Komplikationer vid kejsarsnitt?

Jamtland

Trådstartare
Jag har ju bara haft naturliga förlossningar, med mer eller mindre besvärliga komplikationer. Några sviter "lider" jag av än vilket gör att jag, om jag någonsin ska ha barn igen, funderar på hur det vore med kejsarsnitt?

Så, ni som gjort kejsarsnitt, vilka komplikationer har ni fått/blivit varnade för? Hur ont gjorde det i snittet sedan? Hur lång tid tog det att "få igång" kroppen sedan?

Jenny

Sv: Komplikationer vid kejsarsnitt?

Jag födde min äldsta vaginalt och mina tvillingar med planerat ks pga sätesbjudning. Jag tycker snittet var överlägset på alla sätt faktiskt, även fast jag vet att det är sämre med en bukoperation än en vanlig förlossning. Min första förlossning var visserligen mycket svår men jag tyckte ändå det gått bra och fick inget trauma eller så, jag är inte ett dugg rädd för att föda vare sig innan eller efter. Men, snittet var så mycket bekvämare! Ingen smärta förutom ryggbedövningen då som kanske inte var så himla kul, men inga större komplikationer alls faktiskt, klart tiden efteråt är inte så rolig, men jag var väl på banan igen efter några veckor.

Jag har blivit akutsnittad en gång, det gjorde fruktansvärt ont efteråt, jag blev kvar på sjukhuset en vecka ungefär, och åt maxdos voltaren varje dag plus maxdos panodil varje dag i kanske tre veckor.

Det tog ungefär ett år innan det slutade att göra ont helt och hållet, väldigt länge brände det till varje gång jag använde magmusklerna. Det är för att man skär av så mycket nerver, det tar tid innan de växer ihop igen. Idag några år senare har jag inte ont längre, men har lite känselbortfall runt snittet, det känns som att huden är bedövad, ungefär.

Rent kosmetiskt tog det väl ett halvår kanske innan magen var platt igen och "påsen" ovanför snittet försvann. Nu syns ärret knappt, man får titta noga för att se det, men jag hade tydligen tur där, och fick ett ovanligt snyggt ärr.

Tog lite mer än ett år och rätt mycket sjukgymnastik innan kroppen var helt igång igen och jag hade hittat alla muskler igen. Jag skulle inte göra ett snitt igen om jag fick välja, just för att konvalescensen är så väldigt lång. Visst gör det ont att föda vaginalt också, men det går ju oftast över lite fortare än ett år.

Jag har blivit akutsnittad en gång, det gjorde fruktansvärt ont efteråt, jag blev kvar på sjukhuset en vecka ungefär, och åt maxdos voltaren varje dag plus maxdos panodil varje dag i kanske tre veckor.
.

Voltaren och panodil är ju bebismedicin, totalt värdelöst när man har smärta lite mer än huvudvärk.

Gillar sjukvården att plåga sina kejsarsnittspatienter? Det verkar mer regel än undantag att man enbart medicinerar med vanliga receptfria läkemedel.
Först trodde jag att det berodde på amning men nu när en icke ammande vän snittades och likt förbaskat bara fick 1g ipren/alvedon så undrar jag på allvar.

Jag har opererats ett par gånger där smärtan efteråt varit rätt påtaglig. Jag har aldig behövt ha ont och har utan att behöva klaga eller kräva fått läkemedel som definitivt hjälper ex Oxinorm.

Hur som, du verkar haft otur, jag känner många som snittats och majoriteten av dem prisar snittet.

KL
Jag kör rätt tung styrketräning, och mina magmuskler var nog helt ok runt 2 mån efter snittet.

Tja, voltaren är ju receptbelagt, jag skulle inte kalla det bebismedicin. Och så länge jag låg inlagt fick jag morfintabletter dessutom, utöver voltaren och panodil. När jag klarade mig på bara dem var det läge att åka hem. Jag upplevde att de faktiskt var rätt noga med att smärtlindra, det var mer att jag slog i taket för hur mycket man kan ta på flera tabletter, så för att slippa smärtgenombrott så varvade jag olika tabletter, och tog en ny sort varje/varannan timme. Panodil är ju visserligen receptfritt, men det innebär ju inte att man kan äta det i obegränsade mängder.

Så problemet med smärtlindring som jag upplevde det var inte att tabletterna inte hjälpte, utan att de inte höll så länge, och skulle jag ta en ny tablett av samma sort då skulle jag ha kommit upp i maxdos för dygnet redan vid lunch.

Jag känner nog ingen som prisar snitt, faktiskt, och permanent känselbortfall efteråt är nog regel snarare än undantag. Jag har ändå haft tur som slutade ha ont efter ett år, för många kvarstår smärtorna resten av livet. Plus att livmodern blir försvagad av ärrvävnaden, vilket har konsekvenser för nästföljande förlossningar, ifall man vill ha fler barn.

Jag har snittats planerat och akut med mina barn och jag har haft väldigt lätt att återhämta mig. Efter barn nr två (akutsnittet) åkte jag hem ca 32 timmar efter snittet och var ute och gick promenad på flera km dagen efter jag kom hem. Har tyckt att den smärtlindring jag fick funkade bra. Tror att många som fött vaginalt har haft det mycket värre än jag.

Tja, voltaren är ju receptbelagt, jag skulle inte kalla det bebismedicin. Och så länge jag låg inlagt fick jag morfintabletter dessutom, utöver voltaren och panodil. När jag klarade mig på bara dem var det läge att åka hem. Jag upplevde att de faktiskt var rätt noga med att smärtlindra, det var mer att jag slog i taket för hur mycket man kan ta på flera tabletter, så för att slippa smärtgenombrott så varvade jag olika tabletter, och tog en ny sort varje/varannan timme. Panodil är ju visserligen receptfritt, men det innebär ju inte att man kan äta det i obegränsade mängder.

Så problemet med smärtlindring som jag upplevde det var inte att tabletterna inte hjälpte, utan att de inte höll så länge, och skulle jag ta en ny tablett av samma sort då skulle jag ha kommit upp i maxdos för dygnet redan vid lunch.

Jag känner nog ingen som prisar snitt, faktiskt, och permanent känselbortfall efteråt är nog regel snarare än undantag. Jag har ändå haft tur som slutade ha ont efter ett år, för många kvarstår smärtorna resten av livet. Plus att livmodern blir försvagad av ärrvävnaden, vilket har konsekvenser för nästföljande förlossningar, ifall man vill ha fler barn.

Voltaren och så även Diklofenak i lägre styrka är receptfria numer.
Stora Alvedon är ju receptbelagda, trots att det är en bebismedicin ;)

Tråkigt att du haft otur men visst är det så att alla kroppsliga sår, oavsett om du får dem i underlivet eller någon annanstans, kan ge bestående men.

Känselbortfall är nog som du skriver mer regel än undantag när det gäller ärr. Det har jag både där jag skurits och där jag slagit upp mig. Spelar mig personligen ingen roll.

Jag åkte hem dagen efter snittet. Hade inte det minsta ont av det.

Min mage är inte platt (det var den iofs inte innan heller) och fortfarande lite skrynklig o ful. snittet syns knappt.

Bortsett från att de tappade bort mig på uppvaket var det ingen större fara. Vi var kvar en vecka iom att bebis förlorat i vikt. Fick morfin när jag var där, minns inte hur mycket. Struntade i värktabletter när jag kom hem, tänkte att det börjar väl göra ont snart, men det gjorde det aldrig. Red efter tre veckor, det var inget som helst problem iofs bara skritt första gången och galopp först efter fyra veckor (uteritt, ingen dressyr såklart). Klev upp på pall, också såklart.

Men jo jag var i ganska kasst skick de första två veckorna, (de glömde sjukgymnast också, inklusive infoblad, så jag visste inte hur jag skulle ta mig ur sängen, eller att det var nödvändigt att göra det kvickt för att undvika blodpropp, var säkert uppe först dag två. Å tredje sidan var det akutsnitt efter 48 timmar så jag var nog i sådär skick oavsett.) framför allt första dagarna innan jag vågade ta ut steget på promenader och hade jätteful stor mage som krympte långsamt. Var tvungen att köpa nya byxor att rida i. Året efter var jag typ i de gamla (finns fortfarande lite fett att ta av :rofl:).

Innan jag tog mig till Friskis och svettis på riktigt tog minst sagt längre tid, minns inte ens, började efter några månader med babymammapassen.

Senast ändrad:

Voltaren och så även Diklofenak i lägre styrka är receptfria numer.

De jag åt var inte i lägre styrka, jag lovar. ;)

Personligen tycker jag känslobortfallet är väldigt irriterande, har också lite ärr osv på andra ställen, men där har känseln kommit tillbaka till slut, det här får jag nog leva med. Jag gillar att ha känsel, så jag är inte helt nöjd med att den är borta för gott runt snittet, det blir en så märklig känsla när kläder osv sitter åt vid ärret och man inte riktigt kan känna det. Skulle aldrig i livet snitta mig frivilligt, alla jag känner har blivit helt återställda efter en vaginal förlossning, och det blir man ju oftast inte riktigt efter ett snitt, om inte annat ska man ha ett ärr på magen för evigt.

Senast ändrad:

Jag håller med om känselbortfallet. Jag gjorde mitt snitt (planerat) i januari 2010, och jag har fortfarande känselbortfall. Och det är inte bara där snittet går, utan en rätt bra bit över samt under också. Värst är när det kliar där, känns helskumt när man kliar! Eller när maken smeker en över magen, först kittlar det mysigt, sedan känns det bara "strävt".

Förutom känselbortfallet är jag väldigt nöjd med upplevelsen av mitt snitt. Det var som sagt planerat, och det gör säkert sitt till. Allting gick väldigt lugnt, och både jag och mannen var välinformerade om vad som hände/gjordes. Jag var snabbt uppe på benen, och knatade runt i korridorerna som ingenting dagen efter. Drygt 24 timmar efter mitt snitt fick jag gå över till patienthotellet eftersom jag mådde så bra. Viss muskelsmärta hade man förstås ett tag, det går ju inte att komma ifrån, det är trots allt en stor bukoperation. Värst var första gången man skulle bajsa, jag har aldrig haft sån ångest!! Annars var det att det "sved till" när man vände sig i sängen, och reste sig ur sängen. Men jag tyckte att jag fick till tekniken rätt snabbt där.

Jag har gjort två planerade snitt.
Det första var en rätt så "behaglig" förlossning. Men jag har förstått att det faktiskt är längre återhämtning från ett snitt än vaginal förlossning. Jag hade hyffsat ont ett par dagar. Ärret var väl inte allt för stort.

Däremot var mitt andra snitt hemskt. Narkosläkaren stack ca 10 gånger i ryggen och det var två olika som försökte.
När dom började skära så hade bedövningen inte tagit och jag kände när dom skar, så då sövde dom mig ganska raskt. I och med det är det lite bråttom att få ut barnet. Vilket resulterade i helt förstörda magmuskler, det ser ut som om jag fortfarande är gravid. Dom är så pass delade att läkaren får in en knuten näve mellan dom. Det är inte så mycket som skyddar där imellan så jag kan få ont om jag stöter in i något ellet ska fälla ihop barnvagnen med tryck mot magen.

Vill också påpeka att det faktiskt inte är bara mamman som kan råka ut för komplikationer, men så är det ju även under en vaginal förlossning.

/ Vix

Jag har gjort två snitt, ett planerat 2006 och ett akut 2011. Det sista skulle egentligen ha varit ett planerat snitt i januari -12, men moderkakan började lossna så det blev väldigt akut.

Det första snittet gick väldigt bra, men då upptäckte vi att jag inte reagerar alls på morfin = smärtan var väldigt jobbig dom första 3 timmarna på uppvaket innan dom fattade varför och kunde ge mig annat istället. Därefter kom jag upp till BB och sammanlagt 6 timmar efter att sonen var ute ur magen så stod jag på benen, gick på toa själv etc. Det gjorde ont, men det gick.
Dagen efter gjorde det bara ont precis när jag skulle upp ur sängen eller liknande rörelser där man måste spänna hela magen liksom. Gick långpromenader i stan, gick i affärer osv den dagen redan. Åkte hem på tredje dagen efter snittet, pga att dom ansåg att jag låg i riskzonen för en förlossningspsykos så fick jag inte åka hem före en utvärdering. Annars hade jag åkt hem dagen efter.
Hemma så åt jag smärtstillande i tre dagar, men kände inte av något så jag slutade med dom. Inom 2 veckor så bar jag ved, städade och annat som vanligt.

Senaste snittet blev bättre på uppvaket då jag fick rätt smärtstillande på en gång. Fick ligga kvar där i 4 timmar tyvärr, då jag fick vänta på ett skiftbyte för att få komma till BB. Fick inte ha dottern hos mig då, för hon var prematur och dom ville ha nära koll på henne. Hon föddes kl 04:40 och kl 09 kom jag till BB. Vid 11:30 gick jag upp första gången, dom tog bort katetern och jag fick gå på toa och klä på mig vanliga kläder. Vid 12 hade jag gått ut första gången, för att röka och möta upp vår vän som kom in med alla babysaker. Spenderade 30 timmar på sjukhuset totalt, sen åkte vi hem. Inga smärtstillande hemma denna gången, och hade inga problem alls förutom att det sved lite i operationssåret när jag skulle resa mig upp typ. Började promenera (själv) med hundar och barnvagn efter några dagar, och kände mig helt återställd i kroppen efter ca 2 veckor igen.

Jag hade massor av bristningar under båda graviditeterna, så magen är hemskt ful. Men det är ju inget som har med förlossningen att göra direkt.
Dom skar i samma ärr andra gången, och det syns ett minimalt streck bara nu.
Inga komplikationer alls. Har full känsel sen flera månader tillbaka.

Jag blev varnad för att skaffa fler barn (gravid med första då) av överläkaren. Det är väl den varningen som sticker ut, annars var det mer normal diskussion om vad snitt innebär och vilka komplikationer det kan ge.

Jag snittades kl 9.30, fick träffa bebisen direkt dom väckt mig ur narkosen, sedan låg jag på uppvak (utan bebis) i 2 ½ timme. Jag hade superbra smärtlindring i form av en pump första natten, när vi åkte hem fick jag utskrivet citodon.

Jag var uppe och gick redan på eftermiddagen samma dag som snittet, duschade och klädde mig i mina kläder. När vi kommit hem tog det ca 1 vecka innan jag gick på långpromenad. Det som kändes var att det drog lite i och kring op-såret. Efter 2 veckor var jag så gott som återställd, men tog det lugnare eftersom kroppen behöver tid för återhämtning och läkning.

Jag har bara lilla ärret under troskanten,det syns knappt och enbart om jag är naken.

Känseln kom tillbaka rätt omgående.

Snittades planerat i jag -09 med mitt hittills enda barn.
Gick bra. Var uppe på kvällen och duschade. gjorde ont att resa sig men när man varit uppe en stund så gick det bra. Åkte hem fm dagen efter, ville inte vara kvar på sjukhuset. Tål smärtlindring dåligt (illamående) så sket i den.

Snittad på tisdagen, hem på onsdagen, mockade några boxar på lördagen och skrittade ut på gamlingen måndagen efter.
Snittet syns knapp men jag har ett hudveck strax ovanför som syns lite.
Det var en bra upplevelse.

Snittades dec 09, och har bara positiva erfarenheter. Visst, det var lite stökigt att ta sig i och ur sängen i början, och man fick ju inte mocka på någon vecka (men det var bara skönt :o). Även jag har känselbortfall kring ärret dock, men inget som gör att jag hellre skulle fött vaginalt! :o (Planerat snitt pga sätesbjudning)

Planerat snitt for snart 5 ar sedan, det var en positiv upplevelse. Lugnt och fint, ingen smarta alls, mojligen lite overklig kansla :D

Jag hade kunnat aka hem fran sjukhuset dagen efter men barnen var tvungna att stanna 3 natter.

Val hemma kunde jag fixa med det mesta, det enda som var jobbigt var att ta sig ur sangen pa morgnarna (fick rulla ur precis som nar jag var hoggravid) och sa kunde jag forstas inte lyfta tungt etc. Men smartan var verkligen minimal och efter ungefar en vecka hemma kande jag mig normal igen. Sedan tog det ju manga manader innan magmusklerna aterhamtat sig, men jag red igen 6 veckor efter snittet och tavlade for forsta gangen (dressyr) efter 4 manader. Borjade trana pa gym efter ungefar 6 manader. Lite kanselbortfall har jag fortfarande runt arret, men det bekymrar mig inte.

Kosmetiskt - arret gar inte att se om man inte tittar valdigt noga, och magen har mot alla odds atergatt till normalt (tvillinggraviditet, gick upp 20kg ;)).

Akutsnitt. Jag fick inflammation i ärret (tydligen rätt vanligt just vid akutsnitt) och har känselbortfall i och runt ärret fortfarande (22 år sedan). Ärret öht fult, pga inflammationen.

Efter snittet tog det flera dagar innan jag kunde sätta mig upp i sängen utan hjälp, jag låg kvar en vecka på sjukhus, väldigt ont i magen efter operationen och fick mängder med smärtlindring. Och då har jag riktigt hög smärttålighet.

Efter fem, sex veckor gick jag en promenad runt de närmaste kvarteren, innan dess gick jag inga promenader alls.

Jag har aldrig ens hört talas om någon som fött vaginalt och haft lika jobbig återhämtning, tror jag.

Jag har aldrig ens hört talas om någon som fött vaginalt och haft lika jobbig återhämtning, tror jag.

Jag har hört flera säga så och jag reagerar alltid eftersom jag själv, som inte ens har egna barn och kan bjuda på intima detaljer om min egen förlossning, har träffat och talat med många kvinnor som berättar om sviter efter deras vaginala förlossning.

Då undrar jag såklart vad detta beror på. Är det min person som får människor att tala som rinnande vatten?
Är det så att människorna du talar med, och andra med dina erfarenheter, helt enkelt inte ser problemen som problem? Kanske förtränger dem? Eller tiger för att det är något man inte talar om?

Dagens förstasidenyhet på DN.se handlar om förlossningsskador:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/allvarliga-forlossningsskador-lamnas-utan-tagard

- och jag höjde inte ens på ögonbrynet för jag har i flera år misstänkt att det är precis så det ligger till.
Det kan inte vara så att jag av alla människor råkar träffa alla stackare med slaktade underliv. Det är bara inte möjligt.

Jag är väldigt skeptisk till projekt vaginal förlossning.
Att jag dessutom fått höra fler med förlossningsskadade barn efter VF än efter snitt gör inte direkt att jag är redo att omvärdera.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 005
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 286
Senast: Åsa A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka