Kommer sjukvårdspersonal ha rätt att säga nej till abort?

Det går visst att jämföra, de som inte moraliskt eller av andra skäl kan tänka sig ha ihjäl någon bör tex inte söka sig till polisen eller våra väpnade styrkor. Frågan om när livet anses börja har nog stötts tillräckligt många gånger och lagen har en väldigt klar uppfattning om det hela.

Jag kommer ALDRIG att godta en förändring av Sveriges abortlagstiftning! Att med lagens hjälp tvinga en kvinna att föda ett oönskat barn är groteskt och inget jag vill ha en del av. De tillfällen där en kvinna sas "tvingat" en man att blir far (ljugit om p-piller etc) anser jag är förkastligt agerat av henne MEN jag anser fortfarande att ingen kan tvinga henne till att göra abort precis lika lite som en man som vill bli pappa kan tvinga sin flickvän att behålla fostret.

Nej, det är inte rättvist rakt av men lik förbannat är det vår kropp det gäller och INGEN utöver lagen ska säga vad som är tillåtet och inte. Livet är inte perfekt men i just det här fallet tycker jag nog att svensk lag är så bra den kan bli.
Jag tog inte ställning till huruvida det vore möjligt att jämföra eller ej, men jag har tidigare i denna tråd fått stå till svars för jämförelser som andra har gjort, bara för att jag kommenterat dem, precis som jag har fått stå till svars för andras ordval, när jag sedan har svarat. Därför undvek jag, att återigen kommentera jämförelser.

"Kvinnan tige i församlingen", skrev Paulus, och "mannen tige på senior" tycks flera här anse. Det finns ingen anledning för mig att stånga mig blodig, när det enda jag velat är att försvara en utredning av hur det skulle fungera med en samvetsklausul. Det handlar inte om att ändra lagen eller ta bort möjligheten till fri abort, endast att se hur anställningar skulle kunna utformas.

Jag tog inte ställning till huruvida det vore möjligt att jämföra eller ej, men jag har tidigare i denna tråd fått stå till svars för jämförelser som andra har gjort, bara för att jag kommenterat dem, precis som jag har fått stå till svars för andras ordval, när jag sedan har svarat. Därför undvek jag, att återigen kommentera jämförelser.

"Kvinnan tige i församlingen", skrev Paulus, och "mannen tige på senior" tycks flera här anse. Det finns ingen anledning för mig att stånga mig blodig, när det enda jag velat är att försvara en utredning av hur det skulle fungera med en samvetsklausul. Det handlar inte om att ändra lagen eller ta bort möjligheten till fri abort, endast att se hur anställningar skulle kunna utformas.

Det är en början till inskränkning i den fria aborten.

Nu lär väl folk lacka men.
Jag tycker faktiskt det är okej. Det finns så mycket andra arbetsuppgifter en barnmorska kan ha. Tex jobba på ungdomsmottagning eller liknande, där det inte utförs aborter.

Jag tycker inte man kan jämföra det med att inte vilja behandla ngn som snubblat och "klantat sig"... Abort är ändå hur man än vrider på det att avsluta något oavsett om man ser det som ett liv eller inte. Att alla inte känner sig bekväma med det är väl inte konstigt. Sen kan man ju välja/tvingas göra det ändå förvisso.

Just abort är så mycket mer "komplicerat" än en stukad fot. Därför tycker jag att personal ska ha rätt att välja.

Är det OK att man då får ett par tusen lägre lön i månaden för att man inte klarar att hantera hela sitt uppdrag? Det är så det fungerar inom andra yrken. Dessutom lär man inte få ingå i samma turordningsgrupper vid uppsägningar; eftersom man inte klarar alla arbetsuppgifter är man uppenbart mindre kompetent än sina kolleger och får gå först.

Om man är ärlig med sina avsikter redan vid anställningen GÅR det säkert att hitta lösningar. Om man inte är det, och aborter tydligt ingick i arbetet, så MÅSTE det vara skäl till uppsägning. Allt annat är otänkbart.

Varför vill du det?
För att se om det skulle vara möjligt för dem som inte vill utföra aborter att ändå tjänstgöra som barnmorska. Det är möjligt, att det skulle vara praktiskt genomförbart, men det finns också en möjlighet, att en utredning kommer fram till att det inte skulle fungera.

Jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna ha en samvetsklausul, om det skulle fungera praktiskt.

Menar du ovanstående?

Då undrar jag hur det kommer sig att du vill att de barnmorskor som inte vill utföra aborter ändå ska kunna tjänstgöra som barnmorska?
Därför att det finns personer som vill utföra barnmorskans traditionella uppgifter, men som av övertygelse inte vill utföra abort. Det vore synd att utestänga dem.

Jag vill ha ett samhälle där man så långt möjligt låter människor arbeta på olika platser, även om religionen kan skapa problem. Jag tycker att det är bra, när man anpassar uniformer, så att en kvinna som så önskar kan täcka huvudet, precis som jag tycker att en sikh ska kunna ha turban. Jag tycker att det var bra, när en kollega till mig, som var sjundedagsadventist fick förlägga sin arbetstid på ett statligt verk (detta var innan det var vanligt med flextid), så att hon inte behövde arbeta efter solnedgången på fredagar. Och jag tycker, att den som anser att livet börjar vid befruktningen ska kunna arbeta som barnmorska.

Vårt samhälle kan ytligt sett uppfattas som mångkulturellt, men samtidigt tenderar det att vara ett liberalfundamentalistiskt samhälle, där religionen ska stå i skamvrån. Mitt ideal är ett samhälle, där vi kan leva sida vid sida, respektera varandra och försöka övervinna eventuella problem.

För att se om det skulle vara möjligt för dem som inte vill utföra aborter att ändå tjänstgöra som barnmorska. Det är möjligt, att det skulle vara praktiskt genomförbart, men det finns också en möjlighet, att en utredning kommer fram till att det inte skulle fungera.

Jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna ha en samvetsklausul, om det skulle fungera praktiskt.

För att jag tror inte att det fungerar rent praktiskt. Ska man då ha liknande klausuler för andra arbeten? Om det fungerar på en arbetsplatsen ju de tillåta det men nej ja tycker inte såna klausuler ska finnas generellt.
Väljer man yrket BM borde man förstå vilka arbets uppgifter som normalt ingår. Det finns ju andra vårdyrken som kan vara lämpliga om man inte vill utföra aborter.

@Butros det finns hur många inlägg som helst i denna tråden, varför en BM, som inte vill utföra aborter, inte är lämplig för just det yrket. Även om man inte utför aborter, är det så många andra arbetsuppgifter som har med valet att behålla fostret eller inte, preventivmedel osv att göra, och det är inte många här som tror att de personerna är lämpliga, just för att deras åsikter med största sannolikhet att lysa igenom. Det finns ju redan flera sådana exempel i tråden.

Därför att det finns personer som vill utföra barnmorskans traditionella uppgifter, men som av övertygelse inte vill utföra abort. Det vore synd att utestänga dem.

Jag vill ha ett samhälle där man så långt möjligt låter människor arbeta på olika platser, även om religionen kan skapa problem. Jag tycker att det är bra, när man anpassar uniformer, så att en kvinna som så önskar kan täcka huvudet, precis som jag tycker att en sikh ska kunna ha turban. Jag tycker att det var bra, när en kollega till mig, som var sjundedagsadventist fick förlägga sin arbetstid på ett statligt verk (detta var innan det var vanligt med flextid), så att hon inte behövde arbeta efter solnedgången på fredagar. Och jag tycker, att den som anser att livet börjar vid befruktningen ska kunna arbeta som barnmorska.

Vårt samhälle kan ytligt sett uppfattas som mångkulturellt, men samtidigt tenderar det att vara ett liberalfundamentalistiskt samhälle, där religionen ska stå i skamvrån. Mitt ideal är ett samhälle, där vi kan leva sida vid sida, respektera varandra och försöka övervinna eventuella problem.

Men abort eller rådgivning till detta ingår ju i en BM uppgifter! Du verkar tro att en BM bara förlöser barn och aldrig kommer i kontakt med dessa frågor!

@Butros det finns hur många inlägg som helst i denna tråden, varför en BM, som inte vill utföra aborter, inte är lämplig för just det yrket. Även om man inte utför aborter, är det så många andra arbetsuppgifter som har med valet att behålla fostret eller inte, preventivmedel osv att göra, och det är inte många här som tror att de personerna är lämpliga, just för att deras åsikter med största sannolikhet att lysa igenom. Det finns ju redan flera sådana exempel i tråden.
Om det är som du säger, kommer en utredning sannolikt att komma fram till just det.

Jag vill ha ett samhälle där man så långt möjligt låter människor arbeta på olika platser, även om religionen kan skapa problem. Jag tycker att det är bra, när man anpassar uniformer, så att en kvinna som så önskar kan täcka huvudet, precis som jag tycker att en sikh ska kunna ha turban. Jag tycker att det var bra, när en kollega till mig, som var sjundedagsadventist fick förlägga sin arbetstid på ett statligt verk (detta var innan det var vanligt med flextid), så att hon inte behövde arbeta efter solnedgången på fredagar. Och jag tycker, att den som anser att livet börjar vid befruktningen ska kunna arbeta som barnmorska

En sjundedagsadventist på ett statligt verk förlägger sin arbetstid som hen vill - är det jämförbart med det arbete som en barnmorska ska göra, tycker du?

Men abort eller rådgivning till detta ingår ju i en BM uppgifter! Du verkar tro att en BM bara förlöser barn och aldrig kommer i kontakt med dessa frågor!
Nej, då hade det inte varit något problem. Se det som att man skulle kunna ha två olika yrkeskategorier.

Det är fullt möjligt, att en utredning skulle komma fram till att det inte skulle fungera med en samvetsklausul. Jag vill dock inte föregripa detta.

Har ni tänkt på vilken charmig stämning det skulle bli i fikarummet om det gick igenom? I ena änden av bordet har vi dom känsliga barnmorskorna som putsar sin gloria, i andra änden sitter dom brutala änglamakerskorna.

Nej, jag tycker att det är ett uselt förslag. Helt plötsligt tvingas varje barnmorska ta någon slags offentlig ställning. Och vem vill hamna i Mengele-högen? Dom kommer att känna världens press.

Dessutom så kan inte en barnmorska med samvetsbetänkligheter agera som abortrådgivare. Även om hen använder rätt ord, så kommer kroppspråket att säga sitt. Bara förekomsten av "samvetsömma" barnmorskor kommer att sätta press på kvinnorna. Det handlar om att flytta fram positioner.

Förr kunde samvetsömma rekryter få vapenfri tjänst. Jag föreslår att dessa barnmorskor arbetar som vanliga sjuksköterskor någon annanstans.

Jag tror inte någon reagenar för att du är man. Men- du måste ju samtidigt ha respekt för att kvinnor generellt har andra erfarenheter än du tex mer koll på en BM uppgifter då man träffat på BM i olika sammanhang. Du har antagligen inte samma erfarenhet av att få rådgivning inför abort eller diskutera preventivmedel med en BM.

En sjundedagsadventist på ett statligt verk förlägger sin arbetstid som hen vill - är det jämförbart med det arbete som en barnmorska ska göra, tycker du?
Du frågade varför jag tyckte som jag gjorde, och med mitt svar tydliggjorde jag, att det handlade om att på olika sätt möjliggöra för människor att arbeta i olika befattningar, trots att religiös övertygelse kan vålla problem. Det är just det som är det viktiga för mig, inte att inskränka aborträtten.

Jag tycker dessutom att personal inom sjukvården (liksom poliser, socialtjänst osv osv) ska vara politiskt och religiöst neutrala i sin tjänsteutövning. Man får ha vilken tro man vill, vilka åsikter man vill, men de lämnar man vid dörren när man kliver in på jobbet. Nu förstår jag också att alla barnmorskor som är emot abort inte har en religion att stötta sig emot, men de som nu har det borde kunna vara såpass professionella så de lämnar det utanför jobbet.

Jag tycker nog helt enkelt man får tänka igenom sitt yrkesval. Kanske ska man jobba med nyfödda barn istället om man inte klarar av alla delar som en barnmorska ska göra. Man kanske inte kan ha kakan och äta den också.

Mitt ideal är ett samhälle, där vi kan leva sida vid sida, respektera varandra och försöka övervinna eventuella problem.

Det är mitt ideal också. Men det är en stor skillnad mellan att anpassa arbetstider för personer där det behovet finns eller att låta slöja/turban fungera som del i en uniform och att tillåta samvetsklausuler för vårdpersonal. Det förra påverkar inte andra personer, det andra gör det i allra högsta grad - både direkt och indirekt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka