Kolla svt2 nu!

Sv: Kolla svt2 nu!

Valparna köps väl högst troligen av gemene man. Allstå majoriteten av alla hundägare. Som inte bryr sig (vet om) att man kan kolla upp sådant...

Såg fortsättningsdokumentären igår på svtplay. Hemsk! Jag grät mig igenom större delen.

Ja den är sjukt vinklad. Och ja den är väldigt brittisk (jag upplever att vårt SKK är liiiiite mer realistiska). Men jag tror att dessa dokumentärer kan göra skillnad ändå.
Dels genom att sätta tryck på klubbarna genom media, dels genom att upplysa köpare om att de behöver vara mer noga och förhoppningsvis kanske de också planterar någon lite ide om att saker behöver förändras även hos de mest inbitna.

Det jag saknade var lite mer plats där de berättade att det faktiskt finns raser/linjer som inte har det så illa.
Och så skulle det vara spännande med en svensk variant, men det får såklart bli en helt ny dokumentär.

jo det är ju så klart grader i helvetet vi pratar om. Det blir ju så knepigt, det blir ju mer en fråga om ideologi är sunt avelsarbete när man är så besatt av blodets renhet att det sätts över friska djur.

Vem köper dom valparna? :crazy:

Det måste ju ha avlats på samma hundar i många led för att ens nå upp till den nivån. Det är ju helt galet!
Jag vet en kull som är i livet nu där en viss hund är både pappa, farfar och morfar till valparna. 11,9 % inavel ligger kullen på som jag förstod det och SKKs stopp ligger väl på 12 % om jag inte minns fel.

Gör det och när kom den regeln i så fall? Min äldsta hund kommer från en kull med 15% inavelsprocent. Han är visserligen sju år gammal men då var det andra gången kombinationen gjordes(nu när jag vet mer om problemen med inavel så skulle jag inte köpa från en sådan kull även om inga sjukdomar dykt upp i någon av kullarna).

När regeln kom har jag ingen aning om :). En vän berättade det för mig i helgen. Hon är hyfsat nykläckt från SKKs uppfödarutbildning. Jag ska snoka lite i det när jag sitter vid en dator nästa gång!

Det finns inget annat att förklara än människans är ego. (Gäller många andra aveln med djur också men det behöver vi svenssons inte bry sig om eftersom de djurslagen råkar vara Tex gödkycklingar.)

För det ger som ett ganska hårt slag mot uppfödare av renrasiga hundar och utställningar vilket ÄR bra då det är så tydligt att det gått för långt med extremaveln men borde också och inte minst med "inneraser", BYB/blandrasaveln och DEN osunda aveln borde tas med-om man gör dokumentären för hundarnas hälsas skull.

De borde visa mer av den sunda aveln-och de raser som är uppdelade mellan show linjer för de finns ju! och så skulle man ha hoppats på att få någon kommentar från SKK också för det finns och ställs och vinns med osunda hundar här också.
framförallt hundägarna som väljer att köpa och på så vis STÖTTAR denna typ av avel borde ta sitt ansvar och köpa av uppfödare som värnar om hundens hälsa.

Just nu hittar jag ingenting om procent i SKKs registreringsregler. Det närmsta är:

2:7 att inte para far med dotter, mor med
son eller helsyskon med varandra.

Vilket uppfödaren jag nämnde har gjort vid några tillfällen utan att få registreringsstopp.

Jag funderade på om det kan vara så att lapphundklubben har satt 12% som gräns och inte SKK. Jag kan ha missförstått, återkommer.

Jag har sett den och jag blir förtvivlad! Varje dag får ju dessa hundar lida! Vi människor måste ta ansvar för aveln och det borde inte ta många generationer (alltså inte många år) att avla bort de värsta lidandena för hundarna!

Personligen tycker jag att alla raser ska avlas för att i första hand vara friska och avlas på funktion! Jag har fått uppfattniningen att sällskapsraserna är mer utsatta för denna typ av djurplågeri. Med sällskapsraser menar jag även "utställningsvarianten" som bildats inom vissa raser (som schäfer, labrador osv) samt boxer, collie (som eg räkans som bruksras men har stora mentala problem).

Jag hoppas att vi alla hjälper till att sprida dessa filmer och BEMÖTA de "uppfödare" som hävdar att detta inte är sant. Oavsett omfattningen så måste väl ändå målet vara att inte en enda hund till ska lida! Man får inte hitta på egna skäl till att fortsätta en osund avel!

Det var och en kan göra är att:

-sprida budskapet

-bemöta ifrågasättanden och inte hålla tyst om någon förespråkar osund avel eller bortförklarar, hittar på ursäkter osv.

- inte köpa valpar som kommer av osunda föräldrar

- påverka rasklubbar/SKK att utbilda domare på utställningar att bli bättre på att se till hälsan FÖRST.

Det är min åsikt :)
Ska krama min lilla prins nu.

Jag har också för mig att SKK har en gräns på 12 %.. Min ena rasklubb har 6,25 % som maxgräns, och jag vill minnas att jag läst någonstans att SKKs gräns går ungefär vid det dubbla.

Det tråkiga är att jag inte hittar det på hemsidan. Jag frågade vännen för någon dag sen och hon sa då 10%. Jag tror att det då gäller för lapphundklubben, men varken hon eller jag hittar källan.

Konstigt!
Man kan ju komma upp i hög inavelsgrad även utan att para syskon osv som de har med i reglerna. Allt hänger ju på vad som finns bakom.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Wenniz
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 667
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 819
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka