Kombinera Western och dressyr

Sv: Kombinera Western och dressyr

Ja, men åk du, bara du inte blir besviken om det inte funkar i galoppen. Lätt hänt att man tar ut sin besvikelse på hästen sen...
Hur har det gått sen sist???

/cj

Det blir aldrig som man tänkt sig, nu vart jag dunderförkyld med feber också. Så jag missade ju dressyrträningen i onsdags och har inte ridit sen i Tisdags på pollen...så jag skippar tävlingen. Så får jag ta nya tag när jag är frisk...alltid är det nåt !!

Var på ett dressyrpass idag, och ja, det var ju lite annorlunda än vad vi är van vid..men himla nyttigt och det gick jättebra faktiskt. Bättre än vad jag trodde. Vi fick rida på i lite mera tempo än vad jag är van vid och liite mer tygelkontakt. Trodde pollen skulle bli lite stressad av det men det gick hur bra som helst..men puh! himla jobbigt för både mig och hästen..vi var helt slut efter ca 20min och då var det bara uppvärmningen..! :crazy: Vi körde inte på lika mycket som dom andra utan tog det lite lugnare, han fick gå in mot mitten lite då och då och skritta lite på långa tyglar för att vila lite. Men jag fick då en helt annan form och kände hur han trampade under sig ordentligt. Galoppen var jättebra, när vi hade jobbat på traven och han gick bra där så övade vi galoppfattningar och avsaktningar. Jobbigt var det men han gjorde sitt allra yttersta och det gick kanon. Han försökte bara rusa in i galoppen en gång, men då tog jag bara ner honom till skritt igen och sen gick det hur bra som helst. Sen var det riiktigt fina övergångar från trav till galopp..nästan lite bättre än halvbloden faktiskt..inte ett enda travsteg emellan..så det här fortsätter vi nog med ett tag. :banana: Tränaren sa det att så fort han börjar fungera bättre och bättre så ska vi länga tyglarna eftersom och försöka behålla formen och bakbensaktiviteten..hon vet ju att jag inte vill rida dressyr utan western...

ÅÅÅå va kul att det funkar!
Ofta är man kanske lite för snabb för att känna att det verkligen finns ett problem. Det jag har lärt mig är att
1. ta god tid på dig, ha aldrig bråttom.
2. Om nåt inte funkar, gå tillbaka gör nåt du vet funkar!
3. Försök att må gott i själen när du är i stallet (inte alltid lätt eftersom man tar med sig bagaget vart man än är)
4. Visualisera hur det ska se ut när ni gör en övergång/övning
5. Tänk övergång/övning och fibbla inte FÖR mkt. (oftast gör man för mkt)
6. Kör man fast totalt, ta ut en tränare (det har du gjort)
7. Bli inte ledsen,arg besviken etc, utan tänk igenom vad det var DU gjorde för fel och leta reda på orsaken.
8. bryt mönster, om en sak inte funkar, bryt det och gör samma sak fast annorlunda. tex på annat ställe,
9. Rid hellre flera korta än ett långt pass
10. Avsluta genast då hästen gjort rätt ( skritta av honom från marken o passa på o strectha lite själv)

Det är så jävla kul när saker o ting funkar men så trist när det inte gör det... Jag har 2 tränare, en i dressyr och en i western. Sen rider jag så mkt jag kan på andras hästar. Mina tränares hästar och kompisars. man kan inte rida för mkt, utan tvärtom, ju fler hästar du sitter på desto fortare kan du förhoppningsvis få in känslan, reflexer och rutiner i din egna ridning. Jag verkligen önskade att det fanns fler dar på veckan så jag kunde rida flera... =)

Jag försöker hitta en väg som passar båda mina tränare. Att få min dressyrtränare att förstå att jag vill inte sitta med för korta tyglar och ha en alltför klassisk sits, och till min westerntränare pumpar jag info om form, bärighet, lydnad etc etc. det ÄR skillnad på wester/dressyr. Monty Roberts skrev i nån bok att en av hans hästar VISSTE vad som gällde beroende på vilken utrustning han fick på sig. Vore hur cooolt som helst om det var så enkelt... hehe

Du kommer nog bli lite förvirrad snart när du börjar pumpa dina tränare på hur deras väg till form och bärighet ser ut. Låg form, hög form, mer skänklar, inga skänklar, tygelhjälper, inga tygelhjälper, etc etc. Vi brukar stå o prata i över en timma efter ett westernpass...

Skillnaden jag ser är att när jag rider western, är hon bra mkt lugnare... Rider jag dressyr bär hon sig snabbare... Jag har ännu inte riktigt klurat ut hur jag ska hitta en ridning där hon både är lugn och bär sig... För 3 veckor sedan kunde inte fatta galopp utan att slå i väggen... och hon bara bockade... Igår var det klockrena fattningar, så det tog bara 3 veckor... Det som hände var att jag slutade vara så kraftig i mina hjälper. Jag fattade först med bara rösten och genom att föra inner handen framåt. Sen har jag sakta bytt ut det mot att bara dra bra ytterskänkel. Och jag tänker precis innan, att vid "s" ska jag fatta galopp, drar bak skänkeln och vips, galopp...
Jag kände ju förut att här är ett problem, men med det som jag lärt mig, så har det visat resultat!

Nu ska jag iväg o rajda!
Må gott
/cj

Nu har jag ridit ett par dressyrpass med pollen och tränat lite själv också och jag tycker faktiskt att han går lite bättre. Nu orkar han faktiskt trava på i liiite högre tempo med huvudet i en bra ställning och trampa under sig ordentligt. Galoppen börjar också bli bättre..fast han blir ju lite ivrig istället då när vi travar på sådär. Men jag hoppas det försvinner när vi tränat lite mer..igår tog han superbra galoppfattningar också..jättekul. Men han bryter fortfarande av galoppen när han tycker det är jobbigt. Men vi ska jobba på lite mer med den..Sen tror jag pollen verkar tycka det är lite roligt också..Tycker jag har fått lite liv i min sölkorv...

Vill bara ge en eloge till Lina O som verkar vara en kunnig och vidsynt tränare som utgår från hästen och inte förutbestämda regeler. Mycket glädjande att läsa dina råd å synpunkter.
JJ

Håller verkligen med dig... Hon är en pärla!

/cj

LIte uppdateringa bara om det är någon som är intresserad.
Jag red dressyrlektion igen i förrgår och det gick bättre än förra gången. Och nu kände jag verkligen hur hästen höjde ryggen och verkligen jobbade på...det var jättekul. ! Men samtidigt får man skämmas att man har suttit och ridit hästen i 2 år och den inte har jobbat ordentligt i form..men jaja, det är ett avslutat kapitel nu och vi kommer att fortsätta kombinera dressyren med westernträningen så blir det nog superbra.
Galoppen är helt annorlunda nu, han tar bra fattningar och orkar bära sig längre och längre sträckor utan att bryta av..måste fortfarande hjälpa honom lite att hålla formen i galoppen. Men jag kan släppa efter bitvis längre och längre hela tiden utan att han bryter av.
Det är superjobbiga pass för både mig och hästen men himla nyttigt.
Det ska bli himla intressant en 17/10 för då ska jag träna för min weterntränare igen som jag inte gjort på länge. Hon vet inte att jag rider dressyr också på honom...ska bli kul och se om hon märker någon skillnad.. :angel:

Kul att läsa dina framsteg,
ska berätta att jag hade problem som du fast tvärt emot.
Jag red för en dressyr tränare o det gick inte alls framåt,
lite kanske men hästen var aldrig riktigt loss o
tränaren tyckte att man kunde tvinga ner hästens huvud så
hon skulle förstå att det var där man skulle ha det.
Nu i efterhand så skulle man ju sagt stopp men det gjorde jag inte.
Ont i hander o axlar fick jag som straff istället eftersom jag fick
blå hålla.
Vi tränade så i 6månader tills jag flyttade till ett annat stall.
I våras anlitade jag en westerntränare som verkligen har lärt ut till mig hur jag ska göra för att få hästen i form, då mest med sätet o lite hjälp med tyglarna.
Det gick framåt o efter betet när vi mest hade busridit i skogen 3dagar i veckan så skulle tränare komma tillbaka.
Vilken skillnad hon såg! eftersom hon inte sett hästen på 3 månader.
Hästen att först o främst musklat sig jätte mycket, hon går nästan i form på direkten o fattar att hon ska ha nosen nere när jag driver med sätet. Hon är verkligen till lags o protesterar aldig utan gör vad jag ber om.
När vi har jobbat en stund vill hon gärna att jag släpper tyglar helt
så hon kan stretcha ut ryggmusklerna, rider 2varv med långa tyglar
o sen kan man korta igen o jobba vidare.
Det är kul med hästar!

Kan tillägga att jag provade en annan dressyrtränare innan den här tjejen jag rider för nu och det funkade inte alls. Hon var nog lite mer som din kan jag tänka mig.. Korta korta tyglar och mera knöla ihop hästen, vilket resulterade i en väldigt stressad häst som inte förstod vad jag menade och jag ville verkligen inte göra det så efter en stund så gav jag upp och skrittade lite i mitten och gjorde lite westerngrejer i skritt som vi kan bra..
Så henne rider jag inte för något mer. Den här tjejen är väldigt mycket för att jobba med sätet och att hästen ska hitta sin egen form, hon säger åt mig flera gånger ibland att jag måste länga tyglarna och låta honom hitta sin form själv..bättre att driva på med säte och skänklar om han kör upp huvudet..möjligtvis ta lite ledande tygeltag om man rider på en volt..Jag har faktiskt märkt stor skillnad på det, förut om han körde upp huvudet så vart reflexen att ta tag i tyglarna och plocka ner honom för att sen länga tyglarna. Kör han upp huvudet nu så driver jag på istället och då blir för det första allt lugnare för han stressar inte upp sig för att jag rycker tag i tyglarna och han infinner sig snabbare i formen än om jag ska hålla på och bråka.. man ser att hela hästen lever upp när jag berömmer honom massor..han liksom jag tycker det är urjobbigt.. men med lite klappar på halsen emellanåt och mycket berömm med rösten så orkar han lite till. Kul är det iaf...

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 143
Senast: Flixon
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar