Kolla svt2 nu!

Sv: Kolla svt2 nu!

Och inte fasen tillåts så hög inavelsgrad här.

Nä, men likväl får du regga om du förklarar dig. Kanske de säger stopp när det blir för högt, det kan man inte svara på. Men vet hundar med 27 % inavesgrad som fått bli reggade (inte i min ras dock)

Om de visar den som något motargument till Stora Stockholm....

Ah, ja, jag kan ju inte svära på att det är så de tänker, men det skulle verkligen inte förvåna mig. Just nu får ju hundutställningar osv mer plats i media/reklam än vanligt just med tanke på stora sthlm. Finns säkert de som ogillar det så mycket att de "måste" visa den där filmen då. Visst, jag själv är ju inte det minsta förtjust i utställningar, men jag tycker inte heller att filmen är sådär jättevettig.

Både ja och nej. I raserna dokumenterade ärftliga sjukdomar finns det ett större krav på tester här. Och vi har avelsförbud på en del åkommer, vilket de tydligen inte har i England enligt programmet.

Och inte fasen tillåts så hög inavelsgrad här.

Visst finns avelsförbud. Men händer en olycka med tjuvparning, så är inte skk sen med att se mellan fingrarna..
Säger inte att det är så jämt, men det förekommer..

Jag vill bara säga att vi i Sverige ska inte slå oss för bröstet och tycka vi är så himla bra. Är som sagt bara att åka på en utställning, så ser vi likadana bulldoggar, bassets, mopsar som det var på tv..

Jag vill bara säga att vi i Sverige ska inte slå oss för bröstet och tycka vi är så himla bra.

Håller utan tvekan med. Dessutom finns det raser som är värre här än i tex England, så det är inte ens så att allt är bättre här än just där.

men jag tycker inte heller att filmen är sådär jättevettig.

Fattar faktiskt inte hur man kan säga den inte är vettig. Visst de kanske visar det värsta, men det är illa nog, riktigt illa..

Man kan stänga av ljudet och texten och bara titta på bilderna. Så ser man hur raserna förstörs.

Fattar faktiskt inte hur man kan säga den inte är vettig. Visst de kanske visar det värsta, men det är illa nog, riktigt illa..

Man kan stänga av ljudet och texten och bara titta på bilderna. Så ser man hur raserna förstörs.

Jag har bara svårt för allt som är så väldigt, väldigt vinklat som tex den där filmen är. Självklart är det rakt igenom hemskt att det ska finnas sån avel som förekommer i filmen och i en bra värld så skulle de sämsta exemplaren av en ras vara såna som fick en att tänka "avlar vi på den här finns det risk att hundarna i framtiden får problem" och så hade man låtit bli. Att många (de flesta..) raserna förstörs, blir värre och värre osv har jag aldrig ifrågasatt.

Men frågan är vad filmen ger för intryck hos tittarna? Ger den intryck av "Det finns dålig renrasavel och bra renrasavel, köp från de bra uppfödarna!" eller ger den intrycket av "Renrasavel är skit! Köp ingen renrasig hund öht!"? Jag vet flertalet personer som tänker det sistnämnda och för att slippa "en sjuk renras" köper en märklig blandras som riskerar att få alla möjliga konstiga fel.

Jag har bara svårt för allt som är så väldigt, väldigt vinklat som tex den där filmen är. Självklart är det rakt igenom hemskt att det ska finnas sån avel som förekommer i filmen och i en bra värld så skulle de sämsta exemplaren av en ras vara såna som fick en att tänka "avlar vi på den här finns det risk att hundarna i framtiden får problem" och så hade man låtit bli. Att många (de flesta..) raserna förstörs, blir värre och värre osv har jag aldrig ifrågasatt.

Men frågan är vad filmen ger för intryck hos tittarna? Ger den intryck av "Det finns dålig renrasavel och bra renrasavel, köp från de bra uppfödarna!" eller ger den intrycket av "Renrasavel är skit! Köp ingen renrasig hund öht!"? Jag vet flertalet personer som tänker det sistnämnda och för att slippa "en sjuk renras" köper en märklig blandras som riskerar att få alla möjliga konstiga fel.

Håller med. Du förklarade bra :)

Grana som egentligen inte borde diskutera sånt här, för blir så upprörd när man ser hundar som lider över vår fåfänga.. Och har en mops till råga på allt :crazy:

Jag kan bara hålla med. Dokumentären i sig är oerhört viktig, men jag önskar verkligen att mer än några sekunder ägnades åt att nämna att det finns positiva exempel också(var det inte saluki som visades?). Man gör ju de uppfödare som verkligen anstränger sig för att avla vettigt en riktig björntjänst när man får det att låta som all renrasavel är dålig.

Men då hade det ju blivit en tråkig informationsfilm som inte hade gett tex en trådstart här på buke! Det är ju typiskt media att visa så pass vinklade dokumentärer...

Tycker att man kunde skärpa djurskyddslagstiftninen i Sverige istället, så att det skulle kunna bli förbjudet att avla på vissa raser eller linjer med så pass stora defekter att de orsakar lidande och smärta hos avkommorna (Tyskland har till exempel en sådan paragraf i sin djurskyddslag, dock skulle den behövas utvecklas lite men det är en bra början!)

Ja, samt att man faktiskt börjar tillämpa den djurskyddslag vi redan har som förbjuder avel på djur med ärftliga sjukdomar.

Dessutom skulle jag önska att inte SKK gav med ena handen och tog med den andra. De stöttar ju projektet med Mentalt Sund Collie där man tillsammans med SLU och Colliklubben tagit fram Mentalindex för att försöka förbättra långhårscolliens mentalitet. Kanonbra! Samtidigt så har man startat en sida där uppfödare kan annonsera när de har valpar så länge de uppfyller SKKs minimikrav vilket förstör för alla rasklubbar som har högre krav för valpförmedling. Exempelvis då Collieklubben, som har särskilda krav på mentalitet för att ta med kullar i sin valpförmedling - för att försöka förbättra mentaliteten... :crazy:

Den lag vi har var ju på g att börja tillämpas mot shar-pei aveln i Skåne (?), vilket skk tydligen inte alls ställde sig bakom. Trist med sån "slapp" inställning tycker jag.

Problemet som tas upp i dokumentären är ju sådana sjukdomar som inte registreras, så hunddata är inte mycket att ha där tyvärr. Även här i Sverige finns det gott om extremavel och mörkande av ärftliga sjukdomar. Fördelen vi har är att det finns begränsat (i alla fall på vissa raser) hur många valpar en hund får få, så att en sjuk boxer får 800 valpar lär väl inte hända.

Jag kan verkligen inte förstå hur man kan engagera sig så mycket i en ras och välja att ignorera när man tom VET att ens hund bär på allvarliga ärftliga sjukdomar, och ändå avla vidare...

Tycker dokumentären är jätteintressant.

*Kl*

Jag är ingen inbiten hundmänniska på det viset, ställer ut min mycket friska ras 2-3 ggr om året för att det är kul, att välja en frisk ras var en självklarhet och har mest annars bara sett andra utställningshundar och såna som folk köper till sällskap (mest blandningar).

Jag blev alldeles hänförd över hur otroligt vackra många raser är i en icke utställningsvariant, alltså wow! :love: Samtidigt som det är så sorgligt att djur ska lida så för fåfängans skull.

Visst finns avelsförbud. Men händer en olycka med tjuvparning, så är inte skk sen med att se mellan fingrarna..
Säger inte att det är så jämt, men det förekommer..

Jag vill bara säga att vi i Sverige ska inte slå oss för bröstet och tycka vi är så himla bra. Är som sagt bara att åka på en utställning, så ser vi likadana bulldoggar, bassets, mopsar som det var på tv..

Menar du att SKK reggar en kull efter en hund med avelsförbud? Det är ju helt vansinnigt!

Första steget mot att sådana hundar ska gå bra i ringen är ju taget. SKK har gått ut med domarinstruktioner mot t.ex. andningsbesvär. Ett första steg. Och absolut inte tillräckligt men som sagt ett första steg och en markering från SKK.

Nä, men likväl får du regga om du förklarar dig. Kanske de säger stopp när det blir för högt, det kan man inte svara på. Men vet hundar med 27 % inavesgrad som fått bli reggade (inte i min ras dock)

Jag känner till en kull som är reggad 2007 som hade 49,4 % inavelsgrad.

Sen måsta jag ändå säga att det var märkliga hundägare man hade med i programmet. Om jag har en älskad hund (boxer i detta exemplet) som lider av och måste avlivas pga en ärftlig sjukdom, inte fan köper jag en halvsyster till hunden då. Hur tänkte hon där?

Och cavalieren som varit sjuk i 18 månader som de försökte gå runt med som led nåt fruktansvärt. Varför avlivar man inte en hund som är så sjuk? Hur kan man se den kravla runt på det sättet? Och påstå att man älskar sin hund?

Man kan inte sluta tänka och skylla på kennelklubben.

Sen måsta jag ändå säga att det var märkliga hundägare man hade med i programmet. Om jag har en älskad hund (boxer i detta exemplet) som lider av och måste avlivas pga en ärftlig sjukdom, inte fan köper jag en halvsyster till hunden då. Hur tänkte hon där?

Och cavalieren som varit sjuk i 18 månader som de försökte gå runt med som led nåt fruktansvärt. Varför avlivar man inte en hund som är så sjuk? Hur kan man se den kravla runt på det sättet? Och påstå att man älskar sin hund?

Man kan inte sluta tänka och skylla på kennelklubben.

Håller helt med och det var också något som jag tänkte på. Det med cavalieren var ju fruktansvärt vidrigt!!

Menar du att SKK reggar en kull efter en hund med avelsförbud? Det är ju helt vansinnigt!

Första steget mot att sådana hundar ska gå bra i ringen är ju taget. SKK har gått ut med domarinstruktioner mot t.ex. andningsbesvär. Ett första steg. Och absolut inte tillräckligt men som sagt ett första steg och en markering från SKK.

Nja, kanske vi båda missförstod varandra.
Jag tänkte mer om rasklubben hade regler på vad som inte ska avlas på. Men som inte är en regel hos skk. Då reggar ju skk valparna.

Sen vet jag faktiskt inte om skk skulle se mellan fingrarna om tex en hund med avelsförbud skulle få valpar. Har man en god förklaring så kanske, vem vet..

Skks instruktionsvideo till domarna ang de nya bedömningarna av bla andningsproblem, var ju ganska hemsk den med. Hundarna som användes som exempel på kortnosade men "friska" lät som kaffebryggare.

Så länge man anser att en massa överflödig hud, korta nosar och absurda proportioner är något eftersträvansvärt, så kommer raserna att fortsätta vara deformerade och sjuka. I mina ögon måste det till ett kraftig regelverk som reglerar vad som är en sund kroppsform. En hund ska kunna andas fritt, röra sig fritt och kommunicera med andra hundar på ett tydligt sätt!

Kommer aldrig att glömma labben som blev BIS på My Dog i Gbg för några år sedan, den var så fet att den hade valkar när den vaggade in i ringen! :eek:

Domarna dömer ju helt godtyckligt i mina ögon många gånger, de följer inte ens rasstandarden och sen skyller de ifrån sig på England m fl länder, man måste inte välja den extremaste jycken i ringen!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Wenniz
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 667
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 819
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka