Kom som ett bombnedslag...

Sv: Kom som ett bombnedslag...

Har ni sett dom första bilderna som förra ägaren tog? Eller säger dom bara att det inte fanns nåt, är det veterinären som säger det? Vilken slags besiktning gjordes när ni köpte hästen?
Tycker i alla fall att det är synd att det fanns så mycket nu.

Vi hade bekanta som kände den som vi köpte hästen av, så när hon då säger att det inte finns något, så tror vi på det! Men så dum ska man ju inte vara fler gånger! Men det var väl ens oerfarenhet som fick en att lita på henne! Man skulle nog stått på sig mer där för att få se dom!

talking to me?
jag har inte utgivit mig för att vara i hästköpartagen, hade jag varit intresserad hade jag väl kontaktat TS direkt.
Merparten av alla ridhästar hästar har förändringar i tornutskotten (gissar att det var det som menades med ryggkotorna), bara röntga och kika in. Merparten av dessa springer runt med detta utan symptom. Några får ont.
Vad gäller samlingsdiagnosen "lösa benbitar" (vitt begrepp som inte existerar inom veterinärmedicinen, kan det vara allt från OCD till chip- eller avsprängningsfrakturer) kan många hästar leva hela sitt liv och hoppa/gå dressyr/tävla utan att få några problem av dessa.
Allt beror på vad det är, hur det sitter och om förändringarna är aktiva (och såklart hur hästen tränas). En duktig veterinär kan bedöma detta men inte garantera något. En sund och trevlig 11-årig häst som går stadigt 1,30 är värd bra mkt mer än 30 000 , yes.
mvh
/Evale

Jag gillar dig! :D Haha! Skönt med någon som är positiv till en sådan här häst! Jag har hört en massa skit om detta nu och tycker det är riktigt jobbigt! Detta är verkligen min ögonsten och jag har haft så sjukt kul med honom i 4 år han har verkligen varit en riktig kompis. Han har ställt upp i alla lägen och jag har kunnat sätta upp mindre rutinerade ryttare på honom som inte är vana och hoppa och han hoppar runt banor med dom som ingenting. Han är så guda snäll! Så kommer denna bomben! Det tog lång tid att acceptera och förstå att han har dessa grejerna!

Jag hade kunnat köpa hästen om det är så att ni har en så pass hög försäkring på den som jag vill ha och att försäkringen är utan reservationer så att jag som köpare kan ta över er försäkring. Hade gärna sett röntgenbilderna från när du köpte hästen för att kunna be min egna veterinär jämföra dom och komma med sitt utlåtande. Går det att få tag på de gamla plåtarna?

Om inte mina önskemål ang försäkring osv hade gått att uppfylla så hade jag sett mig om efter en annan häst.

Vi hade bekanta som kände den som vi köpte hästen av, så när hon då säger att det inte finns något, så tror vi på det! Men så dum ska man ju inte vara fler gånger! Men det var väl ens oerfarenhet som fick en att lita på henne! Man skulle nog stått på sig mer där för att få se dom!

Nånstans har jag lärt mig att inte göra affärer med vänner:mad:

Grejen var den att jag först hade hästen på foder och när jag fick den var den helt galen och kunde inget alls typ. Så efter långt kämpande så börja jag få rätt på hästen och då skulle hon sälja den och då var jag ju helt förälskad i hästen och kunde inte lämna tillbaka den, så därför blev det köp.

;) man ska vara positiv! har råkat ut för samma sak, min häst (egen uppfödning) som aldrig hade varit halt, alla plåtarna ok till sista: en JÄTTE-benbit i hovleden. :eek:
Avsprängningsfraktur på processus extensorius, hade troligtvis hänt som unghäst. Köpare köpte ändå, fick dock reservation som togs bort efter ny rtg efter 6 mån.
Sen sket det sig ändå till sist då den nya ryttaren inte riktigt klarade av pållen. Annan historia.

Anyway, lycka till, slumpa inte bort din fina pålle. Tänk på att det är lika viktigt att hitta rätt ryttare till en häst som att hitta rätt häst till en ryttare!
mvh
/Evale

Jag har en 14 åring som blev halt i ett framben för ca 3år sen, efter att varit på klinik o kollat upp honom visade det sej att han har sammanväxda kotor från födsel, eftersom jag fött upp honom o inte alls tänkt att sälja honom e jag givetvis i ett annat läge, men jag hade en väldigt bra veterinär som sa att det är många hästar med dessa bekymmer som tränas o tävlas utan problem. Man måste tänka på att hålla hästen välmusklad kanske inte alltid sitta på hästen utan jobba med longering el tömkörning. Jag tog fasta på det och idag har jag en välmusklad kille som hoppar bättre än nånsin.
Ja detta va bara en inflikning angående ryggproblemet.

Håller helt med Evale! En 11 åring utan bekymmer kommer förmodlien inte få det heller! provred en unghäst för några dagar sen med 1or på röntgen dvs helt ua genom tyskarnas nålsöga. Denna kändes minsann inte helt fräsch.:devil: Enda anledningen till att jag skulle dra mig för att köpa häst med rötgen fynd är om man någon gång ska sälja så vet man ju hur folk resonerar....

Min syster köpte, tävlande och sålde sedan en häst som hade lösa benbitar. Han var aldrig halt och hade inga som helst problem av det. Visade heller inget på böjprov. Hon fick ut fullt pris men var naturligtvis noggrann med att påtala röntgenfyndet för köparen.

Själv skulle jag vara misstänksam och tänka till både en och två gågnger innan jag köpte hästen. MEN många hästar kan gå med lösa benbitar som aldrig upptäcks eftersom man inte röntgar dem. De fungerar precis som vanligt.

Alltså: Om hästen fungerar som den skall och går igenom en normal besiktning kan jag tycka att du visserligen kan dra ned något på priset pga. röntgenfyndet men absolut inte att du skall slumpa bort hästen för en struntsumma.

Grejen var den att jag först hade hästen på foder och när jag fick den var den helt galen och kunde inget alls typ. Så efter långt kämpande så börja jag få rätt på hästen och då skulle hon sälja den och då var jag ju helt förälskad i hästen och kunde inte lämna tillbaka den, så därför blev det köp.

Oh shit, men du skulle ha gjort en riktig besiktning i alla fall för är man förälskad så ser man inte klart:angel:

Men han gick igenom en vanlig veterinärbesiktning utan några problem alls, det var bara röntgen jag inte titta på.

Okej! Absolut har jag gått ner i pris, det förstår jag oxå att ingen vill köpa en häst till fullt pris med dessa grejerna när det finns hästar som är friska. Men just nu känns det som alla blir så rädda när jag berättar detta och jag kan väl förstå det, men då finns det så mycket man vill säga, han har aldrig varit halt, tävlat och tränat flitigt utan problem. Är nolla i 125 i år, många nollor och placeringar i 120 i år, en häst du kan göra allt med, en riktig kompis. Men folk hänger upp sig på röntgen ändå! Tyvärr!

Men folk hänger upp sig på röntgen ändå! Tyvärr!

Men du måste väl förstå att "folk" drar öronen åt sig? Jag säger som det flesta andra, jag skulle säkert kunna köpa en häst med viss problematik om priset är det rätta.

Tyvärr har du ju lite dig själv att skylla, hade du gjort en fullständig besiktning med röntgen när du köpte hästen hade ju du fått reda på detta då.

Köpte du hästen till marknadsmässigt pris eller fick du den "billigt"?

Det är klart jag förstår att folk blir rädda, det har jag skrivit minst tusen gånger. Det hade jag själv oxå blivit! Så jag förstår absolut!
Men det borde väl finnas någon som inte blir livrädd utan vågar chansa.

Han var precis röntgad när jag skulle köpa honom och hon jag köpte av sa då att där inte fanns något på röntgen. Så därför gjorde vi en vanlig veterinärsbesiktning som han gick igenom utan problem. Och som jag tidigare har sagt är detta min första häst och vi var väldigt orutinerade när det var aktuellt att köpa häst och lita därför på den vi skulle köpa av.

Vi köpte honom för 40 000 för 4 år sedan och då kunde han nästan inget alls.

Har skummat igenom tråden... kan det inte vara som så att ni inte kommer längre pga denna diagnos? Jag menar, många hästar är oss så trogna att de aldrig skulle vilja visa att de har ont, och gör allt för att behaga oss, och för att få vara en del av flocken. En kompis häst kom in från hagen en dag och visade en otroligt svag markering på att han var halt. Vet kontaktades, och det visade sig att hoven var drabbad av en extremt stor hovböld. Vet förstod inte hur hästen överhuvud taget kunde gå, och efter att praktiskt taget halva hoven var bortskuren, och sedan gipsad, visade han ändå knappt en halv grad hälta. Denna hade alltså inte markerat någonting tills denna dag trots detta....

Hästen kan ju ha ont, men vill inte visa det? Eller så älskar den det den gör, får adrenalinkick och inte känner av det för stunden? Jag menar bara att när du säger att h*n hoppas så dint med placeringar etc.. Självklart är detta endast spekulationer, och rätta mig om ni tycker jag har fel

Lycka till med hästen, den verkar vara väldigt duktig!

Hej.

Tänkte bara inflika att man kan få operationen för "lösa benbitar" betalat av försäkringsbolaget.

Min häst ska opereras om ca 14dagar och mitt försäkringsbolag betalar allt.

/p

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar