Kondis under vintern

Ha tränset då, värt att tänka på är att det ska gå lika bra att longera med som utan linan. dvs linan bromsar inte, den håller bara volten rund. Det är kroppspråket som sköter gas/broms och storleken på volten. Kroppspråket är också den som ger eftergift.

Exakt! Jag longerar alltid med slak lina, förutom i galoppen då den just hjälper till att hålla volten.
Drivande och bromsande hjälper är min röst, och på riktigt bra dagar bara kroppsspråket och min placering i förhållande till honom. Då longerat jag oxå helt utan lina.

Detta är något jag har lekt fram och det är såååå kul och har hjälpt oss i vår relation nått enormt. Våd tycker dessutom det är buskul att få jobba med skallen och få göra det så fritt och lekfullt.
Så testa dig fram @RedHyuuga :)
Blir det knasigt så blir det. Bara att göra om.

För vårtermins lektionerna drar igång nu v4, men jag kommer låna häst i början. Dels föra att min häst inte går på transporten dit (går inte att rida dit just nu) och dels för att hon inte har kondis. Siktar på att hon ska ha kondis när det går att rida till lektionerna igen. :)

Men hon kommer ju inte få kondis bara för att du vill det. Och som väldigt många redan sagt: du kan inte träna upp kondisen genom att rida hårt två dagar på raken och sedan låta hästen stå i fem dagar...
Du är mörkrädd, kan inte få tag på hästen i hagen, du har inte tid att rida, du har ingen energi, är frusen och deppad. Du kommer inte orka träna hästen fyra dagar i veckan så länge det är kallt och mörkt. Alltså får du ju istället sikta på att vara med på lektioner när du har haft ork att träna upp kondisen på hästen.

Men sedan är ju frågan om hästen verkligen har så dålig kondis? Har för mig att jag såg någonstans att hon går på lösdrift? Är det en stor och kuperad hage? Rör sig hästarna mycket i hagen? Min går på lösdrift och har de senaste vintrarna vilat ca 3 månader i sträck, pga ung häst och att jag inte tycker det är roligt när det är mörkt och antingen regn och lera eller frusen barmark så man ändå bara kan skritta. Har aldrig upplevt att hästen tappat i kondition överhuvudtaget, trots så långa viloperioder. Det är en enorm skillnad jämfört med att ha häst uppstallad (vilket jag hade tidigare).

Och som @Buck sa; ridskole-lektioner brukar inte vara så särskilt tuffa, ibland går ju hästarna tre lektioner om dagen, så det gäller för ridlärarna att försöka spara så mycket som möjligt på hästarna. Dessutom är det ju bara att tala om för ridläraren att hästen är under igångsättning och om du märker att hon blir trött så tar du en liten skrittpaus innanför spåret ett par minuter så hon hinner hämta andan. Och så promenerar du med henne till ridhuset och tillbaka hem igen, istället för att rida, så blir du också uppvärmd och "avskrittad".

[
Då ställer jag väl en annan fråga istället. När går solen ner efter 18:00? Hur många veckor snackar vi?

Södra Sverige i mitten på mars, runt v.12. Går då ner strax efter 18.00, skymning/mörkt runt 18.40.
/Mussea som roade sig med att varje måndag 2013 notera "sol upp & ned"

[
Då ställer jag väl en annan fråga istället. När går solen ner efter 18:00? Hur många veckor snackar vi?

Södra Sverige i mitten på mars, runt v.12. Går då ner strax efter 18.00, skymning/mörkt runt 18.40.
/Mussea som roade sig med att varje måndag 2013 notera "sol upp & ned"
La märkte till att det idag fortfarande var helt okej ljust efter 16. Ljuset e på väg och glädjen med den. :up:

Krävs ingen dunder kondis för att gå lektion. Träna på grunderna nu så kan du rida lektion när det går att rida dit. Låt bara hästen pausa några extra gånger under lektionen så kommer det gå bra.
Gör det inte? :eek: En i stallet sa nämligen det och tyckte inte jag skulle ha med min häst på lektionera när hon har dålig kondis enligt denne och det var därför jag startade denna tråden, för att få lite mer kött på benen så att säga om vad jag kunde göra utefter mina förutsättningar. Nu har jag det så bra att jag har tillgång till att låna häst nu i början.

Ha tränset då, värt att tänka på är att det ska gå lika bra att longera med som utan linan. dvs linan bromsar inte, den håller bara volten rund. Det är kroppspråket som sköter gas/broms och storleken på volten. Kroppspråket är också den som ger eftergift.
Ser de kroppspråk på en mörk bana? Eller tja är ju nybörjare inom longering så är ganska osäker på vad som egentligen menas med kroppsspråket. Är det något man behöver tänka på?

Men hon kommer ju inte få kondis bara för att du vill det. Och som väldigt många redan sagt: du kan inte träna upp kondisen genom att rida hårt två dagar på raken och sedan låta hästen stå i fem dagar...
Du är mörkrädd, kan inte få tag på hästen i hagen, du har inte tid att rida, du har ingen energi, är frusen och deppad. Du kommer inte orka träna hästen fyra dagar i veckan så länge det är kallt och mörkt. Alltså får du ju istället sikta på att vara med på lektioner när du har haft ork att träna upp kondisen på hästen.

Men sedan är ju frågan om hästen verkligen har så dålig kondis? Har för mig att jag såg någonstans att hon går på lösdrift? Är det en stor och kuperad hage? Rör sig hästarna mycket i hagen? Min går på lösdrift och har de senaste vintrarna vilat ca 3 månader i sträck, pga ung häst och att jag inte tycker det är roligt när det är mörkt och antingen regn och lera eller frusen barmark så man ändå bara kan skritta. Har aldrig upplevt att hästen tappat i kondition överhuvudtaget, trots så långa viloperioder. Det är en enorm skillnad jämfört med att ha häst uppstallad (vilket jag hade tidigare).

Och som @Buck sa; ridskole-lektioner brukar inte vara så särskilt tuffa, ibland går ju hästarna tre lektioner om dagen, så det gäller för ridlärarna att försöka spara så mycket som möjligt på hästarna. Dessutom är det ju bara att tala om för ridläraren att hästen är under igångsättning och om du märker att hon blir trött så tar du en liten skrittpaus innanför spåret ett par minuter så hon hinner hämta andan. Och så promenerar du med henne till ridhuset och tillbaka hem igen, istället för att rida, så blir du också uppvärmd och "avskrittad".
Om du hängt med i tråden har borde du även sett att jag försökt säga otaliga gånger att inget är skrivit i sten, jag vet vilka dagar jag kan garantera till 110% som blir av, sedan finns det dom där andra dagarna som kanske bara har 50% chans att bli av och dom dagarna hänger på när jag slutar jobbet, hur trött jag är osv. Dock infaller oftast dom dagarna i början på veckan då man är dum och gör misstaget att vända dygnet under helgen vilket resulterar i en seg veckostart.
Förvisso gör inte måndagen något då det är vilodag oavsett vecka pga att jag rider på annat håll den dagen.

Jag vet inte hur man kollar en hästs kondis så jag har ingen aning, någon lösdrift går hon inte på men hagen är stor och kuperad, hur mycket de går på dagarna vet jag inte eftersom jag inte är hemma och kan kolla, och de kommer ut tidigt och släpps in sent.

Att gå till ridhuset det vill jag inte, går det att gå då kan man lika gärna rida, under sommarhalvåret brukar vi ha ridningen till ridhuset som uppvärmning då det tar ca 40 min att rida dit. Mestadels är det asfalt dit också, plus att man ska korsa en tungt trafikerad 90-väg. På sommaren är det inget som stör mig, nu på vintern så det mest pga halkan och sen är det inte kul att rida hem i mörkret och behöva korsa den där stora vägen även om hästen är trafiksäker. :/

Gör det inte? :eek: En i stallet sa nämligen det och tyckte inte jag skulle ha med min häst på lektionera när hon har dålig kondis enligt denne och det var därför jag startade denna tråden, för att få lite mer kött på benen så att säga om vad jag kunde göra utefter mina förutsättningar. Nu har jag det så bra att jag har tillgång till att låna häst nu i början.

Ser de kroppspråk på en mörk bana? Eller tja är ju nybörjare inom longering så är ganska osäker på vad som egentligen menas med kroppsspråket. Är det något man behöver tänka på?
Beror ju på hur kondisen är nu, men de flesta hästar som går på lösdrift och rör sig mycket har en hyfsat bra kondition. Är snarare styrkan som sviker. Och man måste ju inte köra fullt ut. Ett lägre tempo och flera mikro pauser i trav arbetet hjälper hästen att återhämta sig.

Och ja hästen ser dig ;) ser du hästen så ser den dig och är väldigt mycket mer uppmärksam på hela ditt sätt att föra dig än du tror. :)

Åh, jag är så glad.
Gick ner till stallet och såg att hästarna inte var uppe vid stallet, baklampan var redan tänd så provade att släcka och tända en gång till, sen när jag gick ut och var förberedd på att ropa på dom så var dom redan framme. Så pållan och jag roade oss med att motionerna både matte och pålla på banan, mycket nyttigt för oss båda. :)

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar