Komma igång med unghästen

Sv: Komma igång med unghästen

Hm...nu har jag klämt och känt lite på dem.
Jag hittar ingen reaktion på henne alls i form av ömhet, mer än att hon tyckte att jag var knäpp som klämde på henne, men det kom hon över ganska snart.
Jag vet inte om jag inbillade mig, men jag tyckte hon var något mjukar i böjsenorna än den gamla, men det kanske är naturligt också iof.
Jag är alldeles för kass på senor för att kunna känna sånt där. Om hon var mjukare var det så lite (för mina fingrar) att jag lik väl kunde ha inbillat mig det.

Nu har jag ridit den lilla. :D

Pojkvännen fick vara linförare och jag satt upp.
Jag förväntade mig mycket ryggrörelse eftersom hon tar stora steg (oftast), men hon var som att sitta på en soffa: bred, mjuk och en mjuk ryggrörelse.
Fruktansvärt lyhörd och samarbetsvillig, vilket iof alla unghästar är bara de får chansen, red i kanske 10minuter.
Först lite halter enbart genom höfterna, sedan lite öka/minska volten...där jag upptäckte att jag vid utåt flyttar min höft lite utåt, men viker mig i innersidan så jag flyttar tyngdpunkten inåt istället för utåt, vilket då givetvis gav resultatet att hon minskade volten ännu mer, men sånt är ju trevligt att få reda på så man kan rätta på det.
Den gamla tanten vet ju vad jag vill och gör det jag vill även om jag gör fel.

Sedan vart hon totalt uttråkad och tyckte jag var allmänt knäpp som inte satte lite mer fart i det hela (hon är riden ute hos förra ägaren i alla gångarter).
Så nästa gång blir det lite tempoväxlingar i skritt, lite byta varv på volten och kanske något travsteg.

:D

Idag var jag upp för tredje gången. Lite trav m.m. och allt gick super, men hon är rejält trött på den där paddocken nu så vi ska börja ta korta turer ut i skogen. Jag får väl sitta på i en 10mintuer till att börja med och hoppa av och gå resten.
Fick låna en Espanola av en släkting som är för gravid för den också.

Idag förvånade hon mig med att lägga sig ned med sadeln på. :crazy:
Vi skulle gå genom sommarhagen hem (vägen är full av riktigt vass makadam) och nästan ute ur den så hör jag ett frust och känner hur hästen lägger sig bakom mig (jag gick bredvid, satt bara på henne ca 10minuter). Snabbt som tusan fick jag fläckt upp henne och sedan var det inte mer med det.
Hon har aldrig gjort det förut (hos förra ägaren) så jag hoppas bara att det var ett infall av: jag vill rulla mig.

Vare sig häst, sadel eller jag fick ett enda märke, men jag blev lite bekymrad.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 907
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 263
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar