Kolla masken

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tiggertjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 7 832
Sv: Kolla masken

Hur vanligt är det att en 2åring är maskfri?

Rätt vanligt faktiskt. Bra immunförsvar, tidigt angripen av mask som hästen bekämpat bra och byggt uppförsvar mot.

Den lilla svartas maskar kan vara sånt som är kvar sen första tiden, legat inkapslat och kommit fram nu. Det behöver inte vara förra årets betes smitta.

Okej, tack för svaret!

Hur hade du avmaskat detta året 5åringen har 250epg stora eller lilla blodmasken och 2åringen ingenting.
Förra året maskades det med noromectin

Bandmask ej kollad.

Avmaskat 5 åringen under säsongen. Med så pass lågt EPG skulle jag satsa på ett pyrantel-år.

Jag avmaskade med fyrantel, då blev det rätt då.

Ska jag följa några intervaller?

Ja, och Sweety blev överlycklig att få leka med sin bästis igen i stora gräshagen.

Men om man skickar inte träckprov och får svar på vad hästen har. Får man tips på vad man kan ge för nåt för att ta bort masken och hur många ggr man ska ge det? Ska man alltid ge med intervall? Har nämligen inte hört om det förut...

Dom är underbara båda två. Fast Zertlin har jag ju aldrig träffa live.

Njae det hinner jag inte, jag ska jobba hela dagen så han får lite äpplen o morötter samt sitt favvo godis på kvällen när jag kommer. En grundlig rykt med o massor med kramar o pussar ska han få :D.

De skriver inte vad du ska avmaska med utan det får du själv bestämma utifrån vad svaret gav och vad du avmaskade med förra året.

Vid lågt maskinnehåll har jag för mig att man inte maskar med intervall men annars gör man. (kan ha fel)

Tackar!

Jag ska göra betfor tårta med havre till sweety och korn till Zertlin och morätter och äpplen.

Sweety ska ha en speciallare med vitlök och clementiner.

Karin87 skrev:
Men om man skickar inte träckprov och får svar på vad hästen har. Får man tips på vad man kan ge för nåt för att ta bort masken och hur många ggr man ska ge det? Ska man alltid ge med intervall? Har nämligen inte hört om det förut...

Hänger inte riktigt med, första meningen är lite tvetydlig.

Men om det är som jag tolkar det, att du undrar om man får råd hur man ska avmaska efter man fått provet, så nej. Det går inte att ge ett generellt svar att "vid så och så mycket ska du göra si och så", utan det hänger mycket också på vad det är för häst, hur många hästar den går med, hur stora marker, osv.

Om man har träckprovssvar så kan schemat se annorlunda ut mot om man bara avmaskar för säkerhetsskull.

Kör man bara på känn avmaskar man 3 dar innan betessläpp, sen med medlets intervall hela betessäsongen. Avmaskningen gör man för att hästen inte ska sprida några ägg på betet (som den blir återsmittad av). Ger man t.ex. Fyrantel/Banminth så dödar man vuxna maskar, och efter 4 veckor har nästa gäng maskar växt till sig så de kan lägga ägg, och så släpper hästen ut lika mycket ägg igen i hagen. Med Ivomec mfl. så tar man vuxna maskar och ett stadie före det, så det tar 8 veckor innan det finns vuxna äggläggande maskar igen. Cydectin är tuffast mot maskarna och tar hela tre stadier, dvs 12 veckor är hästen smittfri innan man behöver avmaska igen.

Hej hur lång tid tar det när en häst blir smittad av blodmask? jag hade en häst som jag lämna tbax ena dagen som visades ha blodmask o nu har jag fått hem en annan dagen efter,så min fråga är hur lång tid det tar för den nya hästen att få blodmask nu ?? hälsn från en mkt orolig..:(

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Mirtai
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 450
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈