Jag önskar att jag kände så, alltså, verkligen. Jag älskar naturen och saknar den ofta, önskar att jag hade stor plats till fler hundar och ett växthus. Mannen vill mest spela golf och vi hade kunnat bo nära någon fin bana. Hade vi flyttat bort från stan hade boende och belåningsgrad inte behövt vara en huvudbry, och jag får förslaget med jämna mellanrum från personer som inte bor i storstad. Men, det är inte så enkelt heller, i varje fall inte för min del. Jag är född här, jag är van vid att höra tunnelbanans muller och se nya människor varje gång jag går utanför dörren. Jag har ett väldigt stort behov av diversitet, i människor och aktiviteter. Jag blir inspirerad av folks olikheter och vill därför se en palett av folk dagligen. Jag är van vid gatubelysningen och att inte ens vintern känns mörk. När mina barn växer upp så vill jag att de ska kunna välja att syssla med keramik, innebandy eller klassisk musik i sin hemkommun. Att deras vänner är olika, har olika etnicitet, intressen, politiska åsikter och har föräldrar som har olika livsstil. Så de kan få välja sin identitet, och hitta sin grupp människor, på en plats där valmöjligheterna finns. Sånt är viktigt för mig, och skulle jag lämna stan så skulle jag känna att jag krympte. Jag behöver allt det här, alla intryck. För att inte tala om att jag har mina föräldrar och syskon nära, vilket känns ännu viktigare nu när vi får barn. Min man är också uppväxt i Stockholm, och vi båda gick universitetet här till och med, vilket gör att vi har kanske 97% av våra vänner här i stan.
Ja, nu föreslog ju inte du att just jag skulle flytta ut utan du beskrev din egen situation, och jag är ärligt talat lite avis på er som inte är bundna till storstad på det sättet som jag är. Jag har verkligen en inbyggd landsbygdsromantiker som alltid kommer att längta ut. Så ovan är mest en beskrivning till de som ofta föreslår att folk ska lämna stan, och en förklaring till varför det inte är så enkelt. Det är inte att man "ska" bo i stan, inte ens utbudet som lockar (jag går liksom inte på Dramaten och Operan var och varannan helg). Men jag har liksom betongen, anonymiteten och diversiteten i blodet på nåt sätt. Och ja, då blir det jävligt dyrt att bo...