Kom som ett bombnedslag...

Sv: Kom som ett bombnedslag...

som TwiigyM skrvivit tidigare köpte jag en häst för två år sedan som jag utbildade och sålde. han hade lösa benbitar som jag visste om när jag köpte honom. men han hade tävlat både dressyr, hoppning och fälttävlan utan att visa något alls.. och var väldigt frisk och fräsch.
jag sålde honom för mer än 30.000 och nya ägarna fick självklart se journalerna och fick telefon nummret till veterinären som röntgat honom.
hon valde likväl om jag att köpa hästen eftersom han helt felfritt gick igenom besiktiningen.

självklart är det en risk. men denna häst var ändå tolv och hade troligtvis haft detta hela livet utan symtom. o ja visst kan man aldrig veta men hittar man en häst man trivs med kanske man inte ska stirra sig blint på röngen bilder som kan vara helt obetydande.

man måste från fall till fall avgöra...självklart är det en ung oprövad häst eller nya skador är det en annan sak. o självklart hur mycket den kostar. men mer än 30.000 tycker jag absolut att en häst med dessa meriter är värd.

Hej!

Har inte läst riktigt hela tråden, men.

Om det är så att din häst var röntgad i samma skelettdelar för fyra år sedan och det inte fanns tecken till varken det ena eller det andra, men att det nu fyra år senare har dykt upp något så skulle jag som marginellt röntgenkunnig tro att det faktiskt har hänt något med hästen under dessa fyra år och jag skulle inte köpa för några pengar alls.

Om det är så att det finns röntgenbilder som är fyra år gamla och det inte har blivit någon progress (läs: de gamla och de nya bilderna ser likadana ut) så skulle jag tro att de synliga röntgenförändringarna inte har någon praktiskt betydelse och i så fall kan man köpa för "marknadsvärde" för en häst som går motsvarande svårighetsgrad.

Jag hoppar inte själv och har ingen aning om vilken prisnivå det borde vara, men så som ovan är mitt resonemang.

Man ska nog aldrig lita på någon hästförsäljare, inte ens de man tycker att man känner...

Du kanske kan få ut vad du har gett för hästen, men jag tror inte att du kan få ut speciellt mycket mer. Din häst kommer ju aldrig att kunna försäkras upp till ett högt försäkringsvärde utan reservtioner tex.

Håller med. Man måste vara realistisk.

Dessutom är det ju så enligt ts att INGET av detta syntes på förra röntgen (eller enligt förra ägarna och det borde gå att kolla) och då är det märkligt att den idag har flera förändringar.
Det är ju inte en sak utan flera varav ett par kan vara rent slitage. Jag utgår i min bedömning från det som sägs, det fanns ev inte för fyra år sen, i varje fall inte allt, alltså skulle jag inte ens tänka på att köpa den. Eller ta den gratis ens, för om problemen kommer blir det en dyr häst i alla fall.....

Med tanke på att den var "svår" i början tillkommer ju också detta i bilden, för min del, om jag vore köpare. Vad var orsaken då?

Att den var svår behöver ju inte betyda att den hade ont. En del hästar passar ju inte helt enkelt inte ihop med vissa ryttare. Det finns ju hästar som är världens snällaste hos en ägare och beter sig som ett svin hos en annan...

Jag hade nog inte köpt en sån häst, lösa benbitar behöver inte vara något att oroa sej för, har en kompis som nyss köpte en häst dyrt med lös benbit som inte störde, däremot pålagringarna hade jag backat för. och kotorna i ryggen som ligger ihop.

Hade hästen haft de hela livet och de va konstaterat med gamla plåtar så hade jag kunnat fundera över ett billigt pris kanske, med tanke på hur många friska hästar man har att välja på så hade jag inte gett mycket för denna även ifall den gick bra just nu.

Sen är det väl så också som köpare att man aldrig vet varför ägaren vill sälja, kan ju lika gärna vara så att hästen börjar känna av de och därför säljs eller liknande, de vet man ju aldrig. Därför hade jag varit väldigt skeptisk som köpare.

Ja det stämmer men det vet man ju inte, och när det då handlar om köp eller inte måste man göra ett val och inte chansa på att det är på ena eller andra sättet, om man inte känner hästen sen tidigare och VET.

Det är en risktagning på många sätt med en häst som faktiskt har förändringar (utöver de lösa benbitarna) och när man väl vet det så väger man inte annat som kan relateras dit och då blir det ytterligare ett minus i min lista, andra kan tänka annorlunda.

Jag hade nog inte köpt en sån häst, lösa benbitar behöver inte vara något att oroa sej för, har en kompis som nyss köpte en häst dyrt med lös benbit som inte störde, däremot pålagringarna hade jag backat för. och kotorna i ryggen som ligger ihop.

Hade hästen haft de hela livet och de va konstaterat med gamla plåtar så hade jag kunnat fundera över ett billigt pris kanske, med tanke på hur många friska hästar man har att välja på så hade jag inte gett mycket för denna även ifall den gick bra just nu.

Sen är det väl så också som köpare att man aldrig vet varför ägaren vill sälja, kan ju lika gärna vara så att hästen börjar känna av de och därför säljs eller liknande, de vet man ju aldrig. Därför hade jag varit väldigt skeptisk som köpare.

Jag håller med! Det finns ett överskott av hästar på marknaden så jag hade valt en friröntgad häst i stället. Tillgång och eftefrågan...

Till TS:
Jag skulle inte ens fundera på att köpa om jag inte fick tillgång till dom första plåtarna som togs (inför ditt köp). Man ska inte lite på människors ord i hästaffärer...

Förmodligen har du blivit drabbad av oseriös säljare när du köpte hästen. Detta är en så tråkig utveckling inom hästbranschen. Jag tycker att du ska ha en eloge för att du startar en diskussion om din häst här och får åsikter, det tycker jag visar att du vill vara ärlig i kommande kontakter med intresserade köpare. För du skulle ju kunna låtsas om att hästen ej är röntgad och hoppas att ev. köpare inte röntgar själva och därmed få ett bra pris för din häst. Det är nog många som går den vägen och det är så trist. Som köpare är man helt utlämnad till säljarens ärlighet och det är lite si och så med det ibland:devil:. Hoppas du hittar någon seriös köpare som vågar chansa. Du kan nog inte stirra dig blind på priset utan lägg fokus på att hitta någon som inte köper billigt för att sedan sälja dyrt och undanhålla problematiken runt din häst. Lycka till!

Vad kul att höra! Det är så jag känner oxå, att visst han har dessa grejerna men som sagt han har aldrig varit halt eller något annat, han har alltid varit den friskaste hästen i stallet. Och han har tävlat och tränat flitigt och aldrig har han haft något problem. Så i mina ögon tycker jag oxå han är värd mer än 30 000, den som köper honom kommer få en kompis att lita på till 200 %. Men visst kan jag förstå att jag inte kan få någon saftig summa för honom, men lite mer än 30 000 iallafall.

Absolut vill jag vara ärlig! Jag skulle aldrig någonsin få för mig att ljuga om dessa sakerna. Min häst har dessa sakerna och det är inget jag kan göra åt just nu. Utan typ bara gilla läget och hoppas på att det kommer någon som vågar chansa och då kommer få en toppen kompis för resten av livet!

De flesta människor vill ju kunna försäkra sin häst för inköpsvärdet, har du redan din häst försäkrad för det du tänkt sälja den för?

Som jag har skrivit tidigare så sa veterinären att hade hade benbitarna och kotorna i ryggen sådan han varit liten. Men det beror på hur man röntgar hästen för att få se detta. Jag vet inte vad förra ägaren röntgade och i vilka vinklar. Även om hon kan ha röntgat benen så behöver dom inte ha sett benbitarna ut deras vinkel. Så rent slitage är det verkligen inte!

30 000kr? löjligt! Har hästen inte uppvisat något symtom trots sitt flitiga tävlande så bör den heller inte göra det. Men man vet ju som sagt inte. Å andra sidan vet man inte om den friröntgade hästen får tas bort pga återkommande hältor heller.

Allt är en chansning med hästar. Med tanke på hur många hästar som inte röntgas, så springer nog många hästar runt med dessa ryggkotor utan att ägaren vet om det!

Det är ju däremot konstigt att de första plåtarna innan köpet var bra? Något borde det funnits på dessa?

Det är en stor risk att hästar blir skadade vid ägarbyten.
Ny ryttare, nya träningsmetoder, nya sadlar, nya underlag mm mm.
Vi som haft en del skador genom åren drar öronen åt oss och man blir mindre villig att chansa.

Hej.

Tänkte bara inflika att man kan få operationen för "lösa benbitar" betalat av försäkringsbolaget.

Min häst ska opereras om ca 14dagar och mitt försäkringsbolag betalar allt.

/p

Jag anser att det inte finns någon som helst anledning att operera en häst som inte har problem av lösa benbitar. Att de finns där är inte skäl nog. TS häst verkar inte lida av dom, då hade den inte fungerat i så här pass många år.

Tack för ditt stöd! Det är det jag menar att hade han haft ont så hade han visat det, inte gått i 11 år och tävlat och tränat och aldrig visat något!

Jag är lite nyfiken på den du sålde. Hur gammal var den? Vad hade den för utbildningsnivå? och vad fick du för den? Kul att kunna jämföra!

Jag anser att det inte finns någon som helst anledning att operera en häst som inte har problem av lösa benbitar. Att de finns där är inte skäl nog. TS häst verkar inte lida av dom, då hade den inte fungerat i så här pass många år.

Håller med, och förs. bolaget lär dessutom inte betala eftersom hästen är symptomfri.

Jättetråkigt alltihop! Förstår att du blev alldeles paff! Du får väl helt enkelt sätta ut hästen på aannons och se vad en eventuell spekulant är villig att ge, för till syvene och sist så är det ju marknaden som styr priset. Tyvärr är det nog svårt att få någon större summa för en häst med dessa röntgenfynd, hur trevlig och symptomfri den än är, dels för att det finns hästar utan dessa fynd som man kan köpa om man har lite mer pengar, och dels för att det överhuvudtaget är tufft att sälja häst just nu med tanke på konjunkturen.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V