forest, 11 år

Dem har ju kondition men ja skulle vilja att deras kondition skulle verkligen ligga på max om du fattar vad ja menar :D :bump:

ragge skrev:
Du kan göra "landslagsövningen"!!D V S på 20*60 bana, ena långsidan 5 studs(3-3,5 m)kryss på 1-3-5 med hållarna på 120, räcke på 2-4 50-60 cm högt.
På andra långsidan har du (4-)5 kombination(7-7,20 m)med räcken på max 1 m.
Sen rider du fram som vanligt...sen måste du ha en medhjälpare som bygger upp nerfallna bommar efterhand.
Du börjar hoppa på studsen fortsätter direkt till kombinationen-studs-kombination...(viktigt att inte göra volt för att få rätt på hästen vilket många gör...:angel: )
Rid övningen i 4 varv, sakta av till skritt på långa tyglar, ta tid 2 minuter skritt-därefter hoppa samma igen men andra varvet 4 varv-skritt 2 min...gör övningen 4-6 gånger första gången, öka sen efter varje ridpass!!!VIKTIGT ATT SE NÄR HÄSTEN ÄR TRÖTT, DÅ DU SKA RIDA FÄRDIGT DINA 4 VARV INNAN DU SLUTAR...
Det är den absolut bästa mjölksyreträning som finns, därför ska man inte göra den för ofta, i uppbyggnad varannan vecka, under tävlingssäsong 1 ggr i månaden.

Har jag fattat rätt?

5 språng på varje långsida = 1 varv 10 språng.
DVS "Rid övningen i 4 varv" = 40 språng.
"gör övningen 4-6 gånger första gången" = 240 språng :crazy: vid 6 gånger.

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 562
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
677
Senast: skogaliten
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 668
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar