Jag tog inte ställning till huruvida det vore möjligt att jämföra eller ej, men jag har tidigare i denna tråd fått stå till svars för jämförelser som andra har gjort, bara för att jag kommenterat dem, precis som jag har fått stå till svars för andras ordval, när jag sedan har svarat. Därför undvek jag, att återigen kommentera jämförelser.Det går visst att jämföra, de som inte moraliskt eller av andra skäl kan tänka sig ha ihjäl någon bör tex inte söka sig till polisen eller våra väpnade styrkor. Frågan om när livet anses börja har nog stötts tillräckligt många gånger och lagen har en väldigt klar uppfattning om det hela.
Jag kommer ALDRIG att godta en förändring av Sveriges abortlagstiftning! Att med lagens hjälp tvinga en kvinna att föda ett oönskat barn är groteskt och inget jag vill ha en del av. De tillfällen där en kvinna sas "tvingat" en man att blir far (ljugit om p-piller etc) anser jag är förkastligt agerat av henne MEN jag anser fortfarande att ingen kan tvinga henne till att göra abort precis lika lite som en man som vill bli pappa kan tvinga sin flickvän att behålla fostret.
Nej, det är inte rättvist rakt av men lik förbannat är det vår kropp det gäller och INGEN utöver lagen ska säga vad som är tillåtet och inte. Livet är inte perfekt men i just det här fallet tycker jag nog att svensk lag är så bra den kan bli.
"Kvinnan tige i församlingen", skrev Paulus, och "mannen tige på senior" tycks flera här anse. Det finns ingen anledning för mig att stånga mig blodig, när det enda jag velat är att försvara en utredning av hur det skulle fungera med en samvetsklausul. Det handlar inte om att ändra lagen eller ta bort möjligheten till fri abort, endast att se hur anställningar skulle kunna utformas.