Kom som ett bombnedslag...

Sv: Kom som ett bombnedslag...

kl

I denna tråd hade ju hästen kotor som låg ihop i ryggen. Hur ställer ni er till om den ENDAST hade kotor som låg ganska tätt, men inte ihop. Div övrigt fanns inte utan det gäller bara kotorna.

kl

I denna tråd hade ju hästen kotor som låg ihop i ryggen. Hur ställer ni er till om den ENDAST hade kotor som låg ganska tätt, men inte ihop. Div övrigt fanns inte utan det gäller bara kotorna.

Om det är en häst som man bara upptäckt det vid röntgen, så hade jag funderat över det, men hade förmodligen inte funderat jätte mycket på det.
Däremot hade jag haft det i tankarna vid senare arbete med hästen och lagt upp arbete lite annorlunda än med en häst utan dessa röntgenfynd, bara för att ¨motta Olle i grinden¨ så att det inte blir problem.

Men om det blivit upptäckt för att hade visat symtom, och man vid utredning hittat det, då hade jag troligtvis inte köpt. Kräver otroligt mycket jobba att rehabilitera hästen om det ens går.

/Camilla

lösa benbitar är ju tyvärr ngt som inte går på försäkringen.
har en väninna som precis opererat sin häst och hon fick lägga ut 15 000.-.
Vad tyckte veterinären? Inget om att dömma ut??

mvh

Detta stämmer inte. Vårt försäkringbolag ersatte lösa benbitar, dvs operation etc

hur mycket skulle det påverka priset?

Detta stämmer inte. Vårt försäkringbolag ersatte lösa benbitar, dvs operation etc

Det finns inga klara regler när det gäller lösa benbitar. En av våra hästar fick som unghäst (försäkrad i bolaget från födseln) problem pga lös benbit, vi opererade och jag ringde bolaget och frågade vad som gällde. Fick till svar att det är olika från fall till fall och att vi fick skicka in skadeanmälan. Vår hästs operation betalades utan gnissel, men jag antar att det berodde på att den varit försäkrad från dag ett.

Men är det inte skillnad på om hästen har problem av de lösa benbitarna jämfört med om man bara vill ha bort dem för att de har upptäckts så att säga? Som jag har förstått det så ersätter de flesta bolag operatio n om hästen faktiskt är halt eller t ex kraftigt galligg p g a benbitarna, men inte om de hittas som fynd vid t ex besiktningsröntgen på en kliniskt frisk häst?

Jag hade inte köpt din häst, om det inte varit ett mycket reducerat pris. (Och att det inte finns några reservationer på försäkringen.)

Jag hade också velat låta minst en till veterinär göra ett utlåtande, helst en jag sen tidigare har förtroende för. Jag hade också velat se röntgenplåtarna sen när du köpte hästen.

I övrigt håller jag med Equi.

Jag tror att det kan bli svårt att få honom såld.
Men iom att han är så pass bra försäkrad så bör du
kunna få ca hälften av livvärdet åtminstone.
Han är i bra ålder och har presterat en del.

Hoppas du hittar ett bra hem:)!

/J.

Läste lite snabbt inläggen om ditt problem med röntgen fynd. Om hästen inte visar problem av fynden i dag så ska hästen inte behöva falla så mkt i värde .Om försäkringen är utan reservation till 70. 000 så borde ny köpare kunna överta den, slipper då få reservationerna.

Senast ändrad:

Det finns inga klara regler när det gäller lösa benbitar. En av våra hästar fick som unghäst (försäkrad i bolaget från födseln) problem pga lös benbit, vi opererade och jag ringde bolaget och frågade vad som gällde. Fick till svar att det är olika från fall till fall och att vi fick skicka in skadeanmälan. Vår hästs operation betalades utan gnissel, men jag antar att det berodde på att den varit försäkrad från dag ett.

Jag har inte hört ett enda bolag som nekat operation av lösa benbitar om det är så att hästen är halt av dem eller har besvär.

Dock skall hästen varit försäkrad under två år utan problem. Vad som gäller när man köper en häst med lösa benbitar dvs upptäckta vid besröntgen vet jag inte.

Min häst var importerad och således inte försäkrad från början i bolaget

Snälla huvudmoderator skulle du vilja ta bort denna tråden! Tusen tack!

Förstår inte varför du startar en tråd för att sen ta bort den? Ingen har ju varit otrevlig eller gjort några påhopp. Jag personligen hade aldrig i livet köpt en häst med alla de "fynden" men så har jag haft mkt sjuka hästar och det kan bli dyrt i längden. Fanns det inte på röntgen när du köpte den så har det ju kommit medan du ägt den, skylla på fel vinklar osv låter lite löjligt. Men hoppas du hittar nån iaf!

Jag behöver tips och råd!

Jag har en 11 årig valack som jag tävlat upp till 130, men har nu bestämt mig för att sälja den eftersom jag inte kommer vidare mer med honom.
Jag har haft honom i 4 år och vi har haft väldigt kul tsm och lärt varandra en massa. Han har aldrig varit halt eller sjuk utan gått som en klocka.
Men vi bestämde oss för att röntga honom, och då kom det som en bomb!
Han hade lösa benbitar i ett ben, några kotor i ryggen som låg ihop, och pålagringar och förändringar. Eftersom hästen var röntgad när vi fick honom och att där då inte var något enligt förra ägaren så kom detta som ett bombnedslag för oss! Veterinären sa att sakerna har varit där sedan den var liten och eftersom den aldrig har visat något så trodde han att chansen att det blev något av det var väldigt väldigt liten men det fanns ju alltid en risk! Men han sa att det rörde ju sig om en prisfråga!
Men vad ska jag nu göra!? Många blir ju livrädda bara jag nämner detta, och det kan jag väl förstå!

Har någon varit med om något liknande eller har tips och råd?
Hade ni kunnat köpa en häst med dessa grejerna? Vad skulle ni ge?

Först; självklart jättetråkigt att det kan bli såhär..

Benbitarna hade jag ev. kunnat bortse ifrån vid köp (förutsatt att det inte fanns/finns restriktioner i försäkringen), om jag kände hästen sedan tidigare och med egna ögon sett under en längre tid att det inte störde på minsta sätt.
Däremot pålagringarna hade fått mig att rygga lätt baklänges. Och ryggkotorna. Särskillt som han tävlats i hoppning 130cm (slitaget från tävlandet + pålagringarna..njae..inte den komination jag skulle vilja ha, kan säkert påverka senare i livet). det är en mycket bra merit, men jag skulle oroa mig för när det var "dags" för hästen att gå sönder :(

Hade hellre köpt en yngre, helt fräsch häst med betydligt mindre utbilning, om jag hade 30.000kr att köpa häst för. Låter kanske krasst, men det hade jag absolut gjort.
Har under mitt liv bara mött en enda häst jag hade kunnat göra undantag för; sto, irish cob, drygt 5år, spatt. henne hade jag kunnat lägga allt jag ägde på, om hon varit till salu och jag haft möjlighet (vid tidpunkten hade jag tyvärr inte jobbet, och alltså inte råd att ha häst överhuvudtaget). och henne lärde jag känna, red m.m. under en tid, det var ingen jag hittade på annons..

kl

hade kunnat fundera, men problem med ryggen (eller saker i ryggen som kan direkt leda till skador t.ex.) får mig att fundera en rejäl gång extra.
men om säljaren varit villig att bekosta genogång av ET (som jag väljer) och röntgen innan några papper skrivs, då hade jag absolut låtit så göras innan jag bestämde mig helt.

Jag vill ta bort tråden för nu har jag fått den disskution och tips och åsikter som jag har velat!

Bara en sak till, det går inte att få tag på röntegbilderna från då du köpte hästen? Ser hästen likadan ut då sätter det dig i en betydligt bättre position skulle jag säga. Har dessa saker uppkommit på 4 år, tja.. då är det inte lika roligt.

Jag personligen skulle nog inte gett så mkt för en häst med alla de förändringarna, men det berot mest på att jag har haft klydd tidigare. Det viktigaste för dig är att hitta rätt köpare! kanske ni kan göra upp en deal på något fiffigt sätt?

Jag vill ta bort tråden för nu har jag fått den disskution och tips och åsikter som jag har velat!

Trådar tas inte bort pga dessa orsaker, kanske någon söker svar på samma saker som du har frågat om då finns den här tråden kvar för att läsas.

Boj/moderator.

Jag har inte hört ett enda bolag som nekat operation av lösa benbitar om det är så att hästen är halt av dem eller har besvär.

Dock skall hästen varit försäkrad under två år utan problem. Vad som gäller när man köper en häst med lösa benbitar dvs upptäckta vid besröntgen vet jag inte.

Min häst var importerad och således inte försäkrad från början i bolaget

Har inte läst hela tråden. Men var själv i hästköp då hästen vi besiktade visade sig ha lösa benbitar. En eventuell operation ersatte INTE försäkringsbolaget, eftersom hästen inte ansågs ha problem av dem i nuläget. Skulle vi köpa hästen somden var och höja försäkringen eller byta bolag så skulle vi få reservation på lösa benbitar OCH all veterinärvård från kotan och neråt på det benet där benbitarna satt. Så skulle hästen bli låghalt även om det inte gick att bevisa att det berodde på benbitarna så skulle vi inte få ersättning för veterinärvården heller.

SKulle däremot hästen ha haft ont av bitarna vid tex besiktningen så skulle bolaget ah ersatt att ta bort dem.

Men på dessa grunder kunde vi inte köpa hästen då ägaren haft hästen försäkrad för kort tid i nuvarande bolag för att vi ens skulle kunna överta försäkringen utan reservationer. Veterinären ansåg att risken var mkt liten att hästen skulle få problem av detta, men vi kan juinte chansa påköp endå eftersom hästen var rätt dyr och det även blev reservation på vet.vård.

Jag hade ALDRIG köpt denna häst, oavsett priset. Jag har haft tillräckligt med sådanna hästar. O dom kostar nästan alltid mer än dom smakar.
Läste även ett inlägg om hästar som döljer smärta. Kan ju va så i ditt fall?!?

Mitt förra sto gick med ett benbrott i flera veckor innan vi konstaterade en hälta. O då var det pga ändrade markförhållanden som utlöste en halv grads hälta. Så din häst kan mkt väl ha ont, men kämpa som en dåre för o va dej till lags. Mitt sto fick avlivas 3 år efter benbrottet. Då det visade sej att hon hade bra mkt mer problem än så. O enligt veterinären borde hon inte ens ha stått på benen efter benbrottet, så hon levde enbart pga sin "jävlar anamma".. O det e inte rätt.

Tänk över din säljsituation en gång till...

Jag köpte min nuvarande hopphäst för 50... Fri röntgad o går nu 130.. Så några fantasisummor får du verkligen inte. Tyvärr

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V