Men hon kommer ju inte få kondis bara för att du vill det. Och som väldigt många redan sagt: du kan inte träna upp kondisen genom att rida hårt två dagar på raken och sedan låta hästen stå i fem dagar...
Du är mörkrädd, kan inte få tag på hästen i hagen, du har inte tid att rida, du har ingen energi, är frusen och deppad. Du kommer inte orka träna hästen fyra dagar i veckan så länge det är kallt och mörkt. Alltså får du ju istället sikta på att vara med på lektioner när du har haft ork att träna upp kondisen på hästen.
Men sedan är ju frågan om hästen verkligen har så dålig kondis? Har för mig att jag såg någonstans att hon går på lösdrift? Är det en stor och kuperad hage? Rör sig hästarna mycket i hagen? Min går på lösdrift och har de senaste vintrarna vilat ca 3 månader i sträck, pga ung häst och att jag inte tycker det är roligt när det är mörkt och antingen regn och lera eller frusen barmark så man ändå bara kan skritta. Har aldrig upplevt att hästen tappat i kondition överhuvudtaget, trots så långa viloperioder. Det är en enorm skillnad jämfört med att ha häst uppstallad (vilket jag hade tidigare).
Och som
@Buck sa; ridskole-lektioner brukar inte vara så särskilt tuffa, ibland går ju hästarna tre lektioner om dagen, så det gäller för ridlärarna att försöka spara så mycket som möjligt på hästarna. Dessutom är det ju bara att tala om för ridläraren att hästen är under igångsättning och om du märker att hon blir trött så tar du en liten skrittpaus innanför spåret ett par minuter så hon hinner hämta andan. Och så promenerar du med henne till ridhuset och tillbaka hem igen, istället för att rida, så blir du också uppvärmd och "avskrittad".