Komplikationer vid kejsarsnitt?

Sv: Komplikationer vid kejsarsnitt?

Eller på att olika personer räknar olika saker som "sviter"? Inklusive att du skulle kunna uppfatta saker som "sviter" som den som berättar är mer neutral till.

Eller på att du lägger märke till det som stämmer med vad du vill/förväntar dig att få höra?

Möjligheterna är många, helt enkelt, och TS fråga gällde erfarenheter, inte statistik, som jag förstod det.

Om det är viktigt att det inte på något vis märks på kroppen att man har fått barn, verkar ju det enklaste vara att helt enkelt inte få några. Beroende på hur viktigt det är att kroppen inte påverkas, skulle jag där rekommendera att även avstå från adopterade barn och fosterbarn. Trötthet, sömnbrist och stress (inklusive havererade träningsvanor och splittrade matvanor) är ju i alla fall periodvis väldigt vanliga konsekvenser av föräldraskap, och verkligen inga skönhetskurer.

Sen är det ju också så att 100% av dem som snittas får ett ärr efteråt, men av dem som föder vaginalt är det bara 2-3 % som får en sfinkterruptur, och av dem är det en fjärdedel som får men efteråt och inte läker ihop som de ska.

Så för mig känns det lite galet att lägga de två riskerna i samma påse. Visst kan mycket gå snett både vid vaginal förlossning och vid kejsarsnitt, men best case scenario vid en vaginal förlossning är inga men alls efteråt. Best case scenario vid ett snitt är ett ärr, permanent försvagning av livmoderväggen och återhämtning efter en bukoperation.

Men det är ju otroligt många fler som föder vaginalt än med snitt så det är kanske inte så konstigt att man får höra många skräckhistorier om folk som blir förlossningsskadade?

Och att döma av berättelserna här i tråden verkar det finnas både bra och dåliga erfarenheter även av kejsarsnitt.

Det bedöms trots allt som att det är mindre risk för komplikationer, både för mamman och barnet vid en vagninal förlossning än med kejsarsnitt.

Min egen teori varför det är så pass vanligt med bristingar, långdragna förlossningar etc är att det förlossningsvården liksom all annan vård är väldigt pressad, det finns kanske inte tillräckligt med personal för att hålla järnkoll på alla födande osv.

Jag tror att det är jätteviktigt att känna sig trygg när man föder, rädsla motverkar förlossningens förlopp och då kanske man åker på värkstimulerande dropp som gör att smärtan blir värre, man blir ännu räddare för det fasansfulla smärtan, förlossningen drar ut på tiden och vips kanske barnet måste ut med tång eller akutsnitt och då blir det ju oftare komplikationer.

När man ska opereras får man alltid träffa den som ska operera, prata igenom vad som ska göras och ställa frågor.

När man ska föda har man däremot sällan träffat de som ska hjälpa en, för min del gör det att jag inte känner mig alls trygg med det upplägget utan hade bestämt mig för att ha med en doula så att jag i alla fall skulle ha en person förutom min man som jag träffat innan och som vet vem jag är och vad jag tycker är viktigt.

Och framförallt, en person som är med oss hela tiden, från början till slut och hjälper och peppar.

Nu verkar det inte bli nån förlossning för mig eftersom vårt barn ligger i säte, utan ett planerat snitt men med tanke på att det är större risk för astma, allergier och diabetes för barn som förlösts med kejsarsnitt känns det som ett sämre alternativ än vaginal förlossning.

Med detta sagt, hade jag haft en rad med komplicerade vaginala förlossningar bakom mig så hade jag nog också velat ha snitt, särskilt om jag kanske inte tänkte ha fler barn :)

Nu kan jag bara ge dig ett tips. JAg hade en jobbigt tid efter första förlossningen men masssa bristningar osv. Och sexlivet blev aldrig bra. Fasade inför fölossning nr 2. Men hör och häpna, efter den förlossningen har vårat sexliv varit så mycket trevligare! Ingen smärta längre. Så för min del så fixade förlossning nr 2 det som förlossning nr1 ställde till!

Jag har ju bara haft naturliga förlossningar, med mer eller mindre besvärliga komplikationer. Några sviter "lider" jag av än vilket gör att jag, om jag någonsin ska ha barn igen, funderar på hur det vore med kejsarsnitt?

Så, ni som gjort kejsarsnitt, vilka komplikationer har ni fått/blivit varnade för? Hur ont gjorde det i snittet sedan? Hur lång tid tog det att "få igång" kroppen sedan?

Jenny

Jag fick göra akutsnitt efter 1,5 dygn med kraftiga värkar som sonen till slut blev väldigt stressad av + att det inte hände någonting alls, han vandrade inte neråt ett dugg. Det blev ett otroooooligt fult snitt på alla sätt och vis, hud här och där, snett och vint, ja, fult helt enkelt! Var ett hål en längre tid på ens sidan dessutom. Har just ingen känsel där och det svider ofta i snittet, särskilt när jag använder magmusklerna.

Jag var uppe och red efter 2,5 vecka, något jag inte borde ha gjort. Eftersom man skär av alla muskler osv så innebär det ju att man inte har samma stabilitet under en lång tid efteråt (något jag inte tänkte på från början) vilket i sin tur ledde till att bäckenet hamnade på snedden. Sökte sjukgymnast efter två månader, totalt värdelöst. Efter ytterligare ett halvår stod jag inte ut längre utan sökte till en annan sjukgymnast. Heeelt underbart! Nu, ett år efter snittet, kan jag röra mig ordentligt igen, men jag kommer få fortsätta med sjukgymnastiken ett bra tag framöver. Från sjukhuset sa de att det var okej att börja rida och anstränga sig när jag kände för det själv, gav inga tips alls.

Angående smärtlindring så fick jag alvedon och ipren när jag var på sjukhuset. Fick även påfyllt med ketogan (syntetiskt morfin) iv eller im om det behövdes. När jag kom hem efter fyra dagar så tog jag ingen smärtlindring längre:). Ville helt enkelt inte det. Det svåraste var att ta sig upp ur sängen utan att kunna lyfta huvudänden som jag kunde på sjukhussängen!

Jaja, det var mina upplevelser iaf. Hade jag fått välja så hade jag ALDRIG velat varit med om ett snitt. Inte just för eftervårdens skull utan faktiskt mest för det estetiska. Det är så otroligt fult att jag får lust att gråta ibland, och då är inte jag en sån som bryr mig särskilt mycket om kroppsliga skavanker. Inte vet jag om det var en dålig kirurg eller om det var för att det blev bråttom, men det är iaf inte snyggt. Dessutom känns det ju som att man blir snuvad på effekten när man varit med om en hel förlossning, ända fram till att ha krystat i ett par timmar och sedan ändå inte får chansen att få upp barnet på bröstet, det som man längtar så länge efter... Men ja, är såklart glad att vi lever iaf:).

Sen är det ju också så att 100% av dem som snittas får ett ärr efteråt, men av dem som föder vaginalt är det bara 2-3 % som får en sfinkterruptur, och av dem är det en fjärdedel som får men efteråt och inte läker ihop som de ska.

Men som det står i artikeln, och som jag inte är det minsta förvånad över, så pratar man om ett mörkertal pga felaktig journalföring.
Det statistiska underlaget har, för mig som följt ämnet med intresse några år, gett signaler som gör att jag personligen är skeptisk till resultatet.

Samma sak med statistiken för blodpropp pga/i samband med graviditet, där finns också ett mörkertal.

Frågan är bara hur mycket det felar.

Absolut, men är det troligt att det felar 98%, och i själva verket är så att alla som föder vaginalt får sfinkterruptur? För alla som föder kejsarsnitt genomgår ju en bukoperation och får ett ärr, där tror jag vi kan vara säkra på att risken för det är 100%.

Absolut, men är det troligt att det felar 98%, och i själva verket är så att alla som föder vaginalt får sfinkterruptur? För alla som föder kejsarsnitt genomgår ju en bukoperation och får ett ärr, där tror jag vi kan vara säkra på att risken för det är 100%.

Fetstilta ja ja :D
Jag säger inget om siffrorna i sig, jag har ingen aning om vart det lutar. Vi vet bara att det finns ett mörkertal utöver de 4000 svenskor som varje år får svåra förlossningsskador.

Ja, men vi kan ju göra en rimlig gissning att mörkertalet inte är 98%. I så fall skulle man ju inte känna nån som fött vaginalt utan sfinkterruptur, och jag känner massor. Det talar för att det sanna antalet är lägre än 100%.

Ja, men vi kan ju göra en rimlig gissning att mörkertalet inte är 98%. I så fall skulle man ju inte känna nån som fött vaginalt utan sfinkterruptur, och jag känner massor. Det talar för att det sanna antalet är lägre än 100%.

Nu handlar det inte bara om värsta sortens ruptur utan "svåra förlossningsskador" men gissa på du, jag står över :)

Fy vilken upplevelse :(

Jag tycker det verkar som om de flesta akuta snitt upplevs som jobbiga/daliga. Det ligger val i sakens natur antar jag. Och ar det riktigt brattom sa tror jag inte att kirurgen bryr sig om utseendet pa snittet, om barnet maste ut NU sa blir nog snittet darefter. Men fick du inte information om att det kunde bli sa?

Ett planerat snitt ar ju lite annorlunda. Alla jag kanner som gjort snitt ar nojda och har inte upplevt nagra problem. Mitt sjukhus skickade med massor av detaljerad information om hur/nar man kunde borja motionera osv.

Allmant; personligen tycker jag inte att ett litet arr som man nastan aldrig ser ar ett problem, da ar mitt arr pa armen (armbrott for 15 ar sedan) mycket varre, bade langre, fulare och nastan alltid synligt.

Trist läsning i samma ämne:

http://www.svt.se/ug/allvarliga-forlossningsskador-syns-inte-i-journalerna

http://www.svt.se/ug/#./kliniker-be...sskador?&_suid=134865262995706868058000034745

Nationella riktlinjer:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ioner/Nationella-riktlinjer-mot-svar_GZ10375/

"I Sverige informeras inte blivande mödrar av mödravården om risken att drabbas av sfinkterruptur. Risken bedöms som liten och man vill inte oroa kvinnorna i onödan".

Senast ändrad:

Jag har ju bara haft naturliga förlossningar, med mer eller mindre besvärliga komplikationer. Några sviter "lider" jag av än vilket gör att jag, om jag någonsin ska ha barn igen, funderar på hur det vore med kejsarsnitt?

Så, ni som gjort kejsarsnitt, vilka komplikationer har ni fått/blivit varnade för? Hur ont gjorde det i snittet sedan? Hur lång tid tog det att "få igång" kroppen sedan?

Jenny

Barn 1: snitt pga sätesläge. Inga komplikationer. Trodde jag. Visade sig när vi försökte få barn två att livmodern var förtunnad (sök på trådar längre tillbaka skapade av mig så kan du läsa allt) och jag blev varnad för att ens försöka få barn igen.

Barn 2: snittad pga livmoderförtunningen "för säkerhets skull".

Jag fick inga "varningar" för komplikationer. Jag var ganska orörlig första dygnet, men från dygn 2 skötte jag bebisarna själv på BB (fast det går väldigt sakta att komma ur sängen). Började promenera ute, bära lättare matkassar osv efter bara ngn vecka.

Första snittet hade jag känslobortfall på en del av ärret ca något år efter snittet. Andra gången har jag inte haft något sådant känslobortfall.

Gillar sjukvården att plåga sina kejsarsnittspatienter? Det verkar mer regel än undantag att man enbart medicinerar med vanliga receptfria läkemedel.
Först trodde jag att det berodde på amning men nu när en icke ammande vän snittades och likt förbaskat bara fick 1g ipren/alvedon så undrar jag på allvar.

Jag fick vanliga värktabletter i kombination med morfintablett första dygnet- två dygn.

Sen räckte vanliga värktabletterna bra för mig.

Barn 1: snitt pga sätesläge. Inga komplikationer. Trodde jag. Visade sig när vi försökte få barn två att livmodern var förtunnad (sök på trådar längre tillbaka skapade av mig så kan du läsa allt) och jag blev varnad för att ens försöka få barn igen. .

Blev du t-snittad, eller var det någon annan komplikation som gjorde att livmodern blev extra känslig? För annars brukar man ju kunna bli gravid och föda vaginalt efter ett snitt.

Men vart vill du komma?

TS har uppenbarligen fött barn, i plural, och vet väl ungefär vad hon har att vänta sig av ytterligare förlossningar. Därutöver efterfrågar hon erfarenheter av kejsarsnitt, och ditt svar på det är att länka till den ena artikeln efter den andra om vaginala förlossningar?

Om jag efterfrågar erfarenheter av mässling och får artiklar om röda hund som svar, skulle jag bli lite undrande.

Akutsnitt. Jag fick inflammation i ärret (tydligen rätt vanligt just vid akutsnitt) och har känselbortfall i och runt ärret fortfarande (22 år sedan). Ärret öht fult, pga inflammationen.

Efter snittet tog det flera dagar innan jag kunde sätta mig upp i sängen utan hjälp, jag låg kvar en vecka på sjukhus, väldigt ont i magen efter operationen och fick mängder med smärtlindring. Och då har jag riktigt hög smärttålighet.

Efter fem, sex veckor gick jag en promenad runt de närmaste kvarteren, innan dess gick jag inga promenader alls.

Jag har aldrig ens hört talas om någon som fött vaginalt och haft lika jobbig återhämtning, tror jag.

Menar inget illa men på 22 år vill jag hoppas och tro att läkarvården utvecklats och att ett dylikt ingrepp sker med större finkänslighet nu än då.

Men vart vill du komma?

TS har uppenbarligen fött barn, i plural, och vet väl ungefär vad hon har att vänta sig av ytterligare förlossningar. Därutöver efterfrågar hon erfarenheter av kejsarsnitt, och ditt svar på det är att länka till den ena artikeln efter den andra om vaginala förlossningar?

Om jag efterfrågar erfarenheter av mässling och får artiklar om röda hund som svar, skulle jag bli lite undrande.

Vände jag mig till TS?
Nej.

Jag blev fundersam när jag läste ditt Jag har aldrig ens hört talas om någon som fött vaginalt och haft lika jobbig återhämtning, tror jag.

Jag i min tur har hört flera, ja ett stort antal, kvinnor berätta om sina hemska vaginala förlossningar och det verkar ju som att det finns ett gäng, troligen fler än vad offentliga siffror visat.

Så i korthet, du skrev att du inte hört någon som haft lika jobbig återhämtning efter VF, jag skrev att jag hört flera som inte återhämtat sig alls efter VF.
Det hade räckt med att du skrivit hur du upplevde ditt snitt, men så lade du till det kursiva - vart ville du komma med det tillägget?

Som svar på din fråga, jag ville inte komma någonstans, jag reflekterade på din upplevelse utifrån min.

Jag har faktiskt funderat på det där Björk, hur vanligt det är med problem med livmoderförtunning efter snitt? Vet du det? Jag har aldrig hört talas om det innan jag läste din tråd, men det känns ju logiskt att det kan uppstå när man skär sönder vävnaden.

Menar inget illa men på 22 år vill jag hoppas och tro att läkarvården utvecklats och att ett dylikt ingrepp sker med större finkänslighet nu än då.

Nej, det tror jag faktiskt inte. Det handlar ju om rätt enkel kirurgi, ändå, som läkarna dessutom utför ofta. Sådan blödning som jag fick är vanligt vid operationer (och jag hade ju inte ens vetat om det om de inte hade berättat det), smärtan efteråt beror mycket på hur nerverna råkade ligga i relation till snittet vilket man inte kan påverka, och just vid akutsnitt är det mycket vanligare att såren blir lite (eller mycket) inflammerade under läkningen än vid andra operationer. Just för att det går fort, antar jag.

Det är ju också en del i tråden som mått ungefär som jag efter snitt, medan andra repat sig fortare. Så var det även när jag opererades.

Hade vi pratat om tex behandling av leukemi, hade däremot tidsfaktorn haft väldigt stor betydelse.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 009
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 286
Senast: Åsa A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka