Med den drucknas envishet har
@Mia_R hånat mig för att jag inte vet allt. Nej, det är riktigt, det gör jag inte. Inte heller skulle jag i självgod dumdryghet utge mig för att göra det. En orsak till att jag stödde tanken på en utredning av konsekvenserna av en samvetsklausul, var att utredningen förhoppningsvis skulle räta ut de frågetecken man kan ha inför en sådan. Om man redan vet allt, behöver man inte utreda.
Till dem som varit mest otrevliga hör också
@Comatose , som skrev: ”
Det var bland det mest oförskämda och dummaste jag läst i hela mitt liv.”
Vad handlar då detta om? Det handlar om arbetssituationen för barnmorskor, i första hand kvinnor. År 2011 aktualiserades frågan om aborterade foster som lämnas att självdö. Tre år senare tycks inget ha hänt, eftersom en barnmorska åter har skrivit till Socialstyrelsen om detta.
http://www.dagensmedicin.se/omvardnad/varfor-finns-inga-regler-for-hur-man-avlivar-foster-humant/
Av artikeln framgår, att barnmorskan hade sökt sig till en annan avdelning, för att slippa se foster ligga och självdö. Nu medför en omorganisation, att hon kanske kommer att behöva göra detta igen. I sin förtvivlan har hon därför skrivit till Socialstyrelsen. För
@Mia_R är lösningen enkel. Hon skrev tidigt i denna tråd: ”
Abortmotståndare ska vägras anställning som barnmorskor, välj ett annat yrke om du inte tänker sköta jobbet!” Jag misstänker, att den barnmorska som sökt sig till en annan avdelning för att slippa vara med om aborter, skulle uppleva den repliken som ett hån. Jag vet inte ens, om hon är abortmotståndare, men hon fann som nämnts behandlingen av fostren inhuman.
Jag förstår fortfarande inte, varför en man inte skulle få uppröras över detta. Det är inte aborträtten jag har ifrågasatt, och därför är det helt irrelevant att jag är man, att jag inte har erfarenhet av att vara gravid.
Avslutningsvis har jag några frågor till
@Mia_R,
@Comatose och andra. Eftersom ni tycks anse att man bara bör uttala sig om det man vet och har erfarenhet av, antar jag, att ni kan svara på dessa frågor: Hur det är att stå som barnmorska och se på ett foster som ligger och kämpar för sitt liv? Hur känns det att inte få några anvisningar om hur man ska handla i den situationen? Hur känns det, när man som barnmorska har sökt sig till en tjänst, där man ska slippa detta, och hånfullt möts av attityden ”
välj ett annat yrke om du inte tänker sköta jobbet”? Den sista frågan är dock hypotetisk, för jag kan svårligen tänka mig att barnmorskans chef skulle svara så otrevligt, men det är illa nog att attityden finns.
Det kan väl inte vara så, att en antal personer här valt att misstolka mig och vara otrevliga, bara för att slippa konfronteras med det verkliga problemet?