Kondis under vintern

För att det t ex kanske inte finns tid att rida ett ordentligt dressyrpass.
Nu har det alltså inte ens med mörkret att göra? Du har inte tid att rida mer än på helgerna?
Och tänkte du bara skritta i 10 minuter? Det gör nog varken till eller från för konditionen.
Med 30 minuter på hästryggen kan du ju få ihop ett helt okej pass i alla gångarter, och det borde ju gå att få tid till? Att skrapa ihop ytterligare 15 minuter till någon gång i veckan borde ju också gå att få till?

Nu har det alltså inte ens med mörkret att göra? Du har inte tid att rida mer än på helgerna?
Och tänkte du bara skritta i 10 minuter? Det gör nog varken till eller från för konditionen.
Med 30 minuter på hästryggen kan du ju få ihop ett helt okej pass i alla gångarter, och det borde ju gå att få tid till? Att skrapa ihop ytterligare 15 minuter till någon gång i veckan borde ju också gå att få till?
Va snabb du är på att dömma utan att ens veta hur jag hade tänkt..
Om du missade nämnde jag även promenader och då rider man inte, inte i min värld i alla fall.

Va snabb du är på att dömma utan att ens veta hur jag hade tänkt..
Om du missade nämnde jag även promenader och då rider man inte, inte i min värld i alla fall.
Fast jag svarade bara utifrån det du frågade och då skrev du: "Idag funderade jag på om man kan t ex skritta på vardagarna och rida på helgerna?"
Skritt för hand är väl jättebra, hellre en promenad än ingen rörelse alls. :)

Fast jag svarade bara utifrån det du frågade och då skrev du: "Idag funderade jag på om man kan t ex skritta på vardagarna och rida på helgerna?"
Skritt för hand är väl jättebra, hellre en promenad än ingen rörelse alls. :)
Kanske inte var tydlig nog eller glömde bort att nämna det, oh well shit happens.
Hade tänkt promenader i första hand då jag själv behöver röra på mig, därav min undran.

Svar på grundfrågan: Nej, man kan inte bygga kondis hos hästen om man bara rider två dagar i veckan. Ja, man kan rida bara två dagar i veckan i ett lugnt tempo utan att hästen tar skada av det. Speciellt om den går i en rejäl hage under större delen av dygnet och på så vis ändå rör på sig.

Om du har problem med mörker så kanske ett tips kan vara att du helt enkelt flyttar hästen nånstans där det finns ett ridhus? Blir mycket lättare att hålla igång den då om du nu är mörkrädd. :)

Speedway sa det!

Rider man bara två dagar i veckan med fem dagars vila emellan så måste man rida lugnt för att undvika skador.
Dessa två gånger är alldeles för lite för att bygga upp någon kondition eller ens underhålla normal ridkondis under längre tid.
Det är vettigare att rida korta pass (20 min*3 dagar) vardagarna och två längre pass/uteritter på helgerna när det är ljust.
Eller så får man acceptera att vintern är viloperiod och börja bygga upp hästen igen när det blir ljusare och bättre väder.

Det läskigaste är att du(och antagligen fler) tycker att det är okej att inte titta till hästen ordentligt varje dag?!?
Ett fult sår på ett ben är lätt att missa för den som snabbt släpper in hästarna på kvällen men kan ställa till rejäl skada om det inte tas omhand tex.

Om det finns annat folk där, kan du inte rida med någon av dom och då även hämta hästarna tillsammans i hagen? Alt. bara be någon att följa med dig ut i hagen så du kan ta in hästen?

Jag är också mörkrädd och jag har helt enkelt fått tvinga mig själv för att kunna motionera hästen. Det har blivit mycket lättare över tid, även om totalt beckmörker inte tilltalar mig. Du kanske ska jobba på din mörkerrädsla? Antingen genom professionell hjälp eller träna själv.

Detta var inte svar på din grundfråga vet jag, men det blir ju mycket lättare om du kan få bort det som hindrar dig.

Frågan är, finns det någon anledning för dig att förbättra hästens kondis just nu, när du ändå bara kan rida på helgerna? Du kan ju ta det någorlunda lugnt när du rider, eftersom hästen inte har superkondis. Det går ju inte att rida bara på helgerna och tro att man ska kunna träna och tävla om man inte rider mer än så. Men rider du "bara" på helgerna så räcker ju kondisen till det. Kondisen anpassar sig ju efter vad man gör när man rider.

Hej!

Om hästen går i hage större delen av dygnet kommer den iaf inte tappa så mycket kondition, ffa om hagen är stor och kuperad. 2 pass/vecka misstänker jag inte gör varken av eller till för konditionen, tyvärr. Människor behöver 3 pass/vecka för att se en förbättring, 2 pass för att underhålla det man har (om de inte ändrat sig sen jag lärde mig det).

Jag älskar att rida i mörkret, bara på med en pannlampa (så jag slipper slå ut ögonen på alla grenar) och rida. Min häst är van vid pannlampan och går dit jag ber henne. Hade aldrig överlevt vinterhalvåret om jag varit mörkrädd. Det är mörkt i nästan 6 månader när jag rider- det tappar häst alldeles för mycket på och jag med.

/Lavinia

Så mycket rörelse som möjligt är väl det bästa, om det så innebär att man skrittar ut hästen för hand 5 dagar och rider två det spelar ingen roll. Huvudsaken är att hästen får komma ut och se sig omkring lite, plus att det alltid är bra att skritta. Dom rör sig trots allt inte tillräckligt i hagen oftast.

Det enda man får tänka på är ju att man inte kan kräva alltför mycket av hästen bara två dagar i veckan om den står fem dagar.

Det läskigaste är att du(och antagligen fler) tycker att det är okej att inte titta till hästen ordentligt varje dag?!?
Ett fult sår på ett ben är lätt att missa för den som snabbt släpper in hästarna på kvällen men kan ställa till rejäl skada om det inte tas omhand tex.
Håller med, jag hade förlorat min häst om inte jag hade upptäckt såret som gick in i leden den dagen. Man ska aldrig underskatta sår och hur snabbt någonting kan bli livshotande. Aldrig lita på att andra håller koll på ens häst om det inte ingår i kontraktet där det tydligt och klart står att tillsyn ingår varje dag.

Fast problemet med att hämta hästen i hagen i mörkret kvarstår ju även fast du bara ska skritta..

Men kör på! Man får jobba sig fram till en lösning som passar bäst för sin egen del och anpassa träningen efter sina förutsättningar.

Och ang att inte titta till sin häst varje dag, det misstaget gjorde jag förra julen och slutade med att jag fick avliva min häst. De gick in o ut från hagen 2 gånger/dag så tänkte också att nått uppenbart märker ju den som släpper ut eller in. Men nej, och det blev det dyraste misstaget hittills i mitt liv, både för plånboken och mitt hjärta.

Fast sånt där som du nämner kostar pengar och pengar är något som jag inte har så gott om. Jag vill inte att det ska va bekvämt för mig för ser hellre att min häst får vara just en häst med så mycket utevistelse som möjligt.

Idag funderade jag på om man kan t ex skritta på vardagarna och rida på helgerna?

Fast...det kostar att ha häst. Det är lixom ingen nyhet.
Men visst kan man komma undan billigare, men då krävs det ofta oxå en annan insats av oss ägare.
Antingen så betalar man för det man vill ha och som känns viktigt, eller så får man jobba och fixa det själv.
Jag är själv student så plånboken e inte fet. Har då valt ett av de billigare stallen häromkring men får istället lägga in en större arbetsinsats själv.

Säger som andra att nej du bygger inget på den lilla ridningen du gör, men så länge du inte gör mer så krävs det inget mer heller.
Man måste inte hålla igång till 100% hela tiden. Men man ska anpassa ridningen/träningen till det hästen har förutsättningar för.
En medryttare är ju nästan ett måste för dig verkar det som om hästen skall hållas igång mer.
Och hästen ska kollas över varje dag, punkt. Det räcker inte med en "jepp, den står på alla fyra ben och blodet sprutar inte".
En vet räkning är bra mycke dyrare än en pannlampa/ficklampa.
Min stallkompis häst stod på djursjukhus en vecka efter ett spiktramp, inkl besök i efterhand och specialskor så gick det på knappa 10 papp. Och då hittades spiken med en gång och de slapp komplikationer.
Daglig visitering är lika viktig som mat och vatten.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar