Komma vidare

Sv: Komma vidare

Susan skrev:
Mseler.jpg


Hör gärna synpunkter runt vänster ställd och vänster böjd

Glömde den frågan.

Jag skulle också tänkt att det var fel text först. Stämmer det att så mycket händer i baken? Vid vä ställd? Om jag försöker tänka är nog hästens reaktion att föra fram höften. Frågan är hur mycket det blir?
 
Sv: Komma vidare

jag tror vi behöver fio här, för om jag jämför med Bents bilder så blir man förvirrad

Han menar att hästen i ena varvet tränger mot väggen och i andra bort framväggen - och det kan jag hålal med om - om man sitter i hästens snedhet och inte rakställer den med hjälp av vikthjälper:angel:
Han menar att man skall hålla en häst inne på spåret med hjälp av inner skänkeln om den tränger innåt :o

Enligt honom kan man rakrikta med ställning; somm innefattar ställning av bogarna kan man säga ungefär öppna - tänk

Och genom böjning som är öppna - tänk och sluta- tänk samtidgt vilket jag inte riktigt förstår då hästar gärna går inannför av naturen - om de iten är spänd ai rygegn så de sladdar.

Sedan menar han att hästen måste träna att bära med inner bak
- medan "andra" tycker att inner bak belastas mest när hästen vänder som en motorcykel, som den går i frihet.

Och vill därför istället föra över lite mer vikt till ytterbak - det är därför vi rider i öppnatänk, och gör korrekta hörnpasseringar.

Det är olika biomekanisk teori som grund.
 
Sv: Komma vidare

flashlight skrev:
Glömde den frågan.

Jag skulle också tänkt att det var fel text först. Stämmer det att så mycket händer i baken? Vid vä ställd? Om jag försöker tänka är nog hästens reaktion att föra fram höften. Frågan är hur mycket det blir?


Jag är nog lite skeptisk till bilderna i Müseler.
Tyvärr är det sällan författaren som tecknar och ibland verkar det vara svårt att förmedla.


Och "vårat sätt att rakrikta genom öppnatänk" helt enkelt hindrar hästen att gå innanför med bakdelen vilket den gör och särskilt i galopp.

rakriktning handlar ju om många saker

Bent skriver om att ena bakbenet helle bär och det andra skjuter, men jag skulle vilja utveckal det till att det är en diagonal som hellre bär medan den andra stöttar.

Rakställning handlar om att korrigera detta med vikthjälper och sedan kommer "att rätta in framdelen på bakdelen" i vår ridstil

Nu skall jag göra annat
 
Sv: Komma vidare

[Han menar att hästen i ena varvet tränger mot väggen och i andra bort framväggen - och det kan jag hålal med om - om man sitter i hästens snedhet och inte rakställer den med hjälp av vikthjälper:angel:
Han menar att man skall hålla en häst inne på spåret med hjälp av inner skänkeln om den tränger innåt :o


Ok det kan jag förstå, med att hästen har olika sidor, men rakrikta med innerskänkel skulle jag inte göra. :confused:


Enligt honom kan man rakrikta med ställning; somm innefattar ställning av bogarna kan man säga ungefär öppna - tänk

Och genom böjning som är öppna - tänk och sluta- tänk samtidgt vilket jag inte riktigt förstår då hästar gärna går inannför av naturen - om de iten är spänd ai rygegn så de sladdar.

Nej det är det jag inte förstår, det med både öppna och sluta tänk och varför?
 
Sv: Komma vidare

Susan skrev:
Jag är nog lite skeptisk till bilderna i Müseler.
Tyvärr är det sällan författaren som tecknar och ibland verkar det vara svårt att förmedla.


Och "vårat sätt att rakrikta genom öppnatänk" helt enkelt hindrar hästen att gå innanför med bakdelen vilket den gör och särskilt i galopp.

Rakställning handlar om att korrigera detta med vikthjälper och sedan kommer "att rätta in framdelen på bakdelen" i vår ridstil

Nu skall jag göra annat


Ja jag undrar om bilden stämmer?:confused:

Jo öppnatänk använder man så länge hästen inte stoppar in det inre bakbenet. Man rättar in bogen på bakdelen., Därför jag inte fattar varför man böjer med baken in också.:confused:

Egentligen är ju hela min fråga att jag inte förstår just den rörelsen eller syftet. Men det får vara. Jag ska sova bort febern så kanske jag blir klarare i huvudet och fattar mer.

Tack för bilden!

Kanske lägger nån in bild på just den svaga öppna/sluta rörelsen så jag förstår hur det ser ut i böjningsgrad o fötternas läge.

God natt!
 
Sv: Komma vidare

flashlight skrev:
Alltså: utifrån diskussionen så blir böjd på rakt spår (som jag förstod ovan var lite öppna, lite sluta fast bara lite, samtidigt) inte en häst som spårar riktigt på rakt spår?

Inte "lite öppna" och "lite sluta" utan mitt mellan öppna och sluta. Det är knepigt att beskriva om man inte fått rida det, nyckeln är att båda bakbenen träder framåt, tar mer vikt.
 
Sv: Komma vidare

Det HÄR tyckte jag var intressant. :) Ännu mer material för hjärnan att fundera på. *ler*

Tror faktiskt du har en klar poäng när du skriver att de olika förklaringsmodellerna baserar sig på olika biomekanisk teori. Det är nog svårt att säga vilket som är rätt, det som blir intressant är när vi kan prata om vad vi får för resultat. Och på så vis lära av varandra.
 
Sv: Komma vidare

Med tiden har jag kmmit att tycka att det är det mest förnuftiga förhållningssättet.

Det är olika ridstilar - olika tillvägagångssätt - man kan inte döma den ena efter den andras mall
 
Sv: Komma vidare

jegra skrev:
Det HÄR tyckte jag var intressant. :) Ännu mer material för hjärnan att fundera på. *ler*

Tror faktiskt du har en klar poäng när du skriver att de olika förklaringsmodellerna baserar sig på olika biomekanisk teori. Det är nog svårt att säga vilket som är rätt, det som blir intressant är när vi kan prata om vad vi får för resultat. Och på så vis lära av varandra.


Jag håller med dej!

Det är bra med funderingar för hjärnan att vrida och vända på saker.

Jag vill bara förstå det jag läser, i praktiken, hur det blir. Och varför.

Det kan vara olika syn och också att man använder ord olika, helt enkelt.

Jag som vill veta i praktiken ska testa coh känna när jag rider nästa gång (när jag är på benen efter färkylningen) det här som vi diskuterat nu. Jag förstår bättre då.

Jag är inte insatt i AR och har utanför buke mest stött på det hos folk i min närhet som plötsligt är frälsta, men det är inga jag ser rida till vardags, så jag blir mest konfunderad över vad de säger. En tjej på jobbet har ridit mycket dressyr också numera AR, ska fråga henne när vi ses:idea:
 
Sv: Komma vidare

För att återgå till ursprungsfrågan...

Har ni hittat den riktiga samlade traven? Dvs kan den bära så mkt vikt bak så att den lättar betydligt i framdelen? För om ni inte kommit dit ännu så är oftast ingen idé att leta efter passageknappen (och äv om man skulle hitta den så är oftast bakbenen så långt utanför att du inte har ngn nytta av "passagen"). Men har ni det, och det är en tydlig, synbar skillnad mellan arbetstraven och den samlade traven vad gäller tyngdförflyttningen (och att det inte är nyligen funnet utan att ni orkat det under en längre period) så kan du testa följande:

Jag har ett svagt minne av att du hittat till din piaff genom skolor och böjning, men för att hitta passagen så är det som regel mkt lättare genom rakhet och övergångar/tempoväxlingar ist (vilket det låter som att du redan är inne på) (Kontakta annars axel för tips som lär in sin passage genom böjning, kan kanske vara en fördel eftersom du anv det till trampet?)

Men, grundläggande är att kontrollera så att påskjutet fungerar ordentligt i samtliga moment. Det ska finnas ordentlig kraft i igångsättningar, ökningar etc. Rejält sittande galoppfattningar ur skritt etc tyder på att skjutkraften troligtv är tillräcklig. Bakbenen skall inte bara vara bärande utan även krav på att de ska vara kvicka. Den skall vara framför skänkeln och den ska svara snabbt för skänkeln.

Eter det så är det uppsamlingarna som måste fungera. Det ska gå lätt att få "över" den på bakdelen, dvs lätt att fånga upp. Mga tempoväxlingar och övergångar behövs.

När det fungerar så är det dags att börja rida 3-långa-3-korta. Dvs jobba aktivt på att kunna behärska påskjut-uppsamling. Börja med fler steg men se till att behärska just 3 innan du går vidare till nästa moment.

Att anv långsidorna som du gjort innan är mkt bra. Kan man behärska 3-långa-3-korta så kan man också reglera steglängden väl.
Rid första långsidan med normal steglängd. Räkna hur mga steg det blir. Nästa långsida kortar du upp traven, utan att be om mer energi (men den får inte dö) och räkna stegen. Det bör då bli lite färre. Nästa långsida så ökar du steglängden. När du har kläm på detta (och har lite skillnad på steg mellan de olika) så kan du börja be om energi igen vid upp"kortningen" (uppsamlingen) Men det gäller då att du har stabiliserat ditt säte ordentligt så att inte det skjuter iväg hästen med det. Överskänklarna skall ligga intill (men inte klämma) och ge "samlingssignalen". Men det gäller ändå att du inte blir passiv i sätet utan att du "gungar" med (vet inte riktigt hur jag ska förklara känslan) men utan att studsa... Snabba, korta förhållningar och skänklar som anger takten. I början kan man behöva överdriva en aning i hjälpgivningen för att liksom "sätta" dem i passagen.

Detta brukar fungera så att man hittar passage-knappen, men det förutsätter att de är tillräckligt långt komna för att det ska fungera. Annars får man öva vidare på antingen samlade traven, påskjutet eller uppsamlingen och se vilken del det är som är för svag fortfarande.
 
Sv: Komma vidare

mao peace of cake :angel:

tack för input - även det om det inte är min tråd

var är din svarta häst?
 
Sv: Komma vidare

Ja visst! ;) Nej men tar man saker och ting i rätt ordning i trappan så går det oftst mkt lättare... Hästar brukar gilla trampinlärning just för att de får så otroligt mkt beröm för minsta lilla! Men visst, saker låter mkt lättare i teorin än i verkligheten. Men när det felar här så brukar det vara ganska lätt att fundera ut vilket av momenten det är som det brister i.


Den svarta är mörkbrun och går i hagen! Ombyte förnöjer! :p
 
Sv: Komma vidare

Så vänsterställd på din bild är alltså samma sak som böjd rakt fram? Fattar jag rätt då?
 
Senast ändrad:
Sv: Komma vidare

Spontant tycker jag att det ser fel ut. Innebär inte böjd att hästen också är ställd? Kan en häst vara böjd utan att vara ställd? Tänkte på din förklaring ang ställning -- höften. Något som borde aktiveras även, särskilt vid böjning?

Mabuse, jag tror "vänster ställd" motsvarar ungefär böjd rakt fram. Med reservation, man ser ju inte fotförflyttning och det är teckninhgar, inte foton. Jag tycker att dom ser lite "önsketänkande" ut? Tycker höften ser väl framknixad ut i förhållande till resten. När


Hmm när jag tänker efter, ser inte "vänster ställd" ut som en minimal (ansats till) sluta och "vänster böjd" ut som en minimal (ansats till) öppna?
 
Sv: Komma vidare

Jag kan ju erkänna att jag käner mig lika förvirrad som alla andra :D
På bilden i bents bok så illutreras något som kallas rakriktning genom böjning - något som kulle kunan liknas vid en halv öppna och en hals sluta osm Jegra sa.
tänka att du rider en sluta och gör övergången till en öppna genom att under ngra steg rida en volt precis när du är innanför spåret med både bak och fram
ungfär som när du tangerar spåret på en volt då skall du rakt fram


Själv är jag inte AR ryttare utan försöker bara förstå själv.

Skall ta med Müseler till min tyska beridare får se vad hon säger om det som är på bilderna :confused:
 
Sv: Komma vidare

Just det det kan ju vara i översättningen som det brister som vanligt....

tyskarna har ju "shulter vor! vilket är en förövning till öppna
 
Sv: Komma vidare

Liten rapport så här några månader efter jag skrev startinlägget till den här tråden:

Hösten och vintern har varit sönderhackad av tappskor (6 st!) och svullna ben (orsakat av yttre våld, så som sparka-och-råka-fastna-i-sin-egen-upphängda-vattenhink-incidenter) och storm och nedblåst paddockbelysning och andra omständigheter som orsakat alldeles för många ofrivilliga avställningsperioder om 3-7 dagar.

Jag har varit ridsugen och motiverad som tusan och med nya sadeln (Prestige Venus) och nya bettet (två tyglar på rakt pelham istället för tredelad bridong+stång) så har det faktiskt känts riktigt bra, de gånger hjulen klarat sig från käppar och det faktiskt blivit ett träningspass.

Jag har börjat galoppera mera! Har tidigare haft galoppfobi/galoppkontrollbehov och sett galoppen mest som ett onödigt ont (som jag gärna överlämnat till sambon om hon varit i närheten), men nu så börjar bitarna falla på plats! Galoppenergin börjar vända uppåt istället för framåt och jag har kunnat börja "leka" lite i galoppen med långsamma, stora språng.

I traven har jag börjat 'släppa på' litemer emellanåt - på min piggelinhäst har jag inte riktigt vågat göra det förrut, men nu känner jag att jag kan öka tempot ibland utan att vara på vippen att "förlora kontrollen".

Samlar till tramp lika mycket från skritt som från trav, men har nog ännu inte hittat tillbaka till där vi var före vår gemensamma konvalecens första halvan av 2006.

Och *passagen* - ja, jag tror vi har hittat lite sånt nu faktiskt! Vi har inte hunnit med att jobba fokuserat med/mot det, men småsmakat litegrann ibland.

Ja, så så är det med oss nu, i den händelse någon skulle vara intresserad =)

Fast i skrivande stund står G med två (2!) tappskor (sedan i lördags) och hovslagarens mobil är av.......
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på CR-kurs för Lotta i helgen igen och blev tilldelad ett stort halvblod som jag ridit 2 gånger tidigare. Han är ganska kraftigt...
Svar
1
· Visningar
637
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp