Kondis under vintern

Om vi vänder på kakan då.

Låt säga att hästen har följande schema

Måndag: vila
Tisdag: skritt/promenad
Onsdag: skritt/promenad
Torsdag: skritt/promenad/ varannan vecka ett pass
Fredag: skritt/promenad
Lördag: ett pass
Söndag: ett pass

Går det att maximera kondisen så hästen blir förberedd inför tuffare veckor med fler pass och bättra på orken?

Om det finns annat folk där, kan du inte rida med någon av dom och då även hämta hästarna tillsammans i hagen? Alt. bara be någon att följa med dig ut i hagen så du kan ta in hästen?
De andra rider på dagen och enda gångerna vi kan rida ihop är på helgerna, så det är det ensamma racet som gäller tyvärr, som vanligt. :/

Skulle jag maximera arbetet så hade jag gjort såhär.

Måndag: vila
Tisdag: skritt/promenad
Onsdag: longering (inspänd/över bommar osv, dvs muskel byggande.)
Torsdag: skritt/promenad/ varannan vecka ett dressyr pass
Fredag: skritt/promenad
Lördag: lätt konditions pass, ut eller lätt markarbete hopp
Söndag: ett dressyr pass.

En kvarts longering gör mer än en promenad och är roligare ;). Och passen behöver inte vara mer än att skritta och trava men fokusera stenhårt på vägar, takt och lydnad. Det ger mer för din ridning och hästen får en bra grund att bygga på när du kan träna mer.

Longering? :confused: Där är jag en total nybörjare, vi har bara kommit så långt att vi börjat befästa röstkommandon, men hur man går vidare, inte en aning. :confused:

Kan du skritta uppsuttet och ev trava lite så använd dig av övergångar halt-skritt-halt-skritt-trav-skritt-halt osv. Bygger muskler och tränar upp er kommunikation .
Bara ett par steg innan nästa grej ska hända. Bestäm exakt antal steg i förväg och var noga med hjälperna.

Longering? :confused: Där är jag en total nybörjare, vi har bara kommit så långt att vi börjat befästa röstkommandon, men hur man går vidare, inte en aning. :confused:
Så länge hästen och du lyssnar på varrandra så är det oändligt med vad man kan göra, övergångar och tempo växling är ngt som är väldigt bra träning för både häst och linförare. Timingen och kroppspråk är det som krävs men det är också ingen skada skedd om man missar ngt mot om man har inspänning.
Så longera på och lek fram arbetet.

Fast nu handlade inte tråden om att vara mörkrädd eller inte, den handlade om hur man kan maximera kondisen på de ridtillfällen som ges.
Jag tycker tråden handlar om det definitivt i sak . Fast ändå inte ;) du kan inte bygga kondition öht på att rida 2ggr /vecka men däremot kan du ju ändå rida din häst lite lugnt utifrån det du själv vill åstadkomma utan problem ?

Du kanske tycker det är konstigt, men inte för mig. Hästen dör inte för att jag inte tittar till den en dag. Det är en sak att strunta att titta till under en längre period än någon enstaka dag i veckan.
Nej det är skrämmande att man öht tycker det är som du resonerar . Din häst går på lösdrift dessutom .

Du kanske tycker det är konstigt, men inte för mig. Hästen dör inte för att jag inte tittar till den en dag. Det är en sak att strunta att titta till under en längre period än någon enstaka dag i veckan.

Men någon annan har väl tillsyn?

Min ena ponny hade förblödit om vi inte haft som rutin att alltid ge de gottis i hink på kvällarna.

De andra rider på dagen och enda gångerna vi kan rida ihop är på helgerna, så det är det ensamma racet som gäller tyvärr, som vanligt. :/

Jag förstår inte riktigt orsaken till varför du inte kan rida mer? Först sa du att det är för att du inte hittar hästen i hagen, men om det funkar med promenader så har du väl fått tag på den, och kan lika gärna rida?

Om problemet är att du inte hinner rida, så kommer ju inte det bli bättre av att det blir ljusare, såvitt du inte har andra arbetstider sommarhalvåret?

Jag håller med andra som skrivit att det låter betänkligt om du bara ser till din häst varannan dag eller så - om du inte hittar hästen i hagen, åk till stallet lite senare, efter insläpp? Eller går hästen på lösdrift?

Korta promenader är ju bara marginellt bättre än ingenting - skadade hästar går man ju ofta en promenad med ett par gånger om dagen, men det räcker absolut inte för att de ska hålla konditionen, de tappar massor på den "träningsdosen", så att säga.

Jag skulle nog betrakta hästen som avställd tills du har tid att rida lite mer regelbundet igen. Vill du ändå rida på helgerna, så typ en skritttur?

Tycker att det är bättre att du bestämmer dig för att din häst får vintervila istället. Inget fel med det alls, hästar bör hur som helst ha 6 veckors vila någon gång under året. Om de har någon liten inflammation el dyl som inte märkts av men kanske ligger och gror så hinner det läka ut då.

Min häst brukar få vila helt från slutet av november fram till jul, det är ändå kolsvart då och oftast regn och lera, så det är inget roligt alls att rida. I mellandagarna, när jag är ledig, så börjar jag rida lite lugnt om underlaget är ok och under januari blir det ofta bara ridning på helgerna, men då lugna turer, jag räknar inte med att kunna bättra på kondisen då, utan då är det bara ridning för att jag tycker det är roligt att komma ut och åka häst litegrann. I februari har det förhoppningsvis kommit mer snö så att underlaget är bättre och det blir ljust, då sätter jag igång honom och rider ca varannan dag. I mars börjar det bli ljusare på kvällarna och när man sedan ställer om klockan i slutet av mars så är det ju inga problem alls att rida på kvällarna och då blir ridpassen fler och längre.

Ang om man kan träna kondition i skritt, så ja, det kan man, men det krävs då 2-3 timmar skritt i kuperad terräng. Ordentliga uppförsbackar eller ut på ett kalhygge el dyl så hästen verkligen måste lyfta ordentligt på benen. Skritten ska förstås också vara ordentligt aktiv hela tiden. Så det blir väldigt fel att säga att du inte hinner rida, men du hinner ut och skritta... För det går att träna kondition i paddock på 20-30 minuter om man travar och galopperar, gärna med lite cavaletti.
Träna kondition genom att gå promenader med hästen skulle jag nog säga är helt omöjligt, då måste du ha en sjujäkla kondis själv, för att hålla det tempot som krävs, i den terräng som krävs, under den tid som krävs. Om hästen inte blir andfådd så har ju ingen konditionsträning skett...

Ytterligare en reflektion;
Varför måste du träna just kondition, just nu? Varför inte träna lösgjordhet, lydnad och styrka nu när du har ont om tid? Det kan du träna avsuttet eller uppsuttet, på 10-15 minuter, 2-3 ggr/vecka. Var konsekvent och se till att varje pass faktiskt är ett träningspass bara och var noga med att alltid ge korrekta hjälper och att hästen alltid svarar korrekt på hjälperna, låt tex inte hästen bara stanna när du ridit klart eller ska stanna till för att ta av jackan, prata med någon osv, utan gör en noggrann halt, alltid, utan undantag. Låt inte hästen gena i hörnen bara för att ni värmer upp/skrittar av/tar en liten paus, var alltid noga med att du styr hästen dit ni ska, osv. Träna upp styrkan genom att göra många halter, övergångar, rid skolor, ryggning, rygga i lite uppförslut osv. När ljuset kommer i mars kommer du ha en mycket välriden, lydig, trevlig häst och du behöver endast träna upp konditionen (vilket går väldigt snabbt), så är ni tävlingsklara!

Be någon i stallet att hjälpa dig komma igång?
Får kolla om någon kan och vill.

Så länge hästen och du lyssnar på varrandra så är det oändligt med vad man kan göra, övergångar och tempo växling är ngt som är väldigt bra träning för både häst och linförare. Timingen och kroppspråk är det som krävs men det är också ingen skada skedd om man missar ngt mot om man har inspänning.
Så longera på och lek fram arbetet.
Inspänning? Lek fram arbetet? Hur gör man det? Känner mig förvirrad.:confused:

Jag förstår inte riktigt orsaken till varför du inte kan rida mer? Först sa du att det är för att du inte hittar hästen i hagen, men om det funkar med promenader så har du väl fått tag på den, och kan lika gärna rida?

Om problemet är att du inte hinner rida, så kommer ju inte det bli bättre av att det blir ljusare, såvitt du inte har andra arbetstider sommarhalvåret?
För att när det är mörkt ute har jag ingen energi plus super duper frusen (hjälper inte ens med lager på lager), sommar med värme och jag har mer enegri. Just nu när jag slutar jobbet så är det redan beckmörkt ute, på sommaren är det fortfarande ljust och det känns som det är jättelång tid kvar.
Vinter = deppig period för mig, fryser konstant (vilket snor massa energi)
Sommaren = inget depp.

Ytterligare en reflektion;
Varför måste du träna just kondition, just nu? Varför inte träna lösgjordhet, lydnad och styrka nu när du har ont om tid? Det kan du träna avsuttet eller uppsuttet, på 10-15 minuter, 2-3 ggr/vecka. Var konsekvent och se till att varje pass faktiskt är ett träningspass bara och var noga med att alltid ge korrekta hjälper och att hästen alltid svarar korrekt på hjälperna, låt tex inte hästen bara stanna när du ridit klart eller ska stanna till för att ta av jackan, prata med någon osv, utan gör en noggrann halt, alltid, utan undantag. Låt inte hästen gena i hörnen bara för att ni värmer upp/skrittar av/tar en liten paus, var alltid noga med att du styr hästen dit ni ska, osv. Träna upp styrkan genom att göra många halter, övergångar, rid skolor, ryggning, rygga i lite uppförslut osv. När ljuset kommer i mars kommer du ha en mycket välriden, lydig, trevlig häst och du behöver endast träna upp konditionen (vilket går väldigt snabbt), så är ni tävlingsklara!
För vårtermins lektionerna drar igång nu v4, men jag kommer låna häst i början. Dels föra att min häst inte går på transporten dit (går inte att rida dit just nu) och dels för att hon inte har kondis. Siktar på att hon ska ha kondis när det går att rida till lektionerna igen. :)

Får kolla om någon kan och vill.

Inspänning? Lek fram arbetet? Hur gör man det? Känner mig förvirrad.:confused:

För att när det är mörkt ute har jag ingen energi plus super duper frusen (hjälper inte ens med lager på lager), sommar med värme och jag har mer enegri. Just nu när jag slutar jobbet så är det redan beckmörkt ute, på sommaren är det fortfarande ljust och det känns som det är jättelång tid kvar.
Vinter = deppig period för mig, fryser konstant (vilket snor massa energi)
Sommaren = inget depp.
.. ha hästen bara i grimma och longerlinan och låt den springa runt dig, be den öka och sänka tempot samt öka minska volten..
man behöver inte vara ett profs för att göra hästen lösgjord och få den att börja trampa under sig. Bara timing och att hästen lyssnar på en.

Prova dig fram!

.. ha hästen bara i grimma och longerlinan och låt den springa runt dig, be den öka och sänka tempot samt öka minska volten..
man behöver inte vara ett profs för att göra hästen lösgjord och få den att börja trampa under sig. Bara timing och att hästen lyssnar på en.

Prova dig fram!
Ha provat med grimma men upplever att hon lyssnar och förstår bättre med tränset, känns som lite lättare att ge belöning i form av eftergift... svårt att förklara...

För vårtermins lektionerna drar igång nu v4, men jag kommer låna häst i början. Dels föra att min häst inte går på transporten dit (går inte att rida dit just nu) och dels för att hon inte har kondis. Siktar på att hon ska ha kondis när det går att rida till lektionerna igen. :)
Krävs ingen dunder kondis för att gå lektion. Träna på grunderna nu så kan du rida lektion när det går att rida dit. Låt bara hästen pausa några extra gånger under lektionen så kommer det gå bra.

Ha provat med grimma men upplever att hon lyssnar och förstår bättre med tränset, känns som lite lättare att ge belöning i form av eftergift... svårt att förklara...
Ha tränset då, värt att tänka på är att det ska gå lika bra att longera med som utan linan. dvs linan bromsar inte, den håller bara volten rund. Det är kroppspråket som sköter gas/broms och storleken på volten. Kroppspråket är också den som ger eftergift.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar