Kolla svt2 nu!

Sv: Kolla svt2 nu!

Att det är ren misär. Tack och lov har vi hårdare regler här.

...men jag tycker faktiskt inte att inavel-linjeavel är bra, annat än i sällsynta extremfall.

Jag drömde länge om en pekingeser, men de som finns idag är ointressanta. Finns en bukare med pekingeser som ser ut som de ska, men den är ju upptagen:D

Har inte sett dokumentären men fastnade för det du skrev om peken...jag har 2 st bara i min närhet som inte alls är de pälsmonster man annars ser! De är renrasiga. En är köpt ngnstans i sverige och en utomlands, Bosnien eller ngt grannland. Jättefina om man jämför med de man ser i utställningsringen.

Man mår ju illa när man ser det! Jag håller på med hundutställningar och ibland undrar man vad folk håller på med....

Tack och lov har vi hårdare regler här.

Precis. Jag satt hela tiden och var förbannad för att man sa "kennelklubben" och inte engelska kennelklubben.

Sen kan jag inte ha någon förståelse för en ägare som har en hund med grava neuvrologiska skador som inte avlivar sin hund. 18 månader hade den varit så sjuk. Fruktansvärt.

Den där "ett renrasigt helvete" har sänts flera gånger och diskuterats mängder av gånger här i forumet.

Själv tycker jag att det hade varit intressant om man gått runt på tex Stora Sthlm och filmat hundarna. Då hade man också kunnat passa på att berätta om raserna som kräver arbetsmeriter för utställningschampionat och hälsoundersökningar för att man ska få regga avkommor, så att det inte bara blir ett "allt med hundavel är skit!" utan mer "det finns bra hundar, leta upp dem och stöd rätt uppfödare!".

Misstänker att det är pga att Stora Sthlm-utställningen är nu som de väljer att visa filmen nu igen. De är duktiga på att tajma det så.

Precis. Jag satt hela tiden och var förbannad för att man sa "kennelklubben" och inte engelska kennelklubben.

Sen kan jag inte ha någon förståelse för en ägare som har en hund med grava neuvrologiska skador som inte avlivar sin hund. 18 månader hade den varit så sjuk. Fruktansvärt.

Visst är det engelska kennelklubben. Men likväl så registrerar SKK allt. Bara att det är lite dyrare om man inte följt allt till punkt och pricka.
Och visst ser hundar ut så här i Sverige också..
Och uppfödare som håller tyst om vissa fel, för de inte vill det ska komma ut..

Den där "ett renrasigt helvete" har sänts flera gånger och diskuterats mängder av gånger här i forumet.

Själv tycker jag att det hade varit intressant om man gått runt på tex Stora Sthlm och filmat hundarna. Då hade man också kunnat passa på att berätta om raserna som kräver arbetsmeriter för utställningschampionat och hälsoundersökningar för att man ska få regga avkommor, så att det inte bara blir ett "allt med hundavel är skit!" utan mer "det finns bra hundar, leta upp dem och stöd rätt uppfödare!".

Misstänker att det är pga att Stora Sthlm-utställningen är nu som de väljer att visa filmen nu igen. De är duktiga på att tajma det så.

SKK är bra på att ge dispens om två hundar tjuvparat sig och inte har det som behövts.
Bara att ringa och förklara och berätta hur allt hänt. Så löser de sånt också..

Visst är det engelska kennelklubben. Men likväl så registrerar SKK allt. Bara att det är lite dyrare om man inte följt allt till punkt och pricka.
Och visst ser hundar ut så här i Sverige också..
Och uppfödare som håller tyst om vissa fel, för de inte vill det ska komma ut..

Både ja och nej. I raserna dokumenterade ärftliga sjukdomar finns det ett större krav på tester här. Och vi har avelsförbud på en del åkommer, vilket de tydligen inte har i England enligt programmet.

Och inte fasen tillåts så hög inavelsgrad här.

SKK är bra på att ge dispens om två hundar tjuvparat sig och inte har det som behövts.
Bara att ringa och förklara och berätta hur allt hänt. Så löser de sånt också..

Jo, visst är det så, men vi som valpköpare har iaf hela hunddata osv att kolla upp allt på och de flesta håller sig ju till reglerna när det gäller parningarna. Nu vet jag inte hur det ser ut i England, har de något hunddata/avelsdata som alla kan komma åt att titta på?

Idioter kommer ju alltid att finnas, men man kan ju välja att försöka ge information till valpköpare om de bra sakerna man kan kolla upp och på så sätt öka möjligheten för dem att göra bra val.

Detta var en ny dokumentär. Fortsättningen på den förra...

Jag såg fortsättningsfilmen redan i februari i år, så jag kände mig rätt säker på att även den diskuterats lite överallt. Kanske inte var den som diskuterats här på buke även om det pratas om den i flera olika bloggar och andra forum.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Wenniz
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 667
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 819
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka