Kom som ett bombnedslag...

M

Miss_Hanna

Jag behöver tips och råd!

Jag har en 11 årig valack som jag tävlat upp till 130, men har nu bestämt mig för att sälja den eftersom jag inte kommer vidare mer med honom.
Jag har haft honom i 4 år och vi har haft väldigt kul tsm och lärt varandra en massa. Han har aldrig varit halt eller sjuk utan gått som en klocka.
Men vi bestämde oss för att röntga honom, och då kom det som en bomb!
Han hade lösa benbitar i ett ben, några kotor i ryggen som låg ihop, och pålagringar och förändringar. Eftersom hästen var röntgad när vi fick honom och att där då inte var något enligt förra ägaren så kom detta som ett bombnedslag för oss! Veterinären sa att sakerna har varit där sedan den var liten och eftersom den aldrig har visat något så trodde han att chansen att det blev något av det var väldigt väldigt liten men det fanns ju alltid en risk! Men han sa att det rörde ju sig om en prisfråga!
Men vad ska jag nu göra!? Många blir ju livrädda bara jag nämner detta, och det kan jag väl förstå!

Har någon varit med om något liknande eller har tips och råd?
Hade ni kunnat köpa en häst med dessa grejerna? Vad skulle ni ge?

Sv: Kom som ett bombnedslag...

Jag hade mkt gärna kunnat köpa en sådan häst men hade gärna viljat se plåtar som är några år gammla som ser likadana ut , då kan man ju försäkra sig om att inget förändrats och att hästen fungerat ändå.

Sen hade jag dock inte betalat fullt pris. Men exakt hur mkt är svårt att säga men runt 30000kr (om det nu inte finns restriktioner i försäkringen ang det)

Så du hade inte kunnat ge mer än 30 000 för en häst som gått 130, nolla i 125 i år, många nollor och placeringar i 120 i år, har vunnit DM för 2 år sedan.
Tävlas och tränas flitigt och har aldrig varit halt eller varit sjuk..

jag hade aldrig köpt en sådan häst tyvärr.
vart har han pålagringar o förändringar?
lösa benbitar är ju tyvärr ngt som inte går på försäkringen.
har en väninna som precis opererat sin häst och hon fick lägga ut 15 000.-.
Vad tyckte veterinären? Inget om att dömma ut??

mvh

30 000kr? löjligt! Har hästen inte uppvisat något symtom trots sitt flitiga tävlande så bör den heller inte göra det. Men man vet ju som sagt inte. Å andra sidan vet man inte om den friröntgade hästen får tas bort pga återkommande hältor heller.

Allt är en chansning med hästar. Med tanke på hur många hästar som inte röntgas, så springer nog många hästar runt med dessa ryggkotor utan att ägaren vet om det!

Det är ju däremot konstigt att de första plåtarna innan köpet var bra? Något borde det funnits på dessa?

JAg har iaf fått ersättning från förs.bolaget för lösa benbitar.

Nej, jag hade inte heller köpt en häst för mer pengar än så tyvärr. Det finns så många andra helt friska hästar utan röntgenförändringar att köpa.

varför ska man dömma ut en häst som uppenbarligen inte visar något symtom för smärta? För att den inte var 100% fri på röntgen? Okej om den led av detta, men denna häst verkar inte göra det!

Vad skönt att höra att det finns någon som inte dömmer ut min häst för hans skador! Det var någon som sa att man kunde ta röntgenbilder på olika sätt i olika vinklar, så det kunde vara att man kunde ta en bild som inte visa benbitarna eftersom då var man tvungen att ta bilden ur en annan vinkel. Men jag har inte en aning. Detta är min första häst, så jag är väldigt lite insatt i detta så detta kom verkligen som en chock!

Veterinären hade inte en tanke på att dömma ut honom! Eftersom han aldrig har haft någon skada av dessa grejerna! Aldrig visat något alls under 11 år när han tävlat och tränat flitigt! Och han sa att vi skulle inte operera bort benbitarna eller göra något alls, eftersom hästen inte visar något, utan att bara köra på som vanligt!

Jag hade inte heller köpt en häst med de röntgenfynden annat till ett kraftigt reducerat pris. Mycket kraftigt.

Visst kan det mycket väl vara så att hästen fungerar bra i många år till, och att det finns massor av väl fungerande hästar som skulle uppvisa samma problem OM man röntgade. Men för min del skulle det alltid ligga och gnaga i bakhuvudet, jag skulle leta fel och vara orolig. Så för mig personligen skulle det inte vara värt det.

<Jag hade kanske kunnat betala mer om jag kännde ägaren och hade följt hästen i några år. Men okänd häst/ägare så tyvärr nej.
Finns "hela" hästar som jag hellre hade köpt.

aha oki då förstår ja.
det går nog inte att ta full pris för han.
och mnga backar nog när dom får reda på "skadorna".

Helan: vad hade du för försäkringsbolag? hade hästen skadan när du köpte den utan att du visste om det?
i detta fallet e det så att hästen e född i holland o såld hit med röntgen plåtar..vilka troligtvis inte var hennes.så försäkring bolaget står inte för operationen nu när hästen e köpt "skadad".

Helt ärligt, vad hade du sälv gett? Hade du ens reflekterat över att köpa den?
Jag antar att du ska leta ny häst? Nå, om den har såna fynd, köper du då?

Klart det är en chock, och visst är det så att hästar kan gå omkring med mycket som de inte har symtom av, (precis som vi...) Men är det en dyr häst och du haft den bara fyra år, då skulle jag som köpare vilja prata med förra ägaren också, som säger att nej, sånt fanns inte när vi röntgade......Då blir slutsatsen att du ridit sönder hästen. Jag säger INTE att det är så, men att folk kan komma till den misstanken och inte våga köpa.
Lösa benbitar kan den ha haft självklrat det har nog många hästar. Men det är ändå ett minus. Och så det andra, som KAN vara ridrelaterat, och pålagringar är ju definitivt något som kan visa sej när som helst. Liksom ryggen. Hur vet man att det inte åstadkommits de senaste åren?

Nej, jag tycker synd om er men det är inget bra försäljningsläge. Det måste du acceptera. Sen undrar jag varför du måste byta om den går så bra? Du kan ju ha kvar den? DU vet ju att den inte visar symtom och är en bra häst, eller hur?

Jag behöver tips och råd!

Jag har en 11 årig valack som jag tävlat upp till 130, men har nu bestämt mig för att sälja den eftersom jag inte kommer vidare mer med honom.
Jag har haft honom i 4 år och vi har haft väldigt kul tsm och lärt varandra en massa. Han har aldrig varit halt eller sjuk utan gått som en klocka.
Men vi bestämde oss för att röntga honom, och då kom det som en bomb!
Han hade lösa benbitar i ett ben, några kotor i ryggen som låg ihop, och pålagringar och förändringar. Eftersom hästen var röntgad när vi fick honom och att där då inte var något enligt förra ägaren så kom detta som ett bombnedslag för oss! Veterinären sa att sakerna har varit där sedan den var liten och eftersom den aldrig har visat något så trodde han att chansen att det blev något av det var väldigt väldigt liten men det fanns ju alltid en risk! Men han sa att det rörde ju sig om en prisfråga!
Men vad ska jag nu göra!? Många blir ju livrädda bara jag nämner detta, och det kan jag väl förstå!

Har någon varit med om något liknande eller har tips och råd?
Hade ni kunnat köpa en häst med dessa grejerna? Vad skulle ni ge?

Tycker faktiskt synd om er. Men hur kan det komma sig att veterinären kan säga att han alltid haft de här skadorna? Jag trodde det var sådant, speciellt med benbitarna, som kom om hästen går under mycket hård press. Typ allá trav/galopphäst?

Men om ni har röntgen innan ni köpte honom tycker jag det är konstigt att försäkringsbolaget kan krypa ur. Hur ska ni kunna veta om plåtarna förväxlats? Man kan ju inte gå in i en hästaffär och utgå från att säljaren försöker lura en.
Hoppas det löser sej!

Hej

håller med veterinären, inget att hetsa upp sig över om hästen fungerar bra! Säkert många som vill köpa din fina häst. Rätta mig om jag har fel, men om köparen tar över exakt den försäkringen som hästen har så blir det väl inga reservationer vid ägarbyte?
Skriv ett bra kontrakt där köparen är medveten om förändringarna och gå ner lite i pris. 30 000 låter alldeles för billigt!!
Beroende på var benbitarna sitter kan man säja om de suttit där länge, troligtvis har han haft dem sedan han var föl. En del syns bara ur vissa vinklar på röntgen.

Hoppas du hittar en bra köpare, med rätt ridning håller han säkert länge till!
mvh
/Evale

En häst som stog i samma stall som min visade aldrig nått, men när han senare rönkades visade det sig att han hade spatt.
Han såldes iaf men till reducerat pris och i helgen blev han placerad i 1.10 med sin nya ägare.

Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en häst med förändringar om jag visste att de varit hel i så många år som din. Men du måste dra ner kraftigt på priset. Så krasst är det. Alla hästköpare stirrar sig blinda på rönkenplåtar. Tyvärr.

Hej

håller med veterinären, inget att hetsa upp sig över om hästen fungerar bra! Säkert många som vill köpa din fina häst. Rätta mig om jag har fel, men om köparen tar över exakt den försäkringen som hästen har så blir det väl inga reservationer vid ägarbyte?
Skriv ett bra kontrakt där köparen är medveten om förändringarna och gå ner lite i pris. 30 000 låter alldeles för billigt!!
Beroende på var benbitarna sitter kan man säja om de suttit där länge, troligtvis har han haft dem sedan han var föl. En del syns bara ur vissa vinklar på röntgen.

Hoppas du hittar en bra köpare, med rätt ridning håller han säkert länge till!
mvh
/Evale

Så du skulle köpt den för mkt mer än 30.000:cool: Du själv alltså, inte vad du tror andra skulle göra. Skulle vilja se det allvarligt talat.....

Jag förstår absolut folk som backar, det hade jag själv oxå gjort! Men en sak är säker att min nästa häst ska noga röntgas och jag ska se alla bilderna innan jag köper! Han ska säljas eftersom vi kommer inte längre tsm, jag kan hästen helt utan till, och stannar i min uppveckling om jag inte får tag i en ny häst. Och jag har verken råd eller tid att ha 2 hästar. Jag vet att det inte är dom bästa säljchanserna, men jag kan ju inte trolla bort det precis! Och jag förstår verkligen att jag inte kan få några stora summor för honom, det har jag inte påstått i heller. Jag ville bara ha tips på andra som har haft liknande problem!

Han sa att benbitarna och det i ryggen har varit där sedan han var liten, så det är inget som kommit nu. Sedan pålagringarna och förändringarna var väldigt väldigt lite, men han sa att det var normalt för en 11 åring, att det kom lite med åldern. Han sa att skulle denna hästen komma in till honom på en besiktning och gå igenom böjprov och så utan problem, så sa han att då kunde han säga till kunderna att dom kunde köpa honom för chansen var väldigt väldigt liten att det blev något av dessa grejerna.

Jag skulle vara mer orolig för kotorna i ryggen, samt pålagringarna/förändringarna! Benbitarna har har säkert haft länge och de behöver inte alls ställa till bekymmer. Priset styrs av marknaden! Tillgång och efterfrågan. Förmodligen har många här rätt i att köpare "dissar" din häst pga problemen och letar efter en med rena röntgenplåtar.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V