Sen fortsätter de att fortsätta. Min 12-åring är 180cm lång. Gissa hur ofta både han och jag får kommentarer kring hans längd? Önskar de kunde se pojken bakom längden, ofta blir han bemött och behandlad som om han var flera år äldre. Han har alltid varit väldigt lång (på översta streckade linjen) och alltid blivit bemött och behandlad som äldre. Väldigt tråkigt och tröttsamt
Ledsamt.....
Jag förstår faktiskt inte behovet av att kommentera andras kroppar/längd/storlek. Det verkar vara väldigt vanligt hos vissa människor. Jag har gjort min man uppmärksam på att hans familj (jämfört med min familj) verkar oerhört fixerade vid vikt/storlek längd på andra. Eller tja, utseende generellt. Det är inte alltid det är en värderande ton i det hela, men ofta...
Dels kan de kommentera varandra; "vilken mage du fått!" Kanske med ett litet hånleende till. Eller "oj, vad blek du är, var inte ni utomlands nyss" eller "oj, går pojken aldrig ut? Han är så blek" eller "nej, nu får du nog sluta ge fri tillgång till bröstet" (som jag fick höra när sonen var ca 6 månader). Eller *viskande* "kolla vad LÅNG hon är, kolla, jag ställer mig här ... Hon är längre än mig!" Sagt om en mamma till en av sonens klasskamrater. Eller "har du fått en finne i pannan?" Sagt till vår 9åring. Osv osv osv. Jag har nog aldrig hört mina föräldrar eller min bror säga sådana kommentarer; vare sig till/om varandra eller andra. När/om vi säger något så är det komplimanger. Snygg frisyr! Vad pigg och fräsch du ser ut! Oj, vad fin färg du fått av solen!
Jag
ser också när någon är ovanligt lång, brun, blek, smal eller tjock, men majoriteten av gångerna är det liksom inget mer än just att jag ser det. Jag förstår inte behovet av att kommentera, VERKLIGEN inte om man gör det direkt till personen, men faktiskt lika lite att man gör det till någon annan i smyg (eller efteråt). Jag kan irritera mig på det ibland, tycka det är VÄLDIGT skönt att jag och min del av familjen (och därmed barnens släkt) inte har det där draget.
Det märks på min man att han mycket mer "granskar" andras utseende - till exempel sa han till mig för ett tag sen "oj, såg du vad brorsan din gått ner i vikt?" - och jag har inte sett det ens. Jag kan IBLAND liksom notera att "oj, brorsan som alltid varit smalis, nu har han ju en riktig kagge" inom mig, men då kan den ha funnits där i 5 år, sen kanske han har gått ner i vikt 10 kg och jag noterar inte det heller. Jag har liksom mer fokus på att umgås med honom än att titta på hur han ser ut. Vi blir alla äldre, vi kan alla gå upp eller ner i vikt, vi kan alla få grått hår, rynkor, bli solbrända, vara bleka - det är så oviktigt för mig.
Jag märker också att maken och hans syskon har många fler "nojor" än vad jag och min bror har. Visst kan jag noja över att jag är tjock (för det är jag numera), men jag vägrar låta det STYRA mitt liv. Medan hans smala syster har komplex över sina "fula armar" (berättade för mig för några år sedan) och mina fladdriga överarmar visar jag i linne. Det är klart att jag påverkas, när hon berättar om sitt komplex och jag tänker "men oj, vad jobbigt... Vad tänker hon om MIG då?", men jag slår ifrån mig tankarna och tänker att hon äger problemet, jag ska INTE låta det påverka mig.