Komma vidare

Sv: Komma vidare

Den forskningen måtte ha gått mig totalt förbi, men så är jag ju bara en simpel ortoped.

Dressyrforumet besöker jag sällan.

Men sist jag hörde nån tala om att "spänna pilbågen" handlade det om att skapa en spänning i hästens kropp.
Så rider inte jag.

Vill man föra en debatt på en konstruktiv nivå, bör man börja med att tala om samma saker. Annars kan jag prata om blåbär medan du pratar om hallon, tills vi blir blå i ansiktet.
 
Sv: Komma vidare

Susan skrev:
Hästen är svår att ta upp om inte pilbågen är rätt spänd

Just det här handlar om Kraftöverföringen framåt från bakbenen via SL leden genom ryggen.
Om SL leden (mellan bäcken och ländrygg) är i fel läge pga spänningar i ryggen så säger man att hästen "inte sitter ihop" och hästen kan inte samlas = inte tas upp

När hästen samlas så skall samtliga leder i bakDELEN böjas, ger inte ryggmusklerna efter så kan inten SL leden böjas och tyngden kan inte förskjutas bakåt när hästen skall tas upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Komma vidare

Susan skrev:
Just det här handlar om Kraftöverföringen framåt från bakbenen via SL leden genom ryggen.
Om SL leden (mellan bäcken och ländrygg) är i fel läge pga spänningar i ryggen så säger man att hästen "inte sitter ihop" och hästen kan inte samlas = inte tas upp

När hästen samlas så skall samtliga leder i bakDELEN böjas, ger inte ryggmusklerna efter så kan inten SL leden böjas och tyngden förskjutas bakåt.

Är det möjligen SI-leden du menar?

Är den ur läge har hästen råkat ut för ett kraftigt trauma. Den är nämligen synnerligen stram.
 
Sv: Komma vidare

Sacro Lumbar.
Jag skrev inte _ur läge_ utan _i fel läge_

Den kan inte vara i ytterläge pga dorsal extension för då går inte hästen inte att ta tillbaka.

En led kan nämligen inte böjas åt två håll samtidigt.

För att rect abdominis skall stabilisera ryggraden och välva den uppåt så måste ryggmusklerna ge efter

Det kan de bara göra när hästen är i absolut balans bakifrån sitt bäcken.

Det är inget statiskt tillstånd utan ngt man måste eftersträva hela tiden. Om man vill rida sin häst utan spänning - och kunna ta tillbaka den
 
Sv: Komma vidare

Det korrekta namnet på leden i fråga är sacroiliacaleden, förkortat SI-leden. Den är nästan att betrakta som en bensutur, eftersom den är så stram. Den kan alltså inte böjas åt något håll, om man inte är gravid och har foglossning. Och då bara ytterst lite.

Förbindelsen mellan sacrum och ländryggen är inte en led, utan två kotor (sista länd(lumbal)kotan och första sacralkotan) som sitter ihop precis som alla andra kotor i ryggraden, med starka ligament och en disk emellan. Mellan varje ryggradssegment finns en liten rörlighet, som totalt sett blir en viss flexion i ryggen.

En muskel får svårt att arbeta om inte dess antagonist slappnar av, det stämmer. Det är det heller ingen som ifrågasatt.

Jag försöker bara få till en gemensam terminologi, gärna en som alla på forumet har en chans att begripa.

Ska vi alltså sluta prata om att spänna pilbågen och i stället diskutera hur man aktiverar bukmuskulaturen?
 
Sv: Komma vidare

Tycker du att dom bilder du la ut i bildtråden visar en aktiverad bukmuskelatur? *nyfiken* Jag tycker då din pilbåge är åt fel håll nämligen så det vore bra om du sa vad du själv tyckte om dom?
 
Sv: Komma vidare

Brukar inte utrymmet mellan två kotkroppar kallas led :D
jag trodde att vi hade leder i ryggraden?

jag talar dock inte om lederna mellan sacrum och illium
 
Sv: Komma vidare

fio skrev:
Tycker du att dom bilder du la ut i bildtråden visar en aktiverad bukmuskelatur? *nyfiken* Jag tycker då din pilbåge är åt fel håll nämligen så det vore bra om du sa vad du själv tyckte om dom?


Tänkte fråga samma när jag såg att det var "självklart" för Cillaw. Men jag var lite försiktig där, men när du ändå frågar så hänger jag på:D
 
Sv: Komma vidare

Jag kallar dem inte leder, och jag använder mig aldrig av uttrycket "SL-led" utan pratar om kotsegment.
Möjligen säger jag lumbosacralövergång.

Och det är fortfarande en mycket begränsad rörlighet mellan segmenten, även om summationen ger en viss rörlighet.

Frågar igen: kan vi börja prata om aktivering av bukmuskler i stället för spända pilbågar?

Fio: nej, jag kan inte göra anspråk på att bukmuskulaturen är speciellt aktiverad på bilderna av min häst som ung. Vi är på de bilderna i början av hans utbildning, och tränar böjning för att sen kunna stärka honom så att samlingen kan öka.
Dessutom kan det vara svårt att se, då han är lite tjock :)
 
Sv: Komma vidare

Lik förbaskat är inte "SL-leden" ett vedertaget begrepp inom ortopedin.

Jag rider för att uppnå samling utan spänning. Är det inte självklart för alla?
 
Sv: Komma vidare

Jag besöker de forum jag är intresserad av. Jag läser även mycket sällan på trav-, hoppnings-, fälttävlans-, galopp-, islands- och westernforumen.
 
Sv: Komma vidare

Just på häst så är den leden den som har störst rörlighet.

Tycker nog att det känns likadant på mig - jag är högst beroende av den leden som ryttare


fio din pm box är full


Jag kan väl säga så här om aktivering av bukmuskulaturen att det finns en skyddsreflex som träder in om man sidböjer ryggen för mycket - som kopplar ur rect abd....

För att skydda diskarna

Du vill nog inte prata om detta med mig....

Inte om böjning heller...



Flip - jag släpper ämnet :o Vill inet förstöra din tråd

Lycka till med passagen :)
bensprattlarpassage handlar om SL led i fel läge
 
Senast ändrad:
Sv: Komma vidare

CillaW skrev:
Jag besöker de forum jag är intresserad av. Jag läser även mycket sällan på trav-, hoppnings-, fälttävlans-, galopp-, islands- och westernforumen.


Jag läser här trots att jag inte rider AR, men AR fascinerar mej - av många skäl, varav alla inte skulle uppskattas om jag skrev dem här:smirk:

Men framförallt kan man lära sej även av sånt man inte skulle utöva själv. Man måste vara lite öppen för allt.:D
 
Sv: Komma vidare

CillaW skrev:
Lik förbaskat är inte "SL-leden" ett vedertaget begrepp inom ortopedin.

Jag rider för att uppnå samling utan spänning. Är det inte självklart för alla?

Och böjd rakt fram är inte heller något vedertaget begrepp inom ridspråket men ni talar om / utövar det iallafall.

Tog sjuttio år innan jag fattade vad böjd rakt fram innebar :D
 
Sv: Komma vidare

fio skrev:
Och böjd rakt fram är inte heller något vedertaget begrepp inom ridspråket men ni talar om / utövar det iallafall.

Tog sjuttio år innan jag fattade vad böjd rakt fram innebar :D

Vid googling på "Sacro-lumbal" kommer inga svenska sidor upp. Vid googling på "SL-led" kommer bukefalos upp och så sidor om lokaltrafiken i Stockholm.
Om ni inte tror på mina kunskaper kanske ni tror på google.

Om jag ska diskutera "böjd rakt fram" med någon bör vi båda vara överens om vad begreppet innbär; därför förklarar jag det gärna för den som undrar.

Jag försöker även här nå en gemensam terminologi (fast det verkar svårt). Huruvida min häst har sina bukmuskler synligt aktiverade på varenda bild är ett klassiskt sätt att byta focus.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på CR-kurs för Lotta i helgen igen och blev tilldelad ett stort halvblod som jag ridit 2 gånger tidigare. Han är ganska kraftigt...
Svar
1
· Visningar
637
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp