Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag undrar stillsamt om någon enda kan förstå och respektera, att även en man kan uppröras över detta?
"Kvinnan, som jobbat som barnmorska i över 30 år, skriver att hon från sitt tidigare yrkesliv har hiskeliga minnesbilder av foster som kämpat och försökt andas under 5–15 minuter."
Själv avstod jag avsiktligt från att lyfta fram detaljer som denna. Jag ville inte hamna i situationer, där jag riskerade att skuldbelägga dem som genomgått aborter. Men det var angeläget för mig att finna en lösning för dem som ser fostret som en människa, och en samvetsklausul hade kunnat vara en lösning.
Det hade förvisso inte hjälpt dem som inte hade omfattats av en sådan. Därför är det bra att frågan om behandlingen av aborterade foster nu lyfts fram. Men jag undrar fortfarande, om man verkligen måste ha suttit i en gynekologstol för att få delta i en debatt, som också rör frågor om etik och moral? Jag undrar om de här, som upprörts över en mans deltagande i debatten också anser att manliga riksdagsledamöter klädsamt bör lämna kammaren, när frågor som denna diskuteras?
Läs ordentligt vad jag har skrivit! Jag förordade utredningen, men jag påpekade samtidigt att en sådan kanske skulle visa att det inte vore praktiskt möjligt med en samvetsklausul. Jag har inte förordat en ändring av abortlagstiftningen.
Att rädda en kvinnas liv kan man se på flera vis. Rent hypotetiskt behöver det nödvändigtvis inte enbart vara att hjärtat ska fortsätta slå, att rädda någons liv kan vara så mycket mer. Som att ge någon en chans till lycka.Tyvärr tycks många hellre vilja se problem än möjligheter. Ska det förtigas, att det finns abortmotståndare som i vissa lägen ändå medverkar till aborter? Blir det svårare att demonisera dem då?
Jag menar inte, att det skulle vara tillräckligt, men jag tror att ganska många av dem som inte vill medverka vid aborter skulle vara beredda att göra det för att rädda moderns liv. Skulle man införa en samvetsklausul, finge man rimligen fråga om detta vid anställningen.
Du får både uppröras och vara med i en debatt, men faktum kvarstår att du inte behöver ta konsekvenserna av beslutet, det får däremot ALLA kvinnor leva med oavsett om vi någon gång kommer stå inför det valet eller ej.Jag undrar stillsamt om någon enda kan förstå och respektera, att även en man kan uppröras över detta?
"Kvinnan, som jobbat som barnmorska i över 30 år, skriver att hon från sitt tidigare yrkesliv har hiskeliga minnesbilder av foster som kämpat och försökt andas under 5–15 minuter."
Själv avstod jag avsiktligt från att lyfta fram detaljer som denna. Jag ville inte hamna i situationer, där jag riskerade att skuldbelägga dem som genomgått aborter. Men det var angeläget för mig att finna en lösning för dem som ser fostret som en människa, och en samvetsklausul hade kunnat vara en lösning.
Det hade förvisso inte hjälpt dem som inte hade omfattats av en sådan. Därför är det bra att frågan om behandlingen av aborterade foster nu lyfts fram. Men jag undrar fortfarande, om man verkligen måste ha suttit i en gynekologstol för att få delta i en debatt, som också rör frågor om etik och moral? Jag undrar om de här, som upprörts över en mans deltagande i debatten också anser att manliga riksdagsledamöter klädsamt bör lämna kammaren, när frågor som denna diskuteras?
"Ska en homosexuell akutläkare kunna vägra att sy ihop en skinhead som spräckt skallen? Ska en rasistisk barnläkare få slippa att behandla ett cancersjukt barn från Somalia? Ska en judisk ortoped få låta bli att gipsa en muslims ben?"
Jag undrar stillsamt om någon enda kan förstå och respektera, att även en man kan uppröras över detta?
Tycker det är bra att reda ut frågan så det inte blir några frågetecken!
Jag är inte emot abort, vi ska inte tvingas att föda fram oönskade barn i en värld där människan knappast är utrotningshotad!
Vi har aborträtt i Sverige och det ska vara så.
MEN det är min åsikt men det här är en fråga som delar en ganska stor del av världen åsikter
och som måste få komma upp, och få diskuteras, vi har en del i sverige som är emot abort, inte minst bland nyanlända svenskar som delar tanken på att abort inte är helt ok.
jag kan förstå att en person som vill bli barnmorska för att assistera förlossningar tycker att det är jobbigt att assistera vid tex sen abort.Det är ju raka motsattsen till en förlossning.
Man ska visserligen göra det som arbetsuppgifterna kräver, men en vårdpersonal är inget annan än en människa.Har ni varit med så ni vet vad som händer då man utför en sen abort? Det är många som blivit berörda faktiskt lite jobbigt även för den tycker att abort är helt rätt och ok.
Och har man desssutom den tron att en människas liv börjar vid tex befruktningen så för den personen så blir det som man skulle medvetet ge skadlig behandling till vilken patient som helst och
tycker man att den behandling man gör/ger är/kan vara fel så måste man ta upp och diskutera det.
Det görs i andra fall med.
Det är helt okej och normalt att man tycker sena aborter är jobbiga. Värst lär det vara för kvinnan som av goda skäl vilka de än må vara gör eller tvingas göra en sen abort.
Men det ingår i jobbet.
Att vara BM är ett jobb @marshall och när man väljer jobb så godkänner man alla dess arbetsuppgifter och delar även de tråkiga och jobbiga. Om man inte känner att man klarar av vissa saker får man faktiskt ta ett annat jobb. Personliga åsikter och religion lämnar man i dörren när man kommer till jobbet och utgår från vetenskap och medicinska riktlinjer inget annat! En persons åsikter och vad de tror på ska speciellt i yrken som vård, skola, polis m.m. vara totalt irrelevant. Jag vill som patient inte råka ut för att möta någon som tycker att min abort är så fel att dom vägrar utföra den, för det kommer synas igenom. Ingen kvinna ska någonsin bli dömd av vårdutövaren när hon väljer att avsluta en graviditet och när man pga etiska eller religiösa skäl vägrar göra någonting så innebär det att man dömer den som väljer att göra det, man tycker att det är fel.
Arbetsuppgifter och arbetsområden kan visst ändras särkilt i vården.
Som tidigare sagts är det inte bara själva aborten som blir problemet heller, ska någon som inte anser abort vara rätt rådgiva en kvinna som kommer in och funderar över hur hon ska göra? Tror du den BM kommer vara objektiv i sin rådgivning eller innebär att hen inte kan göra det heller? Och utdelning av dagen efter-piller borde ju falla under samma kategori uppgifter man inte vill göra. Då är det ju plötsligt flera arbetsuppgifter som denne "slipper" och som någon annan då måste ta över=mer arbete för en annan BM (om sådan ens finns på plats).
Men är det inte också tvärtom.
OM det här förslaget går igenom så är du ju som patient säker på att din BM inte är emot det du ska genomföra eftersom den BM ev skulle vara emot abort helt enkelt valt bort det.
Att något är jobbigt är ingen anledning att slippa. Tror du denvårdpersonal som behöver stänga av livsuppehållande maskiner tycker det är saksamma? Eller en veterinär som måste avliva djur, tror du den tycker det inte är någon stor grejj? Eller polisen som behöver skjuta och ibland döda andra människor och socialen som måste omhänderta misskötta/misshandlade/vanvårdade barn medan föräldrarna kanske gråter, de tycker nog också att det är pissjobbigt men allihopa gör de det för det är en del av jobbet!
Trots ditt lilla försvarstal så gör du exakt det du anklagar mig och andra för, underkänner andras erfarenheter i tråden. Du fortsätter på samma vis som tidigare, du antar, tror, förmodar och helt utan tankeverksamhet? Nedlåtande, nedvärderande och motbjudande genom hela tråden. Du förstår inte säger du, jag förstått det för flera sidor tillbaka.Vet du inte ens vad du själv har skrivit? Du skrev så här: "Att du som vit, medelålders man inte känner dig diskriminerad av ett uteblivet handslag av en kvinna har varken med abortfrågan att göra eller hur kvinnor nedvärderas genom 'kulturkrockar'."
Detta skrev du med anledning av att en kvinna hade känt sig diskriminerad av att en man inte ville ta henne i hand och att jag då upplyst, att det handlade om att man inte tog någon av motsatta könet i hand, inte om nedvärdering.
När en man inte vill ta en kvinna i hand är det nedvärderande, och när en man har erfarenhet av att en kvinna inte vill ta i hand begriper han ingenting och ska helst hålla truten just eftersom han är "vit, medelålders man". Jag kan fortfarande inte förstå hur du tänkte, om du alls gjorde det.
Jag har inte uttalat mig om diskriminering av kvinnor, för det handlade inte om det. Inte heller har jag uttalat mig om aborter. Däremot har jag talat för en samvetsklausul, samtidigt som jag har ansett att konsekvenserna måste utredas, innan man eventuellt inför en sådan.
Faktum kvarstår: Det är just i fråga om en kulturkrock som varken hade med kön eller aborter att göra som du har underkänt min medverkan i diskussionen, därför att jag är vit, medelålders man. Utan att veta antar jag, att det i första hand är i fråga om kön vi skiljer oss åt. Problemet för dig är alltså att jag är man och ändå yttrar mig om kulturkrockar. Att underkänna en människas erfarenheter på grund av hennes kön är motbjudande.
Ja kritiken kring Irlands abortlagstiftning har länge varit att man inte ser kvinnor som människor, utan mer som ett slags behållare. Och det här senaste fallet visar att man även med den nya lagen undviker aborter in i det längsta, tom när kvinnor har laglig rätt till det och deras liv är i fara.Sånt här gör att jag tappar tron på mänskligheten, hur kan man vara så hemsk mot en annan människa? Så beräknande. Hur faan kan något i en mage vara viktigare än kvinnan som lever och har känslor? Jag blir arg, besviken och ledsen. Och uppgiven.
Ja det är hemskt! Det var det första fallet under den nya lagen och det pekar på att man också i fortsättningen kommer undvika att ge abort, även när det gäller kvinnor som riskerar livet och därmed har laglig rätt till det.@Foinix Men fy så vidrigt! Blir uppriktigt ledsen när jag läser sådant!
Om jag hade varit mot abort, hade det kanske legat något litet i en del av det du skriver, men du är en av dem som ogenerat förvanskar vad jag skriver. Jag tar det en sista gång, och jag ska försöka vara pedagogisk:"Måste du verkligen ha suttit i en gynekologstol för att få delta i en debatt?" Jag tror jag storknar faktiskt. Det var bland det mest oförskämda och dummaste jag läst i hela mitt liv. Uppenbarligen begriper du inte ett dugg av den könsmaktsordning vi tyvärr lever i. Det handlar inte om att du aldrig suttit i en gynstol, det handlar om att du aldrig har, eller aldrig kommer att behöva stå inför beslutet att behålla eller inte behålla ett foster.
För dig är hela diskussionen hypotetisk och du kan intellektualisera den utan att förstå de tankar och känslor som kan finnas bakom ett sådant beslut. Dina diskussioner blir därför irrelevanta och ointressanta. Du vet helt enkelt inte vad du pratar om. Det var det jag menade när jag skrev att lite ödmjukhet kunde vara på sin plats: delta gärna i diskussionen, men försök aldrig få kvinnor att tro att du har lika mycket att komma med i diskussionen som de har.
Att du är vit och medelålders har mindre med den här diskussionen att göra, tycker jag, även om det är så att du som vit och medelålders (och man) åtnjuter en hel del fördelar som många av oss andra aldrig kommer att göra. Det är att du är man som gör att du borde förstå att hålla en lägre profil i den här diskussionen, och lyssna på de som har, eller kan komma att ställas inför ett sådant här beslut i framtiden. Inte klampa rakt in och tro att du vet. För du VET inte.
Som en liten parentes kan vi ju tillägga: du ville inte riskera att skuldbelägga någon som gjort en abort med dina inlägg. Men nu har du gjort det. Skämmes tamejfan.
Tycker det är bra att reda ut frågan så det inte blir några frågetecken!
Jag är inte emot abort, vi ska inte tvingas att föda fram oönskade barn i en värld där människan knappast är utrotningshotad!
Vi har aborträtt i Sverige och det ska vara så.
MEN det är min åsikt men det här är en fråga som delar en ganska stor del av världen åsikter
och som måste få komma upp, och få diskuteras, vi har en del i sverige som är emot abort, inte minst bland nyanlända svenskar som delar tanken på att abort inte är helt ok.
jag kan förstå att en person som vill bli barnmorska för att assistera förlossningar tycker att det är jobbigt att assistera vid tex sen abort.Det är ju raka motsattsen till en förlossning.
Man ska visserligen göra det som arbetsuppgifterna kräver, men en vårdpersonal är inget annan än en människa.Har ni varit med så ni vet vad som händer då man utför en sen abort? Det är många som blivit berörda faktiskt lite jobbigt även för den tycker att abort är helt rätt och ok.
Och har man desssutom den tron att en människas liv börjar vid tex befruktningen så för den personen så blir det som man skulle medvetet ge skadlig behandling till vilken patient som helst och
tycker man att den behandling man gör/ger är/kan vara fel så måste man ta upp och diskutera det.
Det görs i andra fall med.