Vet du inte ens vad du själv har skrivit? Du skrev så här: "Att du som vit, medelålders man inte känner dig diskriminerad av ett uteblivet handslag av en kvinna har varken med abortfrågan att göra eller hur kvinnor nedvärderas genom 'kulturkrockar'."Fel, det har med att du som vit medelålders man uttalar dig om saker som du inte har en susning om, bl a diskriminering av kvinnor och kvinnors utsatthet vid aborter. Du tror, du har för dig, du antar, trots att många i tråden har delat med sig av sina egna erfarenheter och vet.
Detta skrev du med anledning av att en kvinna hade känt sig diskriminerad av att en man inte ville ta henne i hand och att jag då upplyst, att det handlade om att man inte tog någon av motsatta könet i hand, inte om nedvärdering.
När en man inte vill ta en kvinna i hand är det nedvärderande, och när en man har erfarenhet av att en kvinna inte vill ta i hand begriper han ingenting och ska helst hålla truten just eftersom han är "vit, medelålders man". Jag kan fortfarande inte förstå hur du tänkte, om du alls gjorde det.
Jag har inte uttalat mig om diskriminering av kvinnor, för det handlade inte om det. Inte heller har jag uttalat mig om aborter. Däremot har jag talat för en samvetsklausul, samtidigt som jag har ansett att konsekvenserna måste utredas, innan man eventuellt inför en sådan.
Faktum kvarstår: Det är just i fråga om en kulturkrock som varken hade med kön eller aborter att göra som du har underkänt min medverkan i diskussionen, därför att jag är vit, medelålders man. Utan att veta antar jag, att det i första hand är i fråga om kön vi skiljer oss åt. Problemet för dig är alltså att jag är man och ändå yttrar mig om kulturkrockar. Att underkänna en människas erfarenheter på grund av hennes kön är motbjudande.
Senast ändrad: