Sv: Kombinera Western och dressyr
ÅÅÅå va kul att det funkar!
Ofta är man kanske lite för snabb för att känna att det verkligen finns ett problem. Det jag har lärt mig är att
1. ta god tid på dig, ha aldrig bråttom.
2. Om nåt inte funkar, gå tillbaka gör nåt du vet funkar!
3. Försök att må gott i själen när du är i stallet (inte alltid lätt eftersom man tar med sig bagaget vart man än är)
4. Visualisera hur det ska se ut när ni gör en övergång/övning
5. Tänk övergång/övning och fibbla inte FÖR mkt. (oftast gör man för mkt)
6. Kör man fast totalt, ta ut en tränare (det har du gjort)
7. Bli inte ledsen,arg besviken etc, utan tänk igenom vad det var DU gjorde för fel och leta reda på orsaken.
8. bryt mönster, om en sak inte funkar, bryt det och gör samma sak fast annorlunda. tex på annat ställe,
9. Rid hellre flera korta än ett långt pass
10. Avsluta genast då hästen gjort rätt ( skritta av honom från marken o passa på o strectha lite själv)
Det är så jävla kul när saker o ting funkar men så trist när det inte gör det... Jag har 2 tränare, en i dressyr och en i western. Sen rider jag så mkt jag kan på andras hästar. Mina tränares hästar och kompisars. man kan inte rida för mkt, utan tvärtom, ju fler hästar du sitter på desto fortare kan du förhoppningsvis få in känslan, reflexer och rutiner i din egna ridning. Jag verkligen önskade att det fanns fler dar på veckan så jag kunde rida flera... =)
Jag försöker hitta en väg som passar båda mina tränare. Att få min dressyrtränare att förstå att jag vill inte sitta med för korta tyglar och ha en alltför klassisk sits, och till min westerntränare pumpar jag info om form, bärighet, lydnad etc etc. det ÄR skillnad på wester/dressyr. Monty Roberts skrev i nån bok att en av hans hästar VISSTE vad som gällde beroende på vilken utrustning han fick på sig. Vore hur cooolt som helst om det var så enkelt... hehe
Du kommer nog bli lite förvirrad snart när du börjar pumpa dina tränare på hur deras väg till form och bärighet ser ut. Låg form, hög form, mer skänklar, inga skänklar, tygelhjälper, inga tygelhjälper, etc etc. Vi brukar stå o prata i över en timma efter ett westernpass...
Skillnaden jag ser är att när jag rider western, är hon bra mkt lugnare... Rider jag dressyr bär hon sig snabbare... Jag har ännu inte riktigt klurat ut hur jag ska hitta en ridning där hon både är lugn och bär sig... För 3 veckor sedan kunde inte fatta galopp utan att slå i väggen... och hon bara bockade... Igår var det klockrena fattningar, så det tog bara 3 veckor... Det som hände var att jag slutade vara så kraftig i mina hjälper. Jag fattade först med bara rösten och genom att föra inner handen framåt. Sen har jag sakta bytt ut det mot att bara dra bra ytterskänkel. Och jag tänker precis innan, att vid "s" ska jag fatta galopp, drar bak skänkeln och vips, galopp...
Jag kände ju förut att här är ett problem, men med det som jag lärt mig, så har det visat resultat!
Nu ska jag iväg o rajda!
Må gott
/cj